Eπιστήμονες υποστηρίζουν ότι ανακάλυψαν την προγονική πατρίδα όλων των ανθρώπων

Newsroom
Eπιστήμονες υποστηρίζουν ότι ανακάλυψαν την προγονική πατρίδα όλων των ανθρώπων
Eπιστήμονες ισχυρίζονται ότι εντόπισαν την προγονική περιοχή καταγωγής όλων των ανθρώπων σε έναν τεράστιο υγρότοπο που εκτεινόταν σε μεγάλο μέρος της Αφρικής.

Είναι αλήθεια ότι όλα αυτά τα χρόνια η επιστήμη έχει αποκαλύψει αρκετά πράγματα για την εξέλιξη και την ιστορία του πλανήτη μας. Ωστόσο, υπάρχουν ακόμα πάρα πολλά πράγματα που δεν γνωρίζουμε και ούτε καν φανταζόμαστε.

Μάλιστα, επιστήμονες στην Αυστραλία προκάλεσαν έντονες αντιδράσεις αφού ισχυρίστηκαν ότι ανακάλυψαν την προγονική πατρίδα όλων των σύγχρονων ανθρώπων. Αυτά τα στοιχεία ήρθαν στο φως πριν λιγα χρόνια με τη μορφή του μιτοχονδριακού DNA...

Η καθηγήτρια Vanessa Hayes στο Ινστιτούτο Ιατρικών Ερευνών Garvan στο Σίδνεϊ, και η ομάδα της ανέλυσαν 1.217 δείγματα μιτοχονδριακού DNA, το οποίο μεταβιβάζεται από τη μητέρα στο παιδί.

Το DNA προερχόταν από ανθρώπους που ζούσαν στη νότια Αφρική, με τη Hayes να σημειώνει ότι «γνωρίζουμε εδώ και πολύ καιρό ότι οι σύγχρονοι άνθρωποι προέρχονται από την Αφρική». Η ίδια ξεκαθαρίζει ότι «αυτό που δεν γνωρίζαμε μέχρι σήμερα είναι από πού ακριβώς προήλθαν οι άνθρωποι».

Αναλύοντας το DNA, η ομάδα χαρτογράφησε την αρχαιότερη μητρική γραμμή των ανθρώπων που ζουν σήμερα και διαπίστωσε ότι οδηγεί σε μια «προγονική πατρίδα» που εκτείνεται από τη Ναμίμπια, τη Μποτσουάνα και τη Ζιμπάμπουε.

Ελπίζοντας να εντοπίσει την ακριβή προγονική πατρίδα των ανθρώπων, η ομάδα χρησιμοποίησε στη συνέχεια γεωλογικά, αρχαιολογικά και απολιθωμένα στοιχεία.

Μέσω αυτής της έρευνας, διαπίστωσαν ότι σε μια μόνο περιοχή υπήρχε κάποτε μια υδάτινη μάζα που θα μπορούσε να είναι το μεγαλύτερο σύστημα λιμνών που υπήρξε ποτέ στην Αφρική. Η μάζα διαλύθηκε σε έναν τεράστιο υγρότοπο πριν από περίπου 200.000 χρόνια.

Ο Hayes εξήγησε: «Θα ήταν πολύ πλούσιος υγροβιότοπος και θα παρείχε κατάλληλο περιβάλλον για να ζήσουν οι σύγχρονοι άνθρωποι». Η λίμνη, που βρίσκεται νότια του ποταμού Ζαμβέζη, θα μπορούσε να έχει συντηρήσει τους προγόνους μας για 70.000 χρόνια, σύμφωνα με τη μελέτη.

Ωστόσο, μετά τη δημοσίευση της μελέτης στο περιοδικό Nature, άλλοι επιστήμονες αμφισβήτησαν τα ευρήματα.

Σύμφωνα με τον Guardian, ο Chris Stringer, ο οποίος μελετά την ανθρώπινη ιστορία στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Λονδίνου, σχολίασε: «Είμαι σίγουρα επιφυλακτικός ως προς τη χρήση των σύγχρονων γενετικών κατανομών για να συμπεράνουμε πού ακριβώς ζούσαν οι προγονικοί πληθυσμοί πριν από 200.000 χρόνια, ιδίως σε μια ήπειρο τόσο μεγάλη και πολύπλοκη όπως η Αφρική».