Αυτοκίνητα βενζίνης και diesel: Τέλος στις πωλήσεις τους από το 2035 ψήφισε το Ευρωκοινοβούλιο
Το επόμενο βήμα για την απαγόρευση από το 2035 της πώλησης συμβατικών επιβατικών αυτοκινήτων στο έδαφος της Ευρωπαϊκής Ένωσης έγινε το μεσημέρι της Τρίτης 14 Φεβρουαρίου. Το Ευρωκοινοβούλιο ενέκρινε με 340 ψήφους υπέρ, 279 κατά και 21 αποχές τη συμφωνία που είχε επιτευχθεί με την Κομισιόν το περασμένο φθινόπωρο.
Το μέτρο που περιέχεται στο πακέτο «Fit for 55» προβλέπει ότι θα παύσει η πώληση επιβατικών αυτοκινήτων και βαν με συμβατικούς κινητήρες στην ΕΕ από την 1η Ιανουαρίου 2035. Στόχος είναι να μειωθούν κατά 100% οι εκπομπές ρύπων από τις συγκεκριμένες κατηγορίες οχημάτων, σε σύγκριση με το 2021. Παράλληλα τίθεται και ενδιάμεσος στόχος για το 2030, με μείωση εκπομπών CO2 κατά 55% για τα επιβατικά αυτοκίνητα και κατά 50% για τα βαν.
Απομένει η τυπική έγκριση της συμφωνίας από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, πριν δημοσιευτεί στην επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Parliament has approved the new CO2 emissions reduction targets for new passenger cars and light commercial vehicles as part of the EU's Fit for 55 package.
— European Parliament (@Europarl_EN) February 14, 2023
Ποιες μάρκες εξαιρούνται της απαγόρευσης
Σύμφωνα με την απόφαση, οι κατασκευαστές μικρού αριθμού οχημάτων ετησίως – από 1.000 έως 10.000 για αυτοκίνητα και από 1.000 έως 22.000 για βαν – μπορούν να λάβουν χρονική παράταση μέχρι το τέλος του 2035. Όσοι κατασκευάζουν λιγότερα από 1.000 αυτοκίνητα ετησίως θα συνεχίσουν να εξαιρούνται του μέτρου.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει το 2025 μία μεθοδολογία αξιολόγησης και αναφοράς δεδομένων για τις εκπομπές CO2 καθ' όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής των αυτοκινήτων και των βαν που πωλούνται στην αγορά της ΕΕ, συνοδευόμενα από νομοθετικές προτάσεις όπου αυτές θα είναι αναγκαίες.
Έως το Δεκέμβριο του 2026 η Κομισιόν θα πρέπει να παρατηρεί την απόσταση ανάμεσα στις τιμές των εκπομπών και των δεδομένων κατανάλωσης καυσίμου και ενέργειας σε πραγματικές συνθήκες και να παρουσιάσει μεθοδολογία προσαρμογής των ειδικών εκπομπών CO2 των κατασκευαστών, αλλά και να προτείνει κατάλληλα μέτρα για τη συνέχεια.
Επίσης θα προσαρμοστεί ανάλογα ο μηχανισμός κινήτρων για τα οχήματα ZLEV (είτε αμιγώς ηλεκτρικά είτε plug-in υβριδικά με εκπομπές CO2 έως 50 γρ/χλμ). Από το 2025 έως το 2029 τα ZLEV θα πρέπει να έχουν μερίδιο 25% επί των συνολικών πωλήσεων νέων αυτοκινήτων (17% στην κατηγορία των βαν) και έως το 2030 το κίνητρο θα αφαιρεθεί.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!