Formula 1, McLaren: «Η παραβίαση του ορίου δαπανών αποτελεί εξαπάτηση»
- Η επιστολή της McLaren
- H απάντηση στους ισχυρισμούς της Red Bull
- Η ποινή που προτείνει η McLaren
- Οι πιθανές ποινές
- Οι μελλοντικές αλλαγές
Το μεγάλο θέμα συζήτησης την τελευταία εβδομάδα στον κόσμο της Formula 1 δεν είναι άλλο από τη δημοσίευση της έκθεσης της FIA σχετικά με τις δαπάνες των ομάδων και το γεγονός πως η Red Bull Racing παραβίασε τους οικονομικούς κανονισμούς του σπορ. Η έκθεση αυτή αφορά τη σεζόν του 2021, τη σεζόν κάτα την οποία ο Μαξ Φερστάπεν αναδείχθηκε για πρώτη φορά παγκόσμιος πρωταθλητής.
Η παραβίαση του ορίου δαπανών έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από τις υπόλοιπες ομάδες. Μάλιστα, στη Mercedes-AMG, υποστηρίζουν πως αν δεν υπάρξει παραδειγματική τιμωρία για τη Red Bull Racing, τότε η γερμανική ομάδα είναι έτοιμη να υπερβεί κι εκείνη με τη σειρά της το όριο δαπανών.
Η επιστολή της McLaren
Όμως δεν είναι η μοναδική ομάδα που παίρνει ξεκάθαρη θέση σχετικά με την τιμωρία που πρέπει να υπάρξει για την παραβίαση του ορίου. Όπως αποκαλύπτει το BBC, στις 12 Οκτωβρίου, ο CEO της McLaren, Ζακ Μπράουν, απέστειλε επιστολή στον πρόεδρο της FIA, Μοχάμεντ Μπεν Σουλαγέμ και ζητάει να υπάρξει μεγάλη τιμωρία και διαφάνεια στην υπόθεση παραβίασης του Budget Cap.
«Οποιαδήποτε ομάδα ξεπέρασε το όριο δαπανών, απέκτησε αθέμιτο πλεονέκτημα στην τωρινή χρονιά αλλά και αυτή που ακολουθεί από πλευράς εξέλιξης. Η FIA πρέπει να επιδείξει διαφάνεια στις επόμενες ενέργειές της και τις ποινές που θα εφαρμόσει, ώστε να διατηρήσει την ακεραιότητα της Formula 1. H παραβίαση του ορίου δαπανών, πιθανώς και οι λανθασμένες υποβολές εγγράφων, αποτελούν εξαπάτηση που προσφέρει σημαντικό πλεονέκτημα που αφορά τεχνικούς, αγωνιστικούς και οικονομικούς κανονισμούς».
Εκτός από τον πρόεδρο της παγκόσμιας ομοσπονδίας, την επιστολή παρέλαβαν οι ομάδες που δεν παραβίασαν τους κανονισμούς και ο CEO της Formula 1, Στέφανο Ντομενικάλι.
H απάντηση στους ισχυρισμούς της Red Bull
Η Red Bull Racing αρνήθηκε την οποιαδήποτε παράβαση, όμως ο 50χρονος ο CEO της McLaren θέλησε να τοποθετηθεί σχετικά με την πρώτη αντίδραση των «ταύρων»: «Η FIA διεξάγει μία εξαιρετικά διεξοδική και συνεργατική διαδικασία για την ανάλυση του ορίου δαπανών. Μας έδωσαν ένα χρόνο το 2020 ώστε να προετοιμαστούμε σχετικά και υπήρξαν άφθονες ευκαιρίες ώστε κάποιος να ζητήσει την οποιαδήποτε διευκρίνιση αν υπήρχε κάτι ασαφές. Οπότε δεν υπάρχει κανένας λόγος μια ομάδα να λέει πως έχει εκπλαγεί από τα αποτελέσματα».
Η ποινή που προτείνει η McLaren
Στην επιστολή του, ο Αμερικανός CEO της McLaren ζητά τα παρακάτω για τους παραβάτες των οικονομικών κανονισμών: «Δεν πιστεύουμε πως ένα πρόστιμο μόνο είναι η σωστή ποινή για την παραβίαση του ορίου δαπανών ή μιας σοβαρής παραβίασης υποβολής των εγγράφων του budget cap. Πρέπει να υπάρξει κάποια ποινή που θα έχει αγωνιστικό αντίκτυπο. Προτείνουμε, αν μια ομάδα υπερβαίνει το budget cap, να έχει αντίστοιχη μείωση στο όριο δαπανών, καθώς επίσης κι επιπλέον πρόστιμο. Για παράβαση 2 εκατομμυρίων το 2021, η οποία ανακαλύπτεται το 2022, τότε πρέπει να υπάρχει μείωση κατά 4 εκατομμύρια στο budget της επόμενης σεζόν. Για παράδειγμα, το ποσό των 2 εκατομμυρίων δολαρίων ισούται με το 25-50% του κόστους παραγωγής αναβαθμίσεων για ένα μονοθέσιο σε μία σεζόν κι αυτό επιφέρει μακροπρόθεσμο πλεονέκτημα. Επιπλέον, πιστεύουμε πως πρέπει να υπάρξει μείωση κατά 20% στην έρευνα CFD και στην αεροδυναμική σήραγγα στο εργοστάσιο. Αυτά θα πρέπει να επιβληθούν την επόμενη χρονιά, για να μετριαστεί το αθέμιτο πλεονέκτημα το οποίο έχει πάρει η ομάδα και από το οποίο συνεχίσει να επωφελείται».
Οι πιθανές ποινές
Σύμφωνα με τη FIA, οι πιθανές ποινές για «minor offence», είναι οι εξής:
-Επίπληξη
-Αφαίρεση βαθμών από το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών της σεζόν που έγινε η παράβαση (σ.σ. 2021)
-Αφαίρεση βαθμών από το Πρωτάθλημα Οδηγών της σεζόν που έγινε η παράβαση (σ.σ. 2021)
-Αποκλεισμός από ένα ή περισσότερα στάδια ενός αγωνιστικού 3ημέρου (όχι από τον αγώνα)
-Περιορισμοί σε αεροδυναμικές ή άλλου είδους δοκιμές
-Μείωση του ορίου δαπανών
Μιλάμε λοιπόν για μεγάλη απόκλιση στις πιθανές ποινές. Από το… χάδι της επίπληξης, μέχρι αφαίρεση βαθμών από το Πρωτάθλημα Οδηγών, πράγμα που θα μπορούσε να κοστίσει τον τίτλο από τον Φερστάπεν! Και είναι μεγάλο το λάθος της FIA να αφήνει θολό το τοπίο, αφού η επιβεβαιωμένη παραβίαση, μπορεί να είναι κατά 1 δολάριο, μπορεί να είναι κατά 7.249.999!
Οι μελλοντικές αλλαγές
Σε περίπτωση που μία ομάδα βρεθεί να υπερβαίνει το όριο δαπανών για δεύτερη χρονιά, ο Μπράουν προτείνει ακόμη πιο σοβαρές ποινές: «Για να αποφευχθεί το οποιοδήποτε πλεονέκτημα από πολλαπλές μικρές παραβιάσεις, προτείνουμε πως η δεύτερη μικρή παράβαση πρέπει αυτόματα να μετατρέπεται σε σοβαρή παράβαση. Τέλος, το όριο του 5% για μία μικρή παράβαση φαίνεται πως είναι ένα πολύ μεγάλο ποσό. Προτείνουμε να μειωθεί το όριο αυτό στο 2,5%, είναι πιο σωστό».
Φωτογραφίες: McLaren, Redbullcontentpool.com
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!