Παγκόσμια Ημέρα Ραδιοφώνου: Η ιστορία του ηχοσυστήματος στο αυτοκίνητο
- Το πρώτο car radio κόστιζε όσο δύο μισθοί!
- Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο: VHF, μικρό μέγεθος και καλύτερο σήμα
- Από το CD στις οθόνες πολυμέσων
Στις μέρες μας το κινητό τηλέφωνο αποτελεί τη συνηθέστερη αιτία απόσπασης της προσοχής του οδηγού στο αυτοκίνητο, με αποτέλεσμα η χρήση του χωρίς σύνδεση Bluetooth να απαγορεύεται όσο το όχημα είναι εν κινήσει. Και όμως πριν από 100 χρόνια αρκετοί κατηγορούσαν το ραδιόφωνο, καθώς θεωρούσαν ότι είτε αποπροσανατολίζει τον οδηγό είτε μπορεί να τον κοιμίσει αν η μουσική είναι χαλαρωτική.
Σήμερα 13 Φεβρουαρίου, Παγκόσμια Ημέρα του Ραδιοφώνου, θυμόμαστε την ιστορία του ηχοσυστήματος στα αυτοκίνητα.
Το πρώτο car radio κόστιζε όσο δύο μισθοί!
Το 1915 η Chevrolet λάνσαρε το μοντέλο 490, το οποίο πήρε το όνομά του από τη βασική του τιμή: 490 δολάρια, 5 δολάρια φθηνότερο από το Ford Model T. Το 1922 έγινε το πρώτο αυτοκίνητο παγκοσμίως που εξοπλίστηκε με ηχοσύστημα: Περιλάμβανε δέκτη ραδιοφώνου, μία τεράστια κεραία που κάλυπτε όλη την οροφή, ηχεία και μεγάλη μπαταρία κάτω από το κάθισμα. Φυσικά ήταν στον προαιρετικό εξοπλισμό, καθώς το κόστος του ήταν πολύ μεγάλο. Κόστιζε 200 δολάρια, όσο δηλαδή οι μισθοί δύο μηνών ενός δασκάλου εκείνη την εποχή!
Όπως αναφέραμε και στον πρόλογο, αμέσως διατυπώθηκαν ενστάσεις για τη χρήση του ραδιοφώνου, καθώς αρκετοί θεωρούσαν ότι μπορεί να αποσπάσει την προσοχή του οδηγού και να προκαλέσει ατυχήματα. Σύντομα ακολούθησαν και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, ενώ τις δικές τους προτάσεις κατέθεταν και κατασκευαστές οικιακών ραδιοφώνων. Καθώς γίνονταν όλο και πιο δημοφιλή και αυξανόταν ο ρυθμός παραγωγής τους, τα ηχοσυστήματα αυτοκινήτων ήταν πλέον προσιτά για όλο και ευρύτερο κοινό.
Η μόδα του car radio έφθασε στην Ευρώπη την επόμενη δεκαετία. Το πρώτο ηχοσύστημα μαζικής παραγωγής κατασκευάστηκε από την γερμανική Bosch: ονομαζόταν Autosuper5 (AS5) και παρουσιάστηκε στην Έκθεση Ραδιοφώνου του Βερολίνου το 1932. Ζύγιζε 15 κιλά και κόστιζε 465 μάρκα, ποσό που μπορούσαν να διαθέσουν οι πλούσιοι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων.
Η Opel προσέφερε για πρώτη φορά ραδιόφωνο στον εξοπλισμό μοντέλου της το 1938. Ήταν το Admiral – η ναυαρχίδα της τότε – που έφερε ηχοσύστημα ενσωματωνένο στο ταμπλό. Ο ήχος προερχόταν από το χώρο στα πόδια των εμπρός επιβατών, ενώ στο επόμενο μοντέλο – το Kapitan το 1939 – τα ηχεία τοποθετήθηκαν στο κέντρο της καμπίνας, ώστε να απολαμβάνουν την μουσική και οι πίσω επιβάτες.
Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο: VHF, μικρό μέγεθος και καλύτερο σήμα
Μετά τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, τα εργοστάσια επέστρεψαν στην παραγωγή επιβατικών οχημάτων. Η τεχνολογία είχε προχωρήσει και στον τομέα των ηχοσυστημάτων, τόσο όσον αφορά τον όγκο που καταλάμβαναν στο αυτοκίνητο όσο και στην ποιότητα του σήματος. Για παράδειγμα, η Mercedes-Benz 170 S (W 136) – το πρώτο πολυτελές μοντέλο της γερμανικής μάρκας μετά τον πόλεμο – περιελάμβανε στον προαιρετικό της εξοπλισμό το ραδιόφωνο Becker AS 49. Το VHF λανσαρίστηκε στην Ευρώπη το 1949 και γρήγορα το ραδιόφωνο ενσωμάτωσε την τεχνολογία, με σημαντικό όφελος στην ποιότητα του σήματος.
Ακολούθησαν τα FM, το στερεοφωνικό σήμα, οι μικρές σε μέγεθος κεραίες, το κασετόφωνο αλλά και άγνωστες στους περισσότερους τεχνολογίες, όπως το ARI (Autofahrer-Rundfunk-Informationssystem - automotive drivers broadcasting information). Όταν οι ραδιοφωνικοί σταθμοί μετέδιδαν δελτίο για την κίνηση στους δρόμους, το ηχοσύστημα το αναγνώριζε και ανέβαζε τον ήχο!
Από το CD στις οθόνες πολυμέσων
Χρόνο με το χρόνο, το ηχοσύστημα γινόταν όλο και σημαντικότερο κομμάτι του αυτοκινήτου. Τη δεκαετία του 1980 το κασετόφωνο αντικαταστάθηκε από το CD, το οποίο με τη σειρά του έδωσε τη θέση του στο MP3. Πλέον τα σύγχρονα ηχοσυστήματα επιτρέπουν τη διασύνδεση με smarthpone (μέσω σύνδεσης Bluetooth ή πρωτοκόλλων Apple CarPlay και Android Auto), δίνοντας στον οδηγό και τους επιβάτες απεριόριστες δυνατότητες συνδεσιμότητας, ενημέρωσης καθ ψυχαγωγίας.
Παρά τις άπειρες δυνατότητες, το ραδιόφωνο παραμένει μέχρι σήμερα ο «βασιλιάς». Αυτοκίνητο και ραδιόφωνο αποτελούν συνδυασμό που προσφέρει «μαγεία» ακόμα και σήμερα.
Photo Credits: Opel, Mercedes-Benz, Volkswagen.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!