Formula 1: Επίδοξες ομάδες «διαμάντια» που έγιναν παράδειγμα προς αποφυγή

Στάθης Κοκκορόγιαννης
Formula 1: Επίδοξες ομάδες «διαμάντια» που έγιναν παράδειγμα προς αποφυγή
Φιλοδοξίες, άπιαστα όνειρα και σχέδια που κατέρρευσαν την τελευταία στιγμή συνθέτουν τις αποτυχημένες προσπάθειες εισόδου στηv F1.

Στην ιστορία της η Formula 1 έχει δει πολλές υποψήφιες ομάδες που θέλησαν να αγωνιστούν στο κορυφαίο μηχανοκίνητο σπορ αλλά έμειναν μόνο στα λόγια ή τα σχέδιά τους δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ. Τα λόγια για να γίνουν πράξη απαιτείται τεράστια προσπάθεια και όχι «Chaoτικές» αναρτήσεις στα social media και δημοσιεύσεις για να δείξεις απλά πως υπάρχεις.

Ειδικά στην περίπτωση της Formula 1, τα κριτήρια ένταξης μιας νέας ομάδας είναι πλέον πολύ αυστηρά. Όμως στο παρελθόν δεν ίσχυαν οι ίδιοι κανόνες και πολλοί ήταν αυτοί με μεγάλα στόματα που υποσχέθηκαν γην και ύδωρ και τελικά αποδείχθηκαν φούσκες. Ας δούμε παρακάτω ορισμένα παραδείγματα.

Honda

H Honda είναι γνωστή για τις συμμετοχές της ανά διαστήματα στη Formula 1. H ιαπωνική φίρμα αποχώρησε το 1992 από πάροχος κινητήρων με στόχο να επιστρέψει ως πλήρως εργοστασιακή συμμετοχή. Το Φεβρουάριο του 1993 η Honda αποκάλυψε την RC100, ένα μονοθέσιο που ανέλαβε την εξέλιξή του ο πρώην οδηγός της F1, Σατόρου Νακατζίμα.

Honda F1 1994

 

To μονοθέσιο πέρασε από διάφορες φάσεις εξέλιξης, με δύο νέα σασί να δημιουργούνται μέχρι τον Ιανουάριο του 1994. Ο Νακατζίμα πραγματοποίησε τις πρώτες δημόσιες δοκιμές της Honda 101B στην πίστα της Σουζούκα, με την ομάδα να είναι έτοιμη για τη συμμετοχή της στο πρωτάθλημα εκείνης της χρονιάς. Την τελευταία στιγμή όμως, η διοίκηση της Honda αποφάσισε να ακυρώσει το πρότζεκτ και επέλεξε να στρέψει την προσοχή της στο αμερικανικό CART-IRL (σημερινό Indycar).

Stefan Grand Prix

Στις 29 Σεπτεμβρίου του 2009, ο Ζόραν Στεφάνοβιτς ανακοίνωσε πως θα συμμετάσχει στο πρωτάθλημα της Formula 1 το 2010. Υπήρχε ένα πρόβλημα όμως: Δεν είχε άδεια συμμετοχής από την FIA. Η Συμφωνία Ομονοίας προέβλεπε τη συμμετοχή μέχρι 13 ομάδων στο grid, με τις θέσεις να έχουν καλυφθεί.

Ο «δαιμόνιος» Στεφάνοβιτς όμως δεν το έβαλε κάτω. Όταν η USF1 κατέρρευσε, ο Σέρβος προσπάθησε να κάνει συγχώνευση των δύο εταιρειών. Παράλληλα θέλησε να εξασφαλίσει το μονοθέσιο της Toyota του 2010 για να αγωνιστεί στη Formula 1 και την τεχνική υποστήριξη των Ιαπώνων. Τρεις εβδομάδες πριν από το ξεκίνημα της σεζόν, η Stefan GP δεν είχε άδεια ακόμα συμμετοχής στο πρωτάθλημα. Η Bridgestone, που ήταν ο επίσημος προμηθευτής ελαστικών της F1, αρνήθηκε να δώσει ελαστικά στη Stefan GP για να κάνει δοκιμές.

StefanGP

Η άδεια συμμετοχής δεν ήρθε ποτέ, η Toyota απέσυρε τη στήριξή της και το όνειρο δημιουργίας ομάδας στην F1 κατέρρευσε. Τα τελευταία χρόνια υπήρξαν τρεις ακόμη προσπάθειες συμμετοχής της Stefan GP στο σπορ, όλες αποτυχημένες.

USF1

Μία ακόμη ομάδα που απέτυχε να βρεθεί στο grid το 2010 ήταν η USF1. Παρά το γεγονός πως ξεκίνησε το πρότζεκτ με τεράστιες φιλοδοξίες, το πρόγραμμα απέτυχε παταγωδώς. Η κακή μέρα από το πρωί φαίνεται, καθώς υπήρξε καθυστέρηση στην υπογραφή της Συμφωνίας Ομονοίας και αυτό είχε ως αποτέλεσμα αρκετές προεργασίες στο εργοστάσιο της Σαρλότ στις ΗΠΑ να πάνε πίσω χρονικά.

Τον Δεκέμβριο του 2009, ο Μπέρνι Έκλεστον είχε εκφράσει τις αμφιβολίες του πως η USF1 θα αγωνιστεί το 2010. Το ένστικτό του βγήκε αληθινό. Παρά το γεγονός πως είχε ανακοινώσει τον Χοσέ-Μαρία Λόπεζ για οδηγό της, τον Φεβρουάριο του 2010 η ομάδα βρέθηκε σε δυσχερή οικονομική κατάσταση. Όταν ζήτησαν από την FIA να μην αγωνιστούν στους τέσσερις πρώτους αγώνες, τότε έχασαν ακόμη ένα χορηγό.

Η κακοδιαχείριση και τα δημοσιεύματα για το μέλλον της ομάδας οδήγησαν την FIA να κάνει έλεγχο στις εγκαταστάσεις της USF1 στις 24 Φεβρουαρίου. Μία εβδομάδα αργότερα, η παγκόσμια ομοσπονδία ανακοίνωσε πως: «Η USF1 δεν είναι ικανή να αγωνιστεί στην F1». Σαν να μην έφτανε αυτό, στις 24 Ιουνίου του 2010 η USF1 καταδικάστηκε από τη πειθαρχική επιτροπή της FIA. Της επιβλήθηκε πρόστιμο 309.000 ευρώ και της απαγόρευσε από το να αγωνιστεί σε οποιοδήποτε πρωτάθλημα της FIA.

Dome

H ιαπωνική εταιρεία Dome, θέλησε το 1995 να κάνει το επόμενο βήμα στους αγώνες και να αγωνιστεί στη Formula 1. Στόχος ήταν το πρωτάθλημα του 1997, με επικεφαλής να είναι ο πρώην διευθυντής της Minardi, Ταντάσι Σασάκι. Έτσι, ξεκίνησε η δημιουργία της F105 που θα φορούσε κινητήρα της Mugen Honda.

Εντός του 1996 το μονοθέσιο είχε καλύψει περισσότερα από 500 χιλιόμετρα δοκιμών, όμως υπήρχαν σοβαρά προβλήματα στην ισορροπία του. Έπειτα από μία ευρωπαϊκή περιοδεία δοκιμών, η F105 επέστρεψε στη Σουζούκα, λίγο μετά το τέλος της σεζόν της F1.

<span id=Dome F1" data-entity-type="file" data-entity-uuid="bc38c454-bef7-4b22-b2d3-e9a0863e5142" src="/sites/default/files/inline-images/2021-07/CXO2iZEWwAAlpDp_0.jpeg">

Οι επιδόσεις του μονοθεσίου ήταν απογοητευτικές, όντας πάνω από 7 δευτερόλεπτα πιο αργό από το χρόνο του Ζακ Βιλνέβ με τη Williams εκείνη τη σεζόν. Το πρόγραμμα της Dome oλοκληρώθηκε άδοξα, καθώς η έλλειψη χορηγιών δεν της επέτρεψαν να αγωνιστεί στο πρωτάθλημα του 1997.

Lola

To πρότζεκτ της Lola να συμμετάσχει στη Formula 1 αποδείχθηκε άκρως καταστροφικό. Η ομάδα προετοιμαζόταν για το πρωτάθλημα του 1998, όμως ο βασικός της χορηγός, Mastercard, θέλησε να επισπευθούν οι διαδικασίες. Η βρετανική ομάδα είχε εξελίξει μάλιστα το δικό της κινητήρα, με τα πρώτα δεδομένα να είναι πολύ ενθαρρυντικά.

Όμως η Mastercard άλλαξε τα πλάνα της Lola. Μόλις τρεις εβδομάδες πριν ξεκινήσει το πρωτάθλημα της Formula 1 για το 1997, αναγκάστηκε να κατασκευάσει την T97/30. Το πρόγραμμα ήταν πολύ βεβιασμένο και όπως ήταν λογικό και επακόλουθο, η αγωνιστική ομάδα δεν ήταν έτοιμη.

Lola F1

Στις δοκιμές του Grand Prix Αυστραλίας, τα δύο μονοθέσιά της ήταν πάνω από 10 δευτερόλεπτα μακριά από τον ταχύτερο χρόνο και ως αποτέλεσμα δεν προκρίθηκαν στον αγώνα. Οι δύο T97/30 μεταφέρθηκαν στη Βραζιλία, όμως την Πέμπτη πριν το Grand Prix γνωστοποιήθηκε η απόσυρση της χορηγίας από τη Mastercard, τα χρήματα στέρεψαν και δεν την ξαναείδαμε ποτέ στο grid.

Φωτογραφίες: UnracedF1/twitter, KevTs/Twitter, 1990sf1/twitter

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!