Το «μυστήριο» με την 12η Απριλίου στον… πλανήτη Π.Α.Ο.Κ.
Ο Π.Α.Ο.Κ. δεν είναι ένας απλός Σύλλογος. Έχει τις ιδιαιτερότητές του. Εκφράζει το διαφορετικό και έχει δημιουργήσει όλα αυτά τα χρόνια ένα μύθο γύρω από την ίδρυση του.
Ο Π.Α.Ο.Κ. εκφράζει εδώ και 97 χρόνια τη διαφορετικότητα, με απλά λόγια, δεν μπορείς να νιώσεις Π.Α.Ο.Κ. αν δεν είσαι Π.Α.Ο.Κ.!
Ο Π.Α.Ο.Κ. δεν είναι τίτλοι, νίκες, γήπεδο, χαρές και λύπες. Εκφράζει πάντα το «κάτι παραπάνω». Αυτά τα τέσσερα ιερά γράμματα, πρεσβεύουν αμέτρητα ιδανικά και αξίες, ανθρώπους που έχασαν ξαφνικά τα πάντα και βρήκαν ζεστασιά ανάμεσά τους, ένας σύλλογος γεμάτο συμβολισμούς και μύθους. Αυτός είναι ο Π.Α.Ο.Κ.
Πώς και γιατί έχει προκύψει η 12η Απριλίου, κάπου στο ενδιάμεσο της διαδρομής των νομικών διαδικασιών, και όχι πχ. η 30η Μαρτίου όταν υπογράφηκε το πρωτόκολλο ίδρυσης ή η 20η Απριλίου, όταν εγκρίθηκε από το Νεοελληνικό Κράτος, που τον φιλοξένησε στην αρχή της πορείας του στα αθλητικά δρώμενα της χώρας;
Σε κάθε νόμισμα υπάρχουν δύο όψεις. Οι ΠΑΟΚτσήδες, λοιπόν, πρέπει να αποφασίσουν τι θέλουν να υποστηρίξουν σε ότι αφορά τα γενέθλια του Συλλόγου και ενώ πλησιάζουμε στα 100 χρόνια από την ίδρυση του. Θέλουν αυτό που όρισαν οι γενάρχες, γεννήτορες, ιδρυτές του ή αυτό που επέβαλε το ελληνικό κράτος και ακολουθείται από την «ασπρόμαυρη» ΠΑΕ και αρκετό μεγάλο κομμάτι του κόσμου;
Πολλές φορές στον Π.Α.Ο.Κ. λέμε, χαριτολογώντας ότι «ο Π.Α.Ο.Κ. γιορτάζει την ίδρυση του λίγο τον Μάρτιο και σχεδόν όλο τον Απρίλιο», μιας και μεσολάβησε λιγότερο από ένα μήνα η νομική διαδικασία ίδρυσης του.
Εμείς σήμερα δεν έχουμε στόχο να πούμε ποιο είναι το σωστό ή το λάθος, γιατί όλα είναι σωστά και όλα είναι σχετικά, είναι θέματα που αφορούν τον οργανισμό Π.Α.Ο.Κ., ωστόσο θα επιχειρήσουμε να δώσουμε κάποιες απαντήσεις που θα βοηθήσουν στη διαλεύκανση του… μυστηρίου. Έχουμε και λέμε:
Τα νομικά βήματα για την ίδρυση του Π.Α.Ο.Κ.
Βάσει των ντοκουμέντων, που έχουν καταγραφεί από ιστορικούς με μεγάλη ακρίβεια, (Ιστορία του Π.Α.Ο.Κ.), τα νομικά βήματα ίδρυσης του Π.Α.Ο.Κ. μέσα από την Ένωση Κωνσταντινοπολιτών 1923 είναι τα παρακάτω :
- 30 Μαρτίου 1926: Υπογραφή πρωτοκόλλου Ίδρυσης
- 5 Απριλίου 1926: Γενική Συνέλευση και ψήφιση του πρώτου Καταστατικού του Π.Α.Ο.Κ.
- 10 Απριλίου 1926: Κατάθεση φακέλου στο Πρωτοδικείο για αναγνώριση
- 17 Απριλίου 1926: Συνεδρίαση Πρωτοδικείου
- 20 Απριλίου 1926: Απόφαση Πρωτοδικείου
- 21 Απριλίου 1926: Δημοσίευση απόφασης
Το πρώτο Καταστατικό του Π.Α.Ο.Κ., που ψηφίστηκε και εγκρίθηκε στις 5 Απριλίου 1926, δεν ορίζει σε κάποιο άρθρο ημερομηνία εορτής του συλλόγου. Στην πρώτη αναθεώρησή του όμως, που συνέβη στις 19 Απριλίου 1931 (και επικυρώθηκε από το Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης στις 30 Ιουνίου), καταγράφεται επίσημα η ημερομηνία εορτής και ίδρυσης. Το αναθεωρημένο Καταστατικό υπέγραψαν ως μέλη της Συντακτικής Επιτροπής ο πρώτος πρόεδρος του Π.Α.Ο.Κ. (το 1926), Τριαντάφυλλος Τριανταφυλλίδης, και οι Φανούριος Βυζάντιος και Μικές Κωνσταντινίδης, και εγκρίθηκε από τη Γενική Συνέλευση (19 Απριλίου 1931).
Το άρθρο 16 του Καταστατικού αυτού αναφέρει τα εξής:
Άρθρον δέκατον έκτον. Ημέρα εορτής του Ομίλου ορίζεται η ημέρα της ιδρύσεως αυτού, ήτοι η 12η Απριλίου. Το Δ. Συμβούλιον δύναται να οργανώση και ετέρας τελετάς, εις ας δύνανται να μετέχωσιν άπαντα τα Μέλη του Ομίλου
Ο Π.Α.Ο.Κ. σεβόμενος τη βούληση της γενιάς των ιδρυτών του, διατήρησε όλα αυτά τα χρόνια ως γιορτή του συλλόγου τη 12η Απριλίου.
Πολλοί ιστορικοί πιστεύουν ότι την ιστορία την καταγράφεις όπως είναι χωρίς να την αλλάζεις ειδικά εάν είναι θέληση των πρώτων ιδρυτών του συλλόγου.
Η συγκεκριμένη αναθεώρηση 19/04/1931 ήταν σημαντική γιατί εκτός από την ημερομηνία γιορτής-ίδρυσης του Συλλόγου μπήκε επίσημα στο καταστατικό ο Δικέφαλος Αετός μετά την απορρόφηση από τον Π.Α.Ο.Κ. της ΑΕΚ-Θ με πρωτοβουλία της Ένωσης Κωνσταντινοπολιτών 1923, που έγινε 20/03/1929, όπως λέει ο ΑΣ Π.Α.Ο.Κ. Ετσι, απλά, για να θυμούνται οι παλιοί... και να μαθαίνουν οι νεότεροι!
Τότε στην ουσία επιστράφηκε νομικά και ο Δικέφαλος Αετός που προϋπήρχε από το 1923 στους Κωνσταντινοπολίτες της Θεσσαλονίκης και το φορούσαν στις φανέλες οι ποδοσφαιριστές του Π.Α.Ο.Κ. από το 1929.
Οι υποθέσεις για το πως προέκυψε η 12η Απριλίου
Από όλα τα παραπάνω γεννάται το ερώτημα γιατί μπήκε η 12η Απριλίου ως ημέρα γιορτής-ίδρυσης του Συλλόγου από τους γεννήτορες του Π.Α.Ο.Κ., ενώ θεωρητικά η ιδέα ίδρυσης του συλλόγου είναι 30/03/1926 πρωτόκολλο ίδρυσης ή 20/04/1926 έγκριση από το πρωτοδικείο, από το κράτος;
1η υπόθεση: Μία υπόθεση είναι ότι μπορεί να έγινε ορθογραφικό λάθος και αυτός που πήγε να γράψει 21 Απριλίου ημέρα γιορτής και ίδρυσης (τότε δημοσιεύθηκε η απόφαση πρωτοδικείου) να έγραψε 12 Απριλίου. Φυσικά τα λάθη είναι μέρος της ιστορίας και εάν τα κάνουν οι γεννήτορες γενάρχες μας αποκτούν και συλλεκτική, ιστορική αξία.
2η υπόθεση: Στις 12 Απριλίου του 1931 έπεφτε το Πάσχα λίγο πριν την συνέλευση τους 19/4/1931 που καθόρισε και νομικά την επιστροφή του Δικέφαλου και των στελεχών της ΑΕΚΘ στην οικογένεια της (Ένωσης Κωνσταντινοπολιτών - Π.Α.Ο.Κ.)
3η υπόθεση: Οι Κωνσταντινουπολίτες που προχώρησαν στη δημιουργία του Π.Α.Ο.Κ. μέσω της Ένωσης Κωνσταντινοπολιτών 1923, η ιστορία μας δείχνει ότι ήταν πολύ διαβασμένοι, αποτελούσαν την ελίτ της Πόλης και κάθε τι που έκαναν ή το αιτιολογούσαν ή το εννοούσαν με αριθμούς, με φανερά ή μυστικά σύμβολα, με ημερομηνίες, ας δούμε μερικά παραδείγματα πως φτάσαμε ως εδώ για ορισμό την 12η Απριλίου για μέρα γιορτής-ίδρυσης του Π.Α.Ο.Κ.
α) Όταν ιδρύθηκε η Ένωση Κωνσταντινοπολιτών 1923 έβαλαν γιορτή του συλλόγου την 14 Σεπτεμβρίου 1922 που τότε σήμαινε την αντίδραση, επανάσταση του λαού και στρατού για τη Μικρασιατική καταστροφή και τους υπαίτιους της, αργότερα η συγκεκριμένη ημερομηνία ορίστηκε ως ημέρα Μνήμης της Μικρασιατικής Γενοκτονίας από το κράτος. Οι άνθρωποι τότε είχαν επηρεαστεί από τα γεγονότα της προσφυγιάς και της καταστροφής. 14 Σεπτεμβρίου: Ο Π.Α.Ο.Κ. δεν ξεχνά τις ρίζες του!
β) Όταν εγκρίθηκε το καταστατικό της Ένωση Κωνσταντινοπολιτών 1923 στην Θεσσαλονίκη που περιελάβανε όλους τους Κωνσταντινουπολίτες είτε εντός Κωνσταντινούπολης, είτε εκτός, την ίδια μέρα ιδρύθηκε και ο Α.Σ. ΠΕΡΑ 1923 στην Κωνσταντινούπολη. Ιστορική χρονική συγκυρία για Π.Α.Ο.Κ. η 10η Μαρτίου!
γ) Όταν έκαναν την Κοινή Ομοσπονδία Αλύτρωτων 1923 για να ενώσουν όλους τους πρόσφυγες ανεξαρτήτου καταγωγής Πόντιους, Θρακιώτες, Μικρασιάτες, Κωνσταντινουπολίτες επέλεξαν τις 30 Ιουνίου 1923 , ημέρα Σύναξις των 12 Αποστόλων.
δ) Όταν ιδρύθηκε η ΒΑΕ1923, Βυζαντινή Αθλητική Ένωση Κωνσταντινοπολιτών 1923, το πρώτο αθλητικό τμήμα της Ένωσης Κωνσταντινοπολιτών 1923 στην ουσία, ημέρα γιορτής και μνήμης έβαλαν τον Δεκαπεντάγουστο ημέρα της Παναγίας, η συγκεκριμένη ομάδα είχε σαν έμβλημα τον Δικέφαλο αετό. Η 15η Αυγούστου είχε για τους Βυζαντινούς και ιστορική σημασία γιατί 15 Αυγούστου του 1261 έγινε η ανακατάληψη της Κωνσταντινούπολης από την Αυτοκρατορία της Νίκαιας, που την κατείχαν οι Λατίνοι από τις 12/04/1204 και δυστυχώς η άλωση της Τραπεζούντας 15 Αυγούστου 1461 του τελευταίου προπύργιου της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, ανατολικά.
ε) Όταν απορρόφησε η Ένωση Κωνσταντινοπολιτών 1923 την ΒΑΕ1923 σταδιακά και επέλεξαν με το άρθρο 27 να έχουν αθλητική ομάδα με το όνομα «Κωνσταντινοπολιτών» το Αθλητικό Τμήμα της Ένωσης Κωνσταντινοπολιτών (ΑτΕΚ) ήταν 6 Απριλίου 1924. Για τους γνωστές της ιστορίας 6 Απριλίου 1453 είχε πει ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος το ΟΧΙ και ξεκίνησε η πολιορκία της Κωνσταντινούπολης το 1453. 6 Απριλίου 1914 είχε προηγηθεί το Μαύρο Πάσχα των Θρακιωτών και η Γενοκτονία τους. Σε εκείνη την αναθεώρηση και στο καταστατικό της 6 Απριλίου 1924 εμφανίζεται ο Δικέφαλος Αετός που είχε η ΒΑΕ1923 πιο μπροστά και ορίζεται νέα ημερομηνία εορτής η 29 Μαΐου (χωρίς να α αναφέρουν το έτος 1453....) τιμής ένεκεν στους τελευταίους Βυζαντινούς μαχητές.
στ) Τον Οκτώβριο του 1925 το Ενιαίο πολιτικά και αθλητικό τμήμα της Ένωσης Κωνσταντινοπολιτών (ΑτΕΚ1924) έπρεπε να διαχωριστεί για να παίξει ποδόσφαιρο, ήταν απόφαση της ΕΠΣΜ, τότε είχε δικτατορία του Πάγκαλου, οι της Ένωσης Κωνσταντινοπολιτών 1923 ήταν κυρίως Βενιζελικοί έτσι έγινε η ΑΕΚΘ εκεί δεν αναφέρεται εορτή, η ΑΕΚΘ όμως έγινε 27/12/1925 που συμπωματικά 27/12 είναι ημέρα των Θυρανοιξίων της Αγίας Σοφίας. Τους είχαν ήδη απαγορεύσει «να λένε την ιστορία της Ρωμιοσύνης» που εκείνη την εποχή κυριαρχούσε το δόγμα «Μικρή και έντιμη Ελλάς» που ανήκει στην Δύση και στους Λατίνους της.
ζ) Οι ιδρυτές του Π.Α.Ο.Κ. και ΔΣ της Ένωσης Κωνσταντινοπολιτών 1923, λοιπόν στα πλαίσια αυτής της παραπάνω λογικής ίσως να επέλεξαν την 12 Απριλίου, για να μας θυμίζει την Πρώτη Άλωση της Κωνσταντινούπολης 12/04/1204 από τους Σταυροφόρους. Λίγα χρόνια μετά όσοι πήγαν στην Θεσσαλονίκη, γιατί παραδοσιακά κατέφευγαν οι Ρωμιοί της Ανατολής, ανακήρυξαν την Θεσσαλονίκη Συμβασιλεύουσα το 1224.
Στις 12 Απριλίου του 1877, χρονιά που ιδρύθηκε ο προπομπός του Π.Α.Ο.Κ. στην Κωνσταντινούπολη, ο Ερμής από το Πέρα και χρονιά ανακάλυψης του Ερμή του Πραξιτέλη, οι Ορθόδοξοι Ρώσοι κήρυξαν τον πόλεμο στην Οθωμανική αυτοκρατορία και έφτασαν πολύ κοντά στην ανακατάληψη της Κωνσταντινούπολης, είχαν και την βοήθεια τότε των Ελλήνων.
4η υπόθεση: Εκείνη την περίοδο σε όλη την Ελλάδα είχε γίνει η αλλαγή του ημερολογίου. Σε τέτοιες περιπτώσεις δημιουργούνται δύο τάσεις, οι υπέρμαχοι του νέου ημερολογίου φιλοδυτικοί, παπικοί και οι Ορθόδοξοι, Βυζαντινοί που ήθελαν στην αρχή το Παλαιό ημερολόγιο αυτό που χρησιμοποιείται και στις μέρες μας στα μοναστήρια του Αγίου Όρους. Η διαφορά Παλιού και Νέου Ημερολογίου είναι 13 μέρες.
Η 12η Απριλίου είναι ανάμεσα στο 25 Απριλίου και στις 30 Μαρτίου,13 μέρες διαφορά. 30 Μαρτίου 1926 είχαμε το πρωτόκολλο ίδρυσης του Π.Α.Ο.Κ. με το Νέο ημερολόγιο που είχε ήδη αλλαχθεί από το 1924 στην Ελλάδα, με το Παλιό Ημερολόγιο που μετρούσαν οι Βυζαντινοί, Ορθόδοξοι από αντίδραση 12 Απριλίου σήμαινε για αυτούς 30 Μαρτίου 1926. Η ημέρα, δηλαδή, του πρωτόκολλου ίδρυσης του Π.Α.Ο.Κ.
Εξάλλου 12/04/1204, όπως ειπώθηκε είναι η αποφράδα μέρα της Πρώτης Άλωσης που έγινε με το Παλιό ημερολόγιο και μνημονεύεται έτσι και αλλιώς με το Νέο ημερολόγιο, με το παλιό ημερολόγιο η 12 Απριλίου είναι 30 Μαρτίου που πέφτει με το πρωτόκολλο ίδρυσης του Π.Α.Ο.Κ. Αρά με μια ημερομηνία κάλυπταν δύο ιστορικά γεγονότα: την ίδρυση του Π.Α.Ο.Κ. και την ιστορική μνήμη της 12ης Απριλίου.
Συμπέρασμα: Η 12η Απριλίου σήμαινε πολλά για τους ιδρυτές του Π.Α.Ο.Κ., επειδή συνυπήρχε πολιτικά, πολιτιστικά πλέον η Ένωση Κωνσταντινοπολιτών 1923, τιμούσαν και την 29 Μαΐου 1453 που ήταν η δεύτερη άλωση της Κωνσταντινούπολης.
Τι ισχύει με τους υπόλοιπους συλλόγους
Οι άλλοι σύλλογοι δεν τα ψειρίζουν φυσικά τόσο πολύ όσο ο ΠΑΟΚτσής. Κλασσικό παράδειγμα η ΑΕΚ που μαζεύτηκαν πριν μια δεκαετία οι άνθρωποι της Ερασιτεχνικής και όρισαν την 13η Απριλίου 1924 ως ημερομηνία ίδρυσης χωρίς κάποιο ιστορικό ντοκουμέντο, αλλά βάσει υπολογισμών από την συνάντηση στο πατάρι του καταστήματος των αδελφών Ιωνά. Το ντοκουμέντο της εποχής, που υπάρχει, είναι η έγκριση από το Πρωτοδικείο πέντε μήνες μετά και πιο συγκεκριμένα στις 18/09/1924.
Ο Παναθηναϊκός ιδρύθηκε το 1908 ως ΠΟΑ και αναγνωρίστηκε ως ΠΑΟ το 1924, με την υπ’ αρ. 227/1924 απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών με έδρα την Αθήνα. Στον Άρη όρισαν ημερομηνία ίδρυσης 25/03/1914 ενώ η αναγνώριση του σωματείου έγινε ένα χρόνο μετά, Φεβρουάριο του 1915.
Ο Ολυμπιακός γιορτάζει τα γενέθλιά του στις 10 Μαρτίου 1925. Η ημερομηνία αυτή αποτυπώνει στο συμβολικό επίπεδο την επίλυση διαφόρων προβλημάτων μεταξύ των ιδρυτών σε ταβέρνα της περιοχής , που είχαν καθυστερήσει την οριστικοποίηση της σύστασής του. Η ιδρυτική συνέλευσή του είχε λάβει χώρα σχεδόν ένα ολόκληρο έτος πριν, τον Μάιο του 1924.Επίσημα, τυπικά, συστάθηκε στις 20 Μαΐου 1925, αν και σε μαρμάρινη επιγραφή στον Ερασιτέχνη Ολυμπιακό γράφει 15 Μαΐου 1925.
Συνεπώς καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι καμία σχεδόν ομάδα δεν έχει ημερομηνία ίδρυσης την τυπική ημερομηνία έγκρισης από το πρωτοδικείο, όχι πως αν επιλέξεις να σεβαστείς την νομική απόφαση-έγκριση και να γιορτάσεις στις 20 του Απρίλη, θα κάνεις λάθος…
Διάβασε όλα τα τελευταία νέα της αθλητικής επικαιρότητας. Μάθε για όλους τους live αγώνες σήμερα και δες τις αθλητικές μεταδόσεις της ημέρας και της εβδομάδας μέσα από το υπερπλήρες Πρόγραμμα TV του Gazzetta.