Euro 7 στα αυτοκίνητα: Πιο αυστηρές προδιαγραφές από το 2025 για τις εκπομπές ρύπων

Κώστας Μπιτσικώκος
Euro 7 στα αυτοκίνητα: Πιο αυστηρές προδιαγραφές από το 2025 για τις εκπομπές ρύπων
Τα νέα, αυστηρότερα, κριτήρια για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά αναμένεται να τεθούν σε ισχύ από το 2025 – Πόσο θα ακριβύνουν τα οχήματα λόγω της νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

Την πρότασή της για τον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα νέα οχήματα που θα πωλούνται στις χώρες της ΕΕ, παρουσίασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Σύμφωνα με την πρόταση, η αντιρρυπαντική τεχνολογία Euro 7 θα βελτιώσει την ποιότητα του αέρα (κυρίως στις πόλεις) και ταυτόχρονα θα διατηρήσει προσιτά για το κοινό τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Οι κανονισμοί Euro 7 που αναμένεται να τεθούν σε ισχύ από τον Ιούλιο του 2025, θα εφαρμοστούν σε επιβατικά αυτοκίνητα, βαν, φορτηγά και λεωφορεία. H πρόταση της Κομισιόν θα υποβληθεί προς έγκριση τόσο στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλοιο όσο και στο Συμβούλιο.

Η πρόταση της Κομισιόν αναφέρεται τόσο στις εκπομπές ρύπων από τις εξατμίσεις των οχημάτων όσο και στα μικροσωματίδια που προκαλούνται από την τριβή των φρένων και τη φθορά των ελαστικών. Το δεύτερο πακέτο μέτρων αφορά και τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα.

Μπορεί από το 2035 να πωλούνται στις χώρες της Ευρώπης μόνο αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και βαν, όμως θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν οχήματα που ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα. Εκτιμάται ότι το 2050, πάνω από το 20% των κυκλοφορούντων επιβατικών αυτοκινήτων και βαν (και άνω του 50% των βαρύτερων οχημάτων) θα διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσης. Επίσης τα ηλεκτρικά οχήματα θα εκμπέμπουν μικροσωματίδια από τα φρένα και τα ελαστικά τους.

 

Τι προβλέπει η αντιρρυπαντική τεχνολογία Euro 7

Οι κανονισμοί Euro 7 θέτουν όρια εκπομπών ρύπων ανεξάρτητα από το είδος του οχήματος αλλά και το καύσιμό του: βενζίνη, πετρέλαιο ή εναλλακτικά καύσιμα. Η Κομισιόν εκτιμά ότι το πρότυπο Euro 7 θα συμβάλλει έως το 2035 (συγκριτικά με το Euro 6) στην μείωση των εκπομπών οξειδίων του αζώτου (Nox) κατά 35% από τα αυτοκίνητα και βαν και κατά 56% από φορτηγά και λεωφορεία.

Η μείωση μικροσωματιδίων από τις εξατμίσεις θα είναι 13% σε αυτοκίνητα και βαν (39% σε φορτηγά-λεωφορεία) και από τα φρένα 27% σε αυτοκίνητα και βαν.

Πόσο θα ακριβύνουν τα αυτοκίνητα

Η Κομισιόν εκτιμά ότι η εφαρμογή του Euro 7 θα έχει μικρό οικονομικό αντίκτυπο στους καταναλωτές. Θεωρεί ότι η μείωση των εκπομπών ρύπων μπορεί να επιτευχθεί με τις υπάρχουσες τεχνολογίες, με μικρή αύξηση στην τιμή των οχημάτων: 90-150 ευρώ για τα αυτοκίνητα και περίπου 2.600 ευρώ για φορτηγά/λεωφορεία.

Τι λένε οι κατασκευαστές αυτοκινήτων

Από την πλευρά της, η ACEA (Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων) θεωρεί ότι η εφαρμογή των στάνταρ του Euro 7 αφενός θα αυξήσει σημαντικά τις τιμές των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και αφετέρου θα έχει ελάχιστη συνεισφορά στην προστασία του περιβάλλοντος. Τα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας εκτιμούν ότι ο στόχος αυτός θα επιτευχθεί με την ανανέωση του ευρωπαϊκού στόλου με οχήματα τεχνολογίας Euro 6d και Euro 6e αλλά και το διαρκώς αυξανόμενο μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Η ACEA επικαλείται πρόσφατες έρευνες, σύμφωνα με τις οποίες ότι η ανανέωση του στόλου κυκλοφορούντων οχημάτων με μοντέλα Euro 6 αλλά και ηλεκτρικά θα επιτύχει μείωση 80% στις εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx) στις οδικές μεταφορές έως το 2035 (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2020).

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!