Το ποδόσφαιρο μπαίνει στην εποχή των μεταγραφών από κινητό

Βασίλης Σαμπράκος Βασίλης Σαμπράκος
Το ποδόσφαιρο μπαίνει στην εποχή των μεταγραφών από κινητό

bet365

Ο Βασίλης Σαμπράκος κουβεντιάζει με τον ιδρυτή του TransferRoom, της ψηφιακής πλατφόρμας που συνδέει περισσότερους από 500 ποδοσφαιρικούς συλλόγους από 41 χώρες και έχει συνεισφέρει ήδη στην ολοκλήρωση περισσότερων από 200 μεταγραφών στη διάρκεια της τελευταίας διετίας.

Η πραγματικότητα της ρουτίνας ενός τεχνικού διευθυντή ή ενός διευθύνοντος συμβούλου μιας ποδοσφαιρικής εταιρείας κατά την περίοδο εκτέλεσης του σχεδιασμού για τον σχηματισμό του ρόστερ ήταν γεμάτη από τηλεφωνικές και φυσικές επαφές με διαμεσολαβητές και λοιπούς διακινητές πληροφοριών σχετικά με ποδοσφαιριστές. Ο τεχνικός διευθυντής και η ομάδα των συνεργατών του δεν έκαναν κάτι άλλο από το να προσπαθούν να συλλέξουν πληροφορίες για τους διαθέσιμους ποδοσφαιριστές και την τιμή παραχώρησής τους από τους συλλόγους. Κάθε τεχνικός διευθυντής που επιχειρούσε να εξελιχθεί σε game changer για τον σύλλογό του επιχειρούσε να ανανεώνει διαρκώς μια λίστα με ενδιαφέροντες ποδοσφαιριστές ανά θέση προκειμένου να είναι προετοιμασμένος για να ικανοποιήσει τις εισηγήσεις του προπονητή του. Ζητούσε σέντερ φορ ο προπονητής, και όριζε στα 300.000 ευρώ το διαθέσιμο ποσό ο ιδιοκτήτης; Ο τεχνικός διευθυντής ζητούσε από τον προπονητή τα επιθυμητά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κεντρικού επιθετικού, κι έπειτα ανέτρεχε στην ενημερωμένη λίστα του για να φτάσει σε συμπέρασμα για την τελική επιλογή. Η ποιότητα της λίστας ήταν σε άμεση εξάρτηση από την ποιότητα των πληροφοριών που είχε καταφέρει να συλλέξει, με κόπο και κόστος, η ομάδα των συνεργατών του τεχνικού διευθυντή. Οσο μεγάλο κι αν ήταν το δίκτυο των συνεργατών του τεχνικού διευθυντή ανά τον πλανήτη, η λίστα δεν θα μπορούσε να φτάνει στο απόλυτο update, διότι ένας σύλλογος δεν θα μπορούσε, επειδή ήταν οικονομικά ασύμφορο, να βρίσκεται καθημερινά σε επαφή με όλους τους συλλόγους του πλανήτη ώστε να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή τους διαθέσιμους ποδοσφαιριστές. Γι' αυτό και σε κάθε μεταγραφή ο αγοραστής έμενε με την αμφιβολία σχετικά με το αν υπήρχε στην αγορά μια καλύτερη/προτιμότερη επιλογή. Ολα τα παραπάνω ήταν η πραγματικότητα της αγοράς του ποδοσφαίρου μέχρι το 2017. Και μετά ήρθε το transferRoom, δηλαδή μια ψηφιακή πλατφόρμα που εξελίχθηκε σε ψηφιακή ποδοσφαιρική αγορά, η οποία έχει ήδη καταφέρει να δικτυώσει περισσότερους από 500 συλλόγους από 41 διαφορετικές χώρες και 70 διαφορετικά πρωταθλήματα και να δημιουργήσει ένα διαρκές παζάρι για την μετακίνηση ποδοσφαιριστών. Οι 200 και πλέον μεταγραφές που έχουν ολοκληρωθεί μέσω αυτής της πλατφόρμας στη διάρκεια της τελευταίας περίπου διετίας είναι μια καθαρή ένδειξη της αλλαγής που φέρνει – και – στην ποδοσφαιρική αγορά η εξέλιξη της ψηφιακής τεχνολογίας. Ενας Δανός επιχειρηματίας, ο Jonas Ankersen αξιοποίησε τα ερεθίσματα που δεχόταν από την αγορά την περίοδο που λειτουργούσε ως παρατηρητής, σε ρόλο δημοσιογράφου και συγγραφέας, στις μεταγραφές και είδε τις προοπτικές μιας πλατφόρμας που θα επέτρεπε στους συλλόγους να παραμένουν συνδεδεμένοι και να ανταλλάσσουν πληροφορίες ώστε να κερδίζουν χρόνο και χρήμα, γλιτώνοντας μεγάλο μέρος κόστους για τη συλλογή πληροφοριών και για τις υπηρεσίες των μεσαζόντων. Σήμερα είναι περισσότερα από 500 τα κλαμπ, ανάμεσα στα οποία είναι η Μάντσεστερ Σίτι, η Γιουβέντους, η Ρόμα, η Λιντς, που βρίσκουν νόημα να πληρώνουν συνδρομή στο transferRoom.com προκειμένου να επικοινωνούν διαρκώς μεταξύ τους, να ανταλλάσσουν πληροφορίες για διαθέσιμους ποδοσφαιριστές και να συμμετέχουν στα summits που στήνονται πριν από κάθε μεταγραφική περίοδο σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις για την απευθείας διαπραγμάτευση, όπως συμβαίνει με τις μεγάλες εκθέσεις των αγορών. Στα summits, οι διευθυντές των συλλόγων διαπραγματεύονται πρόσωπο με πρόσωπο, σε προκαθορισμένα – μέσω της πλατφόρμας – ραντεβού διάρκειας 15' λεπτών.

Το σκηνικό των "πρόσωπο με πρόσωπο" 15'λεπτων διαπραγματεύσεων που στήθηκε στο Summit του Λονδίνου.

Οι πρώτες ελληνικές ομάδες που βρήκαν νόημα να δοκιμάσουν τις υπηρεσίες του transferRoom είναι ο Ολυμπιακός, η ΑΕΚ και ο ΟΦΗ, οι οποίες έστειλαν εκπρόσωπό τους στο τελευταίο summit, το οποίο έλαβε χώρα στη Βαρκελώνη στα τέλη του περασμένου μήνα.

 

Σε μια ψηφιακή συζήτησή μας, ο ιδρυτής και γενικός διευθυντής του TransferRoom, ο Jonas Ankersen μου εξήγησε τον τρόπο που λειτουργεί μια πλατφόρμα που έχει ήδη γίνει από χρήσιμο έως απαραίτητο εργαλείο για τις ποδοσφαιρικές εταιρείες.

Ποια είναι η βασική ιδέα του TransferRoom; Πώς λειτουργεί για τους συλλόγους;

“Το TransferRoom δεν καταργεί, ούτε αντικαθιστά το δίκτυο που έχει στήσει ένας σύλλογος για να παρακολουθεί ποδοσφαιριστές και να συλλέγει πληροφορίες. Λειτουργεί ως επιπλέον βοήθεια, ως ένα εργαλείο για την χαρτογράφηση της αγοράς και την επικοινωνία με αυτούς που αποφασίζουν σε κάθε σύλλογο ανά τον κόσμο. Ενας σύλλογος δεν έχει τον χρόνο να επικοινωνεί καθημερινά τηλεφωνικά με όλες του τις επαφές προκειμένου να μαθαίνει ποιοι είναι οι διαθέσιμοι ποδοσφαιριστές ή ποιοι ενδιαφέρονται να αποκτήσουν τους ποδοσφαιριστές που επιθυμεί να παραχωρήσει. Πλέον είναι τέτοιοι οι ρυθμοί της αγοράς, που όλα αλλάζουν με μεγάλη ταχύτητα. Ενας ποδοσφαιριστής που δεν ήταν διαθέσιμος χθες μπορεί να είναι σήμερα. Αυτή η πλατφόρμα δίνει τη δυνατότητα ζωντανής μετάδοσης όλων των πληροφοριών που αφορούν την διάθεση ποδοσφαιριστών και συγχρόνως την δυνατότητα να επικοινωνήσεις απευθείας με τις διοικήσεις των συλλόγων που διαθέτουν προς πώληση ή δανεισμό ποδοσφαιριστές που σε ενδιαφέρουν. Το TransferRoom δίνει σε έναν διευθυντή τη δυνατότητα να κερδίσει χρόνο και να απαλλαγεί από μεγάλα λειτουργικά κόστη”.

Και πώς λειτουργεί στην πράξη αυτή η συναλλαγή; Χρειάζεται να καταβάλει προμήθεια στην πλατφόρμα ένας σύλλογος όταν αγοράζει ή πουλά ποδοσφαιριστή;

“Το transferRoom δεν είναι μια πλατφόρμα συναλλαγών, παρά μόνο μια συνδρομητική υπηρεσία. Οι σύλλογοι δεν πληρώνουν προμήθεια, ούτε φέρουν κάποια υποχρέωση. Είναι μια πηγή πληροφοριών και ένα δίκτυο απευθείας επικοινωνίας με τους άλλους συλλόγους. Κάθε σύλλογος χρησιμοποιεί την πλατφόρμα ανάλογα με τις ανάγκες τους. Αλλοι μόνο για να πωλούν, άλλοι μόνο για να αγοράζουν, άλλοι και για τα δύο. Η πλατφόρμα τους δίνει το προνόμιο να γνωρίζουν την διαθεσιμότητα ποδοσφαιριστών και να εντοπίζουν ανά πάσα στιγμή τους παίκτες που πληρούν τα κριτήριά τους. Υπάρχουν ποδοσφαιριστές που έχουν κάνει δύο μεταγραφές στις δύο τελευταίες μεταγραφικές περιόδους χάρη στην αξιοποίηση της πλατφόρμας. Ενας σύλλογος πληρώνει μια μηνιαία συνδρομή για την χρήση της, χωρίς επιπλέον χρεώσεις. Στην παρούσα φάση συνδρομητές μπορούν να γίνουν μόνο οι σύλλογοι και όχι ποδοσφαιριστές”.

Ποια είναι η εντύπωσή σας για την ελληνική αγορά; Αντιλαμβάνονται οι Ελληνες την χρησιμότητα αυτής της πλατφόρμας ή ακόμη ζουν στην εποχή του τηλεφώνου και του φαξ;

“Η ελληνική είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα αγορά, διότι έχετε μεγάλο κύκλο εργασιών σε μεταγραφές ποδοσφαιριστών και δεν φοβάστε να αποκτάτε ξένους ποδοσφαιριστές. Την ίδια ώρα παρατηρώ ότι υπάρχουν καλοί ποδοσφαιριστές στο ελληνικό πρωτάθλημα, οι οποίοι τραβούν την προσοχή της διεθνούς αγοράς. Το transferRoom έχει απλωθεί σε 41 χώρες, και σε κάθε μία από αυτές υπάρχουν σύλλογοι που αναζητούν καινοτόμα εργαλεία και προσπαθούν να χρησιμοποιούν τεχνολογία αιχμής ώστε να ελέγχουν την μεταγραφική αγορά και κατανοούν την χρησιμότητα της πλατφόρμας, αυτό ισχύει και για την Ελλάδα”.

Πώς σχηματίστηκε η ιδέα για την δημιουργία του TransferRoom;

“Στην σημερινή μεταγραφική αγορά υπάρχει έλλειψη διαφάνειας και αξιόπιστων πληροφοριών για την αγορά. Οι σύλλογοι που αγοράζουν δεν έχουν αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με τους παίκτες που είναι διαθέσιμοι. Ταυτόχρονα, οι πωλητές σύλλογοι δεν έχουν αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με το ποια προφίλ παικτών αναζητούν οι σύλλογοι που θέλουν να αγοράσουν. Για χρόνια η πρόσβαση στην αγορά των ποδοσφαιρικών συλλόγων ήταν περιορισμένη, αλλά το TransferRoom.com το αλλάζει αυτό. Κατά την πώληση ενός παίκτη, ο σύλλογος επιθυμεί να προσελκύσει όσο το δυνατόν περισσότερους αγοραστές, και όταν θέλει να αγοράσει επιθυμεί να γνωρίζει όσο το δυνατόν περισσότερες σχετικές επιλογές. Αυτός είναι ο ορισμός του TransferRoom: περισσότερη πρόσβαση στην αγορά και περισσότερη διαφάνεια. Στη σημερινή αγορά δεν υπάρχει συνήθως άμεση επαφή μεταξύ των βασικών ενδιαφερομένων. Το TransferRoom.com παρέχει άμεση επικοινωνία μεταξύ των υπευθύνων λήψης αποφάσεων από 500 συλλόγους. Υπάρχει μεγάλη και επείγουσα ανάγκη για μια μεταγραφή στο ποδόσφαιρο, και αυτή η πλατφόρμα βοηθά έναν σύλλογο να εξοικονομήσει πολλά χρήματα με τη δυνατότητα της άμεσης επαφής με τους άλλους συλλόγους σε μεταγραφικά ζητήματα”.

Ποια είναι η εμπειρία του χρήστη της πλατφόρμας; Την έδωσε ο διευθυντής ποδοσφαίρου της Λιντς, ο Ισπανός Βίκτορ Ορτα, ο οποίος είχε δουλέψει δίπλα στον Μόντσι στη Σεβίλλη προτού χαράξει τη δική του πορεία σε Ζενίτ, Ελτσε, Μίντλεσμπρο. Ο Ορτα, ο οποίος έκλεισε πέντε μεταγραφικές συμφωνίες σε διάστημα δύο μηνών το περασμένο καλοκαίρι, μοιράστηκε την εμπειρία του στο summit της Βαρκελώνης.

Ο διευθυντής ποδοσφαίρου της Λιντς, Βίκτορ Ορτα, στην ομιλία του στη Βαρκελώνη.

“Οταν τα κλαμπ μοιράζονται τις πληροφορίες μέσα από μια πλατφόρμα η δουλειά μας εκσυγχρονίζεται. Βρίσκω δύο συλλόγους μικρότερης κατηγορίας που ενδιαφέρονται για παίκτες που δεν χρησιμοποιούμε στην Λιντς, βρίσκω διαθέσιμους ποδοσφαιριστές από ομάδες της Premier League που μας ενδιαφέρουν, υπάρχει σύνδεση και δυνατότητα επικοινωνίας με διαφορετικά επίπεδα, κι όλα γίνονται απευθείας και πολύ σύγχρονα. Οι τέσσερις μεταγραφές ολοκληρώθηκαν μετά από δικές μου προτάσεις προς άλλους συλλόγους. Ηταν ρεαλιστικές προτάσεις, αφού προηγουμένως είχα μελετήσει τις πληροφορίες που μοιράζονταν οι σύλλογοι μέσα από την πλατφόρμα. Ελαβα υπόψη τις θέσεις στις οποίες έψαχναν παίκτη, το μπάτζετ τους, το επίπεδό τους, και εκτίμησα ποιοι εκ των ποδοσφαιριστών μας ταίριαζαν στις περιπτώσεις. Χάρη στην αξιοποίηση των πληροφοριών και της επικοινωνίας έφτασα σε συμφωνία για τον δανεισμό ποδοσφαιριστή έχοντας εξασφαλίσει ικανοποιητικό αριθμό λεπτών συμμετοχής ώστε να πάρει παιχνίδια προτού επιστρέψει στη Λιντς. Είναι πολλές οι επιλογές που έχει ο χρήστης της πλατφόρμας όταν έχει μπροστά του τόσες πληροφορίες και συγχρόνως έχει εξασφαλίσει τη δυνατότητα να επικοινωνεί on line με τόσο μεγάλο αριθμό συλλόγων”.

O Μόντσι, που χρησιμοποίησε την πλατφόρμα για τις μεταγραφές της Ρόμα, ήταν ομιλητής στην έκθεση του Λονδίνου.

Δεν υπάρχει αγορά που να μην άλλαξε στον καιρό της εξέλιξης της ψηφιακής τεχνολογίας. Η ποδοσφαιρική αγορά φτάνει να ζει πλέον στην εποχή που ο διευθυντής ενός συλλόγου ελέγχει όλη την αγορά από το κινητό του, κάνει διαπραγμάτευση με texting, κάνει μεγάλη οικονομία στον σύλλογό του την ίδια ώρα που εξασφαλίζει διαφάνεια και απαλλάσσεται από μεσάζοντες και τυχοδιώκτες, και, ίσως το κυριότερο, παύει να ζει με την αμφιβολία σχετικά με το αν υπήρχε εκεί έξω, στην αγορά, μια μεταγραφή με καλύτερη σχέση ποιότητας – τιμής την οποία αγνοούσε επειδή δεν μπορούσε να πληρώνει το κόστος της συντήρησης ενός τόσο μεγάλου δικτύου πληροφοριών. Η τεχνολογία φέρνει το πραγματικό ποδόσφαιρο όσο πιο κοντά θα μπορούσε ποτέ στις football manager συνθήκες. Το σχετικό ρεκόρ εκδήλωσης ενδιαφέροντος για ποδοσφαιριστή είναι 1' λεπτό και 52'' από την στιγμή της τοποθέτησής του στην ψηφιακή βιτρίνα. Καλώς ορίσαμε στην νέα εποχή των μεταγραφών στο ποδόσφαιρο.

Διάβασε όλα τα τελευταία νέα της αθλητικής επικαιρότητας. Μάθε για όλους τους live αγώνες σήμερα και δες τις αθλητικές μεταδόσεις της ημέρας και της εβδομάδας μέσα από το υπερπλήρες Πρόγραμμα TV του Gazzetta.

Βασίλης Σαμπράκος
Βασίλης Σαμπράκος

Έχει συμπληρώσει 3 δεκαετίες στην αθλητική δημοσιογραφία. Μετά από τόσα χρόνια και τόσα διαφορετικά έργα, δεν λειτουργεί στην δημοσιογραφία για να εκφράζει οπαδικά αισθήματα ή συλλογικές προτιμήσεις. Γράφει και μιλάει για όλους, απευθυνόμενος προς όλους. Και τρελαίνεται στην ιδέα ότι υπάρχει κάπου ένας άνθρωπος, μια μέθοδος ή ένα εργαλείο που θα τον βοηθήσει να κατανοήσει καλύτερα και βαθύτερα το ποδόσφαιρο. Πάνω από όλα, ο Βασίλης Σαμπράκος συστήνεται ως ο συγγραφέας του “Εξηγώντας το θαύμα” ή “The Miracle 2004”, ενός βιβλίου που έφτασε να σταθεί ανάμεσα στα καλύτερα ποδοσφαιρικά βιβλία του 2022 στην Αγγλία.