Οριστική συμφωνία: Μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πωλούνται στην ΕΕ από το 2035
Ξεπερνώντας τα εμπόδια που είχαν τεθεί τις προηγούμενες εβδομάδες από ορισμένες χώρες, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ενέκρινε τελικά τα μέτρα για σταδιακό περιορισμό στις πωλήσεις συμβατικών αυτοκινήτων (με κινητήρες βενζίνης ή πετρελαίου) και οριστική απαγόρευση από την 1η Ιανουαρίου 2035. Το μέτρο περιέχεται στο πακέτο «Fit for 55» που έχει ως στόχο των περιορισμό των εκπομπών ρύπων στο έδαφος της ΕΕ.
Οι νέοι κανονισμοί θέτουν τους ακόλουθους στόχους:
- Μείωση εκπομπών CO2 κατά 55% από τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα και κατά 50% από το νέα βαν, από το 2030 έως το 2034 σε σχέση με τα επίπεδα του 2021
- Μείωση εκπομπών CO2 κατά 100% για νέα επιβατικά αυτοκίνητα και βαν από το 2035 (όταν δηλαδή θα απαγορευτεί η πώληση νέων οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης).
Τη συμφωνία χαιρέτισε ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Φρανς Τίμερμανς
With @EUCouncil’s final vote today the EU has taken an important step towards zero-emission mobility.
— Frans Timmermans (@TimmermansEU) March 28, 2023
The direction is clear: in 2035 new cars and vans must have zero emissions. It brings a big contribution to climate neutrality by 2050 and is a key part of the #EUGreenDeal.
Κίνητρα για τους κατασκευαστές πράσινων οχημάτων
Από το 2025 και έως το 2029 θα τεθεί σε εφαρμογή ένας υποχρεωτικός μηχανισμός κινήτρων για τους κατασκευαστές οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών ρύπων (ZLEV). Ως μέρος του μηχανισμού, αν ένας κατασκευαστής πετύχει ορισμένα ορόσημα για τις πωλήσεις ZLEV θα επιβραβεύεται με λιγότερο αυστηρούς στόχους για τον μέσο όρο CO2 του στόλου του. Το ορόσημο αυτό τίθεται στο 25% για τα αυτοκίνητα και στο 17% για τα βαν. Το 2026 η Κομισιόν θα εξετάσει την πρόοδο που θα έχει σημειωθεί έως τότε και την πιθανή ανάγκη αναθεώρησης, με βάση τεχνολογικές εξελίξεις (πχ. τα συστήματα plug-in hybrid).
Οι κανονισμοί περιλαμβάνουν και αναφορά στα e-fuels, καύσιμα δηλαδή που δεν εκπέμπουν ρύπους. Μετά από διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη, η Κομισιόν θα καταθέσει πρόταση για την ταξινόμηση μετά το 2035 οχημάτων που θα κάνουν αποκλειστικά χρήση καυσίμων ουδέτερων σε CO2.
Η απόφαση είχε υπερψηφιστεί από το Ευρωκοινοβούλιο τον περασμένο Φεβρουάριο και η υιοθέτηση από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο αποτελεί το τελευταίο βήμα. Πλέον απομένει η δημοσίευση στην επίσημη εφημερίδα της ΕΕ και η εφαρμογή της την 20ή ημέρα.
Ποιες μάρκες εξαιρούνται της απαγόρευσης
Σύμφωνα με την απόφαση, οι κατασκευαστές μικρού αριθμού οχημάτων ετησίως – από 1.000 έως 10.000 για αυτοκίνητα και από 1.000 έως 22.000 για βαν – μπορούν να λάβουν χρονική παράταση μέχρι το τέλος του 2035. Όσοι κατασκευάζουν λιγότερα από 1.000 αυτοκίνητα ετησίως θα συνεχίσουν να εξαιρούνται του μέτρου.
Στον ακόλουθο πίνακα αναφέρονται οι στόχοι μείωσης εκπομπών CO2 για επιβατικά αυτοκίνητα και βαν.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!