Όλα τα αυτοκίνητα την ίδια ταχύτητα: Πώς θα εφαρμοστεί το σύστημα στην Ευρώπη
Ο περιορισμός του αριθμού των νεκρών και σοβαρά τραυματιών από τροχαία ατυχήματα, αποτελεί προτεραιότητα για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Πέρα από τη βελτίωση των υποδομών και την προώθηση της οδηγικής παιδείας, σε αυτό θα συμβάλλει και η ενσωμάτωση σύγχρονων συστημάτων στα επιβατικά και επαγγελματικά οχήματα.
Από τις 6 Ιουλίου 2022 έχει τεθεί σε ισχύ ο νέος Γενικός Κανονισμός Ασφαλείας για τα Οχήματα (Vehicle General Safety Regulation). Ένα από τα σημαντικότερα συστήματα που περιλαμβάνει είναι το Intelligent Speed Assistance (ISA), ο λεγόμενος Έξυπνος Περιοριστής Ταχύτητας. Πρόκειται για την τεχνολογία που λαμβάνει πληροφορίες για την ακριβή τοποθεσία του οχήματος από το GPS και το σύστημα πλοήγησης και για το όριο ταχύτητας αλλά και την κάμερα που διαβάζει τις πινακίδες κυκλοφορίας. Στη συνέχεια ενημερώνει τον οδηγό σχετικά με τα όριο ταχύτητας που ισχύει σε κάθε σημείο του οδικού δικτύου και τον βοηθά να παραμείνει εντός αυτού.
Το ISA αποτέλεσε σημείο αντιπαράθεσης τα προηγούμενα χρόνια ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ένωση των Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). Η μεν πρώτη ήθελε το σύστημα να περιορίζει αυτόματα την ταχύτητα του οχήματος με βάση το όριο που ισχύει (επεμβαίνοντας στην λειτουργία του κινητήρα), ενώ η ACEA επέμενε να υπάρχει απλή ειδοποίηση προς οδηγούς με βάση την κάμερα που διαθέτουν τα οχήματα, προφανώς για λόγους περιορισμού του κόστους.
Τελικά επελέγη μία ενδιάμεση λύση. Κάθε κατασκευαστής μπορεί να επιλέξει το δικό του τρόπο για να ειδοποιεί τον οδηγό ότι έχει ξεπεράσει το όριο ταχύτητας: είτε ηχητική ειδοποίηση (όπως συμβαίνει με τις ζώνες ασφαλείας), είτε δόνηση στο τιμόνι (όπως π.χ. όταν το αυτοκίνητο βγαίνει από τη λωρίδα κυκλοφορίας). Το όριο ταχύτητας θα καθορίζεται από την κάμερα που διαβάζει τη σήμανση και όχι από ψηφιακή χαρτογράφηση όλων των δρόμων, κάτι που θα ήταν πιο ακριβές. Και αυτό διότι οι πινακίδες για τα όρια ταχύτητας μπορεί να είναι κατεστραμμένες, να λείπουν ή να κρύβονται από άλλες πινακίδες ή δέντρα.
Σε περίπτωση που ο οδηγός δεν αντιδράσει (δηλαδή δεν μειώσει την ταχύτητα του οχήματος εντός του ορίου), τότε το σύστημα περνά στη δεύτερη φάση λειτουργίας του: το πεντάλ του γκαζιού γίνεται πιο «σκληρό», απαιτείται δηλαδή περισσότερη πίεση από το πόδι του οδηγού.
Όπως αναφέρουν κύκλοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, «ο οδηγός είναι εν τέλει αυτός που θα αποφασίζει αν θα σεβαστεί το όριο ταχύτητας ή αν θα ασκήσει περισσότερη πίεση στο γκάζι ώστε να διατηρήσει την ταχύτητα του οχήματος». Ακόμη και έτσι, το ISA αναμένεται να περιορίσει τα ατυχήματα κατά 30% και τους θανάτους κατά 20%.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!