Tesla: Πληρώνει το τίμημα του Μασκ με πτώση 71% στα κέρδη

Η Tesla ανακοίνωσε πτώση 71% στα καθαρά της κέρδη για το πρώτο τρίμηνο του 2025, την ώρα που η παρουσία του Ίλον Μασκ στην κυβέρνηση Τραμπ προκαλεί έντονες αντιδράσεις - και ενδεχομένως έχει κόστος για την εταιρεία.
Η αμερικανική εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων βρέθηκε αντιμέτωπη με πτώση εσόδων κατά 9% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο, την ώρα που οι παραδόσεις οχημάτων μειώθηκαν κατά 13%. Αν και η Tesla αποδίδει μέρος της πτώσης στην αναβάθμιση των εργοστασιακών της γραμμών παραγωγής για το νέο Model Y, η εικόνα είναι σύνθετη και πολιτικά φορτισμένη.
Ο Μασκ, οι δασμοί και το DOGE
Η εμπλοκή του Ίλον Μασκ στην κυβέρνηση Τραμπ, μέσω της ειδικής συμβουλευτικής πρωτοβουλίας DOGE (Department Of Government Efficiency), έχει δημιουργήσει τριγμούς. Αν και ο Μασκ έχει δηλώσει πως θα περιορίσει την εμπλοκή του το επόμενο διάστημα, αναλυτές συνδέουν ευθέως την πολιτική του στάση με τη δημόσια εικόνα της Tesla, η οποία πλήττεται.
Παράλληλα, η εταιρεία επηρεάζεται από τις αλλαγές στη διεθνή εμπορική πολιτική, με τους νέους δασμούς που έχει επιβάλει ο Τραμπ να αυξάνουν σημαντικά το κόστος εισαγωγής εξαρτημάτων για τη Tesla. Αν και η παραγωγή της γίνεται στις ΗΠΑ, η εφοδιαστική αλυσίδα της παραμένει παγκοσμιοποιημένη και συνεπώς ευάλωτη.
Ο ίδιος ο Μασκ δήλωσε: «Είμαι υπέρ των χαμηλών δασμών. Πιστεύω ότι οδηγούν σε ευημερία. Αλλά η απόφαση ανήκει στους εκλεγμένους εκπροσώπους του λαού». Παρόλα αυτά, οι οικονομικές συνέπειες είναι ήδη εμφανείς: μετοχές σε χαμηλά επίπεδα, αντιδράσεις σε σημεία πώλησης, ακόμα και περιστατικά βανδαλισμού σε αντιπροσωπείες.
Η επόμενη μέρα της Tesla
Παρά τις πιέσεις, ο Μασκ παραμένει αισιόδοξος: «Έρχονται απρόσμενα εμπόδια, αλλά είμαι εξαιρετικά αισιόδοξος για το μέλλον της εταιρείας». Στόχος είναι η παραγωγή νέων, πιο προσιτών μοντέλων μέσα στο 2025 – αν και, όπως σημειώνουν οι αναλυτές, η Tesla έχει ιστορικό καθυστερήσεων σε τέτοια projects.
Πρόκειται για μοντέλα που θα βασίζονται σε απλοποιημένες εκδόσεις του Model Y και Model 3, με χαμηλότερο κόστος παραγωγής, αλλά και λιγότερα χαρακτηριστικά εξοπλισμού. Παράλληλα, ο Μασκ υπόσχεται ότι το 2025 θα δούμε τα πρώτα ρομποτικά ταξί (robotaxis) της εταιρείας στους δρόμους του Όστιν.
Ο ίδιος επιμένει επίσης ότι η τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης θα επιτρέψει στα οχήματα της Tesla να μεταφέρουν τον οδηγό τους στον προορισμό του ενώ κοιμάται, πριν το τέλος του 2025. Οι σχετικές υποσχέσεις, ωστόσο, έχουν διαψευστεί πολλάκις στο παρελθόν.
Προς το παρόν, ο Μασκ δηλώνει ότι από τον Μάιο θα αφιερώνει λιγότερο χρόνο στις κυβερνητικές του υποχρεώσεις. Το αν αυτό θα φέρει αποτελέσματα και στην πορεία της Tesla, παραμένει ανοιχτό ερώτημα.
Φωτογραφίες: Tesla/Shutterstock
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!