BMW R 12 nineT: Μοτοσικλέτα ο Πόθος (vid)
- Πίσω στο χρόνο
- Πάμε στο σήμερα
- Eπανασχεδιασμένο φιλτροκούτι και διπλό τελικό εξάτμισης
- Νέο πλαίσιο χωροδικτύωμα με αφαιρούμενο υποπλαίσιο
- Νέα κλασικά όργανα, νέα σχεδίαση
- Ρυθμίστε πριν ξεκινήσετε
- Και τώρα στο δρόμο
- ABS από άλλο πλανήτη
- Φρένα, ανάρτηση
- Οι γνωστές σκόρπιες σκέψεις
- Κύρια Χαρακτηριστικά R 12 nineT
Δεν ξέρω αν το νέο BMW R 12 nineT θα διεκδικήσει κάποιο Όσκαρ όπως η ταινία «Λεωφορείον ο Πόθος» του Ελία Καζάν (γυρισμένη το 1951 και βασισμένη στο ομώνυμο έργο του Τένεσι Ουίλιαμς είχε λάβει 12 υποψηφιότητες και 4 βραβεία Όσκαρ), ξέρω όμως πως κάλλιστα θα μπορούσε να το διεκδικήσει στον τομέα της ξεχωριστής προσωπικότητας. Το νέο classic roadster των Βαυαρών, όπως χαρακτηριστικά λένε οι ίδιοι, εξελίχθηκε με γνώμονα «Το πνεύμα του nineT», βαδίζοντας στα χνάρια της επιτυχημένης σειράς R nineT και προάγοντας την αρχετυπική εμφάνιση, τη διαχρονικότητα και τις υψηλές δυνατότητες customizing. Και για να το πετύχει αυτό, λέω εγώ, του άλλαξαν το πλαίσιο, του επανασχεδίασαν ρεζερβουάρ και τελικά εξατμίσεων, του έβαλαν νέο φιλτροκούτι και του πρόσθεσαν μια θύρα USB και μια πρίζα 12V. Δεν το αναφέρουν κάπου στο πρες κιτ του μοντέλου, αλλά προσωπικά είμαι σίγουρος πως έχουν γίνει και κάποιες μικροεπεμβάσεις στον κινητήρα.
Πίσω στο χρόνο
Όλα ξεκίνησαν στο σαλόνι μοτοσικλέτας του Μιλάνου στα τέλη του 2008, όταν η BMW μας έδειξε το Lo Rider, μια άσκηση του πρώην αρχισχεδιαστή της εταιρείας Dave Robb, ένα concept που αρχικά όλοι πίστεψαν ότι θα έμενε κλειδωμένο σε κάποιο μουσείο. Αντικατόπτριζε τη φιλοσοφία μιας πραγματικής μοτοσικλέτας, που με βάση τον κινητήρα, το πλαίσιο και τους τροχούς απευθυνόταν σε όλους όσους έψαχναν (και ψάχνουν) τη διαφοροποίηση από τα τετριμμένα. Ακριβώς τέσσερα χρόνια μετά (2012), ο πρόεδρος της BMW Motorrad κατά τη διάρκεια της έκθεσης μοτοσυκλέτας -και πάλι- του Μιλάνου ανακοίνωσε την παρουσίαση ενός νέου μοντέλου -πάντα με αεροελαιόψυκτο boxer κινητήρα- μέσα στους επόμενους μήνες. Λίγο αργότερα, το Μάιο του 2013 και σε συνεργασία με τον εξειδικευμένο στα custom Καλιφορνέζο σχεδιαστή Roland Sands, το βαυαρικό εργοστάσιο παρουσιάζει το concept «Ninety», προφανώς σε ένδειξη τιμής για τα 40 χρόνια ζωής της θρυλικής R 90 S. Και το 2014, κόβοντας το «y» και κάνοντας κεφαλαίο το «t», παρουσίασε επίσημα το R ΝineT, μια μοτοσικλέτα βάση για μετατροπές ή αλλιώς, τη βασίλισσα του customizing τα τελευταία 10 χρόνια!
Πάμε στο σήμερα
R 12 nineT λοιπόν, που από το 2024 μας έρχεται παρέα με το επίσης νέο R 12 (σκέτο). Η ΒΜW χαρακτηρίζει classic roadster για δυναμική οδήγηση σε επαρχιακούς δρόμους το πρώτο και classic cruiser για ταξίδια με χαλαρή cruising διάθεση το δεύτερο, για το οποίο θα σας πούμε περισσότερα όταν έρθει στα χέρια μας για μια πλήρη δοκιμή. Για την ώρα δεν έχουν ανακοινωθεί άλλες εκδόσεις τύπου Pure, Scrambler, Urban G/S κλπ, αλλά ήδη στο διαδίκτυο κυκλοφορούν «κατασκοπευτικές» φωτογραφίες που δείχνουν την ετοιμασία ενός R 12 GS με χαρακτήρα ρετρό και Adventure καταβολές.
Eπανασχεδιασμένο φιλτροκούτι και διπλό τελικό εξάτμισης
Τα τελευταία 100 χρόνια ο δικύλινδρος boxer κινητήρας και ο άξονας στην τελική μετάδοση είναι συνώνυμα των μοτοσικλετών της BMW. Συνεχίζοντας αυτή την παράδοση, το νέο R 12 nineT, που σημειωτέον παρουσιάστηκε με την ευκαιρία της επετείου για τα 100 χρόνια της BMW Motorrad, δίνει περαιτέρω έμφαση σε αυτή τη χαρακτηριστική διάταξη της τελικής μετάδοσης, αμέσως μετά την πρόσφατη παρουσίαση του εντυπωσιακού από κάθε άποψη R 1300 GS. Ο αεροελαιόψυκτος boxer των 1.170 κ.εκ. μας είναι ήδη γνωστός από πολυάριθμα μοντέλα της BMW και αποδίδει 109Ηp/7.000rpm. Όπως και πριν, ο κινητήρας είναι σχεδίασης DOHC με τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο και αποδεικνύει ότι ακόμη και στην εποχή των περιορισμών εκπομπών Euro5+ είναι ακόμα εφικτό να κατασκευαστούν αερόψυκτοι κινητήρες που πληρούν όλους τους σχετικούς κανόνες. Με τον πλήρη επανασχεδιασμό του πλαισίου, το νέο φιλτροκούτι είναι πλέον πλήρως ενσωματωμένο κάτω από τη σέλα. Το επίσης νέο σύστημα εξάτμισης "Twin Pipe" με το διπλό τελικό διαθέτει πλέον κωνικές απολήξεις, προφανώς για να εναρμονίζεται με την αισθητική μιας κλασικής sport roadster μοτοσικλέτας.
Νέο πλαίσιο χωροδικτύωμα με αφαιρούμενο υποπλαίσιο
Στο R 12 χρησιμοποιείται ένα εντελώς νέο ατσάλινο πλαίσιο χωροδικτύωμα τύπου γέφυρας, διαφορετικό από της προηγούμενης γενιάς R nineT, που αν θυμάμαι καλά έφερε δύο κεντρικά πλαίσια εμπρός και πίσω. Ως αποτέλεσμα, το νέο πλαίσιο καταργεί την ανάγκη για συνδέσμους, μειώνει το βάρος και προσφέρει μια πιο “καθαρή” και κλασική εμφάνιση. Η BMW λέει ότι η αλλαγή μειώνει τον αριθμό των συνδέσμων και μειώνει το βάρος, αν και στα 220Kg πλήρες υγρών είναι μόλις ένα ελαφρύτερο από το απερχόμενο R nineT. Το υποπλαίσιο κατασκευάζεται επίσης από ατσάλινους σωλήνες και είναι βιδωτό, δηλαδή προσθαφαιρούμενο.
Νέα κλασικά όργανα, νέα σχεδίαση
Το R 12 nineT είναι εξοπλισμένο με δύο αναλογικά στρογγυλά όργανα, μια μικρή ψηφιακή οθόνη ενσωματωμένη στο ταχύμετρο για πρόσβαση στα μενού και μια άλλη στο στροφόμετρο που δείχνει την εκάστοτε σχέση ταχύτητας και τον επιλεγμένο τρόπο οδήγησης. H χρηστικότητα του συνόλου αυξάνεται με μια θύρα USB-C στην αριστερή πλευρά και μια πρίζα 12V στη δεξιά. Προαιρετικά, τα όργανα μπορούν να αντικατασταθούν από μια έγχρωμη οθόνη TFT 3,5”, η οποία παρέχει ακριβώς τις ίδιες πληροφορίες. Σχεδιαστικά, διαφορές παρατηρούμε στο αλουμινένιο ρεζερβουάρ με τα βουρτσισμένα και διαφανή πλευρικά πάνελ, στη σέλα και στην ουρά, όπου υπάρχει μια ανοδική, δυναμική θα έλεγα, γραμμή. Η εργονομία δείχνει βελτιωμένη σε σχέση με το απερχόμενο nineT και αυτό οφείλεται κυρίως στο κατά 30mm κοντύτερο και στενότερο ρεζερβουάρ καυσίμου στο πίσω τμήμα του. Ο αναβάτης κάθεται πιο μπροστά, άρα και πιο κοντά στο τιμόνι, ενώ του προσφέρεται και καλύτερη θέση για τα γόνατα.
Ρυθμίστε πριν ξεκινήσετε
Σαν στάνταρ συναντάμε τρία προγράμματα οδήγησης, ονόματι Road, Rain και Dynamic, με το καθένα να προσαρμόζει τις ρυθμίσεις απόκρισης γκαζιού και ελέγχου πρόσφυσης ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες. Στο Road το γκάζι είναι στη μεσαία του ρύθμιση και το Dynamic Traction Control (DTC) και το σύστημα πέδησης του κινητήρα έχουν ρυθμιστεί για στεγνές επιφάνειες. Στο Rain το γκάζι είναι πιο ήπιο και το DTC επεμβαίνει νωρίτερα. Το Dynamic, όπως υποδηλώνει το όνομα, είναι η πιο σπορ ρύθμιση, που βελτιώνει την απόκριση του γκαζιού και μειώνει την παρεμβατικότητα των ηλεκτρονικών νταντάδων. Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι το ίδιο έξι ταχυτήτων με πριν, με την επιλογή συστήματος Quickshifter να ανήκει στον προαιρετικό εξοπλισμό. Πολλοί ιδιοκτήτες του νέου R 12 θα επιλέξουν το προαιρετικό πακέτο Comfort, το οποίο, επιπλέον του προαναφερθέντος συστήματος αλλαγής ταχυτήτων χωρίς συμπλέκτη, προσθέτει έλεγχο εκκίνησης σε ανηφόρα, θερμαινόμενα γκριπ και cruise control.
Άλλο στάνταρ κιτ περιλαμβάνει λειτουργία χωρίς κλειδί, αντικαθιστώντας το κλασσικό με ένα ασύρματο ηλεκτρονικό. Ωστόσο, θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε ένα παραδοσιακό για το κλείδωμα του τιμονιού και την τάπα καυσίμου, κάτι που ομολογουμένως δεν μου άρεσε, κάλλιστα θα μπορούσαν οι Βαυαροί να τα “εξηλεκτρίσουν”.
Το σύστημα Intelligent Emergency Call είναι επίσης στάνταρ και δουλειά του είναι να ειδοποιεί τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση ατυχήματος. Προαιρετικά, μπορούμε να προσθέσουμε το Connected Ride Control της BMW, που παρέχει συνδεσιμότητα Bluetooth και πλοήγηση μέσω τηλεφώνου, με τον έλεγχο των λειτουργιών να γίνεται μέσω κέρσορα στο τιμόνι. Τέλος, τα φώτα LED είναι στάνταρ, με την επιλογή προσαρμοζόμενων φώτων στροφής να απαιτεί επιπλέον κόστος.
Και τώρα στο δρόμο
Με το που ανεβαίνεις στην ευρύχωρη σέλα παίρνεις το μήνυμα. Σωστή θέση οδήγησης, το fatbar τιμόνι εκεί που πρέπει και η γωνία που σχηματίζουν τα πόδια έως και ιδανική για μοτοσικλέτα αυτού του τύπου. Βάζεις μπροστά και η παλινδρόμηση δεξιά - αριστερά σου θυμίζει ότι από κάτω σου είναι ένας κινητήρας boxer. Ένας αερόψυκτος boxer για την ακρίβεια και η ηχητική επιβεβαίωση είναι απολαυστική, ακόμα και στο ρελαντί. Το κούμπωμα της πρώτης στο κιβώτιο, στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων είναι τελείως αθόρυβο, σε κάνει να αναρωτιέσαι αν έχει μπει η ταχύτητα! Ο ξηρός μονόδισκος συμπλέκτης με την υδραυλική λειτουργία, όπως είδα στη συνέχεια κρίνεται έως και άψογος, δεν κουράζει το αριστερό χέρι ακόμα και στην οδήγηση στο κλεινόν άστυ. Ως εδώ καλά πάμε λέω μέσα από το κράνος και έρχεται ο άξονας να μου υπενθυμίσει πως οδηγώ μια μοτοσικλέτα με ξεχωριστό χαρακτήρα. Το quickshifter (Shift Assist Pro το ονομάζει η BMW) επιβεβαιώνει τη σκέψη πως βρίσκεσαι σε κάτι διαφορετικό, κάποιοι θα γκρινιάξουν για την “άγαρμπη” λειτουργία του στις πρώτες τρεις σχέσεις αλλά όχι εγώ. Είμαι από αυτούς που δεν θέλουν ντε και καλά κάτι μεταξένιο και βελούδινο, προτιμώ κάτι που να μου φέρνει στο μυαλό ρετρό κατασκευή με έντονη προσωπικότητα.
Είναι ξεκάθαρο πως οι μηχανικοί της BMW έχουν δουλέψει πολύ πάνω στην τροφοδοσία, την απόκριση του γκαζιού και την καμπύλη ροπής. Στην πραγματικότητα, ο ψεκασμός λειτουργεί με τα πιο σύγχρονα πρότυπα, προσφέροντας ιδιαίτερα φιλική λειτουργία στα οδηγικά προγράμματα Road και Rain. Στο Dynamic παίρνεις αυτό που λέει η λέξη, άμεση απόκριση στο άνοιγμα του γκαζιού, που θυμίζει καλορυθμισμένη superbike των άπειρων ίππων! Το R 12 βέβαια, δεν είναι μοτοσικλέτα για να οδηγείται με επιθετικό τρόπο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν θα τα καταφέρει όταν τα αίματα ανάψουν, ειδικά σε επαρχιακούς δρόμους χωρίς μεγάλες ευθείες. Σε χαμηλές και μεσαίες ταχύτητες κίνησης είναι άκρως απολαυστικό, από τις 2.000 στροφές και πάνω είναι στα καλύτερά του, ενώ πάνω από τις 4.000 τα χέρια τεντώνουν απότομα και τα δόντια σφίγγουν. Σε στριφτερούς δρόμους και με 4η/5η σχέση στο κιβώτιο η οδήγηση είναι χάρμα ιδέσθαι, με τον ήχο του δικύλινδρου να σου φτιάχνει τη διάθεση. Η πολύ καλή πλευρά της μοτοσικλέτας είναι ο τρόπος που στρίβει, όντας εξαιρετικά σταθερή στα πλαγιάσματα με “όσα”. Ότι και να συναντήσει στο διάβα της, αυτή θα παραμείνει ακλόνητη στην πορεία της. Και το ακόμα καλύτερο είναι πως εύκολα μπορείς να κάνεις διορθώσεις μέσα στη στροφή, είτε εκμεταλλευόμενος την άριστη λειτουργία του ABS είτε το χαμηλό κέντρο βάρους. Στην έξοδο της στροφής και στο βίαιο άνοιγμα του γκαζιού, το traction control κάνει διακριτικά την επέμβασή του σε άσφαλτο καλής ποιότητας και λίγο πιο αδιάκριτα σε γλιστερές συνθήκες, πάντα όμως χωρίς να τρομάζει οδηγό και συνεπιβάτη.
Έκανα μέσα σε ένα απόγευμα πάνω από 200 χλμ με δεύτερο άτομο και στο τέλος της διαδρομής ομόφωνα συμφωνήσαμε πως το R 12 είναι μανούλα στο να χαίρεσαι την οδήγηση. Ναι, ο αέρας περιορίζει τη χρήση σε εθνικές οδούς, αλλά δεν έχει φτιαχτεί για αυτό. Όποιος θέλει ταξίδια μακρινά, άνετα και αβίαστα, καλύτερα να κοιτάξει κάπου αλλού. Εξ άλλου, στην πολύωρη οδήγηση η χαμηλότερη κατά 10mm σέλα αποδείχθηκε περισσότερο σκληρή από αυτό που θα ήθελα, οπότε καλύτερα να χαρείτε το R 12 σε μικρότερες αποστάσεις. Υπάρχουν βέβαια και οι ..σκληροπυρηνικοί που δεν μασάνε με κάτι τέτοια και οι οποίοι θα χαρούν με την αυτονομία της μοτοσικλέτας, που μπορεί να αγγίξει ακόμα και τα 300 χιλιόμετρα.
ABS από άλλο πλανήτη
Ο τρόπος που φρενάρει το R 12 και η είσοδος στις στροφές δεν θυμίζουν κάτι άλλο, η BMW έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα σύνολο που δεν θα πει όχι στην υπερβολή, μια μοτοσικλέτα προβλέψιμη, στιβαρή εκεί που πρέπει και “χαλαρή” εκεί που πρέπει. Το στάνταρ ABS Pro δεν είναι απλά δημιούργημα του μάρκετινγκ αλλά ένα μελετημένο σύστημα που μόνο όταν το δοκιμάσεις στην πράξη μπορείς να καταλάβεις τον “μαγικό” τρόπο λειτουργίας του. Προσφέρει απόλυτο έλεγχο ακόμα και στα πλασαρίσματα στη στροφή, λειτουργώντας σαν οδηγική υποβοήθηση ένα πράγμα, δεν έχω λόγια να το εξηγήσω. Απλά το μυαλό μου πάει στα πρώτα συστήματα ABS που εφάρμοσε το εργοστάσιο πριν δεκαετίες, τα οποία μόνο φόβο και τρόμο προκαλούσαν. Η πρόοδος από το τότε μέχρι το σήμερα είναι -αν μη τι άλλο- συγκλονιστική.
Φρένα, ανάρτηση
Μπροστά, το πλήρως ρυθμιζόμενο ανεστραμμένο πιρούνι της Marzocchi με τα καλάμια των 45mm (στο απερχόμενο μοντέλο ήταν 46mm) και οι δίσκοι με τις ακτινικές τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo δεν επιδέχονται κριτικής, ειλικρινά δεν θα μπορούσα να ζητήσω κάτι καλύτερων προδιαγραφών από τη στιγμή που κάνουν τη δουλειά τους έτσι όπως πρέπει και κάτω από κάθε συνθήκη. Πίσω, το σύστημα paralever παραμένει, πλην όμως με το ρυθμιζόμενο αμορτισέρ να έχει διαφορετική γωνία τοποθέτησης. Στόχος η καλύτερη οδική συμπεριφορά και συμφωνώ για το τελικό αποτέλεσμα. Ο μονός δίσκος των 265mm με τη διπίστονη δαγκάνα κρίνεται άκρως ικανοποιητικός λειτουργικά, σε αυνεργασία με το ABS Pro προσφέρει τον επιθυμητό έλεγχο, στερούμενο μέχρι ένα βαθμό στην αίσθηση που αποκομίζεις. Δουλεύει όμως και πάμε παρακάτω.
Οι γνωστές σκόρπιες σκέψεις
Είναι ξεκάθαρα προσωπική μου άποψη και την έχω μοιραστεί ξανά μέσα από τα γραπτά μου στο παρελθόν. Πιστεύω πως μια μοτοσικλέτα κρίνεται σημαντική όταν σε ρωτούν ποιο μοντέλο είναι και όχι πόσο κάνει. Ειδοποιός θέλω να πιστεύω η διαφορά και μέσα στην Άνοιξη το νέο R 12 nineT αποδείχθηκε κάτι ιδιαίτερα ξεχωριστό στην καθημερινή μου μετακίνηση, πολύ περισσότερο όταν κάθε απόγευμα έπαιρνα τα βουνά μαζί του. Σε φτιάχνει ο ήχος του και σε χαλαρώνει η ροπή του, εύκολα το αγοράζεις για τον ήχο της εξάτμισης! Όσο τα χιλιόμετρα είναι λίγα στο ταχύμετρο, τόσο ο ήχος από το διπλό τελικό της εξάτμισης ακούγεται σαν δώρο εξ ουρανού, μπάσος και χαρακτηριστικός, δεν θυμίζει κάτι άλλο. Γυρνώντας άσκοπα και περί τα ξημερώματα αψηφούσα τα ψυχρά βράδια του Μάη γιατί απλώς απολάμβανα την οδήγηση, δεν υπήρχε κάτι ικανό να μου χαλάσει τη διάθεση και ο δικύλινδρος boxer με αποζημίωνε κάθε φορά που άνοιγα το γκάζι, αδιαφορώντας για τη σχέση στο κιβώτιο.
Με το R 12 NineT έκανα ότι και με τον πρόγονό του, πήγα σε σοκάκια που δεν είχα ξαναδεί και βίωσα γειτονιές άγνωστες στον πολύ κόσμο, έστριβα στα στενά απλώς για να μειώσω ταχύτητα και για να ακούω τον αντίλαλο της εξάτμισης στα τσιμεντένια τείχη. Τα φρένα έλεγαν ναι σε κάθε άτσαλο χειρισμό και η ανάρτηση κατάπινε κάθε λακκούβα και κακοτεχνία του δρόμου. Δεν ήθελα κάτι άλλο από το να οδηγώ χωρίς σταματημό, η χαρά της μοτοσικλέτας σε όλο της το μεγαλείο. Χαρά που όμως που -τουλάχιστον για μένα- κόβεται κάπου στη μέση λόγω των 18.900€ που απαιτούνται για την αγορά της.
Περισσότερες πληροφορίες για το μοντέλο, καθώς και για τις δυνατότητες διαμόρφωσής του με εργοστασιακά αξεσουάρ, μπορείτε να δείτε εδώ.
Κύρια Χαρακτηριστικά R 12 nineT
- Τιμή από 18.900€
- Σχεδιασμένο για customizing
- 109Ηp/7.000rpm
- 115Nm/6.500rpm
- Σύστημα εξάτμισης με διπλό τελικό και κωνικές απολήξεις
- Νέο φιλτροκούτι, τώρα ενσωματωμένο κάτω από τη σέλα
- Κεντρικό σωληνωτό χωροδικτύωμα με βιδωτό υποπλαίσιο
- Ακτινικά τοποθετημένες τετραπίστονες μονομπλόκ δαγκάνες, ατσάλινα σωληνάκια υψηλής πίεσης και πλευστοί δίσκοι 310mm μπροστά
- BMW Motorrad ABS Pro με λειτουργία Cornering
- Στάνταρ προγράμματα οδήγησης "Rain", "Road" και "Dynamic"
- Στάνταρ DTC (Dynamic Traction Control) και σύστημα engine drag torque control
- Νέα κλασικά στρογγυλά όργανα, θύρα USB-C και πρίζα 12 V
- Στάνταρ φώτα LED
- Headlight Pro με προσαρμοζόμενο προβολέα προαιρετικά
- Στάνταρ Keyless Ride
- Ειδικά σχεδιασμένη γκάμα προαιρετικού εξοπλισμού για customizing διατίθεται μέσω της σειράς γνήσιων αξεσουάρ της BMW Motorrad, που φημίζονται για την κορυφαία ποιότητά τους.
Στο gmotion by gazzetta επιλέγουμε κορυφαίο εξοπλισμό ασφάλειας και προστασίας μόνο από το motomarket
Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!