Euroleague: Γιατί οι ομάδες προσδοκούν σε αύξηση εσόδων 200% μετά την απομάκρυνση του Μπερτομέου
- Το πριμ κατάκτησης ύψους 250.000 ευρώ
- Έσοδα ανάλογα με τις νίκες
- Η απόφαση για μοιρασιά του market pool κι η κατάταξη
- Η επόμενη μέρα προβλέπει θεαματική αύξηση των εσόδων
- Τρόποι εύρεσης εσόδων
- Η Euroleague δεν θα γίνει Champions League αλλά...
Η χθεσινή μέρα για το ευρωπαϊκό μπάσκετ θα μπορούσε να χαρακτηριστεί έως και ιστορική. Οι ομάδες μέτοχοι της Euroleague αποφάσισαν πως δεν θέλουν να συνεχίσει ο Τζόρντι Μπερτομέου ως εκτελεστικός διευθυντής και η διοργάνωση θα κινηθεί με διαφορετικά πρόσωπα.
Αιτία της διαμάχης ήταν τα χρήματα. Αφενός αυτά που έμπαιναν στα ταμεία των ομάδων και αφετέρου αυτά που έβγαιναν από το ταμείο της Euroleague χωρίς έλεγχο.
Το Gazzetta βάζει σε μία σειρά τα οικονομικά δεδομένα της Euroleague σε βάθος δεκαετίας.
Το πριμ κατάκτησης ύψους 250.000 ευρώ
Στις αρχές της δεκαετίας 2010-20 τα έσοδα των ομάδων ήταν απειροελάχιστα. Για να καταλάβετε την τάξη μεγέθους αρκεί να σας αναφέρουμε πως το 2012 ο Ολυμπιακός ως πριμ κατάκτησης της διοργάνωσης στην Κωνσταντινούπολη έλαβε το «εξωφρενικό» ποσό των 250.000 ευρώ. Φανταστείτε πόσα έπαιρναν οι ομάδες που δεν έφταναν στα Final 4.
Ο Τζόρντι Μπερτομέου προσπάθησε να βάλει στο χορό μεγάλες αγορές που δεν υπήρχαν στον μπασκετικό χάρτη. Διοργάνωσε ανεπιτυχώς το Final 4 στο Λονδίνο το 2013 και μάλιστα πήγε τόσο άσχημα που ενώ θα γινόταν και το 2014 εκεί, το μετέφερε στο Μιλάνο.
Η Αγγλία μπορεί να γύρισε την πλάτη της, ωστόσο κατάφερε ο Ισπανός παράγοντας να αυξήσει το ενδιαφέρον σε Γερμανία (Μπάγερν Μονάχου, Άλμπα Βερολίνου) και εσχάτως σε Γαλλία (Βιλερμπάν κυρίως).
Έσοδα ανάλογα με τις νίκες
Το 2016 ο Μπερτομέου «ηρέμησε» κάπως τις φωνές των ομάδων και οριοθέτησε συγκεκριμένα έσοδα βασισμένα στην αγωνιστική τους απόδοση. Συγκεκριμένα, κάθε ομάδα έβαζε στο ταμείο της 37.000 ευρώ για κάθε νίκη στην Κανονική περίοδο, 70.000 ευρώ για κάθε νίκη στα playoffs, 1.000.0000 ευρώ για την κατάκτηση του τίτλου, 500.0000 ευρώ για την κατάκτηση της δεύτερης θέσης, 300.000 ευρώ για την κατάκτηση της τρίτης θέσης και 200.000 ευρώ για την κατάκτηση της 4ης θέσης.
Eκείνη τη σεζόν η Πρωταθλήτρια Ευρώπης Φενέρμπαχτσε πήρε 1.930.000 ευρώ, με τον φιναλίστ Ολυμπιακό να ακολουθεί με 1.470.000 ευρώ, ενώ στην 6η θέση βρέθηκε ο Παναθηναϊκός με 760.000 ευρώ.
Η απόφαση για μοιρασιά του market pool κι η κατάταξη
Ο κορονοϊός υποχρέωσε την Euroleague να μην ολοκληρωθεί τη σεζόν 2019-20. Οι απώλειες των ομάδων ήταν τεράστιες κι έγιναν ακόμη μεγαλύτερες από τη στιγμή που ο Μπερτομέου δέχτηκε την απαίτηση της Ένωσης Παικτών (ELPA) να καλυφθούν τα συμβόλαια των παικτών κατά 80% ενώ είχαν αγωνιστεί στο 65% της σεζόν.
Οι «φωνές» αυξάνονταν σε ένταση και ο Ισπανός παράγοντας προχώρησε σε αλλαγή καταμερισμού των χρημάτων προς τις ομάδες ορίζοντας market pool και sport pool.
Αρχικά καταργήθηκε η πριμοδότηση της νίκης. Η καινοτομία είχε να κάνει με τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Την προηγούμενη σεζόν η Euroleague μοίραζε το 54% του market pool στις ομάδες της αντίστοιχης χώρας.
Συγκεκριμένα στην Ελλάδα για παράδειγμα, Ολυμπιακός και Παναθηναϊκός εισέπρατταν το 27% των χρημάτων που πλήρωνε η NOVA και το υπόλοιπο 46%, πήγαινε σε έναν κουμπαρά (sport pool) από τον οποίο πληρώνονταν τα ποσά που αντιστοιχούσαν στις νίκες, τις προκρίσεις στο Final 4 και στην κατάκτηση του τροπαίου.
Εκείνο το καλοκαίρι άλλαξε. Η διοργανώτρια αρχή αποφάσισε να μοιράσει το 79% των τηλεοπτικών εσόδων κάθε χώρας στις ομάδες της και με το υπόλοιπο 21% να καλύψει τις ανάγκες που προέκυπταν.
Ελλάδα, Ισπανία και Ισράηλ είχαν τεράστια τηλεοπτικά συμβόλαια λόγω του ενδιαφέροντος.
Το υπόλοιπο 21% της «πίτας» αποφασίστηκε να μοιραστεί ανάλογα με την τελική κατάταξη. Η πρώτη θέση έδινε 1.500.000 ευρώ, η δεύτερη 850.000, η τρίτη 750.000 και μετά κάθε θέση έπεφτε το ποσό κατά 50.000.
Να αναφέρουμε πως ανάλογα έσοδα υπήρχαν μέχρι την 14η θέση. Οι τέσσερις τελευταίοι δεν έβαζαν χρήματα στο ταμείο τους όπως συνέβη με τον Παναθηναϊκό πέρυσι.
Ο Ολυμπιακός τερμάτισε 12ος και πήρε 250.000 ευρώ.
Η επόμενη μέρα προβλέπει θεαματική αύξηση των εσόδων
Οι ομάδες αποφάσισαν πως μετά από 21 χρόνια ήρθε η στιγμή να αλλάξουν πρόσωπα. Η διοργάνωση είχε «βαλτώσει» σε όσα αφορούσαν έσοδα, νέες τεχνολογίες, digital, τηλεοπτικές συμφωνίες κλπ.. Ο Μπερτομέου ότι είχε να δώσει το πρόσφερε και πλέον δεν μπορούσε να ακολουθήσει την εποχή που ζούμε. Δεν είχε νέες ιδέες, δεν μπορούσε να σκεφτεί τρόπο ώστε να δημιουργήσει νέα έσοδα.
Με απλά λόγια δεν υπήρχε η παραμικρή βελτίωση, η παραμικρή ανάπτυξη, η παραμικρή επαγγελματικότητα.
Οι 13 ομάδες μέτοχοι της Euroleague προσδοκούν σε αύξηση εσόδων της τάξης του 200%. Αν για παράδειγμα μία ομάδα έχει έσοδα περίπου 3.500.000 ευρώ προσδοκά σε περισσότερα από 10.000.000 ευρώ!
Πώς θα προκύψουν αυτά; Ιδέες υπάρχουν. Αρχικά οι ομάδες βρίσκονται σε διαδικασία αναζήτησης μίας ομάδας σύγχρονων στελεχών που θα «απογειώσουν» τη λίγκα. Οι άνθρωποι αυτοί θα είναι τεχνοκράτες με τρομερές δυνατότητες.
Σίγουρα θα υπάρξει και κάποιος επικεφαλής, αλλά η μεγάλη διαφορά πλέον θα είναι άλλη. Πλέον οι 13 ομάδες μέτοχοι θα έχουν λόγο, θα αποφασίζουν από κοινού και δεν θα τους ανακοινώνονται απλά όπως συνέβαινε μέχρι τώρα με τον Μπερτομέου. Η διαδικασία λήψης αποφάσεων γινόταν με εντελώς λάθος τρόπο.
Τρόποι εύρεσης εσόδων
Οι ομάδες πιστεύουν πως θα έπρεπε τα έσοδα της Euroleague να είναι τριπλάσια από αυτά που είχε πέρυσι η διοργανώτρια Αρχή.
Πώς θα γίνει αυτό; Αρχικά από τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Με εξαίρεση Ελλάδα, Ισπανία και Ισραήλ οι άλλες χώρες πληρώνουν απειροελάχιστα χρήματα για τα δικαιώματα.
Η NOVA δίνει περίπου 11.000.000 ευρώ και το αντίστοιχο κανάλι της Ρωσίας (με τρεις ομάδες) και της Γαλλίας (με δύο ομάδες) δίνει 300.000 ευρώ! Η διαφορά είναι τεράστια οπότε πρώτος στόχος είναι να αυξηθούν τα τηλεοπτικά έσοδα.
Ενα άλλο ζητούμενο είναι οι χορηγίες. Η «Turkish Airlines» για να δώσει το όνομά της στη διοργάνωση έδωσε ένα ποσό λίγο πάνω από τα 5.000.000 ευρώ ενώ θα έπρεπε να πληρώσει τουλάχιστον τα τετραπλάσια. Η αξία της Euroleague είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που πίστευε ο Ισπανός παράγοντας. Γενικά η τιμολόγηση των χορηγιών θα αναθεωρηθεί.
Σε ένα άλλο έσοδο στο οποίο στοχεύουν οι 13 ομάδες είναι αυτό από την Euroleague TV. Οι εκατοντάδες χιλιάδες συνδρομές μένουν ανεκμετάλλευτες με τις ομάδες να βάζουν μηδέν έσοδα από την πλατφόρμα αυτή.
Γενικά θέλουν να δώσουν μεγάλη προσοχή στο κομμάτι Digital το οποίο αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε νηπιακό στάδιο για την Euroleague. Από το app και την ιστοσελίδα τους μέχρι το Euroleague TV και τα social media.
Η Euroleague δεν θα γίνει Champions League αλλά...
Το μπάσκετ με το ποδόσφαιρο είναι δύο διαφορετικά πράγματα σε σχέση με την εμπορική τους χρήση και το ενδιαφέρον του κοινού. Δεν συγκρίνονται.
Η νέα τάξη πραγμάτων στην Euroleague δεν θέλει να ανταγωνιστεί το Champions League, απλά θα προσπαθήσει να την φέρει απλά ένα βήμα πιο κοντά.
Για να έχετε ένα απτό μέτρο σύγκρισης θα σας αναφέρουμε απλά πως στην φετινή διοργάνωση της UEFA μόνο κάθε νίκη στη φάση των ομίλων προσφέρει 2.800.000 και 930.000 η ισοπαλία. Τα συνολικά έσοδα Ολυμπιακού και Παναθηναϊκού από την Euroleague φέτος υπολογίζονται περίπου στα 3.500.000 ευρώ. Σχεδόν όσο μία νίκη στη φάση των ομίλων του Champions League.
Η κατάκτηση του ποδοσφαιρικού τροπαίου δίνει 15.500.000 ευρώ ενώ η ομάδα που θα πανηγυρίσει την Euroleague θα λάβει από την διοργανώτρια Αρχή μόλις 1.000.000 ευρώ.
Διάβασε όλα τα τελευταία νέα της αθλητικής επικαιρότητας. Μάθε για όλους τους live αγώνες σήμερα και δες τις αθλητικές μεταδόσεις της ημέρας και της εβδομάδας μέσα από το υπερπλήρες Πρόγραμμα TV του Gazzetta.