Τελικός Champions League vs Super Bowl: Γιατί οι Αμερικανοί είναι έτη μπροστά;
* Το όφελος της πόλης που φιλοξενεί τον τελικό του Ch League υπολογίζεται στα 50 εκατ. ευρώ, ενώ του Super Bowl στα 400 εκατ. δολάρια!
* Το διαφημιστικό κόστος 30 δευτερολέπτων στο Super Bowl κοστίζει 5-6 εκατ. δολάρια!
Ο τελικός του Champions League έχει εδώ και χρόνια εξελιχτεί σε ένα αθλητικό γεγονός παγκοσμίου επιπέδου. Κι όμως, δεν βρίσκεται στο πραγματικό σημείο, όπου θα ήθελε η UEFA να τον έχει φτάσει. Ο στόχος που έχει θέσει και επιδιώκει η Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία, είναι το να προσεγγίσει αυτό που συμβαίνει στο Super Bowl. Οχι τόσο ως μία παράσταση, για την οποία οι Ευρωπαίοι οπαδοί πιθανώς δεν ενδιαφέρονται, αλλά ως ένα τεράστιο event σε οικονομικό επίπεδο.
Ο διοικητικός ηγέτης της Μπάγερν, Καρλ-Χάιντς Ρουμενίνγκε, από το 2016 ήταν ο πρώτος που είχε μιλήσει ανοικτά για την ανάγκη-επιθυμία των ευρωπαϊκών συλλόγων να γιγαντώσουν το προϊόν στο πρότυπο του μεγάλου τελικού του NFL, καθώς ανέκαθεν τα οικονομικά δεδομένα μεταξύ ποδοσφαίρου και αμερικανικού football, ήταν τεράστια.
* Το όφελος της πόλης που φιλοξενεί τον τελικό του Ch League υπολογίζεται στα 50 εκατ. ευρώ, ενώ του Super Bowl στα 400 εκατ. δολάρια!
Δεν είναι τυχαίο πλέον, ότι η ίδια η UEFA εξετάζει εναλλακτικές λύσεις. Από το Final-8, όπως αυτό που πραγματοποιήθηκε την περασμένη σεζόν (σ.σ.: εξαιτίας της πανδημίας) έως την υπόθεση του Final-4, σκοπός της είναι να δημιουργήσει ένα event γύρω από τους τελευταίους αγώνες της σεζόν. Και να μην έχουμε απλά να κάνουμε με ένα ματς. Λίγες μέρες μάλιστα έχουν περάσει απ' όταν ο πρόεδρός της, Αλεκσάντερ Τσέφεριν, μίλησε ανοικτά για το ενδεχόμενο του Final-4.
Ας δούμε όμως πρώτα τι συμβαίνει συγκριτικά με τους δύο τελικούς, ξεκινώντας από τη θέαση του Champions League. Για τον τελικό της σεζόν 2018-'19, όπου υπάρχουν τα τελευταία επίσημα διαθέσιμα δεδομένα της UEFA, υπολογίζεται ότι στις οθόνες τους στήθηκαν περίπου 700 εκατ. άτομα ανά την ηφύλιο. Στο τελευταίο Super Bowl μεταξύ των Tampa Bay Bucaneers και του Kansas City, σύμφωνα με στοιχεία που κυκλοφόρησε η Nielsen, 120 εκατ. τηλεθεατές παρακολούθησαν το παιχνίδι της χρονιάς στην τηλεόραση.
* Το διαφημιστικό κόστος 30 δευτερολέπτων στο Super Bowl κοστίζει 5-6 εκατ. δολάρια!
Οπότε, αν και δεν αναφερόμαστε στα ίδια νούμερα τηλεθεατών, καθώς υπάρχει μία τεράστια διαφορά. Από τη μία πλευρά μιλάμε για το NFL, ένα από τα πιο δημοφιλή πρωταθλήματα σε μία από τις πλουσιότερες περιοχές του κόσμου (ΗΠΑ), ενώ από την άλλη πλευρά, μιλάμε για το ποδόσφαιρο, το άθλημα που ακολουθείται παγκοσμίως, σε ξεχωριστή διοργάνωση.
Ωστόσο, από οικονομικής άποψης, το χάσμα μεταξύ των δύο αγώνων είναι τεράστιο και σαφές. Τη σεζόν 2018-'19 (τελευταία με κοινό στα γήπεδα), το Champions League έφερε 2.853 δισ. ευρώ στα ταμεία της UEFA, εκ των οποίων 2,4 δισ. από τηλεοπτικά δικαιώματα, 409 εκατ.από εμπορικά έσοδα, 16 εκατ. από πωλήσεις εισιτηρίων και 21,1 από διάφορες άλλες πηγές. Αν και είναι ξεκάθαρο πως υπάρχει ανάπτυξη, δεδομένου ότι τα ποσά έχουν διπλασιαστεί τις τελευταίες πέντε σεζόν, από τα 1,445 δισ. του 2013-'14, στα προαναφερθέντα 2,8 δισ. Από αυτά, μόλις τα 900 δισ. φτάνουν στην UEFA, καθώς τα 1,9 δισ. καταλήγουν στις τσέπες των 32 συλλόγων που συμμετείχαν στους ομίλους και μοιράζονται αναλογικά.
Όσον αφορά όμως το NFL, το 2019 η το Super Bowl είχε συνολικά εκτιμώμενα έσοδα περίπου 17 δισ. δολάρια, εκ των οποίων, πάνω από πέντε δισ. αφορούσαν τηλεοπτικά δικαιώματα. Εξ αυτών, περίπου 8,8 δισ. δολάρια διανεμήθηκαν στις 32 ομάδες του πρωταθλήματος, δηλαδή έλαβε 274 εκατ. η κάθε ομάδα. Το φοβερό μάλιστα είναι ότι οι αριθμοί και τα έσοδα αναμένεται να έχουν ανοδική πορεία, μετά το νέο συμβόλαιο για τα τηλεοπτικά δικαιώματα, η οποία για παράδειγμα, περιλαμβάνει και ένα δισ. μόνο από την Amazon.
Παρακολουθώντας όλα αυτά, η UEFA καίγεται να μειώσει το χάσμα, ακόμα κι αν αυτό είναι αποδεδειγμένα δύσκολο. Αυτό που θέλει να κάνει, είναι να αυξήσει τον αριθμό των αγώνων με τη μεταρρύθμιση του Champions League, η οποία τεθεί σε ισχύ από το 2024. Αλλά δεν αναμένεται να είναι αρκετό. Κι αυτός είναι ένας από τους λόγους της πρόσφατης επανάστασης της ευρωπαϊκής Super League. Είναι αυτή η δυσαρέσκεια των μεγάλων clubs της Ευρώπης, που βλέπουν ότι η UEFA δεν έχει τον τρόπο να κάνει το οικονομικό άλμα. Δεν γνωρίζουμε λοιπόν τι θα συμβεί στο εγγύς ή απώτερο μέλλον του Champions League, αλλά οικονομικά το Super Bowl για καιρό ακόμα θα το βλέπει με τα κιάλια...
Διάβασε όλα τα τελευταία νέα της αθλητικής επικαιρότητας. Μάθε για όλους τους live αγώνες σήμερα και δες τις αθλητικές μεταδόσεις της ημέρας και της εβδομάδας μέσα από το υπερπλήρες Πρόγραμμα TV του Gazzetta.