Η επιστήμη μίλησε: Ο λόγος που οι ευφυείς άνθρωποι φοράνε τα ίδια ρούχα κάθε μέρα

Η επιστήμη μίλησε: Ο λόγος που οι ευφυείς άνθρωποι φοράνε τα ίδια ρούχα κάθε μέρα
Με την πρώτη ματιά, η πράξη της επιλογής ενός ρούχου μπορεί να φαίνεται τετριμμένη. Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι ότι κάθε επιλογή που κάνουμε, όσο ασήμαντη κι αν φαίνεται, απαιτεί φόρο στις πνευματικές μας ικανότητες.

Έχετε ποτέ θαυμάσει πώς μερικά από τα πιο λαμπρά μυαλά στην ιστορία φαίνεται να φοράνε το ίδια ρούχα κάθε μέρα; Από το εμβληματικό μαύρο ζιβάγκο του Steve Jobs μέχρι το πανταχού παρόν γκρι φούτερ του Mark Zuckerberg, υπάρχει μια πειστική εξήγηση πίσω από αυτή τη φαινομενικά επαναλαμβανόμενη ενδυματολογική επιλογή. Όλα καταλήγουν στις περίπλοκες λειτουργίες του ανθρώπινου μυαλού και στην επιστήμη της λήψης αποφάσεων.

Με την πρώτη ματιά, η πράξη της επιλογής ενός ρούχου μπορεί να φαίνεται τετριμμένη. Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι ότι κάθε επιλογή που κάνουμε, όσο ασήμαντη κι αν φαίνεται, απαιτεί φόρο στις πνευματικές μας ικανότητες. Ο Bob Pozen, λέκτορας στο MIT και συγγραφέας του βιβλίου «Extreme Productivity», ρίχνει φως σε αυτό το φαινόμενο, τονίζοντας ότι ο μέσος άνθρωπος λαμβάνει από 10.000 έως 40.000 αποφάσεις την ημέρα. Οι αποφάσεις αυτές κυμαίνονται από καθημερινές εργασίες έως κρίσιμες εκτιμήσεις και κάθε μία απορροφά ένα μέρος της νοητικής μας ενέργειας.

Αυτός ο αδιάκοπος καταιγισμός επιλογών μπορεί να οδηγήσει σε ένα φαινόμενο γνωστό ως κόπωση από αποφάσεις, μια κατάσταση ψυχικής εξάντλησης που προκύπτει από τη συνεχή λήψη αποφάσεων. Ο ψυχολόγος Roy F. Baumeister πρωτοστάτησε στην έρευνα στον τομέα αυτό, προτείνοντας ότι οι γνωστικοί μας πόροι μειώνονται καθώς κάνουμε διαδοχικές επιλογές. Όπως ένας μυς που κουράζεται από την υπερβολική χρήση, έτσι και η ικανότητα του εγκεφάλου μας για λήψη αποφάσεων μειώνεται με την πάροδο του χρόνου.

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στα Πρακτικά της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών το 2016 επιβεβαιώνει αυτή την άποψη. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η παρατεταμένη λήψη αποφάσεων είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση της δραστηριότητας στον πλευρικό προμετωπιαίο φλοιό, μια περιοχή ζωτικής σημασίας για εκτελεστικές λειτουργίες όπως η λήψη αποφάσεων. Αυτή η μείωση της εγκεφαλικής δραστηριότητας υπογραμμίζει την επιβαρυντική φύση της κόπωσης από την λήψη αποφάσεων.

Σε αυτό το πλαίσιο, η έννοια του ομοιόμορφου ντυσίματος αναδύεται ως μια στρατηγική απάντηση για τον μετριασμό της κόπωσης των αποφάσεων. Υιοθετώντας μια συνεπή γκαρνταρόμπα, τα άτομα απελευθερώνουν νοητικό εύρος ζώνης που διαφορετικά θα καταναλωνόταν από τη διαβούλευση για τις επιλογές ρούχων. Το φαινόμενο αυτό παραδειγματίζεται από εμβληματικές προσωπικότητες σε όλη την ιστορία.

Ο Jobs φορούσε ως γνωστόν ένα μαύρο ζιβάγκο, τζιν Levi's και αθλητικά παπούτσια ως την καθημερινή του στολή. Στην εγκεκριμένη βιογραφία του από τον Walter Isaacson, ο Jobs διατύπωσε το σκεπτικό του, δηλώνοντας: «Δεν θέλω να παίρνω αποφάσεις για το τι φοράω ή τι τρώω. Γιατί έχω πάρα πολλές άλλες αποφάσεις να πάρω».

Ο Άλμπερτ Αϊνστάιν, γνωστός για τις πρωτοποριακές συνεισφορές του στη φυσική, ακολουθούσε μια παρόμοια απλή γκαρνταρόμπα. Η χαρακτηριστική ενδυμασία του Αϊνστάιν αποτελούνταν από ένα γκρίζο κοστούμι, ένα λευκό πουκάμισο, μια συνειδητή επιλογή που αποσκοπούσε στον εξορθολογισμό της καθημερινής του ρουτίνας και στη διατήρηση της πνευματικής του ενέργειας για πιο σημαντικές ασχολίες.

Παρομοίως, σύγχρονες προσωπικότητες όπως ο διευθύνων σύμβουλος του Facebook Mark Zuckerberg και ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα έχουν υιοθετήσει την έννοια του ομοιόμορφου ντυσίματος.

Στην ουσία, η πρακτική του να φαράει κάποιος τα ίδια ρούχα κάθε μέρα υπερβαίνει την απλή μόδα, αντιπροσωπεύει μια στρατηγική βελτιστοποίηση των γνωστικών πόρων.