O Τζώρτζης Μαρκογιάννης «αποκρυπτογραφεί» το Red Bull Ring για το Gazzetta (vid)

Πάνος Σεϊτανίδης
O Τζώρτζης Μαρκογιάννης «αποκρυπτογραφεί» το Red Bull Ring για το Gazzetta (vid)
Ο Έλληνας οδηγός που μάχεται στην Ιταλική Formula 4, μιλάει στο Gazzetta για την πίστα που φιλοξενεί το σημερινό Grand Prix της F1.

Όλα τα βλέμματα των φίλων των αγώνων είναι στραμμένα στην Αυστρία και το Red Bull Ring, εκεί όπου σε μερικές ώρες διεξάγεται ο ενδέκατος γύρος του φετινού Παγκοσμίου Πρωταθλήματος της Formula 1! Όμως εκτός από το κοινό και τα media, με ενδιαφέρον παρακολουθούν τα τεκταινόμενα και οι οδηγοί άλλων αγωνιστικών κατηγοριών.

Όπως για παράδειγμα ο Τζώρτζης Μαρκογιάννης, που εκπροσωπεί την Ελλάδα στο άκρως ανταγωνιστικό πρωτάθλημα της Ιταλικής Formula 4. Είναι μία πίστα που ο 17χρονος ξέρει καλά, έχει εμπειρία εκεί τόσο από δοκιμές όσο και από αγώνες. Μάλιστα, πέρυσι πραγματοποίησε εκεί την καλύτερη εμφάνισή του στο θεσμό, αφού παρότι εκκίνησε 27ος, βρέθηκε προσωρινά στη δεκάδα και τελικά κατέλαβε τη 12η θέση.

Τζώρτζης Μαρκογιάννης

Πρέπει επίσης να σημειωθεί πως οι επόμενες προκλήσεις του Μαρκογιάννη είναι στο Σπίλμπεργκ! Το διήμερο 3-4 Αυγούστου θα βρεθεί εκεί για δοκιμές με την ομάδα της CRAM Motorsport ενώ η πίστα στην καρδιά της Στυρίας φιλοξενεί και τον επόμενο γύρο της Ιταλικής Formula 4, στις 9-11 Σεπτεμβρίου.

Ο ταλαντούχος οδηγός μίλησε στο Gazzetta, «αποκρυπτογραφώντας» αυτή την απαιτητική πίστα. Ξεκινώντας από την πρόκληση των μεταβαλλόμενων καιρικών συνθηκών – και σήμερα τα σύννεφα έχουν καλύψει την περιοχή, έβρεξε το πρωί και παρότι η πίστα έχει πλέον στεγνώσει, υπάρχει απειλή περαιτέρω βροχόπτωσης.

Τζώρτζης Μαρκογιάννης

«Οι καιρικές συνθήκες, όχι μόνο η βροχή που είναι το προφανές αλλά και τομείς που παίζουν σημαντικό ρόλο στους αγώνες όπως η θερμοκρασία αέρα και οδοστρώματος, η υγρασία κ.α., παρουσιάζουν σημαντικές διακυμάνσεις κατά την διάρκεια μιας ημέρας, συνεπώς η προσαρμογή του οδηγικού στυλ με βάση τα χαρακτηριστικά της πίστας θα παίξει καταλυτικό ρόλο», τόνισε ο Μαρκογιάννης.

Σε αυτή τη μήκους 4.3 χιλιομέτρων διαδρομή, τα βασικά χαρακτηριστικά είναι ίδια ανεξαρτήτως κατηγορίας. Ποιο είναι λοιπόν το καλύτερο σημείο για προσπέρασμα; Ο Τζώρτζης ήταν ξεκάθαρος: «Το καλύτερο σημείο για προσπέρασμα είναι η είσοδος της στροφής 3, καθώς προηγείται μεγάλη ευθεία με ζώνη δυνατού φρεναρίσματος, και η ταχύτητα είναι αρκετά χαμηλή. Επίσης, υπάρχει άσφαλτος εκτός πίστας στην έξοδο για την αποφυγή τυχόν επαφών».

Τζώρτζης Μαρκογιάννης

Πάμε και στον αντίποδα. Που είναι το πιο απαιτητικό φρενάρισμα; Ο Έλληνας οδηγός εστιάζει λίγο πιο μετά στο γύρο: «Το πιο απαιτητικό φρενάρισμα είναι με διαφορά αυτό προσεγγίζοντας την στροφή 4, καθώς υπάρχει έντονη κατηφορική κλίση η οποία αποσταθεροποιεί το πίσω μέρος. Τα μπλοκαρίσματα μπροστινών τροχών είναι συχνό φαινόμενο, και το παραμικρό λάθος ενδέχεται να οδηγήσει σε υποστροφή, οδηγώντας το μονοθέσιο εκτός πίστας. Τέλος, υπό βροχή είναι ιδιαίτερα απαιτητικό να ελαττωθεί η ταχύτητα χωρίς την παραμικρή αποσταθεροποίηση».

Τι θα λέγατε όμως να κάνουμε μία βόλτα στο Red Bull Ring με τον Τζώρτζη Μαρκογιάννη; Του ζητήσαμε να μας περιγράψει την αγωνιστική διαδρομή, στροφή προς στροφή, έστω και με τα δεδομένα που έχει οδηγώντας ένα μονοθέσιο της Ιταλικής F4.

Τζώρτζης Μαρκογιάννης

Προσδεθείτε λοιπόν: «Ξεκινώντας από την γραμμή τερματισμού, η ευθεία ανηφορίζει για την στροφή 1, η οποία είναι δεξιά. Το σημείο φρεναρίσματος βρίσκεται ακριβώς μετά τα 100 μέτρα, κατεβάζουμε από 6η σε 4η ταχύτητα και προσπαθώντας να διατηρήσουμε την μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα στην κορυφή χρησιμοποιούμε όλο το κράσπεδο εξόδου. Ακολουθεί μεγάλη ευθεία με απότομη ανηφορική κλίση στο δεύτερο τμήμα της, συνεπώς η υψηλή ταχύτητα εξόδου από την πρώτη στροφή είναι σημαντική. Συνεχίζοντας κατευθυνόμαστε προς την στροφή 3, μία κλειστή δεξιά. Ξεκινά το φρενάρισμα περίπου στα 75 μέτρα πριν την στροφή, και ταυτόχρονα κατεβάζουμε τρεις ταχύτητες. Στην κορυφή παρατηρείται περαιτέρω αύξηση της ανηφορικής κλίσης, γεγονός που ενδέχεται να αποσταθεροποιήσει το πίσω μέρος κατά την επιτάχυνση. Χρησιμοποιώντας πάλι όλο το κράσπεδο, είναι σημαντική η μεγιστοποίηση της ταχύτητας εξόδου, εφόσον ακολουθεί τρίτη, αυτή την φορά κατηφορική ευθεία. Φτάνοντας στο δυνατότερο σημείο φρεναρίσματος της πίστας, στην στροφή 4, είναι πολύ πιθανή η αποσταθεροποίηση του πίσω μέρους ή ένα μπλοκάρισμα στους μπροστινούς τροχούς λόγω της απότομης κατηφορικής κλίσης, συνεπώς απαιτείται πλήρης εγρήγορση για οποιαδήποτε διόρθωση».

Τζώρτζης Μαρκογιάννης

«Στον γύρο των κατατακτήριων οι οδηγοί συνηθίζουν να μεταφέρουν ελαφρώς τον συντελεστή πέδησης προς τα πίσω, για να εκμεταλλευτούν όλο το διαθέσιμο κράτημα σε όλες τις ζώνες φρεναρίσματος, μειώνοντας ταυτόχρονα τον κίνδυνο μπλοκαρίσματος και φθοράς των μπροστινών τροχών. Στην κορυφή, μολονότι χρησιμοποιείται η 3η ταχύτητα, παρατηρείται έντονη υποστροφή, και το δεξί “σπάσιμο” στην έξοδο συχνά ξεγελά οδηγούς, ιδιαίτερα σε βρόχινες συνθήκες. Ακολουθεί αριστερή ελαφρώς παρατεταμένη στροφή μεσαίας ταχύτητας με τυφλή έξοδο, στην οποία χρησιμοποιείται ελάχιστο φρένο για την μετατόπιση του βάρους στον μπροστινό άξονα και κατ’ επέκταση την καταπολέμηση της υποστροφής. Η μετατόπιση του μονοθεσίου όσο πιο δεξιά στην είσοδο, καθώς και η ακρίβεια στην αγωνιστική γραμμή δίνει περιθώρια σημαντικής βελτίωσης, εφόσον είναι δυνατή η χρήση της 5ης σχέσης έναντι της συνήθους 4ης σχέσης. Παραμένουμε στο κράσπεδο εξόδου στα δεξιά, με στόχο να μεταφέρουμε όσο το δυνατόν περισσότερη ταχύτητα στην στροφή 7, μία από τις γρηγορότερες και πιο συναρπαστικές στην πίστα. Στην έξοδο απαιτείται η χρήση όλου του κρασπέδου, όμως είναι εύκολο να ξεπεραστούν τα όρια της πίστας, συνεπώς είναι μία στροφή στην οποία χτίζεται η ταχύτητα κατά την διάρκεια του αγωνιστικού τριημέρου. Ακολουθεί σύντομη ευθεία και στην συνέχεια η προτελευταία και γρηγορότερη στροφή της πίστας. Πρόκειται για μία δεξιά με τυφλή έξοδο, στην οποία μετά από ένα σύντομο φρενάρισμα χρησιμοποιείται η 5η ταχύτητα. Εδώ επίσης παίζει καταλυτικό ρόλο η ακρίβεια στην τοποθέτηση του μονοθεσίου, καθώς η κατάχρηση του κρασπέδου εξόδου οδηγεί σε έξοδο. Τέλος, η στροφή 10 χαρακτηρίζεται από θετική κλίση στην κορυφή της, συνεπώς είναι σημαντικό να διατηρηθεί υψηλή η ταχύτητα εισόδου. Το κράσπεδο εξόδου επίσης ενδέχεται να αποσταθεροποιήσει το μονοθέσιο σε περίπτωση κατάχρησής του, οπότε είναι σημαντική η λελογισμένη χρήση του, καθώς και η αποφυγή του σε συνθήκες βροχής ή υψηλών επιπέδων υγρασίας».

Ας τα δούμε όλα αυτά και οπτικοποιημένα, με ένα γύρο στον προσομοιωτή!

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!