Σεμπάστιαν Φέτελ: Μια καριέρα σαν παραμύθι
- Τα πρώτα βήματα
- Η πρώτη εμφάνιση σε πίστα F1
- Το αγωνιστικό ντεμπούτο
- Η Toro Rosso και η ιστορική νίκη
- Η προαγωγή
- Ο νεότερος πρωταθλητής της F1
- Κυβέρνηση με πλήρη θητεία
- Η αποχώρηση από τη Red Bull
- Ferrari is back
- Το τέλος μιας σχέσης
- Το τελευταίο λιμάνι
Ελάχιστοι οδηγοί στην ιστορία της Formula 1 έχουν πετύχει όσα έχει πετύχει ο Σεμπάστιαν Φέτελ. Τέσσερις παγκόσμιοι τίτλοι και μάλιστα συνεχόμενοι, 53 νίκες, 57 pole positions, 37 ταχύτεροι γύροι, 122 βάθρα, 3076 κερδισμένοι βαθμοί – αριθμοί που ζαλίζουν!
Αριθμοί που καταδεικνύουν πως πρόκειται για έναν από τους πιο επιτυχημένους οδηγούς στην ιστορία του σπορ, που ταυτόχρονα ήταν και από τους πιο αγαπητούς. Ένας δαίμονας όποτε είχε στα χέρια του ένα μονοθέσιο απόλυτα εναρμονισμένο με τα θέλω του, ένας άγγελος κάθε που βρισκόταν εκτός πίστας.
Όμως την εξωαγωνιστική του δράση την τονίσαμε σε προηγούμενο άρθρο. Ήρθε η ώρα να τρέξουμε μαζί του, θεσμό προς θεσμό, σεζόν προς σεζόν, από τις μέρες που ως μικρό παιδί γνώριζε τη μαγεία της οδήγησης μέσω karting, μέχρι την ώρα που αποφάσισε να πει «αντίο»!
Τα πρώτα βήματα
Όπως όλοι οι επιτυχημένοι οδηγοί αγώνων, ο Φέτελ ξεκίνησε να κάνει karting από μικρή ηλικία: από τα 3! Και στα 8 του, το 1995, άρχισε να τρέχει σε αγώνες. Κλάση προς κλάση και κατηγορία προς κατηγορία, ο μικρός από το Χέπενχαϊμ κατακτούσε πρωτιές με αποτέλεσμα να εντοπιστεί από τους σκάουτερ της περίφημης Red Bull Junior Team και να ενταχθεί σε αυτή το 1998. Εξέλιξη που καθόρισε όλη του την καριέρα. Από τις επιτυχίες σε εθνικό επίπεδο, άρχιζε να κερδίζει και σε πανευρωπαϊκό. Ήταν σαφές πως δεν υπήρχε λόγος να χάνει άλλο χρόνο στο karting.
Έτσι το 2003 μεταπήδησε σε αγώνες μονοθεσίων. Προκάλεσε αίσθηση με το «καλημέρα» στη Formula BMW ADAC και τη δεύτερη σεζόν του στο θεσμό ήταν σαρωτικός: πήρε 18 νίκες σε 20 αγώνες και το εισιτήριο για την… «επόμενη φάση». Την Ευρωπαϊκή Formula 3. Rookie της χρονιάς με την πρώτη, διεκδικητής την σεζόν που ακολούθησε, δεν ήταν αποτελέσματα που μπορούσε να αγνοήσει κανείς.
Williams και BMW Sauber του έδωσαν την ευκαιρία να δοκιμάσει τα μονοθέσιά τους, μάλιστα η δεύτερη τον έχρισε και επίσημο test driver! Την ώρα που ο Φέτελ έδινε το τελευταίο τεστ ετοιμότητας συμμετέχοντας στη Formula Renault 3.5 Series. Το βιολί του κι εκεί – το μόνο που του πάτησε φρένο ήταν ένα ιπτάμενο θραύσμα στον αγώνα του Σπα, που παραλίγο να του ακρωτηριάσει το δάκτυλο. Κι αυτό, του έκοψε τη φόρα για ένα δεκαήμερο σκάρτο. Επέστρεψε στη δράση, νίκησε στο Νίρμπουργκρινγκ και ήταν στην πρώτη θέση της βαθμολογίας όταν δέχθηκε το πολυαναμενόμενο τηλεφώνημα.
Η πρώτη εμφάνιση σε πίστα F1
Ο Φέτελ βρισκόταν στην Ελλάδα όπου έκανε διακοπές με τους γονείς του όταν κλήθηκε να ταξιδέψει εσπευσμένα στην Κωνσταντινούπολη. Με τον ανερχόμενο τότε Ρόμπερτ Κούμπιτσα, να αντικαθιστά τον Ζακ Βιλνέβ, η θέση του τρίτου οδηγού έμενε κενή. Έτσι, σε ηλικία 19 ετών και 53 ημερών, ο Φέτελ έγινε ο νεότερος οδηγός που συμμετείχε σε επίσημη διαδικασία ενός Grand Prix.
Πήρε το πρώτο του πρόστιμο 9 δευτερόλεπτα αφότου άφησε το γκαράζ γιατί υπερέβη το όριο ταχύτητας στο pit lane, ενώ ολοκλήρωσε το FP2 της Τουρκίας στην κορυφή των χρόνων. Όλοι έψαχναν να μάθουν ποιο ήταν αυτό το θρασύ πιτσιρίκι.
Συστήθηκε εκ νέου στη Μόντσα, όπου ήταν ταχύτερος όλων και στις δύο περιόδους ελεύθερων δοκιμών. Εμφανίσεις που έπεισαν τη BMW Sauber να τον κρατήσει ως εφεδρικό οδηγό της το 2007.
Το αγωνιστικό ντεμπούτο
Πριν φτάσουμε στα μισά της σεζόν, το τρομακτικό ατύχημα του Κούμπιτσα στο Grand Prix Καναδά, τον έθεσε νοκ άουτ από τον αγώνα των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής. Κι ο Φέτελ δεν άφησε την ευκαιρία να πάει χαμένη. Αντίθετα, την τράβηξε από τα μαλλιά!
Έβδομος στις κατατακτήριες, όγδοος στον αγώνα, έσπασε ένα ακόμα ρεκόρ καθώς έγινε ο νεότερος οδηγός στην ιστορία του σπορ που βαθμολογήθηκε!
Η Toro Rosso και η ιστορική νίκη
Όπως αναμενόταν, μιας κι παρέμενε μέλος της «οικογένειας» της Red Bull, οι «ταύροι» δεν θα άφηναν τέτοιο ταλέντο να πάει χαμένο. Έτσι από τον Ιούλιο του 2007, ο Φέτελ χρίστηκε επίσημος οδηγός της Scuderia Toro Rosso, αντικαθιστώντας τον Αμερικανό Σκοτ Σπιντ που είχε πλέον τεταμένες σχέσεις με τη διοίκηση της ομάδας.
Παρά το χαμηλό επίπεδο ανταγωνιστικότητας των μονοθεσίων της ομάδας της Φαένζα, ο Γερμανός πρόλαβε στο δεύτερο μισό της σεζόν να κάνει μερικές αξιοπρόσεκτες εμφανίσεις αλλά ταυτόχρονα, να πάρει και πολύτιμα μαθήματα.
Στη «ναυμαχία» του Φούτζι της Ιαπωνίας ήταν τρίτος όταν πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας έπεσε πάνω στη Red Bull του μετέπειτα teammate του, Μαρκ Ουέμπερ. «Τα άκουσε» από τον Αυστραλό, απάντησε με την εντυπωσιακή τέταρτη θέση στην Κίνα.
Το 2008 ξεκίνησε στραβά, με ατυχίες και ατυχήματα, ώσπου κάποια στιγμή, ο Φέτελ «γύρισε διακόπτη» και με την έλευση της STR3 άρχισε να τραβά πάλι τα βλέμματα πάνω του, με αποκορύφωμα τη Μόντσα.
Είχε 21 χρόνια να βρέξει την ημέρα του αγώνα, το 2008 έβρεχε τρεις μέρες συνεχόμενες. Υπό αυτές τις συνθήκες έγινε ο νεότερος κάτοχος pole position και 24 ώρες μετά, ολοκλήρωσε την έκπληξη και πανηγύρισε τόσο τη δική του πρώτη επιτυχία (που τον έκανε και τον νεότερο νικητή GP στην F1) αλλά και την παρθενική νίκη της ομάδας του. Η «μικρή» Toro Rosso δεν τον χωρούσε πια.
Η προαγωγή
Το 2009 τον βρήκε στη μεγάλη αδερφή, τη Red Bull Racing. Στο πλευρό του Ουέμπερ, συνδυάζοντας τον δικό του νεανικό ενθουσιασμό και ταλέντο, με την εμπειρία του ταχύ Αυστραλού. Η Red Bull είχε ερμηνεύσει σωστά τους νέους κανονισμούς, ο Έντριαν Νιούι αντέδρασε γρήγορα στο διπλό διαχύτη της Brawn GP και από ομάδα των πάρτι, η RBR έγινε διεκδικήτρια αν και δεν υπήρχε ο απαιτούμενος χρόνος για να πιάσει την ομάδα του Ρος Μπρον. Ο Φέτελ της χάρισε την πρώτη pole και την πρώτη νίκη στην Κίνα, πανηγύρισε ακόμα σε Μ. Βρετανία και Άμπου Ντάμπι, κλείνοντας τη σεζόν στη δεύτερη θέση της βαθμολογίας.
Ο νεότερος πρωταθλητής της F1
Το 2010 αντίπαλος ήταν κυρίως η Ferrari. Και ο teammate του αφού οι σχέσεις με τον Ουέμπερ εκτροχιάστηκαν. Η σύγκρουσή τους στην Τουρκία ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι της έντασης, η οποία συνεχίστηκε στο Σίλβερστον. Παρ’ όλα αυτά, τα θετικά αποτελέσματα χάρισαν από τον προτελευταίο αγώνα της σεζόν, τον τίτλο των κατασκευαστών στην RBR. Ο τίτλος των οδηγών θα κρινόταν στο φινάλε του Άμπου Ντάμπι.
Ο Φέτελ πήγε στα Εμιράτα με 7 βαθμούς λιγότερους από τον ουέμπερ και 15 από τον Φερνάντο Αλόνσο. Κι όμως, έκανε το θαύμα, μετέτρεψε την pole σε νίκη και με τους δύο βασικούς διεκδικητές να σκοντάφτουν, χρίστηκε παγκόσμιος πρωταθλητής. Κι εδώ, ο νεότερος στην ιστορία: 23 ετών και 134 ημερών.
Κυβέρνηση με πλήρη θητεία
Αυτό που ακολούθησε ήταν μία από τις εντυπωσιακότερες παραστάσεις στην ιστορία του σπορ. Ο Φέτελ κατέκτησε τρία ακόμα πρωταθλήματα, με την ομάδα του να γνωρίζει ανάλογες επιτυχίες στους κατασκευαστές. Το 2011 έκανε περίπατο. Σημείωσε ένα ακόμα ρεκόρ με 15 Pole Positions μέσα στη σεζόν ενώ συνολικά κατέκτησε και 11 νίκες.
Το 2012 αποδείχθηκε θρίλερ αφού το πείσμα του Αλόνσο τον είχε κρατήσει στο παιχνίδι μέχρι το φινάλε της Βραζιλίας. Ο Φέτελ εκκίνησε με μαξιλαράκι 13 βαθμών αλλά στον πρώτο κιόλας γύρο, έπεσε τελευταίος μετά από επαφή με τον Μπρούνο Σένα. Συνέχισε, ανέκαμψε και η έκτη θέση στο πέσιμο της καρό σημαίας ήταν αρκετή για να τον χρίσει τρεις φορές παγκόσμιο πρωταθλητή.
Το 2013 ήταν άλλη μία χρονιά κυριαρχίας, με τον εντυπωσιακό αριθμό των 13 νικών και μάλιστα με 9 από αυτές συνεχόμενες (Βέλγιο-Βραζιλία), σε ένα συγκλονιστικό δεύτερο μισό της σεζόν. Μία χρονιά που ξεκίνησε περνώντας το… μήνυμα στον Ουέμπερ αγνοώντας τις οδηγίες της ομάδας στη Μαλαισία, στο περίφημο «Multi 21». Ο Φέτελ δεν ήταν πια παιδάκι, είχε γίνει καρχαρίας και δάγκωνε κολυμπώντας προς τον τέταρτο παγκόσμιο τίτλο.
Η αποχώρηση από τη Red Bull
Η έλευση της υβριδικής μηχανής βρήκε τη Red Bull με την πλάτη στον τοίχο. Οι μονάδες της Renault υστερούσαν σημαντικά των Mercedes, καταδικάζοντας την αυστριακή ομάδα σε ρόλο κομπάρσου στο πάρτι των ασημί βελών.
Την ίδια ώρα, ο Ντάνιελ Ρικιάρντο που ήταν ο φιλόδοξος νέος teammate του, ήταν ο πρώτος που κατάφερε να κερδίσει τον Φέτελ στους εμφυλίους των κατατακτήριων δοκιμών. Είχε έρθει η ώρα για αλλαγή.
Ferrari is back
To ίνδαλμα του Σεμπάστιαν ήταν ο σπουδαίος Μίκαελ Σουμάχερ. Κι έχοντας κατακτήσει ήδη τέσσερα πρωταθλήματα, η αναζήτηση νέων προκλήσεων οδήγησε τον Φέτελ στην προσπάθεια να επαναλάβει στο Μαρανέλο ότι είχε κάνει ο Μίκαελ. Να στήσει την ομάδα γύρω του, να της δώσει κίνητρα, να την επαναφέρει μετά από χρόνια στην κορυφή!
Η νίκη στη Μαλαισία, με τα εμφατικά «Forza Ferrari» και «Ferrari is Back», χάρισε ενθουσιασμό και πρωτοσέλιδα αλλά στην πορεία αποδείχθηκε πως οι κόκκινοι δεν ήταν ακόμα έτοιμοι να τα βάλουν με τις Mercedes. Οι 3 νίκες και η 3η θέση στη βαθμολογία ήταν το καλύτερο δυνατό.
Το 2016 ήταν πισωγύρισμα για τη Scuderia, με τον Φέτελ να μένει χωρίς νίκη. Όμως η διετία που ακολούθησε ήταν διαφορετική. Η Ferrari ήταν ανταγωνιστική, ο Φέτελ είχε μπει για καλά στο πετσί του ρόλου του ηγέτη κι έτσι το μονοθέσιο #5, πήρε από 5 νίκες το 2017 και το 2018. Την πρώτη χρονιά η Ιταλική ομάδα είχε ξεκινήσει δυναμικά, ο Φέτελ ήταν 25 πόντους μπροστά μετά το Μονακό τον Μάιο και 14 μετά την Ουγγαρία. Όμως η Ferrari σα να μην επέστρεψε ποτέ από τις διακοπές. Στο δεύτερο μισό της σεζόν η Mercedes είχε το πάνω χέρι κι ο Γερμανός έμεινε δεύτερος στην τελική κατάταξη, πίσω από τον Λούις Χάμιλτον.
Το ίδιο έργο είχαμε και το 2018, με το πρώτο ημίχρονο να ανήκει στους κόκκινους αλλά η εγκατάλειψή του υπό μεικτές συνθήκες, στο Grand Prix Γερμανίας, ήταν κομβική. Άλλαξε το ρου του πρωταθλήματος και για πολλούς, εκείνος ο αγώνας σηματοδότησε την αρχή της πτώσης του Φέτελ.
Το τέλος μιας σχέσης
Το 2019 και το 2020 ήταν δύο δύσκολες χρονιές για τον οδηγό από το Χέπενχαϊμ. Στην πρώτη, έκανε πληθώρα προσωπικών λαθών, με κορύφωση τις σβούρες του στη Μόντσα, την ώρα που ο νέος teammate του, ο νεαρός και ταλαντούχος Σαρλ Λεκλέρ, κατάφερνε αυτό που ο Σεμπ δεν κατάφερε ποτέ: να νικήσει μπροστά στους tifosi.
H επόμενη σεζόν ήταν η χειρότερη στην ιστορία της Ferrari, με τις σχέσεις του Φέτελ με τη διοίκηση της ομάδας να πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο. Το διαζύγιο ήταν μονόδρομος.
Το τελευταίο λιμάνι
Παρότι υπήρξαν πολλές φήμες επιστροφής στη Red Bull Racing, το 2021 βρήκε τον τετράκις πρωταθλητή σε ρόλο ηγέτη στο φιλόδοξο project της Aston Martin. Παρότι η τέως Force India/Racing Point δεν ήταν ιδιαίτερα ανταγωνιστική, ο Φέτελ δεν βρήκε μόνο το χαμένο του χαμόγελο – βρήκε και τη χαμένη του ταχύτητα! Ανέβηκε στο βάθρο στο Μπακού και ήταν δεύτερος στην Ουγγαρία, αν και αποκλείστηκε εκ των υστέρων διότι δεν είχε αρκετά καύσιμα στο ρεζερβουάρ της AMR21.
Το 2022 και οι μεγάλες αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς, γέννησαν προσδοκίες. Αποτελούσαν μία πολύ καλή ευκαιρία για να επιστρέψει στις μάχες της κορυφής. Ωστόσο η σεζόν δεν κυλά καλά για τη βρετανική ομάδα, που είναι μόλις ένατη στη βαθμολογία. Πράγμα που σίγουρα έπαιξε το ρόλο του στην απόφαση του 35χρονου να αποχωρήσει από την ενεργό δράση.
Αυτό θα συμβεί στο τέλος της σεζόν, έχουμε λοιπόν μπροστά μας δέκα αγώνες για να απολαύσουμε τις τελευταίες παραστάσεις ενός από τους σπουδαιότερους σύγχρονους οδηγούς της Formula 1!
Φωτογραφίες: Red Bull Content Pool, Scuderia Ferrari, BMW-Sauber.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!