Αύξηση των λειτουργιών και των δυνατοτήτων τους, αύξηση των πωλήσεών τους, αύξηση του εθισμού των χρηστών, είναι μόνο μερικά από τα μεγέθη που συνοδεύουν συνήθως τις αναφορές για την βιομηχανία των κινητών τηλεφώνων. Το τελευταίο διάστημα βέβαια αυξητικούς ρυθμούς στον κλάδο των smartphones ακολουθεί κι ένας ακόμα δείκτης, αυτός της τιμής τους.
Η πρώτη που έσπασε το φράγμα των 1000 ευρώ ήταν η Apple με το iPhone X τον περασμένο Σεπτέμβριο. Το γεγονός δε είχε εντυπωσιάσει κοινό και κριτικούς αν σκεφτεί κανείς πως τα αρχικά δημοσιεύματα για το νέο iPhone επικεντρώνονταν σχεδόν αποκλειστικά στην υψηλή τιμή του. Εξαιτίας αυτής της υψηλής τιμής μάλιστα πολλοί υποστήριζαν πως το τηλέφωνο δεν θα κατέγραφε εξίσου υψηλές πωλήσεις. Όταν το καλοκαίρι της επόμενης χρονιάς ο CEO της εταιρείας, Τιμ Κουκ δήλωνε ότι κάθε εβδομάδα που περνά πωλούνται και περισσότερα iPhone X, τους διέψευσε.
Οι ισχυρές πωλήσεις του iPhone X, απέδειξαν ότι οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν για ένα κινητό παραπάνω από ότι θα πλήρωναν για ένα laptop και άλλοι κατασκευαστές ακολούθησαν το παράδειγμα του κολοσσού του Κουπερτίνο, μετατρέποντας την εξαίρεση σε κανόνα. Πλέον το να δαπανήσει κανείς 1000 ευρώ για ένα κινητό τηλέφωνο δεν ακούγεται παράλογο, αφού το iPhone X και το Samsung Galaxy S9 ακολούθησαν τα iPhone XS και iPhone XS Max, το Samsung Galaxy Note 9 το Huawei Mate 20 Pro.
Μάλιστα οι τιμές στα smartphones ανεβαίνουν με ταχύτατους ρυθμούς. Μέσα σε δύο χρόνια το κόστος του Samsung's Galaxy S9 ανέβηκε 15,1% εν συγκρίσει με το Galaxy S7 του 2016 ενώ στην περιπτωση του Huawei P series κατά 33% από το 2016 όπου δεν υπήρχε καν "Pro" μοντέλο. Την μεγαλύτερη άνοδο τιμής βέβαια είδαμε στο OnePlus, η τιμή του οποίου ανέβηκε κατά 42,6% στην Μεγάλη Βρετανία σε σχέση με δύο χρόνια πριν.
Και δεν είναι μόνο οι ναυαρχίδες που κοστίζουν μια περιουσία. Ακόμα και στην μεσαία, ενίοτε και στην χαμηλή κατηγορία έξυπνων κινητών τηλεφώνων παρατηρούνται ανατιμήσεις. Στην πρώτη περίπτωση - στην οποία επικεντρώνονται όλο και περισσότεροι κατασκευαστές - τα μοντέλα που ανακοινώνονται φτάνουν πλέον έως και τα 500 ευρώ εκεί που άλλοτε άγγιζαν τα 400 ενώ ξεκινούν περίπου από τα 300 ευρώ κι όχι από τα 200 με 250 όπως στο παρελθόν. Ενδεικτικά η Honor ανακοίνωσε το Honor 8X, το οποίο στην Ελλάδα θα έρθει στα 299 ευρώ. Λίγο πιο ψηλά κινείται το HuaweiMate 20 Lite και το Samsung Galaxy A7 (369 ευρώ), ενώ στα 399 ευρώ θα είναι η τιμή του Nokia 7.1.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η χαμηλή κατηγορία με τους κατασκευαστές να μας δείχνουν όλο και λιγότερα τηλέφωνα με κόστος έως 100 ευρώ, παρότι μάλιστα αυτή η κατηγορία συγκεντρώνει και το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην περίπτωση της Ελλάδας ο μεγάλος όγκος των πωλήσεων smartphones αφορά συσκευές που κινούνται σε επίπεδα τιμών κάτω από τα 200 ευρώ, με το ποσοστό τους να φτάνει περίπου στο 65% - ενδεχομένως λίγο υψηλότερο από το αντίστοιχο στις μεγάλες αγορές της δυτικής Ευρώπης. Αντιστοίχως το ποσοστό των smartphones που πωλούνται και έχουν τιμή πάνω από τα 600 ευρώ κινείται στη χώρα μας γύρω στο 10%, σε αντίθεση με το εξωτερικό που κινείται σε υψηλότερα επίπεδα.
Λογικό επόμενο της ανοδικής αυτής πορείας της τιμής, προς τα πάνω κινείται και η μέση τιμή πώλησης των smartphones. Ήδη σύμφωνα με τα στοιχεία του 4ου τρίμηνου του 2017 οι τιμές διάθεσης των "έξυπνων" κινητών ενισχύθηκαν, κατά μέσο όρο, κατά 10%. Συγκεριμένα, η μέση τιμή πώλησης διαμορφώθηκε στα 360 ευρώ, με την αύξηση να μεταφράζεται στον ταχύτερο τριμηνιαίο ρυθμό ανάπτυξης.
Γιατί οι τιμές τραβούν την ανηφόρα
Σίγουρα η ανοδική τάση των τιμών των συσκευών υπογραμμίζει τον σημαντικό ρόλο που παίζουν πλέον στη ζωή μας. Από απλές συσκευές επικοινωνίας έχουν μετατραπεί σε πολυεργαλεία με τα οποία εργαζόμαστε, επικοινωνούμε, φωτογραφίζουμε ή και διασκεδάζουμε παίζοντας διάφορα παιχνίδια. Κι όσο βελτιώνονται τα χαρακτηριστικά τους, τόσο πιο σημαντικό ρόλο παίζουν στη ζωή μας. «Οι καταναλωτές γνωρίζουν ότι θα ακριβοπληρώσουν ένα κινητό αφού αποτελεί αδιαμφισβήτητα μια από τις σημαντικότερες συσκευές της ζωής τους» αναφέρει χαρακτηριστικα ο Μπεν Γουντ, επικεφαλής αναλυτής της CCS Insight.
Πέρα από την ανάγκη που έχουν δημιουργήσει τα smartphones βέβαια, οι τιμές ανεβαίνουν και για άλλους λόγους. Η επιθυμία των καταναλωτών για πιο εξελιγμένα τεχνικά χαρακτηριστικά, όπως καλύτερες κάμερες, βελτιωμένες σε διάρκεια ζωής μπαταρίες, μεγαλύτερο χώρο αποθήκευσης, αυξάνουν σίγουρα το κόστος.
Η ζήτηση για μεγαλύτερο χώρο αποθήκευσης τα τελευταία χρόνια έχει ωθήσει τους προμηθευτές σε επενδύσεις - κατασκευάζουν εργοστάσια για να μπορούν να καλύψουν την ζήτηση από όλο και περισσότερους κατασκευαστές. Αυτό από μόνο του αυξάνει τις τιμές. Οι εξελιγμένες κάμερες που χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη και διαθέτουν πολύ εξελιγμένους φακούς κοστίζουν εξίσου ακριβά, και ούτω καθεξής.
Επιπλέον, οι εταιρείες έχουν κι ένα ακόμα βαρύ οικονομικό φορτίο να σηκώσουν το οποίο προσθέτει μηδενικά στην τελική τιμή, αυτό των ερευνητικών κέντρων. Τα κονδύλια για R&N των κατασκευστών είναι κατά πολύ μεγαλύτερα σε σχέση με το παρελθόν προσπαθώντας να καλύψουν την ανάγκη για νέα υλικά και χαρακτηριστικά στα smartphones. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι τα τεχνικά χαρακτηριστικά ενός κινητού τηλεφώνου μπορεί να είναι καλύτερα από αυτά ενός laptop και μάλιστα πρέπει να χωρέσουν και σε πολύ μικρότερη συσκευασία. Όλο αυτό απαιτεί έρευνα.
Σε όλα αυτά θα πρέπει να συνυπολογίσει κανείς και κάτι ακόμα. Σε αντίθεση με τους κατασκευαστές κινητών τηλεφώνων, οι οποίοι είναι πολυάριθμοι, οι κατασκευαστές εξαρτημάτων παραμένουν λίγοι, οπότε και η έλλειψη ανταγωνισμού δεν ρίχνει τις τιμές.
Τέλος υπάρχει και μια ακόμα τάση της αγοράς που θα μπορούσε να ωθεί τις τιμές προς τα ουράνια. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ότι οι καταναλωτές δεν αλλάζουν το ίδιο συχνά τα κινητά τους τηλέφωνα, κρατώντας τις συσκευές περίπου τρία χρόνια. Αν λοιπόν οι κατασκευαστές αυξάνουν τις τιμές σε κάθε τηλέφωνο που πωλείται μπορούν εν μέρει να εξισορροπήσουν τις απώλειες των εσόδων που δημιουργεί αυτή η τάση.
Πηγή: insider.gr