Υπερατλαντικός... η επιστροφή!
Το 1927 πραγματοποιήθηκε η υπερατλαντική πτήση Νέα Υόρκη - Παρίσι των 5.800 χιλιομέτρων από τον Τσαρλς Λίντμπεργκ, με ένα αεροπλάνο που διέθετε… ονοματεπώνυμο: The spirit of Saint Louis! Αυτό τo εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα, που το 1957 έγινε ακόμα και χολιγουντιανή ταινία, ενενήντα δύο χρόνια μετά επαναλαμβάνεται, με τα ίδια ακριβώς μέσα ένα μονοθέσιο μονοκινητήριο, έναν ριψοκίνδυνο και αποφασιστικό πιλότο και μια ομάδα ανθρώπων με όραμα!
Δεν είναι λίγες οι φορές που ένα γεγονός μας κεντρίζει το ενδιαφέρον εξαιτίας κυρίως μιας υπερβολής, κάποιες φορές δε, μας αγγίζει εσωτερικά σε τέτοιο βαθμό, που μας δημιουργείται έντονα η επιθυμία να πρωταγωνιστήσουμε σε αυτό. Τη σκυτάλη παίρνει η φαντασίωση την οποία και βιώνουμε ώστε να νιώσουμε νοερά πρωταγωνιστές.
Κάποιοι άνθρωποι όμως δεν ικανοποιούνται μόνο με την φαντασίωση και προβαίνουν στην πραγμάτωσή της. Έτσι απλά γεννήθηκε η προσπάθεια της επανάληψης της υπερατλαντικής πτήσης, που πραγματοποιήθηκε το 1927 από ένα μονοκινητήριο αεροπλάνο υπό την καθοδήγηση του Αμερικανού αεροπόρου Charles Lindbergh και άγγιξε κάποιους σε τέτοιο σημείο, που θέλησαν να επαναλάβουν την πτήση.
Προκειμένου της κατανόησης του σπουδαίου αυτού εγχειρήματος, είναι χρήσιμο να παλινδρομήσουμε στο παρελθόν και να μεταφερθούμε στις αρχές του 20ου αιώνα, λίγα χρόνια πριν πραγματοποιηθεί αυτό το ιστορικό αεροπορικό ταξίδι που ερχόταν να αλλάξει ολοταχώς τον κόσμο και γεφυρώνοντας αποστάσεις να φέρει κοντύτερα τον πλανήτη.
1919: Ένα ιστορικό γεγονός γεννιέται
Όλα ξεκίνησαν στις 19 Μαΐου του 1919 όταν ένας ξενοδόχος της Νέας Υόρκης, ονόματι Raymond Orteig προσέφερε κάτι που είναι ευχάριστο να συναντά κανείς, χρήμα, και συγκεκριμένα το ποσό των 25.000 δολαρίων σε όποιον επιτύχει την υπερπόντια πτήση από την Νέα Υόρκη στο Παρίσι ή αντίστροφα. Ένα ποσό της τάξης των 340.000 δολαρίων σε σημερινή αποτίμηση.
Μπορεί εκείνη η περίοδος του μεσοπολέμου - μεταξύ του τέλους του πρώτου παγκοσμίου πολέμου (1918) και της έναρξης του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου (1939) - να έχει χαρακτηρισθεί ως η Χρυσή Εποχή της Αεροπορίας σηματοδοτώντας την προοδευτική αλλαγή από τα αργά ξύλινα και υφασμάτινα διπλάνα σε γρήγορα, αεροδυναμικά μονοπλάνα, το 1919 ωστόσο τα αεροπλάνα εξελικτικά ήταν στα σπάργανα.
Αρκετοί διάσημοι αεροπόροι της εποχής προσπάθησαν να πραγματοποιήσουν το εναέριο ταξίδι χωρίς όμως επιτυχία, με έξι εξ’ αυτών να χάνουν ακόμα και τη ζωή τους ενώ άλλοι τέσσερις τραυματίστηκαν!
Τα χρόνια περνούσαν μέχρι που έφτασε το 1927. Σε αυτό το σημείο εμφανίζεται ένας 25χρονος αεροπόρος, ο Charles Lindbergh, ο οποίος δήλωσε τη συμμετοχή του στο εγχείρημα της υπερατλαντικής πτήσης. Χρησιμοποιώντας όλες του τις οικονομίες και παίρνοντας ένα τραπεζικό δάνειο, παραγγέλνει στην εταιρεία Ryan Airlines ένα μονοκινητήριο και υπό την εποπτεία του αρχίζει να κατασκευάζεται. Ο στόχος ήταν να ολοκληρωθεί το αεροπλάνο μέσα σε 95 ημέρες. Οι υπερωρίες και ο ζήλος που επέδειξαν όμως οι τεχνικοί της Ryan Airlines είχαν ως αποτέλεσμα να παραδοθεί το αεροπλάνο μέσα σε 63 ημέρες!
1927: Η πρώτη υπερατλαντική πτήση
Το ημερολόγιο έγραφε 20 Μαΐου του 1927. Ο Lindbergh περιμένει υπομονετικά επί μία βδομάδα στο δωμάτιο του ξενοδοχείου του, κοντά στο Λονγκ Άιλαντ, ώστε να κοπάσει η βροχή και να αποπειραθεί την πρώτη αδιάκοπη πτήση μονοπλάνου από Νέα Υόρκη σε Παρίσι. Όταν η βροχή κόπασε, ο Lindbergh επιβιβάστηκε στο αεροπλάνο του.
Η πρώτη σκληρή δοκιμασία του Spirit of St Louis εμφανίστηκε κατά τη διάρκεια της απογείωσης, όταν το αεροπλάνο κλήθηκε να τροχοδρομήσει σε έναν λασπώδη διάδρομο ενώ το αυξημένο του βάρος λόγω των 1703 λίτρων καυσίμων δυσχέραινε υπερβολικά την απογείωση, σε σημείο που εγκυμονούσε ατύχημα! Τελικά η πρώτη δυσκολία αποσοβίστηκε, με το αεροπλάνο να ίπταται την τελευταία στιγμή…
Ο Lindbergh είχε μπροστά του 5.800 χιλιόμετρα να διανύσει μέχρι τη Γαλλία, γεμάτα δυσκολίες και ψυχολογική πίεση αφού το οποιοδήποτε λάθος ήταν αρκετό για να συμβεί μοιραίο ατύχημα. Πλοηγώντας το SοS επάνω από τον δεύτερο μεγαλύτερο ωκεανό της γης, συνάντησε καταιγίδες και ομίχλη, με την παγοποίηση να απειλεί τα πτερύγια, τα πηδάλια ακόμη και το καρμπυρατέρ! Η έλλειψη ύπνου εξάλλου δεν πτόησε τον ατρόμητο πιλότο ο οποίος αναμετρήθηκε για πολλές ώρες με το σκοτάδι.
Τελικά, μετά από 33 ατελείωτες ώρες και 30 λεπτά, το SοS εμφανίστηκε στον παριζιάνικο ουρανό και προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο του Μπουρζέ στις 21 Μαΐου του 1927 με τον Lindbergh να επευφημείτε από 150.000 Γάλλους. Κάτι ανάλογο συνέβη και στις ΗΠΑ όπου ένα μεγάλο πλήθος ανθρώπων υποδέχτηκαν τον διάσημο πλέον πιλότο με τιμές, ενώ παράλληλα… «τσίμπησε» και τον παρά!
Όσο για το αεροπλάνο, μετά από 489 πτητικές ώρες, η καριέρα του συνεχίστηκε μέσα από Εθνικό Μουσείο Αεροπορίας και Διαστήματος των ΗΠΑ, στην Ουάσιγκτον, θυμίζοντας στους επισκέπτες το μεγάλο του κατόρθωμα εξαιτίας του οποίου έδωσε, τιμής ένεκεν, το όνομά του σε μουσικά άλμπουμ, ένα αεροδρόμιο, μια γραμμή τρένου, εταιρίες ένδυσης μέχρι και σε μια ομάδα καλαθοσφαίρισης!
2019: Mission impossible! Η ιστορία επαναλαμβάνεται
Σχεδόν έναν αιώνα πριν, ο πλανήτης μιλούσε για ένα γεγονός. Στις μέρες μας ο πλανήτης μιλάει ξανά για το ίδιο ακριβώς γεγονός. Την υπερατλαντική πτήση Νέας Υόρκης Παρισιού με το Spirit of Saint Louis.
Αυτό οφείλεται σε μια ομάδα ανθρώπων με ένα κοινό όραμα, που παλινδρόμησε στο παρελθόν και αφού εντόπισε το δύσκολο εγχείρημα το μετέφερε στο παρόν, με σκοπό την επανάληψή του. Και αν κάποιος ρωτήσει οποιοδήποτε μέλος αυτής της ομάδας γιατί το κάνουν, θα λάβει μια απλή και αφοπλιστική απάντηση: γιατί μπορούμε!
Η ομάδα αυτή αποτελείται από πιλότους, επιχειρηματίες, μηχανικούς και τεχνικούς οι οποίοι μοιράζονται το ίδιο πάθος για την αεροπλοΐα και την ιστορία της. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγεται και ένας Έλληνας εκ Κερκύρας, ονόματι, τί άλλο, Σπύρος! Ο κύριος Μπούας, όντας μηχανικός μηχανολόγος εκ του πανεπιστημίου του Rochester και δραστηριοποιούμενος στη Σίλικον Βάλλεϋ, θέλησε να συμμετάσχει στο project προσφέροντας πολύτιμες γνώσεις τόσο από την επαγγελματική του ιδιότητα όσο και την επιχειρηματική αφού, όντας πλέον επενδυτής σε υποσχόμενες εταιρείες τεχνολογίας, γνωρίζει πολύ καλά να επενδύει και να πετυχαίνει στόχους. Κάτι που απεδείχθη άλλωστε διαμέσου της εταιρείας ασύρματων τεχνολογιών, LitePoint Corporation, στην οποία ήταν συνιδρυτής και εξελίχθηκε σε ηγετική στις συσκευές δοκιμαστικών τεστ για ασύρματες τεχνολογίες όπως Smartphones, Tablets, Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές κ.ά.
Όσο για τα υπόλοιπα μέλη αυτά είναι ο Scot Royer, που δραστηριοποιείται με το project από το 1991, ο Marvin Bay, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, και ο Robert Ragozzino, ένας επαγγελματίας πιλότος, κατασκευαστής αεροπλάνων και παγκόσμιος ρέκορντμαν της μοναδικής πτήσης του γύρου του κόσμου με διπλάνο, ο οποίος και θα αναλάβει την πλοήγηση του SoS2.
Αφήσαμε για το τέλος τον μεγάλο πρωταγωνιστή που δεν είναι άλλος, από το Spirit of Saint Louis 2, ένα οκτάμετρο αεροπλάνο, που αποτελεί πιστό αντίγραφο του πρώτου.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι θα συναντήσει τις ίδιες συνθήκες και οι πιθανότητες επιτυχίας που συνόδευαν την πρώτη πτήση, θα συνοδεύσουν και τη δεύτερη! Με την ίδια δυσκολία που απογειώθηκε το πρώτο αεροπλάνο με τη ίδια δυσκολία θα απογειωθεί και το δεύτερο. Εξαιτίας του μικρού του μεγέθους εύκολα μπορεί να γίνει έρμαιο του καιρού ενώ το ταξίδι αποτελεί ένα εγχείρημα ακριβείας αφού η κάθε απόκλιση κοστίζει σε πολύτιμο καύσιμο με το κάθε γραμμάριό του να αξίζει… χρυσάφι. Καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει ωστόσο και ο εννιακύλινδρος κινητήρας ο οποίος πρέπει απλά να δουλέψει τέλεια! Οποιαδήποτε βλάβη αν παρουσιαστεί, θα κοστίσει όλο το εγχείρημα.
Όλα τα παραπάνω τα γνωρίζει ο Ragozzino ο οποίος θα κληθεί να τα αντιμετωπίσει για τουλάχιστον 30 ώρες καθώς θα βρεθεί με το SoS2 επάνω από τον αχανή Ατλαντικό, με μοναδικό θόρυβο αυτόν της μηχανής. Σε αυτό το μπλε τοπίο όμως δεν θα πετάει μόνος αφού μαζί του θα συμμετέχει όλη η ομάδα του SoS2 με την ίδια αγωνία και εγρήγορση!
Η επανάληψη της ίδιας πτήσης θα πραγματοποιηθεί στις 20 Ιουνίου 2019 και θα επιτρέψει σε όλους μας να ζήσουμε τον ενθουσιασμό, την πρόκληση και τον κίνδυνο μιας εκ των σημαντικότερων πτήσεων στην ιστορία της αεροπορίας με στόχο την επανάληψη του θριάμβου. Ενός εγχειρήματος που βασίζεται στο ξεπέρασμα του μέτρου. Και γιατί να μην ξεπεραστεί άλλωστε; Υπάρχει άραγε κάτι μεγάλο ή έστω ενδιαφέρον σε αυτή την ζωή που να έχει επιτευχθεί χωρίς το ξεπέρασμά του;
Πληροφορίες: http://www.spiritofstlouis2.com
Tip: Δείτε την ομώνυμη ταινία!
http://www.consulfrance-sanfrancisco.org/spip.php?article3574
Διάβασε όλα τα τελευταία νέα της αθλητικής επικαιρότητας. Μάθε για όλους τους live αγώνες σήμερα και δες τις αθλητικές μεταδόσεις της ημέρας και της εβδομάδας μέσα από το υπερπλήρες Πρόγραμμα TV του Gazzetta.