F1 - Γιατί οι Χάμιλτον και Λεκλέρ ήταν καταδικασμένοι να αποκλειστούν από το GP ΗΠΑ
Το Grand Prix ΗΠΑ της Formula 1 για το 2023 είχε έντονο παρασκηνιακό ενδιαφέρον. Μετά το τέλος του αγώνα, τα μονοθέσια των Λιούις Χάμιλτον και Σαρλ Λεκλέρ βρέθηκαν εκτός ορίων των τεχνικών κανονισμών.
Οι αγωνοδίκες δεν χαρίστηκαν στους δύο οδηγούς, ούτε στα αποτελέσματά τους (2ος ο Χάμιλτον, 6ος ο Λεκλέρ) και τους απέκλεισαν από τα αποτελέσματα. Αυτό είχε σοβαρές επιπτώσεις στην έκβαση του τριημέρου και ειδικά στη βαθμολογία οδηγών και κατασκευαστών.
BREAKING: Lewis Hamilton and Charles Leclerc have been disqualified from the 2023 United States Grand Prix for a technical infringement#F1 #USGP pic.twitter.com/HHNlf5urLW
— Formula 1 (@F1) October 23, 2023
Τι συνέβη ακριβώς με τα μονοθέσια των Mercedes και Ferrari; O τεχνικός έφορος της FIA, Τζο Μπάουερ, εντόπισε παραβίαση του άρθρου 3.5.9 (e) των τεχνικών κανονισμών, που αφορούν την υποχρεωτική σανίδα του πατώματος των μονοθεσίων.
Σύμφωνα με το γράμμα του νόμου, στον τεχνικό έλεγχο μετά τον αγώνα, αυτή δεν πρέπει να μετρηθεί κάτω από τα 9mm. Όμως τόσο στη W14 E Performance του Βρετανού, όσο και στην SF-23 του Μονεγάσκου, είχαν υπέρβαση του ορίου φθοράς.
Το πρόβλημα ελέγχων της FIA
Στο Grand Prix ΗΠΑ εκτέθηκε σε έναν πολύ μεγάλο βαθμό ο τρόπος με τον οποίο η FIA αστυνομεύει τη νομιμότητα των μονοθεσίων. Καταρχάς, όσον αφορά τη φθορά της σανίδας, ελέγχθηκαν μόλις 4 από τα 17 μονοθέσια που τερμάτισαν. Αυτό δημιουργεί ερωτηματικά για το αν όλα όσα δεν πέρασαν τους ελέγχους ήταν εντός ορίων των κανονισμών.
Δεύτερον, στα τριήμερα με Αγώνες Σπριντ, οι ομάδες έχουν ελάχιστο χρόνο στη διάθεσή τους ώστε να στήσουν τα μονοθέσιά τους. Μετά τη μοναδική περίοδο ελεύθερων δοκιμών διάρκειας 60 μόλις λεπτών, τα μονοθέσια μπαίνουν υπό καθεστώς parc-ferme. Αυτό σημαίνει πως δεν μπορεί να γίνει καμία αλλαγή στο set-up τους μέχρι την Κυριακή.
Το Circuit of the Americas είναι μια πίστα που διαχρονικά δυσκολεύει πολύ ομάδες και οδηγούς λόγω των αναπηδήσεών της. Δεν αποκλείεται το οδόστρωμα σε συνδυασμό με το Spint που είχαμε για πρώτη φορά εκεί, να «έπιασαν» στον ύπνο τις Mercedes και Ferrari.
H προϊστορία παραβιάσεων τεχνικών κανονισμών
Ανέκαθεν η FIA ήταν ανένδοτη όσον αφορά τις παραβιάσεις των τεχνικών κανονισμών της Formula 1. Τρανό παράδειγμα είναι ο αποκλεισμός του Μίκαελ Σουμάχερ από το Grand Prix Βελγίου του 1994. Τότε, το μονοθέσιο του Γερμανού είχε βρεθεί επίσης με φθαρμένη σανίδα στο πάτωμα - πέρα από τα όρια των κανονισμών. Πέραν του αποκλεισμού, του είχαν απαγορεύσει τη συμμετοχή σε δύο αγώνες.
Η σανίδα στο δάπεδο των μονοθεσίων είχε θεσπιστεί στο Grand Prix Γερμανίας το 1994 ως μέτρο ασφαλείας μετά τα δυστυχήματα των Άιρτον Σένα και Ρόλαντ Ράτζενμπέργκερ νωρίτερα εκείνη τη σεζόν. Για να αποφευχθούν δυσάρεστες εκπλήξεις, η FIA είχε ορίσει αυστηρά κριτήρια στη φθορά τους.
Babasının izinde👍🏻
— Tutkumuz F1 (@F1tutkumuz) January 28, 2018
1- 🇩🇪Michael @schumacher 1994 🇧🇪Belçika gp'sinde aracını spinden harika kurtarıyor !
2-🇩🇪@SchumacherMick babasının ilk (1994)şampiyonluğunu kazandığı Benetton B194 ile Spa pistinde özel bir tur attı.#KeepFightingMichael pic.twitter.com/udNW57MT8J
Ωστόσο δεν είναι το μοναδικό παράδειγμα. Ο Ντάνιελ Ρικάρντο είχε αποκλειστεί από τις κατατακτήριες δοκιμές του GP Σιγκαπούρης το 2019, καθώς στο Q1 το υβριδικό σύστημα του μονοθεσίου του είχε δώσει στιγμιαία περισσότερη ισχύ από το επιτρεπτό. Μπορεί ο Αυστραλός να μην είχε κανένα κέρδος αγωνιστικά, αλλά επειδή παρέβη τεχνικούς κανονισμούς, ο αποκλεισμός ήταν μονόδρομος.
Στο Grand Prix Βραζιλίας του 2021, ο Λιούις Χάμιλτον είχε αποκλειστεί από τις κατατακτήριες δοκιμές, επειδή με το DRS ανοιχτό το μονοθέσιό του, η απόσταση ανάμεσα στα δύο πτερύγια ήταν κατά λιγότερο από ένα χιλιοστό πάνω από το ανώτατο όριο των 85mm. Όπως στην περίπτωση του Ρικάρντο, έτσι και στου Βρετανού, παρά το γεγονός πως δεν υπήρξε κέρδος σε απόδοση, οι αγωνοδίκες αποφάσισαν τον αποκλεισμό από τα αποτελέσματα.
Φωτογραφίες: oversteer_f1/Twitter, Mercedes, Ferrari
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!