«Θα το καταστρέψουν το Industry»

Πολλοί φίλοι με ρωτούν για το «Prisoners» κι είναι λογικό. Το συνιστώ σε όλους με την πρόσθετη διευκρινιστική πληροφορία ότι είναι το καλύτερο αμερικάνικο της μέχρι στιγμής νέας σαιζόν μετά τα «Rush» και ξαφνιάζονται διπλά. Αφενός επειδή συνειδητοποιούν ότι τους έχουν λιγοστέψει τα αμερικάνικα κι αφετέρου που θα βρουν το «Rush», αν θα παίζεται δηλαδή ακόμα σε κάποια αίθουσα.
Διότι τα έργα καταναλώνονται γρήγορα κι άντε μετά να τα βρεις. Μιλάμε για αίθουσα κι όχι για downloading, όχι για κανένα άλλο λόγο ως προς το τελευταίο αλλά για το μεγαλείο της μεγάλης οθόνης.
Το «Rush» είναι εκείνο με τη Formula 1. Που βασίζεται στον ανταγωνισμό του Νίκι Λάουντα με τον Τζέιμς Χαντ κι αυτή είναι η εξυπνάδα του σκηνοθέτη Ρον Χάουαρντ να κάνει ένα έργο πάνω στον ανταγωνισμό δύο συγκεκριμένων «ηρώων» , πάνω στην ανθρώπινη «κόντρα» δηλαδή και να τραβήξει το ενδιαφέρον του κόσμου εκείνου που δεν κατέχει το άθλημα, δεν σκαμπάζει από Formula 1, δεν έχει ιδέα ποιος ήταν ο Χαντ, ποιος ο Λάουντα. Όχι, ως προς το τελευταίο, κάνω λάθος. Το Νίκι Λάουντα τον ξέρουν ακόμα και ως επίκληση ονόματος προκειμένου να αποφύγουν, κατά το κατέβασμα των καντηλιών, μανάδες και αδελφές.. Την πληρώνει πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις ο «Νίκι Λάουντα»
Τον Χάντ όμως δεν τον ήξεραν παρά μόνο οι fan.
Ε, αυτά τα δύο, λίγα δεν είναι για μια κινηματογραφία κραταιά σαν την αμερικάνικη;
Ας ξεχάσουμε εκείνα που ξέραμε. Η αμερικάνικη κινηματογραφία μετακομίζει σιγά σιγά και μεθοδικά προς την τηλεόραση κι αυτή τη στιγμή φτιάχνουν μια τηλεόραση που είναι ό, τι ήταν το παλιό σινεμά
Κατά πόσο έχουν αυτά να κάνουν με την οικονομική κατάσταση που μας πηγαίνει στο διάολο και στρέφουν τον κόσμο προς την κατ’ οίκον ψυχαγωγία, είναι ένα θέμα, είναι μια αλλαγή στρατηγικής.
Με την οικονομική κρίση ο κόσμος θα μένει στο σπίτι και για να μην ξεσηκωθεί καμιά ώρα και δεν τον προλαβαίνουν καθώς θα τα σπάει ό, τι βρίσκει μπροστά του, χρειάζεται ένα καλό πρόγραμμα για την «κατ’ οίκον κράτηση» προκειμένου να νιώθει ευχαριστημένος.
Αυτά τα συνειδητοποιώ τώρα, που βλέπω να μαλώνουν οι Ρεπουμπλικάνοι με τους Δημοκρατικούς αλλά και το τι γίνεται και στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο- το «εδώ» δεν το συζητάμε.
Είχε, όμως, ξεκινήσει καιρό αυτή η ιστορία.
Τα στούντιο του Χόλυγουντ στις τελευταίες τρεις περίπου δεκαετίες είχαν περάσει, το ένα κατόπιν του άλλου, στα corporations, στις πολυεθνικές. Δεν ήταν τα στούντιο του παλιού στουντιάρχη που όσο κι αν ήταν τύραννος, εντούτοις αγαπούσε το σινεμά, ζούσε για το σινεμά κι όσους βασάνιζε τους βασάνιζε για το κινηματογραφικό όφελος, όπως βέβαια το αντιλαμβανόταν ο ίδιος.
Όταν πέρασαν τα στούντιο στα χέρια των πολυεθνικών, τη διεύθυνση τους ή τη διοίκηση τους, την ανέλαβαν τα διάφορα golden boys, που είχαν να λογοδοτούν στις πολυεθνικές. Πάνω σε τι; Μα στα κέρδη.
Αρα, ζητούμενο ήταν να βγάζει η επιχείρηση λεφτά.
Εκαναν λοιπόν τρεις συγκεκριμένες κινήσεις.
ΠΡΩΤΗ ΚΙΝΗΣΗ. Επειδή, σύμφωνα με τους συνδικαλιστικούς κανόνες και τα εργασιακά κεκτημένα στην Αμερική, οι αμοιβές έφτασαν στα ύψη, ένα στούντιο, σύμφωνα με το νόμο, πρέπει να χρησιμοποιεί απειράριθμο προσωπικό. Υποχρεούται. Που σημαίνει ότι με το «καλημέρα σας», μια ταινία ξεκινά με προυπολογισμό 60 εκατομμυρίων δολαρίων. Πριν περάσουμε στα έξοδα παραγωγής της εκάστοτε ταινίας. Οπότε, για να βγάλει τα έξοδα της, τι εισπράξεις θα πρέπει να κάνει; Αποφάσισαν λοιπόν τα στούντιο να ιδρύσουν θυγατρικές μικρές εταιρείες, οι οποίες, σύμφωνα με το νόμο, υπάγονται σε άλλους κανόνες, τους κανόνες των μικρών εταιριών. Οι μικρές εταιρείες μπορούν να χρησιμοποιούν κι ελάχιστο προσωπικό κι οι αμοιβές εκεί είναι σύμφωνα με τους κανόνες περί «μικρών». Ετσι, με τη «βοήθεια» κριτικών αλλά και Φεστιβάλ, κατασκεύασαν το λεγόμενο «ανεξάρτητο» που δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια λύση εξυπηρέτησης του συστήματος. Με λίγα λεφτά κάνεις ταινία, εμπιστεύεσαι το κάθε ψώνιο να κάνει την ψωνάρα του, κι εκεί μέσα θα φανούν ποιοι είναι πραγματικά ανήσυχα πνεύματα και ποιοι ψώνια. Με αυτό τον τρόπο χρηματοδότησης όμως ζημιά δεν έχεις. Κι έτσι έφτιαξαν και την «μπίζνα» των μικρών καλλιτεχνικών αιθουσών που σιγά σιγά φτιάχνουν και τα δικά τους Cineplex και τα ονομάζουν «artplex».
ΚΙΝΗΣΗ ΔΕΥΤΕΡΗ. Την τηλεόραση, από πρώην ανταγωνιστή, την μετέβαλαν σε τωρινό σύμμαχο. Όλα τα στούντιο μπήκαν στην τηλεόραση, έφτιαξαν ακόμα και κανάλια δικά τους όπως το Fox- κι όχι μόνο!- και τα καλά σενάρια με τους καλούς ρόλους για τους καλούς ηθοποιούς τα στέλνουν εκεί. Η τηλεόραση στην Αμερική αυτή τη στιγμή είναι γεμάτη από Αλ Πατσίνο, Μέρυλ Στριπ, Τζέσικα Λανγκ, Κέβιν Σπέισι , Μάικλ Ντάγκλας κλπ μέχρι κι ο Σπίλμπεργκ κι ο Σκορσέζε κι ο Σόντενμπεργκ κι ο Μάμετ και το Σύμπαν ολόκληρο ενσωματώνεται στην τηλεόραση. Κι οι εταιρείες κονομάνε, οι ηθοποιοί βρίσκουν καλούς ρόλους που στο σινεμά δεν τους βρίσκουν ενώ τους παίζουν με αμοιβές κάθε άλλο παρά αστρονομικές τις οποίες θα έπαιρναν αν το έργο γυριζόταν με κανόνες και συνθήκες μεγάλου στούντιο.
ΚΙΝΗΣΗ ΤΡΙΤΗ. Κι ως κύρια παραγωγή, το στούντιο τι βγάζει; Μα τα blockbusters. Με τα dolby και τα 3D, αναζητεί τη συνταγή της επιτυχίας κι όταν την βρίσκει της αλλάζει την πίστη στα sequels μέχρι να εξαντληθεί, το σινεμά μετατρέπεται σε θεματικό πάρκο, κατασκευάζουν και θεματικά πάρκα από την θεματική επιτυχία ενός blockbuster, στήνεται εκεί μια ακόμα μπίζνα, αυτή των θεματικών πάρκων που απλώνονται παντού κι αρχίζει η … θεωρία του χάους.
Το 1997 , στο Λος Αντζελες, βγαίνοντας από την προβολή της ταινίας «Air Force One» με τον Χάρισον Φορντ (που εμένα μου είχε αρέσει ως αεροπορικό, προεδρικό παραμύθι), ένας φίλος, μεγάλης ηλικίας, παράγοντας του παλιού Χόλυγουντ, μου είπε με σκεπτικισμό κατά την έξοδο: «Θα το καταστρέψουν το Industry»
Τότε ακόμα δεν είχα καταλάβει τι εννοούσε.
alogataris@A.E.
Εξαιρετικό το κείμενο σας, πραγματικά. Τιμή μας που μας δίνεται η ευακιρία, μεσω του Gazzetta, εμάς τους "ποδοσφαιρολάγνους", να απολαμβάνουμε και να διαβάζουμε έναν άνθρωπο με τη δική σας προσωπικότητα. Πόσο μάλλον αν σκεφτείτε πως το να διαβάζω κριτικές ταινιών το έχω κάτι σαν... χόμπι. Άλλωστε, όταν δε τσακωνόμαστε μεταξύ μας, έχουμε (κατά βάααααθος....) μια παιδεία πολιτιστική. Προσωπικά, συμφωνώ ΑΠΟΛΥΤΑ με την "KINHΣΗ ΤΡΙΤΗ". Και σαν υστερόγραφο θα πω αυτό που λένε όλοι, πάρα πολύ ευχάριστο που απαντάται στα σχόλιά μας, νιώθουμε πως...ακουγόμαστε! Τα λέμε λοιπόν, αρκετά συχνά, από εδώ.
Panagiotis Timogiannakis
αυτό που μας χαρίζει φίλε το διαδίκτυο είναι η χαρά της επικοινωνίας και της μοιρασιάς. είναι αυτονόητο. σε ευχαριστώ πολύ
Ramòn Llul
Κ. Τιμογιαννάκη μιας και μπαίνετε στον κόπο να απαντήσετε θα ήθελα να μου επιβεβαιώσετε μια αιρετική σκέψη που έχω εδώ και περίπου 4 χρόνια. Σε αυτά που γράφετε στο κείμενό σας θα προσθέσω το εξής: Πριν από περίπου 5 χρόνια υπήρξε μια απεργία των σεναριογράφων του Hollywood. Από εκείνη τη στιγμή και μετά άρχισε η ραγδαία πτώση στην παραγωγή κανονικών ταινιών και η στροφή στα block busters. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η έκρηξη στις ταινίες υπερηρώων. Με εξαίρεση τα Batman και το Avengers τα υπόλοιπα ήταν από μέτρια ως κακά. Και ως fan των comics να συμπληρώσω ότι οι ταινίες απογυμνώνουν τα κείμενα από κάθε κοινωνική προέκταση για να τα κάνουν πιο εύπεπτα. Για μένα το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει 1 αντίβαρο στο σινεμά των πολυεθνικών. Έχει χαθεί η Νέα Υόρκη από το προσκήνιο που μας έδινε στο παρελθόν καλύτερες ταινίες και η Ευρώπη είναι αδύναμη στο να καλύψει το κενό με φωτεινές εξαιρέσεις όπως το Τζαμντί 13 (Γαλλία). Ο ανατολικός κινηματογράφος έχει ποιητικές εικόνες, αλλά οι διάλογοι είναι ελάχιστοι, οπότε το σενάριο εκπίπτει. Θεωρώ ότι μετά την απεργία των σεναριογράφων το Industry αποφάσισε να τους βγάλει στην απέξω, δείχνοντας έμπρακτα ότι δεν τους χρειάζεται για να επιβιώσει. Μετά τα comics το Industry περνάει στα βιβλία. 2 ταινίες από τα βιβλία του Nesbo (που λατρεύω) ετοιμάζονται και το Hobbit που ήταν 1 βιβλίο θα γίνει 3(!) ταινίες. Ποιος χρειάζεται σενάρια πια;
Panagiotis Timogiannakis
αυτή την απεργία την έζησα, ήμουν εκεί σε όλη τη διάρκεια της, σε μεγάλο τουλάχιστον μέρος κι ειδικά στις μέρες των "Χρυσών Σφαιρών" που οι σεναριογράφοι τις ακύρωσαν και τις ξευτέλισαν. μου δίνετε την ευκαιρία να βάλω το θέμα σε σημειωματάριο για να επανέλθω σύντομα με ειδικό αφιέρωμα. . Και θα αναφερθώ και στα άλλα σημεία του σχολίου σας- επί τη ευκαιρία
Ντεταρι 7
Κυριε Τιμογιαννακη, Καταρχας θεωρω πολυ ευχαριστο το γεγονος οτι gazzeta κοσμειται απο εναν ανθρωπο του πνευματος οπως εσεις. Συν τοις αλλοις, πολυ ενθαρρυντικο οτι απανταται στα σχολια μας. Σχετικα με τις ταινιες, η αληθεια ειναι οτι ειδα και τις τρεις (Rush,Το καλεσμα,Prisoners) και θα μπορουσα να πω τα εξης: - Rush: Σχετικα καλή ταινια, ισως η καλυτερη απο τις τρεις, εν τουτοις σα μεγαλος φαν της F1 νομιζω οτι κατι λειπει. -Το καλεσμα: Νομίζω οτι ειναι μια μιξη αλλων παρομοιων ταινιων που ηδη εχουν παιχτει. Σιγουρα περνας την ωρα στο σινεμα βλεποντας την, αλλα μεχρι εκει... -Prisoners: Θεωρω πως απλα ηταν μια ταινια που και αυτη απλα βλεπεται. Κανει κοιλια γυρω στη μεση της και κυριως δεν υπαρχει καποια σαφοτερη ενδειξη για να καταλαβεις ποιος ειναι ο δραστης παρα καποια ψηγματα μεσα σε λογια. (Αν και αυτο το τελευταιο ειναι σχετικο οποτε και ανεκτο και κυριως εναποκειται στο γουστο του καθενος) Σχετικά με την παραγωγη των ταινιων, πιστευω οτι το 2013 βγηκαν και καποιες αν οχι καλες αλλα ευχαριστες ταινιες. Π.χ ο μοναχικος καβαλαρης, Υπεροχος κυριος Γκατζμπι, η ιστορια του Πι, Gangsta's Squad.
Panagiotis Timogiannakis
περιορίζομαι στη νέα σαιζόν, από το σεπτέμβρη κι εδώ ευχαριστώ για τη φιλοφρόνηση
seluk
Πολυ τιμητικο και για εμας το γεγονος οτι απαντατε στα σχολια.
Panagiotis Timogiannakis
δούναι και λαβείν είναι. ειδάλλως τι κάνουμε εδώ μέσα; σκέτους μονολόγους; ευχαριστώ
mediteraneo
Kύριε Τιμογιαννάκη, θα ήθελα να σας καλωσορίσω στην παρέα του gazzeta. Είναι ωραίο να διαβάζεις κάτι πραγματικά αγχολυτικό όπως η κριτική σε ταινίες, λεπτομέρειες για τον τρόπο λειτουργίας του όλου κινηματογραφικού συστήματος κ.α, χωρίς οπαδικές διαμάχες και καφενειακού τύπου εντάσεις. Υ.Γ. 1 Στο τέλος του άρθρου ήμουν σίγουρος ότι θα άκουγα: "Από το Λος Άντζελες των Η.Π.Α και την 86η απονομή των βραβείων Oscar's για το ......... channel, Παναγιώτης Τιμογιαννάκης. Υ.Γ. 2 Gazzeta σε ευχαριστώ γιατί μας προσφέρεις συνεργασίες που ξεκολλούν το μυαλό μας από την αθλητική πώρωση.
Panagiotis Timogiannakis
κι εγώ χαίρομαι που είμαι στην παρέα σας και σας ευχαριστώ για την υποδοχή