Ολυμπιακοί Αγώνες: Θα δούμε αγώνες motorsport από το 2028;

Πάνος Σεϊτανίδης
Ολυμπιακοί Αγώνες: Θα δούμε αγώνες motorsport από το 2028;
Μπορεί να φαντάζει παράξενο αλλά ο μηχανοκίνητος αθλητισμός είναι πιθανό σύντομα να αποτελέσει κομμάτι της Ολυμπιάδας.

Η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή εξετάζει τα σπορ που πιθανώς να ενταχθούν προσεχώς στο κορυφαίο αθλητικό γεγονός του πλανήτη και για πολλοστή φορά, γίνεται συζήτηση και για κάποια μορφή motorsport.

Ακόμα χωρίς να υπάρχει κάτι στέρεο στο τραπέζι, αφού η ΔΟΕ περιμένει προτάσεις από την Παγκόσμια Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού (όπως άλλωστε κι από άλλες ομοσπονδίες ανά τον κόσμο), όντας ίσως πιο δεκτική από ποτέ. Αν αυτό θα φέρει μία τόσο σημαντική εξέλιξη, μένει να αποδεχθεί.

Σε ποιους Ολυμπιακούς Αγώνες

Τα παραπάνω δεν αφορούν τους επόμενους Ολυμπιακούς Αγώνες, που θα διεξαχθούν το 2024 στο Παρίσι της Γαλλίας, ούτε τους Χειμερινούς του 2026 που θα λάβουν χώρα στην Ιταλία και συγκεκριμένα στο Μιλάνο και την Κορτίνα Ντ’ Αμπέτσο.

Ο ρεαλιστικός ορίζοντας είναι το Λος Άντζελες των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής το 2028. Διότι θα πρέπει η FIA να καταλήξει σε μία ρεαλιστική πρόταση, να την καταθέσει, να εγκριθεί και να υπάρξει η σχετική προετοιμασία. Οι αγώνες στην "Πόλη των Αγγέλων" διεξάγονται από τις 14 έως τις 30 Ιουλίου.

 

Ο παράγοντας Netflix

Προφανώς η ψηφιακή πλατφόρμα που έχει κατακτήσει τον κόσμο δεν θα αναλάβει την τηλεοπτική κάλυψη των αγώνων. Όμως όσα πέτυχε για λογαριασμό της Formula 1, ανοίγοντας ένα τεράστιο παράθυρο στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών τα Αμερικής, οδηγεί στην αναζήτηση της «χρυσής ιδέας» για τους Ολυμπιακούς του Λος Άντζελες.

F1 Λας Βέγκας

Θυμίζουμε πως από το 2023 η Formula 1 έχει τρεις αγώνες στις ΗΠΑ: στο Όστιν του Τέξας που φιλοξενεί Grand Prix από το 2012, το Μαϊάμι της Φλόριντα που έκανε ντεμπούτο φέτος και φυσικά, τη μεγάλη επιστροφή του Λας Βέγκας, με τον αγώνα να διεξάγεται στο κέντρο της πόλης και τα μονοθέσια να περνούν από το περίφημο «Strip».

Η λογική λοιπόν λέει πως εφόσον η F1 είναι με κάποιο τρόπο στην κουβέντα, έστω και σε ότι αφορά στην αξιοποίηση οδηγών της, δεν αποκλείεται το 2024 να «δέσει» ημερολογιακά τον αγώνα του Βέγκας με τους Ολυμπιακούς που θα διεξάγονται σε απόσταση… 3 ωρών.

Ποιο motorsport μπορεί να μπει στους Ολυμπιακούς Αγώνες

Εδώ αρχίζουν τα δύσκολα. Όσο δαιμόνια μυαλά κι αν έχουν στη Liberty Media, δε θα ήταν ρεαλιστική η ιδέα ενός… «Ολυμπιακού Grand Prix». Θα πρέπει να είναι κάτι αυτόνομο, άσχετο με το πρωτάθλημα και ρεαλιστικό. Κοινώς, μικρότερου μεγέθους και κατά προτίμηση με βιώσιμο χαρακτήρα – εναρμονισμένο με την τάση της εποχής.

IAME World Finals

Εδώ μπαίνει στο παιχνίδι το karting. Πριν από μερικούς μήνες υπήρξαν σενάρια που ήθελαν την Παγκόσμια Ομοσπονδία Αγώνων Μοτοσυκλέτας, τη FIM, να προτείνει την ΔΟΕ αγώνες με ηλεκτρικά kart. Χωρίς να υπάρχει κάτι επίσημο σχετικά. Όμως ένας αγώνας με τέτοια βάση, θα μπορεί να φιλοξενηθεί σε οποιαδήποτε χώρα υποδέχεται τους Ολυμπιακούς Αγώνες και μάλιστα, με ελάχιστα κόστη. Και για τα δύο φύλα.

Ένα άλλο ενδεχόμενο θα μπορούσε να αφορά αγώνες με τη μορφή του Race Of Champions. Του ετήσιου ραντεβού όπου οι μερικοί από τους καλύτερους οδηγούς του κόσμου, μάχονται με παρόμοιο εξοπλισμό, σε παράλληλες διαδρομές.

Μιλώντας για παράλληλες διαδρομές, να θυμίσω πως θα δούμε ξανά κάτι ανάλογο στην Ελλάδα, στις 8 Σεπτεμβρίου, με την υπέρ-ειδική διαδρομή που θα ανοίξει την αυλαία του φετινού ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις και θα διεξαχθεί εντός του Ολυμπιακού Σταδίου.

ΟΑΚΑ

Οι Ολυμπιακοί του 1900 είχαν motorsport

Αν τα παραπάνω γίνουν πραγματικότητα, δεν θα είναι η πρώτη φορά που θα έχουμε motorsport στους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες. Η πρώτη ήταν το 1900, στο Παρίσι!

Σε αυτή τη διοργάνωση που είχε πολλά… «παράξενα», διεξήχθησαν συνολικά 14 αγώνες, που αφορούσαν διάφορες κλάσεις, βάσει του βάρους του αυτοκινήτου, του αριθμού θέσεων σε αυτό κ.α. Ήταν μία ιδέα που δεν μακροημέρευσε και γι’ αυτό χρειάστηκε να περάσουν 122 χρόνια για να το συζητάμε ξανά.

Παρότι υπήρχαν μετάλλια, δεν μέτρησε ποτέ ως επίσημο άθλημα των Ολυμπιακών Αγώνων, όπως άλλωστε αγώνες με… αερόστατα, η σκοποβολή με κανόνια, οι αγώνες περιστεριών, το πέταγμα χαρταετού κι άλλα παράξενα!

Ποιοι θα αγωνιστούν

Το παράδοξο το 1900 ήταν πως τα μετάλλια δεν πήγαν στους οδηγούς που κατέκτησαν τις πρώτες θέσεις αλλά στους κατασκευαστές. Μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις, δεν έχει καταγραφεί καν ποιος οδηγούσε τα αυτοκίνητα.

Όμως σύμφωνα με το πνεύμα των Ολυμπιακών Αγώνων, ενδεχόμενη εμπλοκή του motorsport θα είναι προσωποποιημένη. Τα μετάλλια να ανήκουν στους οδηγούς και όχι κατασκευαστές. Και κατά πάσα πιθανότητα, να προσμετρούν και στη συγκομιδή κάθε χώρας.

Μαξ Φερστάπεν

Εδώ γεννάται ένα άλλο ερώτημα. Πως θα προκύπτουν οι οδηγοί που θα λάβουν μέρος; Θα διαλέγει η ομοσπονδία κάθε χώρας έναν και μία εκπρόσωπο; Κι αν ναι, από ποιο motorsport; Ανερχόμενο ή καταξιωμένο; Διότι ειδικά στους μεγάλους θεσμούς όπως για παράδειγμα η Formula 1, είναι εξαιρετικά δύσκολο να υπάρξει τέτοιο κενό στο πρόγραμμα τον μήνα Ιούλιο.

Το παράδειγμα του Α1 Grand Prix

Οι αγώνες… εθνικών ομάδων, δεν είναι κάτι καινούριο στο παγκόσμιο motorsport. Πέρα από το παράδειγμα του Race of Champions που αναφέραμε νωρίτερα και έχει μάχες τόσο σε ατομικό όσο και σε εθνικό επίπεδο, ίσως θυμάστε και το A1 Grand PRIX.

Ένα Παγκόσμιο Πρωτάθλημα μονοθεσίων όπου είχαμε «εθνικές συμμετοχές». Ξεκίνησε τη σεζόν 2005-2006 και έριξε καρό σημαία τη σεζόν 2008-2009. Συμμετείχαν χώρες από κάθε ήπειρο και πρωταθλήτριες αναδείχθηκαν κατά σειρά οι Γαλλία, Γερμανία, Ελβετία και Ιρλανδία.

Από το θεσμό αυτό αναδείχθηκαν οδηγοί όπως οι Σέρχιο Πέρεζ, Νίκο Χούλκενμπεργκ, Καρούν Τσάντχοκ και Σεμπαστιέν Μπουέμι που μετέπειτα έκαναν καριέρα στη Formula 1, οδηγοί που ακολούθησαν καριέρα σε άλλους θεσμούς όπως ο Νικολά Λαπιέρ, ο Μάρκο Αντρέτι κ.α. ή έμπειροι οδηγοί που εκπροσώπησαν την πατρίδα τους, όπως ο Τόνιο Λιούτσι που το Σάββατο έρχεται στην Ελλάδα με τη Nazionale Piloti, στο πλαίσιο εκδηλώσεων για την οδική ασφάλεια.

A1 Grand Prix

Πρέπει να θυμίσουμε πως στο A1 Grand Prix έτρεξε και ελληνική ομάδα, τη σεζόν 2005-2006, με τον Τάκη Καϊτατζή και τον Νίκο Ζάχο να μοιράζονται χρέη οδηγού.

Οδηγοί F1 στους Ολυμπιακούς Αγώνες

Ίσως να μη το γνωρίζετε αλλά στο παρελθόν έχουμε δει πολλούς οδηγούς αγώνων να δοκιμάζονται στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Πιο τρανό παράδειγμα είναι ο Άλεξ Ζανάρντι που έχει 4 χρυσά και δύο ασημένια μετάλλια στους Παραολυμπιακούς και τους αγώνες με χειρήλατα ποδήλατα αλλά και ο θρύλος των Rally Raid, Νάσερ Αλ-Ατίγια που κατέκτησε αργυρό μετάλλιο στη σκοποβολή το 2012.

Συνολικά οκτώ οδηγοί της Formula 1 συμμετείχαν σε Ολυμπιακούς Αγώνες και μπορείτε να διαβάσετε την ιστορία τους, πατώντας εδώ.

Άλεξ Ζανάρντι

Φωτογραφίες: BMW Motorsport, Pirelli, IAME Series Greece, ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις, Red Bull Content Pool

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!