Test Drive BYD Seal U DM-i Design: Αλλαγή πλεύσης

Test Drive BYD Seal U DM-i Design: Αλλαγή πλεύσης

Νίκος Γιαννούλας
Test Drive BYD Seal U DM-i Design: Αλλαγή πλεύσης
Το πρώτο μοντέλο της BYD με σύστημα κίνησης plug-in hybrid είναι ενδεικτικό των προθέσεών της για διεύρυνση του πελατολογίου της.

Η BYD λανσαρίστηκε στην Ευρώπη και στην Ελλάδα ως μια εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων Νέας Ενέργειας -με ότι μπορεί να σημαίνει αυτή η φράση. Με απλά λόγια, μια μάρκα με αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταρίας (BEV), όπως αποδείκνυε και η αρχική γκάμα των μοντέλων της.


Ωστόσο, με δεδομένο ότι τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν την πρέπουσα διείσδυση σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές, κατέστη σύντομα προφανές ότι χωρίς προτάσεις με συμβατικούς ή έστω υβριδικούς κινητήρες στη γκάμα της, μια εταιρεία δεν μπορεί να στοχεύει σε υψηλά μερίδια πωλήσεων.

BYD Seal U DM-i


Με την εξαιρετική προσαρμοστικότητα που χαρακτηρίζει τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, δεν αποτελεί έκπληξη ότι και η BYD προχώρησε πολύ άμεσα στην εξέλιξη υβριδικών κινητήριων συνόλων, με το πρώτο που γνωρίζουμε να αφορά στο κατηγορίας D plug-in hybrid SUV της μάρκας, το Seal U DM-i. Το οποίο αποτελεί και το αντικείμενο αυτής της δοκιμής.

 


Τοποθέτηση στο χώρο


Το BYD Seal U DM-i βασίζεται στο αμιγώς ηλεκτρικό BYD Seal U. Όπως και το BEV μοντέλο, διαθέτει ένα επιβλητικό αμάξωμα που βασίζεται στη λογική του Ocean Design όπως το ονομάζει η BYD και ταιριάζει με το όνομα που επέλεξε να του δοθεί. Με μήκος 4,775 μέτρα και πλάτος 1,89, το αυτοκίνητο ανήκει στην κατηγορία των D SUV και φυσικά απευθύνεται σε οδηγούς με μεγάλες προσδοκίες σε χώρους και άνεση.

BYD Seal U DM-i


Στο δεύτερο πεδίο, το BYD Seal U DM-i πλειοδοτεί με μια ανάρτηση – μαγικό χαλί, εξαιρετική ηχομόνωση και αίσθηση ποιότητας από τις κορυφαίες στην κατηγορία. Στο πρώτο όμως -και ενώ πέντε επιβάτες θα φιλοξενηθούν με περισσή άνεση- ο χώρος αποσκευών των 425 λίτρων είναι από τους μικρότερους και αντίστοιχος SUV μοντέλων δύο κατηγοριών κάτω.

BYD Seal U DM-i


Αν είσαι επιβάτης και όχι αποσκευή, απολαμβάνεις ένα χώρο προσεγμένο, ευήλιο και ευάερο, με πληρέστατο επίπεδο εξοπλισμού. Τα καθίσματα είναι επενδεδυμένα με δέρμα μη ζωικής προέλευσης, η τεράστια ηλιοροφή είναι στάνταρ -και μάλιστα διαθέτει ηλεκτρικά συρόμενο αλεξήλιο- όπως επίσης ο διζωνικός κλιματισμός με φίλτρο μικροσωματιδίων, τα ηλεκτρικά, θερμαινόμενα και αεριζόμενα εμπρός καθίσματα, το σύστημα εισόδου χωρίς κλειδί, η ηλεκτρική πόρτα χώρου αποσκευών και πολλά ακόμα στοιχεία.

BYD Seal U DM-i
Η εργονομία είναι πολύ καλή, ενώ το σύστημα πολυμέσων με την τεράστια οθόνη 15,6 ιντσών έχει ένα φιλικό interface. Τα επίπεδα όμως του μενού είναι αρκετά και έτσι ο πολύ καλός φωνητικός βοηθός του συστήματος δούλεψε υπερωρία -τουλάχιστον στα χέρια μας.


Όπως και σε κάθε BYD που έχουμε οδηγήσει μέχρι σήμερα, η κεντρική οθόνη αφής περιστρέφεται για να προσφέρει τόσο κάθετη, όσο και οριζόντια θέαση. Το σύστημα πολυμέσων συμπληρώνεται από ένα ηχοσύστημα της Infinity με 10 ηχεία. Ο πίνακας οργάνων είναι επίσης ψηφιακός, 12,3 ιντσών, με καλή ανάλυση και πληθώρα πληροφορίας. Συμπληρώνεται δε από ένα απλό, όσον αφορά το εύρος των ενδείξεων, αλλά πολύ χρήσιμο head up display.

BYD Seal U DM-i


Από άποψη ασφάλειας, το BYD Seal U DM-i έρχεται με τη «σφραγίδα» της κορυφαίας διάκρισης των πέντε αστέρων του Euro NCAP και διαθέτει μια μεγάλη παλέτα συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης. Όχι με εξαιρετική απόκριση σε όλες τις περιπτώσεις, αλλά σίγουρα άκρως πολύτιμη όταν χρειαστεί η επέμβασή της.

BYD Seal U DM-i


Τεχνολογικός οργασμός


Για ένα παράξενο λόγο, οι υπεύθυνοι μάρκετινγκ της BYD αποφάσισαν να ονομάσουν τη βασική έκδοση του BYD Seal U DM-i με την κίνηση στους εμπρός τροχούς, τον κινητήρα εσωτερικής καύσης με ατμοσφαιρική τροφοδοσία και την ισχύ των 218 ίππων, Boost. Αντίθετα, η κορυφαία έκδοση με τον turbo κινητήρα εσωτερικής καύσης, την τετρακίνηση και την απόδοση των 324 ίππων, αυτή δηλαδή της δοκιμής, ονομάστηκε Design. Ας είναι όμως.

BYD Seal U DM-i


Η δομή του συστήματος κίνησης του BYD Seal U DM-i Design είναι η εξής: Κινητήρας εσωτερικής καύσης βενζίνης, turbo, τετρακύλινδρος εν σειρά 1.497 κ.εκ. απόδοσης 130 ίππων, με αποδοτικότητα που φτάνει το 40,12% -από τις υψηλότερες παγκοσμίως- χάρη στη λειτουργία του με βάση τον κύκλο Miller. Αυτός συνοδεύεται από έναν ηλεκτρικό κινητήρα 204 ίππων στους εμπρός τροχούς και έναν ηλεκτρικό κινητήρα στους πίσω τροχούς, 163 ίππων. Το σύνολο της απόδοσης των κινητήρων ανέρχεται στους 324 ίππους και η μέγιστη ροπή στα 550 Nm.

BYD Seal U DM-i


Οι δύο ηλεκτρικοί κινητήρες αντλούν ρεύμα από μια μπαταρία τεχνολογίας Blade (LFP), χωρητικότητας 18,3 kWh, η οποία φορτίζεται κατά το φρενάρισμα, κατά το ρολάρισμα, αλλά και από εξωτερική πηγή, τόσο AC, όσο και DC. Στην πρώτη περίπτωση η ισχύς φόρτισης μπορεί να φτάσει έως και τα 11 kW, ενώ στη δεύτερη τα 18 kW. Οι δύο αυτές τιμές είναι κορυφαίες για plug-in hybrid σύστημα κίνησης και σημαίνουν χρόνους πλήρους φόρτισης της εντελώς άδειας μπαταρίας, λίγο πάνω από 1 ώρα.
Στο 95% των περιπτώσεων κίνησης, το plug-in hybrid σύστημα του BYD Seal U DM-i Design λειτουργεί εξαιρετικά. Με πλήρως φορτισμένη την μπαταρία, το αυτοκίνητο λειτουργεί πάντα με τους ηλεκτρικούς κινητήρες, ειδικά αν έχει επιλεγεί το EV Mode. Αν έχει επιλεγεί το HEV Mode, τότε σε περίπτωση που οδηγός ζητήσει πλήρη ισχύ, μπαίνει στο παιχνίδι και ο κινητήρας. Με την μπαταρία σε χαμηλό επίπεδο φόρτισης, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης φροντίζει να παρέχει επαρκές ρεύμα για τους ηλεκτρικούς κινητήρες, αλλά και ισχύ στους εμπρός τροχούς όταν κρίνεται απαραίτητο. Το κιβώτιο είναι ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο CVT (συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων).

BYD Seal U DM-i


Το αυτόματο κιβώτιο και το προσεγμένο λογισμικό καθιστούν τη μετάβαση από το ένα σενάριο λειτουργίας στο άλλο ελάχιστα έως καθόλου αισθητή στον οδηγό, ενώ η αίσθηση της ισχύος είναι πάντα επαρκής. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις όπου το σύστημα φτάνει στα όριά του.


Ένα από αυτά τα όρια το ανακαλύψαμε σε διαρκή ανωφέρεια στον αυτοκινητόδρομο, όπου κινούμαστε για αρκετά χιλιόμετρα με μέγιστη ταχύτητα 130 χλμ./ώρα. Σε αυτή τη συνθήκη ο κινητήρας έφτασε στο όριο των στροφών του για να παρέχει επαρκές ρεύμα, με αποτέλεσμα έντονο θόρυβο στο εσωτερικό. Επίσης ο ρυθμός της επιτάχυνσης έπεσε δραματικά, καθώς οι δύο ηλεκτρικοί κινητήρες που επωμίζονται το κύριο έργο κίνησης δεν είχαν επαρκές απόθεμα ενέργειας στη μπαταρία ώστε να αποδώσουν το μέγιστο της ισχύος τους. Στο παραπάνω σενάριο δεν βοήθησαν φυσικά ούτε τα 2.100 κιλά του βάρους του αμαξώματος.

BYD Seal U DM-i


Αυτή λοιπόν ήταν η μόνη περίπτωση που νοιώσαμε ότι «μείναμε από δύναμη», καθώς σε όλες τις άλλες οι 324 ίπποι και τα 550 Nm ροπής βγάζουν με ευκολία τα κάστανα από τη φωτιά. Η BYD υποστηρίζει ότι το Seal U DM-i Design καταφέρνει να επιταχύνει από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε 5,9 δευτερόλεπτα και η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται στα 180 χλμ./ώρα. Πράγματι, το αυτοκίνητο είναι ιδιαίτερα ταχύ και εξαιρετικά ικανό στις προσπεράσεις, αλλά όπως προείπαμε δεν εμπνέει για γρήγορη οδήγηση. Αντίθετα, αποζημιώνει τον οδηγό που θέλει σβελτάδα, χωρίς εντάσεις.

BYD Seal U DM-i


Ωραίες και ευπρόσδεκτες οι δυναμικές επιδόσεις, όμως ο λόγος που κάτω από το αμάξωμα του BYD Seal U DM-i Design λειτουργεί ένα ολόκληρο «εργοστάσιο» τριών κινητήρων, μπαταριών, κιβωτίου, ηλεκτρονικών εγκεφάλων και δεκάδων αισθητήρων, είναι η αποδοτικότητα. Και ακριβώς σε αυτό το σημείο είναι που «βγάζεις το καπέλο» στους μηχανικούς της BYD. Σε αμιγώς υβριδική λειτουργία και χωρίς η οδήγηση να έχει ως κύριο στόχο την οικονομία, το αυτοκίνητο καταναλώνει κατά μέσο όρο περίπου 7 λίτρα/100 χλμ. Στην πόλη, όπου προκύπτει πιο έντονη ανάκτηση, ακόμα λιγότερα.


Με την μπαταρία γεμάτη, κάνεις σχετικά άνετα 70 περίπου χιλιόμετρα, με κλιματισμό, οπότε οι καθημερινές διαδρομές στην πόλη εύκολα καλύπτονται χωρίς ίχνος κατανάλωσης ορυκτού καυσίμου.


Ας πάμε ένα ταξίδι


Με γόνατα εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, από άποψη σχεδίασης η ανάρτηση του BYD Seal U DM-i δεν υπολείπεται των κορυφαίων αυτοκινήτων της κατηγορίας. Η επιλογή των μηχανικών να την καταστήσουν ιδιαίτερα ενδοτική, έχει πολλά θετικά στοιχεία, ειδικά στην κίνηση χαμηλών ταχυτήτων, τα οποία σχετίζονται με την άνεση και την χαλάρωση. Από την άλλη πλευρά, αν ο οδηγός αποφασίσει να κινηθεί γρήγορα, θα ανακαλύψει ότι η ανάρτηση δεν ελέγχει με ακρίβεια τις κινήσεις του αμαξώματος και, επιπρόσθετα, το σύστημα διεύθυνσης έχει και αυτό ρύθμιση με στόχευση την ελαφριά λειτουργία και όχι την μετάδοση επαρκούς πληροφορίας.

BYD Seal U DM-i


Πολύ γρήγορα λοιπόν θα πάρει την απόφαση να εκμεταλλευτεί το υψηλό περιθώριο πρόσφυσης από τους τροχούς των 19 ιντσών και να χαλαρώσει, απολαμβάνοντας τη διαδρομή με κεκτημένες ταχύτητες και γραμμές, όχι απότομες αλλαγές κατεύθυνσης. Σε συνθήκες σβέλτης αλλά ήπιας οδήγησης, στην πόλη και στον αυτοκινητόδρομο, το BYD Seal U DM-i είναι απολαυστικό και χαλαρωτικό, όπως πρέπει δηλαδή να είναι ένα μεγάλο SUV.

BYD Seal U DM-i


Χάρη στην τετρακίνηση και την πολύ ενδοτική ανάρτηση, το BYD Seal U DM-i Design δεν θα πει όχι και σε διάσχιση χωματόδρομων, ακόμα και κακοτράχαλων. Σε αυτό βοηθούν και τα προγράμματα απόδοσης του κινητήρα και της μετάδοσης, τα οποία είναι πλούσια και εκτός από τις συνήθεις επιλογές Eco, Normal, Sport και Snow του δικίνητου μοντέλου Boost, το τετρακίνητο της δοκιμής διαθέτει επιπρόσθετα τα Sand και Muddy, όταν οι συνθήκες γίνουν απαιτητικές.

Ένας ελέφαντας στην ζυγαριά


Χαλαρωτική αίσθηση και ευκολία οδήγησης, οικονομία, μεγάλοι χώροι επιβατών αλλά όχι αποσκευών, εξοπλισμός που δεν χωρά τίποτα να προσθέσεις, ποιότητα από το πάνω ράφι και αποδεκτή αισθητική, συνθέτουν ένα μεγάλο SUV που κοιτάζει απευθείας στα μάτια τον ανταγωνισμό.

BYD Seal U DM-i


Δεν είναι άψογο, ειδικά για όσους αποζητούν κάτι με δυναμική οδική συμπεριφορά ή μεγάλο χώρο αποσκευών. Για όσα προσφέρει όμως -προσθέστε τα 6 χρόνια ή 150.000 χλμ. της εγγύησης για τα μηχανικά μέρη και τα 8 έτη ή 200.000 χλμ. για την μπαταρία- το κόστος των 46.500 ευρώ είναι σχεδόν «χάρισμα»: Στην πλευρά των πλεονεκτημάτων κτήσης, είναι σαν να ανέβηκε ελέφαντας. Για τους εταιρικούς χρήστες μάλιστα δεν προστίθεται φόρος χρήσης, καθώς το κόστος και των δύο εκδόσεων του μοντέλου προ φόρων δεν ξεπερνά τα 40.000 ευρώ.

Photo Credit: gmotion team

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!