Formula 1: Η «ημέρα της κρίσεως» για το budget cap

Formula 1: Η «ημέρα της κρίσεως» για το budget cap
Η FIA αναμένεται σήμερα να αποκαλύψει όλες τις λεπτομέρειες σχετικά με το αν κάποιες ομάδες παραβίασαν τους οικονομικούς κανονισμούς της F1 το 2021.

Τις τελευταίες εβδομάδες, ο κόσμος της Formula 1 ασχολείται με τη φημολογία ότι η Red Bull Racing υπερέβη το όριο κόστους την περασμένη χρονιά. Οι σχετικές φήμες είχαν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά την άνοιξη, όμως στο Grand Prix Σιγκαπούρης το θέμα πήρε τεράστιες διαστάσεις.

Όλες οι ομάδες αντέδρασαν ζητώντας σκληρές ποινές σε περίπτωση που αποδειχθεί κάτι τέτοιο. Ο πρώην οδηγός των «ταύρων», Μαρκ Ουέμπερ, τόνισε πως αν έγινε παρανομία τότε επηρεάστηκε το αποτέλεσμα του πρωταθλήματος του 2021. Ωστόσο η Red Bull Racing, δια στόματος του επικεφαλής της, Κρίστιαν Χόρνερ, αρνήθηκε τις κατηγορίες.

F1 2022

Το ζήτημα αυτό έχει τεράστια σημασία για τις ομάδες, διότι ακόμα και ένα μικρό ποσό θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα μεγάλο αγωνιστικό πλεονέκτημα εντός πίστας, διότι περισσότερη εξέλιξη ισούται με εύρεση επιπλέον ταχύτητας. Η FIA είχε προγραμματίσει να ανακοινώσει τα ευρήματα του οικονομικού ελέγχου των ομάδων την Τετάρτη 5 Οκτωβρίου, όμως αποφάσισε να τα μεταφέρει για σήμερα Δευτέρα 10 Οκτωβρίου. Σε περίπτωση που υπάρχουν παραβάσεις από τις ομάδες, τότε η παγκόσμια ομοσπονδία μπορεί να αποδώσει ορισμένες ποινές.

 

Οι ποινές

Το πρόβλημα είναι ότι βρισκόμαστε σε αχαρτογράφητα νερά όσον αφορά την εφαρμογή του budget cap και τυχόν υπερβάσεις του ορίου δαπανών από τις ομάδες. Στους Οικονομικούς Κανονισμούς του 2022 οι ποινές για παράβαση του κανονισμού χωρίζονται σε δύο βασικές κατηγορίες: «Minor Sporting Penaltiy» (μικρή ποινή) και «Material Sporting Penalty» («ουσιαστική», μεγάλη ποινή).

Στην περίπτωση του «Minor Sporting Penalty» οι προβλεπόμενες ποινές είναι:

- Επίπληξη
- Αφαίρεση βαθμών από το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών της χρονιάς που έγινε η παράβαση
- Αφαίρεση βαθμών από το Πρωτάθλημα Οδηγών της χρονιάς που έγινε η παράβαση
- Αποκλεισμός από ένα ή περισσότερα στάδια ενός αγωνιστικού 3ημέρου (όχι από τον αγώνα)
- Περιορισμοί σε αεροδυναμικές ή άλλου είδους δοκιμές
- Μείωση του ορίου δαπανών

Στην περίπτωση του «Material Sporting Penalty» οι προβλεπόμενες ποινές είναι:

- Αφαίρεση βαθμών από το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών της χρονιάς που έγινε η παράβαση
- Αφαίρεση βαθμών από το Πρωτάθλημα Οδηγών της χρονιάς που έγινε η παράβαση
- Αποκλεισμός από ένα ή περισσότερα στάδια ενός αγωνιστικού 3ημέρου (όχι από τον αγώνα)
- Αποκλεισμός από ένα ή περισσότερα αγωνιστικά 3ημέρα (συμπεριλαμβανομένου του αγώνα)
- Αποκλεισμός από το πρωτάθλημα
- Περιορισμοί σε αεροδυναμικές ή άλλου είδους δοκιμές
- Μείωση του ορίου δαπανών

«Στα κάγκελα» Mercedes και Ferrari

Στη Mercedes-AMG, που ήδη αισθάνονται αδικημένοι από το πώς εξελίχθηκε η περσινή σεζόν και από τον τρόπο που έχασαν το Πρωτάθλημα Οδηγών στον τελευταίο αγώνα στο Αμπου Ντάμπι, θεωρούν ότι η Red Bull υπερβαίνοντας το όριο δαπανών απέκτησε αθέμιτο πλεονέκτημα στη μάχη του τίτλου. Αν όταν δημοσιευτούν τα αποτελέσματα του ελέγχου της FIA συμφωνούν με το δημοσίευμα του AmuS, σίγουρα θα υπάρξουν μεγάλες αντιδράσεις από το Μπράκλεϊ.

Βολφ Μπινότο Χόρνερ

Αλλά και η Scuderia Ferrari θεωρεί ότι η Red Bull απέκτησε αθέμιτο αποτέλεσμα και προειδοποίησε σχετικά την FIA. Η Red Bull ήταν η τελευταία ομάδα που πέρυσι άρχισε να αφιερώνει την προσοχή της στο μονοθέσιο του 2022 αλλά παρ' όλα αυτά στο ξεκίνημα της φετινής σεζόν εμφανίστηκε έτοιμη και ανταγωνιστική. Σύμφωνα με τους ανθρώπους της Ferrari, ακόμα και τα πέντε εκατομμύρια δολ. υπέρβασης στις δαπάνες μπορεί να μεταφραστούν σε κέρδος έως και μισού δευτερολέπτου στην πίστα. Επομένως, αναμένονται «πυροτεχνήματα» και από το Μαρανέλο.

Φήμες για υπερβάσεις και φέτος

Όλα τα προηγούμενα αφορούν το budget cap του 2021, αλλά ανάμεσα στους αντιπάλους της Red Bull κυριαρχεί η αντίληψη ότι η αυστριακή ομάδα έχει ξεπεράσει το όριο δαπανών και φέτος. Θεωρούν ότι οι πολλές και μεγάλες αναβαθμίσεις που έχει φέρει η RBR φέτος δεν δικαιολογούνται από τα χρήματα που είχε στη διάθεσή της να ξοδέψει. Οι Ferrari και Mercedes, για παράδειγμα, δεν έχουν βάλει στα μονοθέσιά τους αρκετές από τις αναβαθμίσεις που έχουν σχεδιάσει γιατί το κόστος κατασκευής τους θα τις έφερνε πάνω από το όριο.

Μαξ Φερστάπεν

Το γεγονός παραμένει ότι το τοπίο σχετικά με το budget cap, την εφαρμογή και τον έλεγχό του παραμένει ομιχλώδες. Οι κανονισμοί επιτρέπουν αρκετά «παραθυράκια» και οι ομάδες υπολογίζουν και δικαιολογούν διαφορετικά ποιες από τις δαπάνες τους συμπεριλαμβάνονται στο όριο και ποιες όχι. Ακόμα κι αν η έκθεση της FIA -που αναμένεται να δημοσιευτεί την επόμενη εβδομάδα- όντως αναφέρει παραβάσεις, το θέμα δεν θα τελειώσει εκεί. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι αν κάποιες ομάδες τιμωρηθούν θα προσφύγουν στα πολιτικά δικαστήρια. Ο ασκός του Αιόλου είναι έτοιμος να ανοίξει και η συνέχεια είναι απρόβλεπτη.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!