H KTM ανεβάζει ταχύτητα με αυτοματοποιημένο κιβώτιο

Νίκος Βιτσιλάκης
H KTM ανεβάζει ταχύτητα με αυτοματοποιημένο κιβώτιο
Η KTM παρουσίασε ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, διατηρώντας όμως την εστίασή της στη φιλοσοφία “Ready to Race”.

Με την ονομασία AMT (Automated Manual Transmission) η αυστριακή φίρμα φέρνει στην επιφάνεια ένα κιβώτιο ταχυτήτων που μπορεί να καλύψει κάθε οδηγικό σενάριο, ακροβατώντας ανάμεσα στη σπορ και την καθημερινή χρήση!

ΚΤΜ ΑΜΤ

Στον πυρήνα του, το AMT επιτρέπει στον αναβάτη να επιλέξει μεταξύ της χειροκίνητης αλλαγής ταχυτήτων σε M Mode χωρίς συμπλέκτη ή ενός πλήρως αυτοματοποιημένου κιβωτίου σε A Mode. Μόλις μπει η 1η ταχύτητα, ξεκινά η κίνηση προς τα εμπρός αυξάνοντας τις στροφές του κινητήρα, οπότε ο φυγόκεντρος συμπλέκτης εμπλέκεται και θέτει τη μοτοσυκλέτα σε κίνηση. Αυτό διευκολύνει πολύ την εκκίνηση σε μια ανηφόρα ή στους ελιγμούς με αργή ταχύτητα, ιδιαίτερα σε μια μεγάλη και βαριά μοτοσυκλέτα. Επιπλέον, δεν επιτρέπει να σβήσει ο κινητήρας, κάτι που από μόνο του είναι ένα τεράστιο πλεονέκτημα για τον αναβάτη.

ΚΤΜ ΑΜΤ

 


Σε αντίθεση με τις παραδοσιακές ρυθμίσεις ενός χειροκίνητου κιβωτίου, το AMT διαθέτει μια σειρά ταχυτήτων P–N–1–2–3–4–5–6, με το P να υποδηλώνει “Park” και να αποτρέπει τυχόν ανεπιθύμητη κύλιση της μοτοσυκλέτας. Και οι δύο θέσεις, Park και Neutral, μπορούν να επιλεγούν χρησιμοποιώντας το σχετικό μπουτόν που βρίσκεται στο τιμόνι, ανεξάρτητα από το αν ο κινητήρας λειτουργεί ή όχι, με το μπροστινό ή το πίσω φρένο να χρειάζεται να πατηθεί για να μπει η 1η ταχύτητα.

ΚΤΜ ΑΜΤ


Όσον αφορά στην ταχύτητα αλλαγής σχέσεων, το κιβώτιο ελέγχεται ηλεκτρονικά μέσω της ECU και της μονάδας ελέγχου των αλλαγών. Αυτές γίνονται μέσω ενός ηλεκτρομηχανικού μηχανισμού, με κάθε αλλαγή να διαρκεί μόλις 50 χιλιοστά του δευτερολέπτου, κάτι που είναι συγκρίσιμο με ένα παραδοσιακό κιβώτιο ταχυτήτων που χρησιμοποιεί Quickshifter+.

ΚΤΜ ΑΜΤ


Ωστόσο, με δεδομένα τα πλεονεκτήματα ενός αυτοματοποιημένου κιβωτίου ταχυτήτων, η “μαγκιά” του AMT έγκειται στη χειροκίνητη λειτουργία του, καθόσον δίνει τη δυνατότητα στον αναβάτη να ανεβοκατεβάζει σχέσεις, πάντα χωρίς τη χρήση συμπλέκτη, είτε χρησιμοποιώντας τον παραδοσιακό λεβιέ στο αριστερό του πόδι, είτε πατώντας το μπουτόν +/- που βρίσκεται στο τιμόνι! Το σύστημα AMT επιτρέπει επίσης στους αναβάτες μια ευρεία γκάμα διαμορφώσεων ρύθμισης, με τις λειτουργίες Shifting που δουλεύουν σε συνδυασμό με τις αντίστοιχες Ride να επιτρέπουν ατομικές παραμετροποιήσεις.

ΚΤΜ ΑΜΤ


Το αυτοματοποιημένο σύστημα θα είναι αρχικά διαθέσιμο σε επιλεγμένα επερχόμενα μοντέλα της KTM, με περισσότερες επιλογές να προστίθενται στη γκάμα τα επόμενα χρόνια. Στο βίντεο που ακολουθεί μπορείτε να δείτε τον παγκόσμιο πρωταθλητή Johnny Aubert να οδηγεί μια πρωτότυπη μοτοσυκλέτα με σύστημα ΑΜΤ στο φημισμένο Iron Road Prologue στο Red Bull Erzbergrodeo.

Photo Credit: KTM

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!