F1 - H μείωση των προσπερασμάτων προκαλεί ανησυχίες
Για πολλούς το προσπέρασμα στη Formula 1 θεωρείται τέχνη. Πρόκειται για ένα κρίσιμο σημείο μίας μάχης όπου ένας οδηγός επιχειρεί να περάσει έναν άλλο. Ανέκαθεν ήταν μία δύσκολη διαδικασία διότι όσο καλός στην επίθεση είναι ένας οδηγός, άλλο τόσο καλός είναι και στην άμυνα.
Τα τελευταία χρόνια τα προσπεράσματα είναι στο προσκήνιο της Formula 1 λόγω του DRS. Πρόκειται για ένα βοήθημα το οποίο υιοθετήθηκε το 2011 ώστε να βοηθήσει τους οδηγούς να κάνουν προσπέραση. Η… μπάλα ωστόσο κάποια στιγμή χάθηκε και το σπορ έφτασε στο σημείο τα προσπεράσματα να εξαρτώνται σχεδόν εξ’ ολοκλήρου από το DRS.
How on earth did @alex_albon do that?! 🤯
— Formula 1 (@F1) June 9, 2024
A simply incredible double overtake from the Williams driver 🍿#F1 #CanadianGP pic.twitter.com/GZcdZEnWh0
Οι τωρινοί τεχνικοί κανονισμοί που θεσπίστηκαν το 2022 είχαν ως στόχο να βελτιωθούν οι μάχες εντός πίστας και οι οδηγοί να εξαρτώνται λιγότερο από το DRS. Πράγματι, ήταν πιο εύκολο να ακολουθεί ο ένας οδηγός των άλλο, ωστόσο το DRS ήταν και πάλι απαραίτητο.
BREAKING NEWS: Oscar Piastri's overtake in Baku just received a 81 minute standing ovation from me in my bedroom after watching it for the 100th time pic.twitter.com/KXFkdLNE9h
— ً (@piastrifcb) September 16, 2024
Το 2023 ο μέσος όρος προσπερασμάτων ήταν στα 41,6 ανά Grand Prix. Σε αυτό το νούμερο βοήθησαν αγώνες όπως αυτός του Σπα, του Ζάντβορτ και του Λας Βέγκας. Ωστόσο οι απρόβλεπτοι και ανατρεπτικοί αγώνες ήταν πάντα μέσα στο «παιχνίδι». Φέτος τα νούμερα είναι ανησυχητικά, μιας και μετά από 18 Grand Prix, ο μέσος όσος προσπερασμάτων έχει υποχωρήσει στα 33 ανά αγώνα. Το GP Αζερμπαϊτζάν μετρά τις περισσότερες προσπεράσεις με 50 στο σύνολο, ενώ τις λιγότερες έχει το GP Μονακό με μόλις 4 προσπεράσεις.
Οι αιτίες
Ο λόγος για τον οποίο συμβαίνει αυτό είναι η βελτίωση της αεροδυναμικής απόδοσης των μονοθεσίων. Λόγω αυτού, η παράγωγή περισσότερου ακάθαρτου αέρα κάνει πολύ δύσκολο το έργο των μονοθεσίων που βρίσκονται κοντά σε ένα άλλο, καθώς χάνουν πρόσφυση και αεροδυναμική απόδοση. Το φαινόμενο αυτό έχει γίνει ολοένα και πιο συχνό στο φετινό πρωτάθλημα και τα παράπονα των οδηγών πληθαίνουν αγώνα με τον αγώνα.
And the @cryptocom Overtake Of the Month for July goes to…
— Formula 1 (@F1) August 24, 2024
Oscar Piastri for this mega move on Charles Leclerc at Spa 👏#F1 pic.twitter.com/IxDmpFEjyv
Όλα τα παραπάνω πηγαίνουν κόντρα στη φιλοσοφία των τωρινών τεχνικών κανονισμών, οι οποίοι έχουν σχεδιαστεί για να είναι πιο φιλικοί προς τις μάχες. Παρά τα παράπονα και τις σοβαρές ενδείξεις, οι ομάδες σε συνεργασία με την FIA δεν πίεσαν για καμία αλλαγή ώστε οι μάχες να μην είναι «βασανιστήριο». Γνωρίζοντας πως δεν μπορούν να παλέψουν, οι οδηγοί εξαρτώνται αποκλειστικά από το DRS για να κάνουν προσπέρασμα.
Τα ελαστικά
Οι φετινές γόμες της Pirelli έχουν παίξει επίσης ρόλο στη μείωση των προσπερασμάτων. Η ποικιλομορφία στη στρατηγική έχει σχεδόν εξαφανιστεί και η πλειονότητα των αγώνων είναι διαδικαστικοί με ένα pit-stop. Η έλλειψη φθοράς των ελαστικών μειώνει τις διαφορές μεταξύ των μονοθεσίων, κάτι που αυξάνει κι άλλο τη δυσκολία στις μάχες.
overtake personal pic.twitter.com/8kV34i196J
— gussbagus F1 (@gussbagus_f1) September 23, 2024
Για να υπάρξει καθαρό προσπέρασμα πρέπει ένας οδηγός να έχει διαφορά στην απόδοση κοντά στο ένα δευτερόλεπτο από έναν άλλο, δίχως τη βοήθεια του DRS.
Ακούστε την ομάδα του gMotion στο νέο podcast powered by Ford να αναλύει τον αγώνα της Formula 1 στη Σιγκαπούρη και τη νίκη του Λάντο Νόρις
Φωτογραφίες: F1/X
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!