Αλεξάνδρα Σδούκου: «Στο δεύτερο κύκλο του “Κινούμαι Ηλεκτρικά” παρατηρείται σαφής στροφή προς το ηλεκτρικό αυτοκίνητο»

Κώστας Μπιτσικώκος
Αλεξάνδρα Σδούκου: «Στο δεύτερο κύκλο του “Κινούμαι Ηλεκτρικά” παρατηρείται σαφής στροφή προς το ηλεκτρικό αυτοκίνητο»
Η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, μιλάει στο Gazzetta για το δεύτερο κύκλο του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και το πώς θα αντιμετωπιστούν οι καθυστερήσεις στην καταβολή των επιδοτήσεων.

Άκρως ενθαρρυντικά είναι τα μέχρι στιγμής στατιστικά στοιχεία από το δεύτερο κύκλο του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», o οποίος βρίσκεται σε ισχύ από τα τέλη του περασμένου Ιουλίου. Όπως δηλώνει η Αλεξάνδρα Σδούκου στην αποκλειστική της συνέντευξη στο περιοδικό gMotion, τα ποσά που έχουν δεσμευτεί από τους διαθέσιμους πόρους είναι πολύ υψηλά.

Η Γ.Γ. Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών αναφέρεται στη στροφή που παρατηρείται προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα micro cars, ενώ δεν παραλείπει να ζητήσει «συγγνώμη» για τις σημαντικές καθυστερήσεις στην καταβολή των επιδοτήσεων που παρατηρήθηκαν στον πρώτο κύκλο. Παράλληλα προαναγγέλλει σημαντικά οικονομικά κίνητρα για την αγορά και εγκατάσταση δημόσια προσβάσιμων φορτιστών, μέσω του νέου προγράμματος «Φορτίζω Παντού».

Στα τέλη του Ιουλίου άνοιξε η πλατφόρμα των αιτήσεων για το δεύτερο κύκλο του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Τώρα, σχεδόν τρεις μήνες μετά, ποια είναι τα στατιστικά στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας από τον αριθμό των αιτήσεων ανά κατηγορία οχήματος αλλά και φορτιστών;

Kαταρχάς, θέλω να τονίσω το πόσο ικανοποιημένοι είμαστε όλοι στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το γεγονός ότι καταφέραμε να θέσουμε σε κίνηση τον δεύτερο κύκλο του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» εν μέσω αυτή της έκρυθμης κατάστασης στην οικονομία και στις αγορές ενέργειας, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Είναι σημαντικό, ακόμη, να θυμίσω πως η επιδότηση ηλεκτρικών οχημάτων και φορτιστών έχει αναδρομική ισχύ για όσες παραγγελίες είχαν γίνει μετά την 1 Δεκεμβρίου του 2021, εφόσον βέβαια πληρούν τα αναγκαία κριτήρια. Όσον αφορά στα στοιχεία που υπάρχουν διαθέσιμα, ο δεύτερος κύκλος του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» κινείται σε ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς. Η συμμετοχή πολιτών και επιχειρήσεων έχει υπερβεί τις προσδοκίες μας, καθώς στο πληροφοριακό σύστημα έχουν ήδη υποβληθεί 8.711 αιτήσεις, με το ποσό που έχει δεσμευτεί από τους διαθέσιμους πόρους για το τρέχον έτος, να ανέρχεται σε 23,8 εκατ. ευρώ.

 

Να σημειώσω, επίσης, πως το πρόγραμμα είναι συνολικού ύψους 75 εκατ. ευρώ. Υπό αυτή την έννοια, και με βάση τα έως τώρα στοιχεία που διαθέτουμε, φαίνεται να εξισορροπείται σε μεγάλο βαθμό η ζήτηση σε ποδήλατα, μηχανάκια και αυτοκίνητα, με τα μερίδια ανά κατηγορία να διαμορφώνονται σε 37%, 34% και 29% αντίστοιχα. Είναι σημαντικό να τονίσω σε αυτό το σημείο πως στο ποσοστό του 29% που αφορά στα αυτοκίνητα, αθροίζονται και τα μικροαυτοκίνητα τα οποία πραγματοποιούν δυναμική είσοδο στην αγορά, με μερίδιο 3,85% στο σύνολο των αιτήσεων. Σε ό,τι αφορά δε στους φορτιστές, έχουν υποβληθεί συνολικά 502 αιτήσεις, όταν στον πρώτο κύκλο του προγράμματος είχαν υποβληθεί λιγότερες από 300. Για να σας δώσω ένα μέτρο σύγκρισης, στον πρώτο κύκλο, από τα 42 εκατ. ευρώ απορροφήθηκαν μόλις τα 20 εκατ. ευρώ. Για αυτό και θέσαμε σαν κύριο στόχο του νέου προγράμματος να αυξήσουμε τα ποσοστά απορρόφησης.

Σε σχέση με τον πρώτο κύκλο του προγράμματος, ποια συμπεράσματα εξάγονται για τις προτιμήσεις του κοινού όσον αφορά τις επιδοτήσεις που επιλέγει;

Με βάση τα στοιχεία που προανέφερα, είναι φανερό πως το πρόγραμμα έχει αποκτήσει ισχυρή δυναμική και ευρεία αποδοχή από την αγορά. Πιο συγκεκριμένα, έχουμε ήδη υπερκαλύψει στο α’ τρίμηνο από την έναρξή του, ποσοστό περίπου 50% από τη συνολική συμμετοχή που καταγράφηκε στον πρώτο κύκλο, ενώ έχουμε υπερβεί κατά 25% και το σύνολο του δεσμευμένου ποσού δημόσιας δαπάνης, σε σύγκριση με το αντίστοιχο του αρχικού κύκλου. Ασφαλώς, όμως οι συνθήκες είναι πλέον απείρως πιο ευνοϊκές από το 2020, όταν ξεκινήσαμε την φιλόδοξη αυτή προσπάθεια για το πέρασμα της χώρας στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, αφού υπάρχει διαθέσιμη μεγαλύτερη ποικιλία ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά. Βέβαια, για να καταφέρουμε να κάνουμε τόσο δημοφιλή τον δεύτερο κύκλο του προγράμματος επιλέξαμε να τον εμπλουτίσουμε με την παροχή νέων, αυξημένων και πιο στοχευμένων κινήτρων και ποσοστών επιδότησης.

Συγκρίνοντας τον πρώτο κύκλο του 2020-2021 με τα σημερινά δεδομένα, παρατηρείται μια σαφής στροφή προς το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, καθώς οι αιτήσεις ανέρχονται σε συνολικά 2.282 μέσα σε λιγότερο από 3 μήνες, ενώ στον πρώτο κύκλο το μέγιστο ήταν συνολικά γύρω στις 1.500! Σημαντική και η ζήτηση για μηχανάκια, αφού οι αιτήσεις φθάνουν ήδη σε 3.300 και προσεγγίζουν το συνολικό αριθμό του πρώτου κύκλου. Τέλος, θέλω να κάνω ιδιαίτερη μνεία για τα λεγόμενα «micro cars», τα οποία αποκτούν σιγά -σιγά το δικό τους αγοραστικό κοινό και εν τέλει, αυξάνουν σημαντικά το μερίδιό τους στην αγορά.

Διαβάστε όλη τη συνέντευξη της Αλεξάνδρας Σδούκου στο τεύχος 91 του gMotion

φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!