Test drive Jeep Avenger: Το πρώτο e-Jeep (vid)

Test drive Jeep Avenger: Το πρώτο e-Jeep (vid)

Νίκος Γιαννούλας
Test drive Jeep Avenger: Το πρώτο e-Jeep (vid)
Ηλεκτρικό μπαταρίας και Jeep ήταν μέχρι πρότινος δύο ασύμβατες έννοιες. Να όμως που ήρθε το πλήρωμα του χρόνου να υποδεχτούμε το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της ιστορικής αμερικανικής μάρκας.

Δεδομένο πρώτο: Τα αυτοκίνητα ATV (πραγματικά 4Χ4) τα οποία εξελίχθηκαν σε SUV, έχουν γίνει η νέα μόδα της αυτοκίνησης -όχι μόνο για λόγους αισθητικούς. Δεδομένο δεύτερο: Η Jeep, όπως και διάφορες άλλες μάρκες που είχαν συνδέσει την ιστορία τους με τα ATV, έριξαν αρκετό νερό στο κρασί τους και πλέον διαθέτουν μια μεγάλη γκάμα SUV, ώστε να μπορούν να υπάρχουν όχι μόνο στα βιβλία της ιστορίας του αυτοκινήτου, αλλά και ως κατασκευαστές στον 21ο αιώνα.

Jeep Avenger

Με τα παραπάνω δεδομένα, ένα ηλεκτρικό Jeep ήταν πιο αναμενόμενο και από την επόμενη ημέρα. Είναι όμως η τωρινή συγκυρία ή σωστή; H Jeep βιάστηκε ή άργησε; Με βήμα ταχύ προς την κατεύθυνση του εξηλεκτρισμού της και ως μέλος πλέον της μεγάλης οικογενείας με το όνομα Stellantis, οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι η Jeep δεν παραπάτησε -τουλάχιστον. Αντίθετα με πολλούς κατασκευαστές που θέλησαν να πιάσουν πρώτο τραπέζι πίστα στο πανηγύρι της ηλεκτροκίνησης και έφτιαξαν «διαστημικά» νέα μοντέλα του είδους, αυτή παρακολούθησε τις εξελίξεις, εκσυγχρόνισε τη γκάμα της αρχικά με plug-in υβριδικές εκδόσεις και τέλος έβγαλε ένα εντελώς νέο αλλά γήινο και πιστό προς τις αισθητικές επιταγές της γκάμας της μοντέλο, το παρόν απαστράπτον, χρυσό και μαύρο Avenger.

Δυναμική είσοδος στην ηλεκτροκίνηση

Αντίθετα επίσης από τους περισσότερους κατασκευαστές, η Jeep δεν ξεκίνησε να ανέβει στο Γολγοθά της ηλεκτροκίνησης με ένα μεγάλο, ακριβό μοντέλο, αλλά με ένα SUV πόλης από άποψη διαστάσεων και μάλιστα στη βάση της γκάμας της. Bingo; Οι πωλήσεις θα δείξουν. Αν κρίνουμε όμως από τα γεμάτα πόθο βλέμματα που έλκει το μοντέλο, το πρώτο βήμα επιτυχίας έχει γίνει. Τα τμήματα marketing των κατασκευαστών αυτοκινήτων γνωρίζουν πολύ καλά ότι η αισθητική είναι ένα από τα κορυφαία κριτήρια αγοράς νέου αυτοκινήτου και σε αυτό το σημείο η Jeep έχει ρίξει άσσο στο τραπέζι.

Jeep Avenger

Το μήκους 4,08 και πλάτους 1,78 μέτρων αμάξωμα του Jeep Avenger αρέσει πολύ. Και σε εμάς. Έχει εξαιρετικές αναλογίες ενώ προβάλλει με υπερηφάνεια την ταυτότητα Jeep σε κάθε αδηφάγο βλέμμα, χωρίς να πισωγυρίζει σε vintage αναφορές, παρά μόνο σε λεπτομέρειες. Εξαιρετική δουλειά από τους σχεδιαστές, οι οποίοι μάλιστα έχουν δημιουργήσει σε διάφορα σημεία μικρές αναφορές τόσο στον περιπετειώδη χαρακτήρα, όσο και στην ιστορία της μάρκας: Στη βάση του εμπρός παρμπρίζ ένα νεαρό άτομο παρατηρεί με τηλεσκόπιο τον ουρανό, μια κορυφογραμμή χαμηλά στο κέντρο του πίσω παρμπρίζ την οποία βλέπει μόνο ο οδηγός από τον καθρέφτη, τη μάσκα με τις 7 γρίλιες και τα στρογγυλλά φώτα του κλασικού Wrangler σε μια από τις ακτίνες της κάθε ζάντας, την σχήματος X φωτιστική ταυτότητα πίσω...

Ας δούμε όμως τι γίνεται και σε πιο ουσιώδη ζητήματα. Από άποψη διαστάσεων, το Avenger παίζει εξαιρετικά το ρόλο του αστικού αυτοκινήτου, ενώ έχει ένα ακόμα πλεονέκτημα το οποίο είναι και αυτό που κάνει τα SUV εξαιρετικά δημοφιλή: Μεγάλη απόσταση από το έδαφος, όχι για να κατακτήσεις νέες εκτός δρόμου κορυφές, αλλά για μια εποπτική και με καλή ορατότητα θέση οδήγησης. Γενικότερα, το μεγάλο ύψος από το έδαφος διευκολύνει πολύ την είσοδο – έξοδο οδηγού και επιβατών, όπως και την τοποθέτηση παιδικών καθισμάτων. Χωροταξικά επίσης η Jeep έχει εκμεταλλευτεί με τον καλύτερο τρόπο τις μικρότερες απαιτήσεις μηχανικών μερών της αμιγώς ηλεκτρικής πρόωσης του Avenger, καταφέρνοντας μέσα σε μόλις 4 μέτρα να εξασφαλίζει άνεση για 4 επιβάτες και όγκο 355 λίτρων για τις αποσκευές. Ένας πέμπτος επιβάτης θα φιλοξενηθεί, όχι ανάλογα άνετα.

Ποιότητα και τεχνολογία

Ταυτόχρονα, στο εσωτερικό βρίσκουμε πάρα πολλές θήκες και κατά βάση με μεγάλο μέγεθος για τοποθέτηση προσωπικών αντικειμένων. Highlight και πολύ πρακτικό το ράφι που διατρέχει όλο το κεντρικό και δεξί μέρος του ταμπλό, ενώ μεγάλες και ρυθμιζόμενες είναι οι θήκες για μπουκάλια και ποτήρια. Υπάρχει ακόμα μεγάλο ντουλάπι με μαγνητικό κάλυμμα στο κέντρο και εμπρός, υποβραχιόνιο με θέση αποθήκευσης στο κέντρο και πίσω, ντουλαπάκι συνοδηγού, άνετες θήκες στις πόρτες και διπλό πάτωμα στο χώρο αποσκευών.

Το Jeep Avenger, ως συμπαγές SUV, απευθύνεται κυρίως σε νεαρής ηλικίας άτομα. Και πέραν της εξωτερικής εμφάνισης που είναι νεανική και σύγχρονη, διαθέτει και λεπτομέρειες στο εσωτερικό που δίνουν το στίγμα της νέας εποχής, χωρίς να ξενίζουν. Όπως οι πολύ παιχνιδιάρικοι ήχοι προειδοποίησης για τις ζώνες και ο ήχος των φλας, οι φωτιζόμενοι δακτύλιοι στο άκρο του ταμπλό και η χρωματιστή επένδυση που το διατρέχει οριζόντια, το μαγνητικό pad κάλυμμα του χώρου στη βάση του ταμπλό, τα logos Avenger, Jeep και e... Όλα συνθέτουν μια ευχάριστα σύγχρονη ατμόσφαιρα, η οποία αφήνει σε δεύτερο πλάνο τα σκληρά πλαστικά. Από την άλλη πλευρά, πολύ σοφά, όπου συνήθως ακουμπούν τα χέρια τους ο οδηγός και οι επιβάτες, οι επιφάνειες είναι αφρώδεις ή μαλακής υφής.

Jeep Avenger

Η αισθητική του πίνακα οργάνων και του συστήματος πολυμέσων, αμφότερα με ψηφιακές οθόνες 10,25'' ιντσών στην έκδοση εξοπλισμού Summit της δοκιμής, είναι ξεκάθαρη και πρακτική. Λειτουργικά, θα θέλαμε ένα πιο εύχρηστο interface στο σύστημα πολυμέσων. Για παράδειγμα, όταν θες να αλλάξεις την ένταση του ανεμιστήρα στο σύστημα κλιματισμού με την επιλογή auto (έχει τρεις), μπορείς να το κάνεις μόνο από το σχετικό διακόπτη, όχι από την οθόνη αφής. Επίσης, η επιλογή των προγραμμάτων οδήγησης (ECO, Normal κ.λ.π.), δεν έχει κυκλική λογική -από το τελευταίο να επιστρέφεις στο πρώτο- αλλά γραμμική.

Υπάρχουν και άλλες μικρές εργονομικές αστοχίες, όπως το pad κάλυμμα στο χώρο αποθήκευσης στη βάση του ταμπλό. Το οποίο αισθητικά είναι ευπρόσδεκτο, αλλά πρακτικά δύσχρηστο. Επίσης, για κάποιο λόγο που δεν μπορέσαμε να διαπιστώσουμε, η εταζέρα του χώρου αποσκευών έβρισκε στην επένδυση της πίσω πόρτας και έτσι κάθε φορά που την ανοίγαμε (με ηλεκτρική λειτουργία παρακαλώ), ξεκούμπωνε την εταζέρα από τα σημεία στήριξης.

Jeep Avenger

Αυτά όμως είναι πταίσματα εμπρός στη συνολικά πολύ καλή εικόνα του αυτοκινήτου σε επίπεδο συναρμολόγησης, καθώς τίποτα δεν τρίζει ακόμα και στο χώμα, ενώ η πρακτικότητα και η ευχρηστία είναι χαρακτηριστικές. Το σύστημα multimedia, στην έκδοση της δοκιμής, υποστηρίζει ασύρματη σύνδεση mirroring με το κινητό μέσω Android Auto και Apple Car Play, ενώ υπάρχουν και τέσσερις θύρες USB -A και C- διαθέσιμες σε όλους τους επιβάτες. Πολύ καλή είναι και η απόδοση του ηχοσυστήματος, το οποίο διαθέτει έξι συνολικά ηχεία.

Ο οδηγός, στην έκδοση Summit, έχει στη διάθεσή του μια καλή σουίτα συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης, στην οποία περιλαμβάνονται το adaptive cruise control, το σύστημα αυτόματης πέδησης, η προειδοποίηση αλλαγής λωρίδα και η υποβοήθηση διατήρησής της, καθώς επίσης αισθητήρες στάθμευσης και κάμερα οπισθοπορείας. Όπως διαπιστώσαμε όλα τα συστήματα λειτουργούν σωστά, χωρίς να είναι υπερβολικά ευαίσθητα. Θα θέλαμε όμως ένα φυσικό διακόπτη για την ακύρωση του συστήματος υποβοήθησης διατήρησης της λωρίδας, γιατί κάθε φορά που εκκινείς αυτό ενεργοποιείται εκ νέου και μπορεί να τεθεί εκτός μόνο μέσα από το μενού της κεντρικής οθόνης αφής.

«Ώριμη» πλατφόρμα

Το νέο Jeep Avenger βασίζεται σε μια «ώριμη» μεν, αλλά και ταυτόχρονα αναβαθμισμένη τεχνολογικά πλατφόρμα, την eCMP του Ομίλου Stellantis. Αυτή εφοδιάζεται με το νέο σύστημα των 400V, το πρώτο που παρουσιάζει η Emotors, η κοινοπραξία των Stellantis και Nidec Leroy-Somer Holding.

Έτσι, η αποδοτικότητα του νέου Jeep Avenger σε σχέση με τα προηγούμενης γενιάς ηλεκτρικά Opel Mokka και Peugeot 2008 είναι σημαντικά αυξημένη, επιτρέποντας πολύ καλύτερα αποτελέσματα σε επίπεδο αυτονομίας και ταυτόχρονα υψηλότερα νούμερα ισχύος και ροπής, χωρίς σημαντική αύξηση στη χωρητικότητα της μπαταρίας και φυσικά στο βάρος.

Jeep Avenger

Αναφορικά με τη φόρτιση, το Jeep Avenger δέχεται φορτίο ως και 100 kW από φορτιστές DC που έχουν την αντίστοιχη δυνατότητα. Έτσι, μέσα σε 20 λεπτά μπορεί να έχει κανείς την απαραίτητη ενέργεια για να συνεχίσει το ταξίδι. Ενώ σε μισή ώρα περίπου μπορεί να φορτίσει τη μπαταρία από το 20 έως το 80%. Από εκεί και πάνω θα χρειαστεί να περιμένει τουλάχιστον άλλη μισή, καθώς η ικανότητα πρόσληψης ενέργειας πέφτει σταδιακά στις 50 περίπου kWh και από το 90 έως το 100% στις 15 με 16 kWh.

Σε φορτιστές εναλλασσόμενου ρεύματος (AC), το αυτοκίνητο μπορεί να δεχτεί έως 11 kWh και έτσι η μπαταρία με τις 51 kWh ωφέλιμου φορτίου, χρειάζεται από άδεια έως το 100% της χωρητικότητάς της χρόνο περίπου 5,5 ωρών.

Στον τομέα της κατανάλωσης το Jeep Avenger έδειξε ένα εξαιρετικό προφίλ. Η μέση κατανάλωση της δοκιμής των 1.000 περίπου χιλιομέτρων ήταν 16,1 kWh με 90% χρήση του προγράμματος οδήγησης Normal. Σε συνθήκες κίνησης 50% αυτοκινητοδρόμου με ταχύτητες 120 χλμ./ώρα, 20% επαρχιακού με ταχύτητες έως 100 χλμ./ώρα και 30% σε αστικό περιβάλλον. Επίσης επιλέγαμε σχεδόν πάντα τη μέγιστη ανάκτηση ενέργειας (θέση B στον επιλογέα του κιβωτίου, πατώντας δεύτερη φορά το διακόπτη D).

Jeep Avenger

Στον ανοιχτό δρόμο με κλιματισμό και απόθεμα ασφαλείας στην μπαταρία τουλάχιστον 15%, πρέπει να υπολογίζει κανείς στάση για φόρτιση μετά τα περίπου 250 χιλιόμετρα. Στην πόλη, τα 350 χιλιόμετρα αυτονομίας είναι εύκολη υπόθεση, πάντα με χρήση κλιματισμού. Τα στοιχεία που δηλώνει ο κατασκευαστής (404 χλμ. σε μικρό κύκλο και 550 σε αστικό κατά WLTP) ίσως να είναι εφικτά, με συνθήκες πολύ ήπιου καιρού και ελάχιστη χρήση κλιματισμού, στο πρόγραμμα ECO.

Εμείς δεν διστάσαμε να ταξιδέψουμε με το Jeep Avenger και ανακαλύψαμε ένα αυτοκίνητο το οποίο παρά τις συμπαγείς του διαστάσεις είναι εξαιρετικά πολιτισμένο. Ελάχιστος θόρυβος στο εσωτερικό, καλή άνεση από την ανάρτηση και ένα πλήρες επίπεδο εξοπλισμού, εξασφαλίζουν άκοπη κάλυψη μεγάλων αποστάσεων.

Στο δρόμο

Αυτό που θα θέλαμε είναι μια πιο καλά ρυθμισμένη πίσω ανάρτηση, περισσότερο ενδοτική και με καλύτερα χαρακτηριστικά απόσβεσης συμπίεσης και επαναφοράς. Σε ανωμαλίες μεγάλου μήκους αντιδρά σωστά, στις απότομες όμως περνά όλο το χτύπημα στο αμάξωμα και κατά τη διάρκεια καμπής, νιώθεις εγκάρσιες μετατοπίσεις του πίσω άξονα. Να σημειώσουμε εδώ ότι αυτά δεν επηρεάζουν την ευστάθεια του αυτοκινήτου ούτε στο εσωτερικό της στροφής, η οποία, όπως και το περιθώριο πλευρικής πρόσφυσης, είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο.

Jeep Avenger

Το Jeep Avenger διαθέτει εκτός των τριών «κλασικών» προγραμμάτων οδήγησης Eco, Normal και Sport, τρία ακόμα: Τα Snow, Mud και Sand. Αυτά, σε συνδυασμό με το Hill Descent Control, τους 20 πόντους της απόστασης του αμαξώματος από το έδαφος και τις πολύ καλές γωνίες προσέγγισης, ράμπας και διαφυγής, αναλαμβάνουν να δώσουν λύση και στις εκτός δρόμου ανησυχίες του οδηγού του Avenger.

Λειτουργούν πολύ καλά, ο οδηγός θα πρέπει ωστόσο να έχει στο νου του ότι για μέγιστη ισχύ και ροπή, πρέπει να χρησιμοποιήσει μόνο το πρόγραμμα Sport. Ή, σε μια προσπέραση για παράδειγμα, να πατήσει το γκάζι έως το πάτωμα για λειτουργία «kick down». Σε όλα τα άλλα προγράμματα, η ισχύς είναι σημαντικά μειωμένη και ο χρόνος επιτάχυνσης των 9 δλ. από 0-100 χλμ./ώρα σημαντικά μειωμένος.

Οι 156 ίπποι της μέγιστης ισχύος και τα 260 Nm της μέγιστης ροπής, μαζί με την αμεσότερη απόκριση στο πάτημα του γκαζιού, εμφανίζονται λοιπόν μόνο στο πρόγραμμα Sport και προσφέρουν στο Avenger αξιοσημείωτη σβελτάδα ακόμα και υπό πλήρες φορτίο. Ωστόσο αυτό που πρέπει να έχει κανείς πάντα υπόψη είναι ότι ειδικά από στάση, η ζήτηση για μέγιστη επιτάχυνση οδηγεί τους τροχούς σε ακατάσχετη απώλεια πρόσφυσης αρχικά και παρέμβαση του Traction Control. Αυτό συμβαίνει σε όλα σχεδόν τα BEV με κίνηση εμπρός κατά την επιτάχυνση, λόγω της μεταφοράς του μεγάλου βάρους πίσω και της παρεπόμενης αποφόρτισης των εμπρός τροχών, οι οποίοι πασχίζουν να περάσουν στο δρόμο την πληθωρική και άμεσα αποδιδόμενη ροπή των ηλεκτρικών κινητήρων.

Jeep Avenger

Φυσικά ο οδηγός έχει στη διάθεσή σου τα -πολλά- προγράμματα που αναφέρθηκαν πριν, τα οποία δίνουν λύσεις και εκτός δρόμου, όσες τουλάχιστον επιτρέπει η κίνηση εμπρός και τα ασφάλτινα ελαστικά. Όπου το Avenger θα συμπεριφερθεί εξαιρετικά και με ασφάλεια, ενώ χάρη στην αυτόματη μετάδοση και στην πλούσια ροπή θα πάει πολύ μακρύτερα από τα συμβατικά δικίνητα SUVμε κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Ήρθε την κατάλληλη στιγμή

Το νέο Jeep Avenger είναι εν τέλει ένα πολύ ώριμο αυτοκίνητο, εξαιρετικά σχεδιασμένο, σωστά υλοποιημένο, αποδοτικό και με bonus κάποιες δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου που δεν είναι κοινός τόπος στην κατηγορία των SUV της κατηγορίας B, συμβατικών η ηλεκτροκίνητων. Θα μετακινήσει με άνεση τέσσερα άτομα, θα καταναλώσει ελάχιστα, θα κινηθεί άκοπα και με μέγιστη ασφάλεια σε όλες τις συνθήκες. Τέλος, στην πόλη, θα αποτελέσει ένα πολύτιμο σύμμαχο χάρη στις μικρές του διαστάσεις και την ευκολία επιβίβασης – αποβίβασης.

Το αυτοκίνητο υποστηρίζεται από τετραετή ή για 160.000 χιλιόμετρα εγγύηση (οκταετή με τα ίδια χιλιόμετρα για την μπαταρία), γεγονός που εξασφαλίζει ηρεμία πνεύματος στον ιδιοκτήτη, ενώ οι τιμές του είναι ανταγωνιστικές. Ξεκινούν, αξιοποιώντας πλήρως τις δυνατότητες που προσφέρει το κρατικό πρόγραμμα επιδότησης «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ» (8.000 ευρώ + 1.000 ευρώ για απόσυρση παλαιού αυτοκινήτου) από 29.700 ευρώ (38.700 χωρίς επιδότηση) και φτάνουν στις 34.700 ευρώ για την κορυφαία έκδοση Summit της δοκιμής μας (43.700 χωρίς επιδότηση).

Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!