Η ζωή συνεχίζεται...

Α, την ευχαριστήθηκα την Εθνικάρα καθώς και το γεγονός πως εδώ που δεν υπάρχει Ρομπέρτο, ο Μήτρογλου πήρε ένα ακόμα Οσκαρ. Ετσι; Για να είμαστε σωστοί…
Μάλιστα, θα τολμούσα να πω και το πόσο χάρηκα που είδα και τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να φεύγει από το «Καραισκάκη», όπου είχε πάει κι αυτός για την ομάδα.
Καθώς βέβαια και για τα εκατομμύρια που παρακολουθούν το παιχνίδι...
Η διαφορά μου με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας είναι πως όταν εγώ προσωπικά ανάρτησα ένα status στο facebook, με αφορμή το πρώτο γκόλ του «οσκαρούχου», έβαλα και μια ένδειξη πως «η ζωή συνεχίζεται…».
Διότι λίγο πριν είχα ακούσει ανατριχιάζοντας τις Ειδήσεις στην TV κι είχα ακούσει για το ναυάγιο με τους μετανάστες ή πρόσφυγες ή λαθρομετανάστες (διαλέξτε ο καθένας τον προσδιορισμό που του ταιριάζει) όπου πάλι είχαν πνιγεί 12 άνθρωποι στα ανοιχτά του Αιγαίου και με είχε παραλύσει το γεγονός καθώς και μια ακόμα λεπτομέρεια. Πως ανάμεσα στους πνιγμένους ήταν τέσσερα μικρά αδέρφια και μαζί κι ο πατέρας. Η μάνα βρισκόταν κάπου αλλού και περίμενε…
Δεν είχα ακούσει καμία δήλωση γύρω από το τραγικό συμβάν που να προέρχεται από την Προεδρία της Δημοκρατίας , μια δήλωση του Προέδρου, ένα συντονισμό του με τις Ευρωπαικές Προεδρίες και με το αν παραδειγματίζεται από ανάλογες περιπτώσεις.
Θυμήθηκα, όπως μου συμβαίνει συχνά, την Ιταλία και τον Πρόεδρο της Ιταλικής Δημοκρατίας, τον Τζόρτζιο Ναπολιτάνο, που σε ανάλογη περίπτωση, όταν έγινε στη νήσο Λαμπεντούζα του κακού χαμού με τον πνιγμό ανθρώπων ίδιας περίπτωσης με του πνιγμού στα ανοιχτά της Ρόδου, ο πρόεδρος της Ιταλικής Δημοκρατίας, όχι μόνο βγήκε κι έκανε δήλωση, όχι μόνο πήρε θέση η ίδια η Προεδρεία αλλά επισκέφθηκε και το νεκροτομείο και κήρυξε εθνικό πένθος. Για ζητήματα ανθρωπισμού, προφανώς, επειδή θέλει να θυμίζει και να θυμάται την κληρονομιά της Αναγέννησης και του Διαφωτισμού.
Επίσης, ο Πρόεδρος της Ιταλικής Δημοκρατίας, κάποιο μήνα, πριν, τότε που ξεκίνησε κι η δική μου συνεργασία με το «gazzetta», είχε βγεί να εκφράσει τα συλλυπητήρια του για τον απροσδόκητο θάνατο σε τροχαίο του Τζουλιάνο Τζέμμα, του «Ρίνγκο» των ιταλικών σπαγγέτι γουέστερν. Κι είχε κηρύξει και τότε 24ωρο Εθνικό Πένθος στη χώρα διότι για τους Ιταλούς και την ιταλική κουλτούρα, ο,τιδήποτε ιταλικό παράγεται είναι κομμάτι της Ιταλίας και του ιταλικού πολιτισμού. Το κάθε πράγμα φυσικά στο είδος του. Όμως κι ο «Ρίνγκο» ήταν ένα παιδί της Ιταλίας, ήταν ένα καμάρι του μαζικού ιταλικού σινεμά που έγινε παγκόσμιο.
Ο Ελληνας ομόλογος του , δύο μέρες πριν πάει στο γήπεδο, ήταν απών κι από κάτι όχι απλώς ανάλογο, αλλά συντριπτικά υπέρτερο, αν και στην ανθρώπινη απώλεια δεν υπάρχουν διαφορές: Είχε πεθάνει στην Ελλάδα μία από τις μεγαλύτερες Ελληνίδες καλλιτέχνιδες που επί 65 χρόνια, από το 1949 που έσκασε μύτη, ως το χειμώνα του 2013 που εξακολουθούσε κι έπαιζε σε γεμάτα θέατρα με όρεξη για δημιουργία και για παρουσία στο σανίδι, κι εννοώ την ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΒΑΛΑΚΟΥ.
Η επίσημη Ελλάδα θα έπρεπε όχι απλώς πένθος να κηρύξει αλλά αν ήταν και πονηρή κι ήθελε να μπουρδουκλώσει τα πράγματα με τον τριήμερο εορτασμό του Πολυτεχνείου, δεν θα είχε καλύτερη ευκαιρία. Μα δεν ήταν ούτε έξυπνη ούτε πονηρή. Αντίθετα αποδείχτηκε απαίδευτη, απληροφόρητη, ανενημέρωτη, ακαλλιέργητη.
Η ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΒΑΛΑΚΟΥ έφυγε από τα ανθρώπινα και πέρασε στα αιώνια χωρίς να την αποχαιρετήσει η επίσημη Ελλάδα, χωρίς να σπεύσει ο Υπουργός Πολιτισμού, που τα καλά τα λόγια τα έχει μόνο για αυτούς που ζητούν ρουσφέτια για επιχορηγήσεις (βλ Σμαραγδής), χωρίς μια επίσημη παρουσία στην «εξόδιο ακολουθία» της, χωρίς δηλώσεις παρεμβατικές για την εκλιπούσα μέγιστη καλλιτέχνιδα από τον Πρωθυπουργό που είναι αδικαιολόγητος επειδή προέρχεται από καλλιεργημένο περιβάλλον, με προγιαγιά (ή γιαγιά;
Συγχωρέστε με που μπερδεύω λίγο τα σόγια) την Πηνελόπη Δέλτα, η οποία πέρα από το πνευματικό της έργο άφησε υποθήκη και την αυτοκτονία της ως διαμαρτυρία τη μέρα που μπήκαν στην Αθήνα τα γερμανικά κατοχικά στρατεύματα το 1941, και στενό συγγενή (θείο ή κάτι τέτοιο, πάντως πρώτου βαθμού) τον Παύλο Ζάννα, που είχε ανακατευτεί και με τον κινηματογράφο, που είχε φτιάξει σε ανύποπτο χρόνο Κινηματογραφική Λέσχη στη Θεσσαλονίκη, που ήταν μεταφραστής του Μαρσέλ Προυστ, που όμως είχε συνεργαστεί στενά και με το Υπουργείο Πολιτισμού της Μελίνας επί ΠΑΣΟΚ κι είχε αναλάβει ένα φεγγάρι και μια θέση, δεν θυμάμαι ποια ακριβώς.
Και βέβαια, απών κι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Ποιο Εθνικό Πένθος για τη Βαλάκου όταν ο ομόλογος του της Ιταλίας κήρυττε πένθος για τον «Ρίνγκο»; Τι θα είχε γίνει στην Ιταλία για μια σαν τη Βαλάκου; Οι σημαίες θα είχαν υψωθεί μεσίστια , το πένθος θα ήταν τριήμερο, ο Πρόεδρος θα καθόταν μαζί με τους συγγενείς. Θυμάμαι άλλωστε και τι έγινε στην κηδεία του Μάριο Μονιτσέλι.
Και ξαφνικά, τον είδαμε τον Πρόεδρο στο Γήπεδο. Βεβαίως κι «η ζωή συνεχίζεται…». Πριν όμως, συνεχιστεί οφείλει προηγουμένως κάτι να έχει διδάξει περί πολιτισμού. Ποιος είναι ο ελληνικός πολιτισμός; Οι άνθρωποι μόνο που τον ΠΑΡΗΓΑΓΑΝ. Χρησιμοποιώ παρατατικό επειδή στα χρόνια της Βαλάκου και στη νοοτροπία της γενιάς εκείνης και των αληθινών καλλιτεχνών, ο πολιτισμός δεν περνούσε από τις «μαντινάδες» προς τον πρωθυπουργό για την επιχορήγηση με αντάλλαγμα μια δήλωση φιλοφρόνησης που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί προεκλογικά.
Οπότε, με αυτή τη λογική ΔΕΝ ΧΑΡΗΚΑ ΚΑΘΟΛΟΥ που είδα στο Γήπεδο τον ΠΡΟΕΔΡΟ Της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, μερικές ώρες μετά το ναυάγιο στα ανοιχτά της Ρόδου κι ένα 24ωρο μετά την κηδεία της ΜΕΓΑΛΗΣ.
Είχα χαρεί όμως τόσο πολύ με την Εθνική ώστε δεν επέτρεψα στον εαυτό μου να το βάλει μαράζι ή να αμαυρώσει το αποτέλεσμα.
Διότι η ζωή συνεχίζεται κι η Εθνική της Παρασκευής με το 3-1 εις βάρος της Ρουμανίας μας ξεσήκωσε και μας έβαλε, τουλάχιστον εμένα, ξανά σε σκέψεις , πως έχει δρομολογηθεί πιά και κούτσα κούτσα, από δω το πάει από εκεί το φέρνει, προχωράει. Μέχρι κάποιου σημείου προχωράει. Το μόνο που θέλω να θυμάται είναι πως εχθρός του καλού είναι το καλύτερο.
Το γκόλ δεν θα έπρεπε να το τρώγαμε, λέω εγώ καθώς ήμουν αραχτός στην πολυθρόνα εκείνη τη στιγμή που έγινε το λάθος και κάτι μασούλαγα κι ήθελα σαν τον Δία τον Ελληναρά να ρίξω τον κεραυνό μου προς όλους αυτούς τους «άσχετους» που έφαγαν το γκόλ και δεν ήταν σε κι εμένα αραχτοί και να τα ξέρουν όλα- ενώ την ώρα που ο Τοροσίδης έτρεχε πάνω κάτω ,εγώ έκανα παπάρα την ψύχα στο λάδι της ντοματοσαλάτας απέναντι από την τηλεόραση.
Ας είναι. Αφού ήταν εκεί κι ο Πρόεδρος κι έκανε το εθνικό του χρέος, μην το συζητείτε καθόλου.
brazilakis
2. Κυνικό αλλά όλα τ’ άλλα τα θεωρώ υποκρισίες ή νιρβάνες. Αυτό διδάσκει η ιστορία και η πραγματικότητα. Δεν έχω σκοπό να γίνω μέρος της γνωστής αντιπαράθεσης. Όταν έγινε η έκρηξη του φαινομένου της λαθρομετανάστευσης βρέθηκα στην καρδιά του. Βίωσα για χρόνια καταστάσεις που διαμόρφωσαν άποψη που δε μπορεί ν’ αλλάξει. Ούτε έχω σκοπό ν’ αλλάξω τη γνώμη κάποιου. Υιοθέτηση άποψης χωρίς βίωμα και γνώση είναι κενή. Όποιος θέλει δωρεάν τροφή, υπάρχουν πολλές ταΐστρες. Οι δογματικές μάλιστα είναι οι καλύτερες γιατί προσφέρουν τη δύναμη της μη σκέψης. Απλά εκείνο το πρωί βρέθηκα για εξετάσεις στο νοσοκομείο του νησιού μου, όπου παίχτηκε η τελική πράξη του δράματος. Κι απ’ έξω βίωσα το ντεζαβού εικόνων και συναισθημάτων. Μαθαίνοντας τις παραμέτρους του δυστυχήματος και γνωρίζοντας την περιοχή, κατάλαβα ότι ήταν ένας ακόμα φόνος εκ προμελέτης, όπως ένας μεγάλος αριθμός αυτών των επιχειρήσεων. Φαντάστηκα τον κακό χαμό στα παράθυρα αλλά έπεσα έξω. Πέρασε στα χαλαρά. Δεν παραξενεύομαι. Όταν η παραγωγή απαιτεί, ο σκηνοθέτης πειθαρχεί. Το έχω βιώσει στην καμπούρα μου. Ίσως καλύτερα έτσι. Είναι λιγότερο υποκριτικό. Άλλωστε όπως είπα δεν αλλάζω γνώμη. Ο άνθρωπος είναι ένας μετεξελιγμένος, εξημερωμένος και εκπαιδευμένος πίθηκος, που υπό τις κατάλληλες συνθήκες ανακαλεί όλα τα αρχέγονα ένστικτα και συνήθειες. Και η ζωή συνεχίζεται… (για τους ζωντανούς) ΥΓ. Ο Ελληνικός κιν/φος έχει καλύψει το θέμα απόδοσης τιμών με το «ένας ήρωας με παντούφλες». Διαχρονικά επίκαιρο.
brazilakis
1.Συμφωνώ με τον τίτλο διαφωνώ με το πνεύμα του άρθρου. Στις παρούσες κοινωνικές συνθήκες κήρυξη εθνικού πένθους για θάνατο ηθοποιού θα ήταν άστοχη(ελιτιστική) ενέργεια που θα πρόσβαλε και τη μνήμη της. Επίσημη ανακοίνωση έπρεπε να γίνει, άλλωστε μόνο για εθιμοτυπίες υπάρχει ο θεσμός. Το ίδιο ισχύει για το ναυάγιο στη Λευκάδα. Θα ήταν υποκριτικό όπως ήταν για τη Λαμπετούσα. Είμαστε στο 2013. Ο μακαρίτης ιστορικός Γκορ Βιντάλ(Suddenly Last Summer για να δώσω και μια κιν/κή πινελιά) υποστήριζε ότι η κατάργηση της δουλείας μέσω του αμερικανικού εμφυλίου αποτελεί τον 1ο μύθο της ιστορίας τους. Η επερχόμενη βιομηχανική επανάσταση απαιτούσε τα φτηνά εργατικά χέρια του νότου. Ο σκλάβος ζούσε με 1 πιάτο φαί. Απελεύθερος πλέον πληρώνονταν με χρήμα για 1 πιάτο φαί. Η διαφορά ήταν ότι ο ιδιοκτήτης τον πρόσεχε γιατί ήταν περιουσιακό στοιχείο. Ο εργοδότης δεν είχε τέτοιο άγχος. Αν πέθαινε προσλάμβανε άλλο. Και στα ορυχεία πέθαινε πιο συχνά από τις φυτείες. Το δουλεμπόριο συνεχίζεται και είναι βασικός πυλώνας της παγκοσμιοποίησης, με τη λαθρομετανάστευση ν’ αποτελεί την κυριότερη μορφή του. Μετεξελιγμένο δουλεμπόριο χωρίς Άμισταντ. Σύγχρονη οικονομία. Ο σκλάβος πληρώνει το κόστος μεταφοράς. Κάποιοι χάνονται στη διαδρομή. Δαρβινική (ή Νιτσεϊκή) σφραγίδα για την επιβίωση του δυνατότερου. Ευχολόγια, θλίψη, προσπάθειες για εξάλειψη κλπ, μαρτυρούν υποκρισία ή αφέλεια. Το δουλεμπόριο θα πάψει όταν εκλείψουν αφεντικά και δούλοι, όταν δηλαδή εξαφανιστεί ο άνθρωπος.(συνεχίζεται)
Panagiotis Timogiannakis
οταν μιά χώρα δεν τιμα τον πολιτισμό της, δηλαδή τους ανθρώπους που τον δημιουργούν, μένει μετέωρη.
Ramòn Llul
Εμένα δε με πείραξε που πήγε στο ματς της εθνικής ο Πρόεδρος. Άλλωστε είναι από τους ελάχιστους που έχουν λάβει το αξίωμα και έχει γνώση του αθλητισμού. Το παράδοξο είναι ότι δε δίνει το παρόν σε κάθε ματς της εθνικής όπως κάνουν οι περισσότεροι αρχηγοί κρατών. Άλλωστε ο εξαιρετικά περιορισμένος θεσμικά ρόλος του δεν του το απαγορεύει. Εκείνο που ενόχλησε είναι ότι έκανε μόνο αυτό. Όσο για το θέμα του ναυαγίου, καταρχάς να πω επειδή ασχολούμαι επαγγελματικά με το θέμα της παράνομης μετανάστευσης, ότι όρος ‘λαθρομετανάστης’ δεν υφίσταται πέρα από ρατσιστικές και μειωτικές ρητορείες. Σε μια χώρα που μεταφράζουν οποιοδήποτε όρο από τα Αγγλικά ακόμα και αν δε βγάζει κανένα νόημα στα Ελληνικά πχ social mobility ως κινητικότητα(;!), οι όροι illegal or irregular immigrant που χρησιμοποιούν όλοι οι διεθνείς οργανισμοί μεταφράζεται καθ’ ιδεολογία. Και αυτοί οι άνθρωποι πληρώνοντας 3000-7500 ευρώ στους δουλεμπόρους, λαθραίοι δεν μπορούν ποτέ να χαρακτηριστούν. Σε αυτό το κράτος όμως οτιδήποτε εκτός από συλλυπητήρια ανακοίνωση θα ήταν άλλη 1 υποκρισία. Για την Αντιγόνη Βαλάκου θα έλεγα το εξής: αλήθεια, όταν τόσα χρόνια υπήρξε persona non grata για την πολιτεία δεν ήταν καλύτερα που στο θάνατό της την άφησαν ήσυχη; Να την ξεπροβοδίσουν οι πραγματικοί φίλοι, γνωστοί και θαυμαστές της, από το να τρέχει μαζί της ο πολιτικός θίασος; Δηλαδή τη Σωτηρία Μπέλλου που πέθανε πάμφτωχη και ξεχασμένη, αλλά στην κηδεία της πήγε σχεδόν όλη η Βουλή έλαβε κάποια τιμή;
Panagiotis Timogiannakis
Τα ερωτήματα που θέτετε έχουν ενδιαφέρον και σηκώνουν πολλή συζήτηση. Κι αυτό είναι καλό. Επιτρέψτε μου μόνο να "διαφωνήσω" στο τρίτο περί Βαλάκου. Σωστό αυτό που λέτε στην αντιπαραβολή με την περίπτωση Μπέλλου αλλά η Πολιτεία έχει υποχρέωση να τιμά αν θέλει να λέγεται πολιτισμένη
JJOKOCHA
ετσι οπως το βλεπω εγω(και αλλοι προφανως) ο Προεδρος της Δημοκρατιας ειναι ενας θεσμος διακοσμητικος που υπαρχει μονο για καταθεση στεφανων και παρασημομοφορηση αθλητων.
Panagiotis Timogiannakis
αυτό, όμως, δεν τον απαλλάσσει των ευθυνών του, όπως,. φερειπείν, στην περίπτωση της Βαλάκου. Το να βγει έστω μία ανακοίνωση από την προεδρία ή να κήρυττε πένθος 24ωρο δεν θα πήγαινε κόντρα στο θεσμικό του ρόλο- τον έστω και περιορισμένο. Γι αυτό κι έγραψα το άρθρο. Ευχαριστώ για τη συμμετοχή
jjjj
παλι σωστος εισαι.
Panagiotis Timogiannakis
καλό μεσημέρι κι ευχαριστώ
Μπαμπης Μπιλλαρας
Μπραβο Τιμο πολυ καλα τα γραφουμμενα σου