XEV YOYO: Οδηγήσαμε το νέο ηλεκτρικό microcar – Εκδόσεις και τιμές
Μικρό, funky, με ιταλική αισθητική και προηγμένη τεχνολογία, το XEV YOYO αποτελεί μια πολυεθνική προσπάθεια. Η σύλληψή του ξεκίνησε στην Ιταλία, η γέννησή του πραγματοποιήθηκε στην Κίνα και στόχος του είναι να κατακτήσει τις πόλεις όλης της γης.
Ποια είναι η XEV και τι είναι το YOYO
Μια φορά και έναν καιρό... καμία σχέση. Η XEV είναι ένα βρέφος με τα μέτρα των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, καθώς ιδρύθηκε το 2018 στο Τορίνο της Ιταλίας. Σήμερα, στην ίδια πόλη εδρεύει το Global Design and European Sales Center, ενώ η παγκόσμια έδρα της εταιρίας και το κέντρο πωλήσεων βρίσκεται στη Σαγκάη της Κίνας.
Το 2020, χάρη στο πλαίσιο της κινεζικής εθνικής πολιτικής προς τα ηλεκτρικά οχήματα, ιδρύθηκε μια κοινοπραξία μαζί με την κυβέρνηση της πόλης Hefei για την ολοκληρωμένη δραστηριότητα έρευνας και ανάπτυξης οχημάτων, την παραγωγή και τις εξαγωγές. Έτσι, πλέον, το παγκόσμιο κέντρο έρευνας & ανάπτυξης προϊόντων της XEV βρίσκεται στο Hefei της Κίνας.
Πίσω στην Ιταλία, η XEV ξεκίνησε μια στρατηγική συνεργασία με την ENI (ιταλική εταιρεία πετρελαίου και πετροχημικός κολοσσός) για τη λειτουργία του δικτύου ανταλλαγής μπαταριών (battery swap). Καθώς, όπως θα δούμε στη συνέχεια, το μοναδικό μοντέλο της μάρκας, το YOYO, έχει τη δυνατότητα να φορτίζει τόσο από το δίκτυο, οικιακό και δημόσιο, όσο και να αφαιρούνται οι αποφορτισμένες μπαταρίες και να αντικαθίστανται με φορτισμένες.
Οι πωλήσεις του YOYO ξεκίνησαν τον Μάιο του 2021 στην Ευρώπη και το 2023 το αυτοκίνητο εξαγόταν ήδη σε 20 χώρες, με 655 σημεία πώλησης.
Με μήκος 2,5, πλάτος 1,5 και ακτίνα στροφής 4,5 μέτρα, το διθέσιο και αμιγώς ηλεκτρικό YOYO είναι προφανές ότι έχει σχεδιαστεί με γνώμονα την πιο εύκολη χρήση στην πόλη. Παρότι εξαιρετικά μικρό, ώστε να μπορεί να σταθμεύει και κάθε σε ορισμένα σημεία, διαθέτει ένα προηγμένο αυτοφερόμενο αμάξωμα, ανεξάρτητες αναρτήσεις και δισκόφρενα με ABS σε όλους τους τροχούς.
Οι δύο θέσεις επιβατών συμπληρώνονται από 180 λίτρα διαθέσιμου όγκου φόρτωσης αποσκευών στο πίσω μέρος. Ο εξοπλισμός, συγκριτικά με τον ανταγωνισμό σε αυτή την κατηγορία των οχημάτων, είναι πληρέστατος, καθώς περιλαμβάνει μεταξύ άλλων air condition και σύστημα θέρμανσης, ηλεκτρικά παράθυρα, ηλεκτρικούς καθρέπτες, οθόνη αφής 10” με τεχνολογία Mirroring του κινητού (προαιρετικός εξοπλισμός), Bluetooth, 3 θύρες USB, είσοδο στο αυτοκίνητο χωρίς κλειδί και σύζευξη του αυτοκινήτου με εφαρμογή στο κινητό για έλεγχο λειτουργιών -η οποία θα είναι διαθέσιμη το επόμενο διάστημα.
Όλο το εσωτερικό είναι καλυμμένο με αποδεκτής ποιότητας πλαστικά μέρη και υφασμάτινες επενδύσεις, χωρίς εμφανείς μεταλλικές επιφάνειες. Το μεγάλο παρμπρίζ και τα παράθυρα δημιουργούν τις προϋποθέσεις για εξαιρετική ορατότητα, ενώ οι θήκες στο εσωτερικό είναι περιορισμένες μεν λόγω χώρου, αλλά επαρκείς.
Μηχανολογικά το αυτοκίνητο είναι δημιουργημένο πάνω σε ένα αυτοφερόμενο ατσάλινο πλαίσιο, με ανεξάρτητες αναρτήσεις εμπρός και πίσω. Οι μπαταρίες και ο κινητήρας είναι όλα τοποθετημένα πίσω, οπότε η επιλογή και της μετάδοσης της κίνησης στον πίσω άξονα είναι απόλυτα σωστή για καλή πρόσφυση.
Το ηλεκτρικό μοτέρ του XEV YOYO έχει ισχύ 20,4 ίππων και το συνολικό βάρος που έχει να κινήσει είναι 800 κιλά πλέον αυτού των δύο επιβατών. Προφανώς οι επιδόσεις δεν είναι το φόρτε του, ωστόσο τα 80 χλμ./ώρα της μέγιστης ταχύτητας είναι επαρκή ακόμα και για κίνηση πέριξ της πόλης. Ακόμα περισσότερο επαρκή είναι τα 150 περίπου χιλιόμετρα εμβέλειας που προσφέρουν τα 3 στοιχεία των μπαταριών του, με ενεργειακή χωρητικότητα 10,4 kWh.
Έχουμε να κάνουμε λοιπόν με ένα «κανονικό» αυτοκίνητο, παρά το μικρό του μέγεθος, το οποίο έχει μια ακόμα πολύ σημαντική παράμετρο να προσθέσει στα όσα γνωρίζαμε για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Τις ανταλλάξιμες μπαταρίες. Παρότι το αυτοκίνητο μπορεί μέσα σε 4 ώρες να φορτίσει κανονικά είτε από οικιακή πρίζα είτε από δημόσιο φορτιστή μέσω καλωδίου type2, υπάρχει και η δυνατότητα να αφαιρεθούν οι 3 συστοιχίες των αποφορτισμένων μπαταριών που διαθέτει -από ειδική θύρα στο πίσω μέρος- και να αντικατασταθούν από άλλες, φορτισμένες. Το «οικοσύστημα» της ανταλλαγής μπαταριών δεν έχει ακόμα δημιουργηθεί στη χώρα μας, θα ξεκινήσει όμως πολύ σύντομα.
Πώς είναι στο δρόμο;
Ομολογουμένως εντυπωσιάζεσαι από τα χαρακτηριστικά του XEV YOYO, τα οποία θα μπορούσαν να ανήκουν σε ένα «κανονικό» ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Μέχρι σήμερα, είχαμε συνηθίσει τα microcars να είναι σχετικά πρόχειρες κατασκευές -εκτός Microlino- με πολύ περιορισμένο εύρος χρήσης. Έτσι, η παράθεση των στοιχείων του XEV YOYO από τα στελέχη της εταιρείας Σπανός που εισάγει πλέον τα XEV στην Ελλάδα, μας δημιούργησαν μεγάλες προσδοκίες.
Με βάση ότι έχουμε οδηγήσει μέχρι σήμερα, το XEV YOYO αποτελεί την πιο ολοκληρωμένη πρόταση στην κατηγορία του. Η θέση οδήγησης είναι καλή, το ηλεκτρικά υποβοηθούμενο τιμόνι πολύ ελαφρύ, οι αναρτήσεις δεν κάνουν πάρτι με τη μέση σου και οι επιδόσεις υπέρ αρκετές για αστική μετακίνηση. Το ABS στα φρένα είναι πολύ αργό σε σχέση με την απόκριση των συστημάτων που έχουμε συνηθίσει στα μεγαλύτερα αυτοκίνητα, ενώ αυτά καθαυτά τα φρένα είναι αρκετά δυνατά.
Η οδική συμπεριφορά θέλει συνήθεια, καθώς το ελάχιστο μετατρόχιο και το ελαφρύ τιμόνι καθιστούν το αυτοκίνητο νευρικό και θα πρέπει να είναι κανείς φειδωλός με το γκάζι στις στροφές και γενικότερα στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης με πολλά χιλιόμετρα. Εξαιρετικά ευπρόσδεκτα είναι τα πολλά στοιχεία εξοπλισμού, όπως οι ηλεκτρικοί καθρέφτες, τα ηλεκτρικά παράθυρα, οι 3! θύρες USB και η πανοραμική γυάλινη οροφή!
Ο ηλεκτρικός κινητήρας έχει μια μικρή υστέρηση από τη στιγμή του πιέζεται το γκάζι έως την απόδοση της ισχύος, ωστόσ μέσω του περιστροφικού διακόπτη επιλογής κίνησης μπορεί κανείς να επιλέξει και τη θέση S, στην οποία ξεδιπλώνεται όλη η ισχύς και η ροπή του μοτέρ. Στη θέση D υπάρχει σαφής περιορισμός των παραπάνω και έτσι η μέγιστη ταχύτητα δεν ξεπερνά τα 50 χιλιόμετρα την ώρα. Στο ρολάρισμα το αυτοκίνητο πραγματοποιεί ανάκτηση ενέργειας, γεγονός που επιτρέπει την επίτευξη καλών επιδόσεων στον τομέα της εμβέλειας. Εμείς, είδαμε 130 χιλιόμετρα με ανοιχτή τη θέρμανση, γεγονός που σημαίνει ότι τα 150 χιλιόμετρα είναι εφικτά, χωρίς το a/c και με ήπιο καιρό.
Εκδόσεις και τιμές
Ακόμα και βάσει της τιμής του, το XEV YOYO παραμένει μια πολύ ενδιαφέρουσα επιλογή. Δεν είναι φθηνό, από την άλλη πλευρά όμως είναι προφανές ότι εδώ δεν έχεις να κάνεις με ένα Playmobil. Το μοντέλο διατίθεται σε 4 εκδόσεις εξοπλισμού, τις Entry, Easy, Joy και Sprint. Ακόμα και η βασική, με κόστος 12.990 ευρώ, έχει πλήρη εξοπλισμό. Αν θέλετε ωστόσο επιπρόσθετα στοιχεία όπως σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση θα πρέπει να αγοράσετε την Easy και να δώσετε 13.300 ευρώ, ενώ με επιπλέον οθόνη πολυμέσων 10'' έρχεται η Joy, που κοστίζει 13.750 ευρώ. Η πληρέστερη όλων, η Sprint, φορά επιπλέον 15'' ιντσών ζάντες αλουμινίου και κοστίζει 14.500 ευρώ. Όλες οι τιμές έχουν υπολογιστεί με την κρατική επιδότηση "Κινούμαι Ηλεκτρικά 2" (3.000 €) και την επιδότηση για νέους έως 29 ετών (1.000 €).
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!