Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV 225PS: Ζωή χωρίς συμβιβασμούς
Συνεργάστηκε ο Κώστας Κατσίγιαννης
Τα υβριδικά αυτοκίνητα έχουν το ρόλο της «γέφυρας» σε μια αμιγώς ηλεκτροκίνητη εποχή κινητικότητας, η οποία όμως απαιτεί πολύ χρόνο για να διαμορφωθεί στην ολότητά της. Η απόλυτη επικράτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας ή αυτών με κυψέλες καυσίμου και υδρογόνο είναι υπόθεση δεκαετιών. Διότι αφενός χρειάζεται να αντικατασταθεί ένα τεράστιο δίκτυο υποδομών που εδώ και περισσότερα από 100 χρόνια έχει δημιουργηθεί για να εξυπηρετεί τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, αφετέρου πρέπει να ωριμάσει η τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης, ώστε να εξασφαλίζει ακόμα ταχύτερη φόρτιση και ικανή αυτονομία.
Σήμερα τα ηλεκτρικά οχήματα είναι μια εναλλακτική, όχι όμως με το εύρος της χρήσης που απαιτείται για να κλείσουν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αυτό το γνωρίζει πολύ καλύτερα η βιομηχανία αυτοκινήτου, η οποία προσφέρει αφενός αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα σε όλο και μεγαλύτερο εύρος, αφετέρου έχει δημιουργήσει και υβριδικές προτάσεις, οι οποίες φαίνεται ότι θα μας απασχολούν για αρκετά ακόμα χρόνια, χάρη στην ικανότητά τους να ισορροπούν ιδανικά ανάμεσα στην κινητικότητα που ξέραμε και σε αυτή που διαμορφώνεται σήμερα για το μέλλον.
Τα υβριδικά αυτοκίνητα υπάρχουν σε πολλές μορφές, δύο όμως είναι οι κυριότερες: τα full hybrid αυτοφορτιζόμενα οχήματα χωρίς τη δυνατότητα φόρτισης των μπαταριών τους από το δίκτυο ηλεκτρισμού παρά μόνο από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης και την ανάκτηση ενέργειας (φρενάρισμα/ρολάρισμα) και τα Plug-in hybrid οχήματα, τα οποία προσφέρουν τη δυνατότητα φόρτισης όπως τα ηλεκτρικά, διατηρούν τον κινητήρα εσωτερικής καύσης και φυσικά μπορούν να ανακτούν ηλεκτρική ενέργεια επίσης από αυτόν αλλά και από την πέδηση.
Σε σχέση με τα full hybrid αυτοκίνητα, τα plug-in έχουν το πλεονέκτημα ότι μπορούν να κινούνται ως αμιγώς ηλεκτρικά για δεκάδες χιλιόμετρα -συνήθως καλύπτοντας όλες τις ημερήσιες ανάγκες μετακίνησης στην πόλη με βάση τις έρευνες. Έτσι, εξασφαλίζουν σχεδόν μηδενική κατανάλωση καυσίμου αν φορτίζονται συχνά, πρόσβαση σε ζώνες κίνησης μηδενικών ρύπων και -στις περισσότερες χώρες- φορολογικά κίνητρα για την αγορά τους. Από την άλλη πλευρά, λόγω των μεγαλύτερων μπαταριών και ηλεκτρικών κινητήρων, είναι βαρύτερα και με ακριβότερο κόστος από τα full hybrid.
Πόσο όμως πρακτικό είναι ένα υβριδικό plug-in αυτοκίνητο όπως το Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV 225PS; Σε αυτό το ερώτημα θελήσαμε να απαντήσουμε μετά από μια δοκιμή που προσομοιώνει την καθημερινή χρήση ενός κατόχου τέτοιου αυτοκινήτου, τόσο στην πόλη, όσο και σε μια μεγάλη διήμερη απόδραση από αυτή.
Αγαπητό μου ημερολόγιο...
Ξεκινήσαμε την πρώτη μας επαφή με το Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV 225PS μια Δευτέρα, έχοντας πλήρως φορτισμένες τις μπαταρίες του πριν ξεκινήσουμε για το γραφείο. Η Ford αναφέρει ως αυτονομία αμιγώς ηλεκτρικής μετακίνησης τα 64 χιλιόμετρα, τα οποία είναι εύκολα εφικτά αν ο καιρός είναι καλός και δεν απαιτείται συνεχής χρήση είτε θέρμανσης, είτε κλιματισμού.
Παρότι το Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV 225PS έχει τροφαντές διαστάσεις, με μήκος στα 4,62 περίπου μέτρα και πλάτος 1,883, δεν αποτελεί πρόβλημα στην αστική μετακίνηση, καθώς εξασφαλίζει πολύ καλή ορατότητα. Επιπρόσθετα, στην έκδοση ST-Line X διαθέτει μια πλειάδα καμερών για ακόμα και 360 μοιρών απεικόνιση του περιβάλλοντος, καθώς και δυνατότητα αυτόματης στάθμευσης σε κάθετες και οριζόντιες θέσεις. Το αυτόματο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων κάνει την οδήγηση παιχνιδάκι, ενώ τα προγράμματα οδήγησης Normal, Sport, Wet/Slippery, Trail και Eco εξασφαλίζουν στον οδηγό αυτό που πάντα χρειάζεται για κάθε συνθήκη κίνησης.
Γνώρισα από «μέσα», το τι μπορεί να προσφέρει ένα σύγχρονο SUV και μάλιστα από τα πιο δημοφιλή, όπως αποδείχθηκε και από τις ερωτήσεις αγνώστων σχεδόν σε κάθε στάση! Διαβάζοντας στο site της εταιρείας τον εξοπλισμό αλλά και τις επιδόσεις του Kuga Plug-in Hybrid ανυπομονούσα να το πάρω στα χέρια μου. Όταν ήρθε εκείνη η στιγμή, ξαφνιάστηκα ευχάριστα καθώς ήταν η έκδοση ST-Line που σημαίνει επιπλέον λεπτομέρειες σε εξοπλισμό και φινίρισμα. Προβολείς πλήρως LED με αυτόματη αλλαγή μεγάλης σκάλας, Αυτόματη ηλεκτρικά ανοιγόμενη πόρτα χώρου αποσκευών, Φιμέ κρύσταλλα πίσω, Ηχοσύστημα B&O σύστημα πλοήγησης, SYNC 3 με κεντρική οθόνη αφής 8" TFT,, Hμιδερμάτινα καθίσματα…Επίσης αυτορρυθμιζόμενο σύστημα σταθερής ταχύτητας με αυτόματη ακινητοποίηση/ επανεκκίνηση ACC με Stop & Go., Σύστημα υποβοήθησης έναντι σύγκρουσης Pre-Collision Assist με ανίχνευση πεζών και δικυκλιστών και μπορεί να σας ειδοποιήσει για τον κίνδυνο σύγκρουσης, Σύστημα υποβοήθησης ελιγμού αποφυγής Evasive Steering Assist, Σύστημα διατήρησης λωρίδας Active Lane-Keeping System με υποβοήθηση τυφλών σημείων, σας ειδοποιεί για οχήματα που ανιχνεύει στα τυφλά σημεία σας με φωτεινή ένδειξη στον αντίστοιχο εξωτερικό καθρέφτη. Αν προσπαθήσετε να αλλάξετε λωρίδα, ενώ είναι ενεργοποιημένη η ένδειξη, το σύστημα εφαρμόζει ελαφρά αντίσταση στο τιμόνι για να περιορίσει τον κίνδυνο σύγκρουσης. Και πολλά ακόμα, όπως οι επιλογές οδήγησης, αλλά και των δυνατοτήτων της ηλεκτρικής ενέργειας τα οποία δεν «προλαβαίνω» να αναλύσω.
Αρχικά μου αρκούσαν το ότι διανύει περίπου 60 χιλιόμετρα με τον ηλεκτροκινητήρα, ενώ διάβασα και για απίστευτα χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Μετά από όλα αυτά επέλεξα να το αφήσω να τα κάνει όλα μόνο του κι εγώ απλά να του λέω που θέλω να πάω, εντάξει, ήθελε, και «λίγη βοήθεια» με το τιμόνι. Επέλεξα το Auto EV ώστε το αυτοκίνητο να επιλέγει ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης την ηλεκτρική ενέργεια ή τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, ενώ θα ανακτούσε ενέργεια κάθε φορά που θα επιβράδυνα ή θα πατούσα τα φρένα, ενώ σαν επιλογή οδήγησης επέλεξα τη Normal. Το χρόνο που το είχα στη διάθεσή μου φρόντιζα το βράδυ να φορτίζω τις μπαταρίες του και την υπόλοιπη ημέρα να τις εξαντλώ καθώς κάθε δουλειά και υποχρέωση που εκκρεμούσε, το Ford Kuga ήταν ευχάριστη αφορμή να τις πραγματοποιήσω. Έτσι βρέθηκα σε όλα τα μήκη και πλάτη της Αττικής, από τα Βριλήσσια, στην Κηφισιά και την Εκάλη μέχρι τη Φιλαδέλφεια, το κέντρο και την Γλυφάδα. Δεν ενοχλεί καθόλου ο όγκος του στη κίνηση της πόλης ενώ η ηλεκτροκίνηση σε συνδυασμό με τα ηλεκτρονικά βοηθήματα οδήγησης, πραγματικά βοηθούν στην άνετη χωρίς άγχος μετακίνηση στο ρυθμό μιας μεγαλούπολης. Τελικά τα 60 χιλιόμετρα ηλεκτρικής μετακίνησης είναι εφικτά, ενώ υπό κάποιες συνθήκες, όταν η επιστροφή μου από την Εκάλη έγινε από το βουνό και τον Διόνυσο, προστέθηκαν ακόμα περίπου 10 χιλιόμετρα ενέργειας στη μπαταρία του.
Όμως το «φιλέτο» αυτών των οχημάτων, πιστεύω πως είναι το ταξίδι. Έτσι με την σύντροφό μου αφού φορτώσαμε όλο το νοικοκυριό μας το οποίο αποτελείτο και από 4 τσάντες φωτογραφικού εξοπλισμού, ξεκινήσαμε για ένα 2ημερο στην Πελοπόννησο. Οι χώροι του είναι κάτι παραπάνω από υπεραρκετοί, ενώ η δύναμή του στον ανοιχτό δρόμο προσθέτει μια ακόμα αίσθηση ασφάλειας, προσπερνώντας άνετα και γρήγορα. Όλη η δομή του «φωνάζει» για άνεση και δεν ήθελα να βρεθώ σε άλλα μονοπάτια. Όμως κάποια στιγμή «κυνηγώντας» μια Bentley βρεθήκαμε για λίγο να ταξιδεύουμε με 160 χιλιόμετρα, τα οποία αν δεν κοιτάγαμε το κοντέρ του, αποκλειόταν να το πιστέψουμε καθώς τα επίπεδα θορύβου, άνεσης και ασφάλειας δεν προμήνυαν με κανένα τρόπο ότι κινούμασταν με αυτές τις ταχύτητες. Γρήγορα όμως επανήλθαμε στα όρια ταχύτητας, ενώ σε λίγο αφήσαμε την Εθνική Οδό προς το Δερβένι.
Πλέον ο δρόμος γίνεται στενός, ανηφορικός καθώς διασχίζει κατάφυτες απότομες πλαγιές με τον ορίζοντα να κλείνει από τις βουνοκορφές του Μαρμάτι (1.778μ.) και λίγο αργότερα της Ζήρειας (2.374μ.). Ο σημερινός προορισμός μας είναι η Κλειτορία, αφού νωρίτερα περάσουμε από τον Φενεό και την λίμνη Δόξα. Μετά από περίπου 40 ορεινά χιλιόμετρα και λίγο πριν φθάσουμε στη λίμνη, ο δρόμος είναι χωματόδρομος ενώ η βροχή γίνεται όλο και πιο έντονη. Το Kuga δεν δείχνει πουθενά το βάρος του, ή να δυσανασχετεί στις απότομες κλειστές και ανηφορικές στροφές, ενώ τα φρένα του πάντα εμπνέουν εμπιστοσύνη σε όλες τις συνθήκες, σε στεγνό, γλιστερό οδόστρωμα, βρεγμένο, χωματόδρομος… Η Ντουρντουβάνα (2.109μ.) κάποια στιγμή εμφανίζεται αγέρωχη με τις αιχμηρές χιονισμένες κορυφές της να σηματοδοτεί την άφιξη στο εξαιρετικό περιβάλλον της λίμνης όπου η βροχή γίνεται χαλάζι. Μετά τη σύντομη επίσκεψη στη μονή του Αγίου Γεωργίου, αλλά και στο εκκλησάκι του Αγίου Φανουρίου που μοιάζει να επιπλέει στα νερά της λίμνης, βγαίνουμε οριστικά από τα όρια της Ορεινής Κορινθίας και κατευθυνόμαστε προς το χωριό Λυκούρια και την Κλειτορία.
Την επομένη το πρωί σύντομα διαπιστώνουμε ότι στα γύρω βουνά έχει πέσει φρέσκο χιόνι, αλλά στη διαδρομή μας από την Κλειτορία προς τα Πλανητέρο-Καλάβρυτα δεν έχει δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα. Στα χαμηλότερα υψόμετρα συνεχίζει να βρέχει αλλά όλα είναι υπό έλεγχο με το Kuga να μοιάζει ότι βρίσκεται στο στοιχείο του. Δύσκολες διαδρομές που διασχίζουν απίστευτα όμορφα τοπία! Ο Χελμός (2.355μ.) ολόλευκος και επιβλητικός αν και πολύ πρωί, παρουσιάζει αρκετή κίνηση προφανώς προς το χιονοδρομικό του κέντρο. Φτάνοντας στα Καλάβρυτα, διαπιστώνω ότι πάλι το Kuga μάζεψε 11 χιλιόμετρα ενέργειας, ενώ η κατανάλωση καυσίμου ήταν μόλις στα 4,5 l/100! Τελευταίες φωτογραφίες και βίντεο, ζεστό καφεδάκι, λίγες ανάσες, κι αργά το απόγευμα πια, επιστροφή με το Ford Kuga Plug-in Hybrid να επαναλαμβάνει το γνωστό μοτίβο του. Άνεση, ασφάλεια και οικονομία, σε υπερθετικό βαθμό. Νύχτα πια όταν ξεφορτώναμε, η αδιάφορη προς κάθε είδους όχημα γυναίκα μου, την ακούω να ρωτάει: πόσο είπαμε ότι κάνει; Τέλος! Η μεγαλύτερη απόδειξη για τον επιτυχή σχεδιασμό του.
Φωτογραφίες: Κώστας Κατσίγιαννης
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!