Το δημιουργικό χάος της Φλουμινένσε και ο Ντινίζ ως «ιερέας» του relationism

Το δημιουργικό χάος της Φλουμινένσε και ο Ντινίζ ως «ιερέας» του relationism

Νίκος Αθανασίου Νίκος Αθανασίου
Το δημιουργικό χάος της Φλουμινένσε και ο Ντινίζ ως «ιερέας» του relationism

bet365

Ο Νίκος Αθανασίου γράφει για τη νέα τάση στη τακτική του ποδοσφαίρου, τις βασικές αρχές του relationism play και τον άνθρωπο που «γέννησε» και εμπιστεύεται μία διαφορετική ιδέα.

To σύγχρονο ποδόσφαιρο γνώρισε την επίδραση του Πεπ Γκουαρδιόλα, ο οποίος ως συνεχιστής των ιδεών του ενός και μοναδικού Γιόχαν Κρόιφ που εξέλιξε την αρχική ιδέα του Ρίνους Μίχελς, κυριάρχησε με το positional play, το οποίο έγινε η βασικότερη τακτική έκφραση αυτή την στιγμή στο παγκόσμιο ποδόσφαιρο. Τι είναι το positional play?

Χωρίς να μπούμε σε πολλές-αχρείαστες για την ουσία του κειμένου- λεπτομέρειες, το παιχνίδι θέσης, είναι μία τακτική αρχή, κατά την οποία οι ποδοσφαιριστές παίρνουν θέσεις στο γήπεδο για να δημιουργήσουν αριθμητικά πλεονεκτήματα, τρίγωνα ή διαμάντια, με στόχο να προχωρήσουν στα τρίτα του γηπέδου, στις ισάριθμες φάσεις της επιθετικής ανάπτυξης(build up-progression-finishing) και για να δημιουργήσουν χώρους. Όλοι οι παίκτες θα πρέπει να ακολουθούν αυστηρούς κανόνες σχετικά με τις θέσεις που καταλαμβάνουν σε σχέση με τους συμπαίκτες, τους αντιπάλους και την μπάλα.

Tον τελευταίο χρόνο ολοένα και περισσότερο οι παρατηρητές του ποδοσφαίρου ασχολούνται με μία διαφορετική τακτική ιδέα, με έναν νεοτερισμό που εφαρμόζει ο Βραζιλιάνος προπονητής της Φλουμινένσε, Ροντρίγκο Ντινίζ. Η ονομασία του; Relationism και ως τακτική φιλοσοφία μπορούμε να πούμε πως πρεσβεύει πράγματα εντελώς διαφορετικά από το positional Play, αν και αμφότερα στοχεύουν στη κυριαρχία μέσα από την κατοχή της μπάλας.

Στο «ποδοσφαιρικό χάος» όπως έχουν χαρακτηρίσει το τακτικό σχέδιο του Ντινίζ, οι κινήσεις χωρίς την μπάλα και οι μεταβιβάσεις δεν γίνονται με βάση τον χώρο και την δημιουργία αυτού για την προώθηση του παιχνιδιού αλλά προτάσσονται οι σχέσεις συνεργασίας μεταξύ των παικτών, οι ατομικές ελευθερίες στο παιχνίδι χωρίς να υπάρχει κάποια συγκεκριμένη δομή στον αγωνιστικό χώρο.

 

Πως, λοιπόν, οι ομάδες μπορούν να δημιουργούν πάνω στο χορτάρι, χρησιμοποιώντας το relationism play; Ποιές είναι οι βασικές αρχές; Πάμε να τις δούμε:

  • Touch and go: Πάσα και άμεση κίνηση στον χώρο.
  • Tabelas: Το γνώριμό μας «1-2», με την πορτογαλική λέξη να σημαίνει «τραπέζι», εννοώντας την συνεργασία ανάμεσα στους δύο παίκτες για να δημιουργήσουν. Φυσικά το «1-2» υπήρχε και θα υπάρχει πάντα στο ποδόσφαιρο ανεξάρτητα από το τακτικό κομμάτι αλλά στο relationism play, αποτελεί βασική αρχή υπεροχής.
  • Οι «σκάλες»: H δημιουργία διαγώνιων γραμμών πάσας και διαγώνιων μεταβιβάσεων ώστε η μπάλα να «ανέβει» προς την αντίπαλη εστία.
  • Tilting: Από την στιγμή που η κεντρική ιδέα βασίζεται στις κοντινές συνεργασίες των ποδοσφαιριστών, πολλές φορές εμφανίζεται στη Φλουμινένσε η υπερφόρτωση της μίας πλευράς. Με έξι ακόμη και με επτά παίκτες σε μικρό χώρο.
  • The «Yo-yo»: Ακόμη και αν στην απέναντι πλευρά υπάρχει και χώρος και διαθέσιμη επιλογή, η βραζιλιάνικη ομάδα προσπαθεί να «τρυπήσει» την αντίπαλη άμυνα από την πλευρά της υπερφόρτωσης. Συνήθως βλέπουμε τα σύνολα να προσπαθούν από δεξιά να μεταφέρουν την μπάλα αριστερά και αντίστροφα για να εκμεταλλευθούν τον χώρο.

Στο relationism play αυτό δεν υπάρχει, δίνοντας παράλληλα και μια μεγαλύτερη ασφάλεια στην αποφυγή των κόντρα επιθέσεων, καθώς ο αντίπαλος δεν έχει πολλές επιλογές, με την Φλουμινένσε να έχει πολλούς παίκτες κοντά στην μπάλα, παλεύοντας για την άμεση επανάκτησή της. Έτσι λοιπόν όταν η μπάλα φεύγει από δεξιά και περνά στον άξονα, ο κεντρικός χαφ δεν αλλάζει το παιχνίδι αλλά επαναφέρει την μπάλα και πάλι στην ίδια πλευρά.

Στο ποδόσφαιρο, λοιπόν, που «γέννησε» ο Ντινίζ οι ποδοσφαιριστές απολαμβάνουν περισσότερες ελευθερίες, έρχονται πιο κοντά στη μπάλα, γίνονται εκείνοι υπεύθυνοι την ώρα του παιχνιδιού για το διάβασμα του αντιπάλου. Το σχέδιο αυτό τους δίνει την ελευθερία να κινηθούν πιο κοντά στην μπάλα και να αναζητήσουν καταστάσεις στις οποίες οι «σχέσεις» μπορούν να οδηγήσουν σε μια ευκαιρία επίθεσης.

«Η ιστορία μας δεν έχει να κάνει με τους χώρους, αλλά με τους παίκτες». Mε αυτή την φράση οι θιασώτες του «Ντινίζμο» προσπαθούν με λίγες λέξεις να εξηγήσουν την νέα φιλοσοφία, η οποία αρχίζει και βρίσκει θιασώτες και στη γηραιά Ήπειρο, με τον Xέντρικ Ρίντστρομ να εφαρμόζει την συγκεκριμένη τακτική στη Μάλμε.

Διάβασε όλα τα τελευταία νέα της αθλητικής επικαιρότητας. Μάθε για όλους τους live αγώνες σήμερα και δες τις αθλητικές μεταδόσεις της ημέρας και της εβδομάδας μέσα από το υπερπλήρες Πρόγραμμα TV του Gazzetta.

Νίκος Αθανασίου
Νίκος Αθανασίου

Από τότε που θυμάται την ύπαρξή του o Νίκος Αθανασίου, λατρεύει τον Παναθηναϊκό και το ποδόσφαιρο. Από το 2008 μέχρι και σήμερα είναι υπεύθυνος για το ρεπορτάζ του Τριφυλλιού στο δεύτερο σπίτι του, στο μεγαλύτερο επαγγελματικό όνειρο που θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα, στο Gazzetta.gr και ενώ είχε προηγηθεί η Αθλητική Ηχώ, το Κανάλι 1(90.4) και ένα πέρασμα από το Leoforos.gr. Στο πέρασμα των χρόνων δεν σταμάτησε ποτέ με την ίδια αγάπη και αφοσίωση να παίζει Football Manager, να ακούει όλων των ειδών τις μουσικές ακόμη και αν μέσα σε δέκα λεπτά μπορεί να συνυπάρξουν ο Μητροπάνος με τον Hoyem και ο Αργυρός με τους Active Member, να θεωρεί ομορφότερο μέρος στο πλανήτη το Αίας Κλαμπ και να μην μπορεί με τίποτα και για κανέναν λόγο να παρακολουθήσει αγώνες από τα μπουθ της Λεωφόρου, βρίσκοντας πάντα εναλλακτικές για να συνδυάζει τη δουλειά με την... τρέλα. Τα τελευταία χρόνια μαθαίνει, αναλύει και παρατηρεί το αγαπημένο του σπορ μέσα από μια σειρά επιμορφωτικών προγραμμάτων και διπλωμάτων management, ανάλυσης, τακτικής και scouting, τα καλύτερα «δώρα» που θα μπορούσε ποτέ να κάνει στον εαυτό του σε σχέση με το ποδόσφαιρο.