Όποιος ζει με το σπαθί, απ' το σπαθί θα πάει

Όποιος ζει με το σπαθί, απ' το σπαθί θα πάει
Οι τραυματισμοί του Μαρκ Μάρκεθ αποδεικνύουν ότι δεν μπορείς για πάντα να ζεις στην κόψη του ξυραφιού.

Ο Μαρκ Μάρκεθ είναι μια πολύ ιδιαίτερη περίπτωση ανθρώπου και ίσως ο πιο ταλαντούχος αναβάτης που έχει εμφανιστεί στην ιστορία των αγώνων μοτοσικλέτας. Ο 29χρονος Ισπανός μπορεί να κάνει πάνω στη μοτοσικλέτα πράγματα που δεν ξέραμε ότι μπορούν να γίνουν, με κυριότερο χαρακτηριστικό της οδήγησής του είναι η ικανότητά του να την ελέγχει στο όριό της - ή ακόμα και πάνω από αυτό.

marquez

Η οριακή αυτή οδήγηση είναι προϊόν της προσωπικότητας και του χαρακτήρα του Μάρκεθ. Έχει ως αποκλειστικό στόχο τη νίκη και δεν κοιτάζει τίποτα πέρα και έξω από αυτήν. Και όταν μιλάμε για νίκη, δεν εννοούμε μόνο το παγκόσμιο πρωτάθλημα. Ο Μάρκεθ κυνηγάει πάντα την πρωτιά είτε πρόκειται για δοκιμές, για κατατακτήριες ή αγώνα - ακόμα και όταν δεν χρειάζεται να το κάνει. Με αυτόν τον τρόπο σκέψης έχτισε όλη του την καριέρα και έτσι θα γραφτεί στις σελίδες του βιβλίου της ιστορίας των αγώνων.

Ο ξεχωριστός Μαρκ Μάρκεθ

Όταν ο Μάρκεθ ανέβηκε στη μεγάλη κατηγορία του MotoGP, το 2013, όλοι γνωρίζαμε ότι πρόκειται για κάτι ξεχωριστό. Το ίδιο φυσικά γνώριζαν και στη Honda, και τον έριξαν αμέσως στα βαθιά. Τον τοποθέτησαν στην εργοστασιακή ομάδα Repsol Honda και τον έβγαλαν στην πίστα να κάνει αυτό που ξέρει. Εκείνος το έκανε, και οι τίτλοι άρχισαν να συσσωρεύονται. Ο Μάκρκεθ κέρδισε τα πρωταθλήματα του 2013, 2014, 2016, 2017, 2018 και 2019.

 

marquez

Το σημαντικό είναι ότι η κυριαρχία του Μάρκεθ δεν βασίστηκε στην ανωτερότητα της Honda. Αντίθετα, στις περισσότερες περιπτώσεις η μοτοσικλέτα του δεν ήταν ανάμεσα στις κορυφαίες του grid. Το ταλέντο του, όμως, η οδήγησή του και η προσήλωσή του στη στη νίκη τον έκαναν να επικρατεί επί του ανταγωνισμού και να φτάνει κάθε φορά στον τίτλο.

Μόνιμο φλερτ με το όριο

Παρακολουθώντας τον Μάρκεθ να οδηγεί τη μοτοσικλέτα στην πίστα, αμέσως γίνεται φανερό ότι ο Ισπανός έφτανε το μηχάνημα στα όριά του. Ιδιαίτερα τα μπροστινά συστήματα των Honda που πέρασαν από τα χέρια του «υπέφεραν» στα σιρκουί όλου του κόσμου. Κανείς άλλος αναβάτης της Honda δεν κατάφερε να «δαμάσει» την αγωνιστική RC213V με τον τρόπο που το έκανε ο Ισπανός. Ακόμα πιο εντυπωσιακός όμως ήταν ο τρόπος που ο Μάρκεθ «έσωζε» τις πτώσεις. Εκεί που ήσουν απόλυτα βέβαιος ότι είχε πέσει και είχες ήδη κάνει εικόνα τον Ισπανό να βρίσκεται στην αμμοπαγίδα, ξαφνικά τον έβλεπες πάνω στη μοτοσικλέτα να συνεχίζει και δεν είχες απολύτως καμία ιδέα πώς το κατάφερε αυτό.

Δεν έλειπαν βέβαια και οι «κανονικές» πτώσεις. Ο Μάρκεθ στην προσπάθειά του να βρει το όριο της μοτοσικλέτας και της πίστας πολλές φορές το ξεπερνούσε και ακόμα και η προαναφερθείσα, σχεδόν υπερφυσική, του ικανότητα δεν μπορούσε να τον σώσει. Πάντα όμως οι πτώσεις αυτές, που σημειώνονταν κυρίως σε ελεύθερες δοκιμές, ήταν διδακτικές και τις χρησιμοποιούσε για να βελτιστοποιήσει την απόδοσή του στους αγώνες.

Η πτώση που τα άλλαξε όλα

Για πολλά χρόνια βλέπαμε τον Μάρκεθ να ακροβατεί στην κόψη του ξυραφιού και τελικά να τη γλιτώνει φθηνά. Συζητούσαμε πάντα μεταξύ μας ότι κάποια στιγμή θα πέσει -και θα χτυπήσει- άσχημα, αν συνεχίσει να οδηγεί έτσι. Εκείνος όμως έκανε πάντα τα «μαγικά» του κατάφερνε κάθε φορά να βγαίνει σχεδόν αλώβητος. Γίναμε μάρτυρες σκηνικών ανεπανάληπτων. Δεν ήταν μία και δύο οι φορές που ο Μάρκεθ μπορεί να έπεφτε, να έτρεχε -με τα πόδια- στο γκαράζ για τη δεύτερη μοτοσικλέτα και να έβγαινε αμέσως στην πίστα για να σημειώσει τον καλύτερο χρόνο.

Και πάνω που πιστέψαμε ότι είναι «άθραυστος», άρχισαν να έρχονται τα προβλήματα. Πρώτα ήρθε μια χειρουργική επέμβαση στον αριστερό του ώμο για να αποφευχθεί η εξάρθρωση στα τέλη του 2018, στη συνέχεια υποβλήθηκε στην ίδια επέμβαση στον αριστερό ώμο στα τέλη του 2019, μόνο που σε αυτήν την περίπτωση η ανάρρωση αποδείχτηκε πολύ πιο περίπλοκη.

marquez

Στον πρώτο αγώνα του 2020 στη Χερέθ, ο Marquez είχε μια σοβαρή πτώση, με μεγάλη ταχύτητα, στη στροφή 4 της πίστας, στην οποία χτυπήθηκε από τη μοτοσικλέτα και έσπασε το δεξί του χέρι. Εκεί πήρε μια απόφαση, που αποδείχτηκε τόσο λανθασμένη όσο και αποφασιστική για όσα έγιναν μετά. Μία εβδομάδα αργότερα προσπάθησε να επιστρέψει στους αγώνες στην ίδια πίστα. Είδε όμως τη μεταλλική πλάκα που κρατούσε το σπασμένο του βραχιόνιο οστό να λυγίζει, ξεκινώντας έτσι μια μακρά περίοδο ανάρρωσης καθώς το οστό μολύνθηκε και δεν επουλώθηκε. Έτσι, ο Ισπανός έχασε ολόκληρη τη σεζόν του 2020 και τον πρώτο αγώνα του 2021.

Μια δύσκολη επιστροφή

Ο Marquez άρχισε να ανακτά σιγά-σιγά τη φόρμα του κατά τη διάρκεια της σεζόν του 2021, σημειώνοντας μάλιστα και δύο νίκες, όταν είχε ατύχημα στην προπόνηση σε μια μοτοσικλέτα enduro, προκαλώντας περαιτέρω ζημιά στο νεύρο στο δεξί του μάτι το οποίο είχε αρχικά τραυματίσει στη Sepang το 2011, στο τέλος της πρώτης του σεζόν στη Moto2. Έτσι, επέστρεψε το πρόβλημα της διπλωπίας, δηλαδή ο Ισπανός τα έβλεπε διπλά. Ο Δρ Σάντσεθ Νταλμάου, ο ειδικός που θεράπευε τον Μάρκεθ την πρώτη φορά, αποφάσισε να μην χειρουργηθεί και ο Ισπανός έκανε συντηρητική θεραπεία για την αποκατάσταση.

Ο Μάρκεθ ξεπέρασε και αυτήν τη φορά το πρόβλημα της διπλωπίας και ξεκίνησε κανονικά τη φετινή σεζόν. Έτρεξε στον αγώνα του Κατάρ χωρίς προβλήματα και τερμάτισε στην 5η θέση. Στον αγώνα της περασμένης Κυριακής στην Ινδονησία, όμως έπεσε για άλλη μία φορά και μάλιστα πολύ άσχημα. Η πρώση του Μάρκεθ στη Μανταλίκα ήταν τόσο σοβαρή που χτύπησε το κεφάλι του, κάνοντας ξανά ζημιά στο νεύρο που ελέγχει τους μύες στο μάτι του.

Ο Μάρκεθ άρχισε να έχει συμπτώματα διπλωπίας κατά το ταξίδι της επιστροφής του στη Βαρκελώνη. Όταν έφτασε εκεί επισκέφθηκε τον Δρ. Σάντσεθ Νταλμάου, ο οποίος τον εξέτασε και τον έστειλε για μαγνητική τομογραφία εγκεφάλου. Η διάγνωση του γιατρού έδειξε όντως ένα νέο επεισόδιο διπλωπίας και η συστασή του ήταν ο Μαρκέθ να ακολουθήσει αρχικά συντηρητική θεραπεία και να υποβληθεί σε νέες εξετάσεις την επόμενη εβδομάδα. Μετά τις εξετάσεις αυτές θα εκτιμηθεί πότε θα μπορέσει να επιστρέψει στην αγωνιστική δράση.

Δεν θα είναι πια ο ίδιος

Ο νέος αυτός τραυματισμός του Μάρκεθ εγείρει ερωτήματα για το πότε -και για το αν- θα επιστρέψει. Ωστόσο, ο αναβάτης της Repsol Honda είχε ήδη αποδεχτεί τον κίνδυνο επανάληψης του τραυματισμού σε περίπτωση νέας πτώσης. Ο γιατρός τού έχει ξεκαθαρίσει ότι η βλάβη στο νεύρο είναι μόνιμη και κάθε φορά που θα πέφτει στην πίστα θα υπάρχει η πιθανότητα να το ξανατραυματίσει.

marquez

Αυτό που από πιθανότητα αρχίζει να γίνεται βεβαιότητα είναι ότι μάλλον δεν θα δούμε ξανά τον ίδιο Μαρκ Μάρκεθ, αυτόν που με υπερφυσικό τρόπο αψηφούσε τους νόμους της φυσικής. Θα τον δούμε πιθανότατα να επιστρέφει στους αγώνες, που τόσο αγαπά. Μπορεί ακόμα να τον δούμε να διεκδικεί ξανά νίκες και πρωταθλήματα. Αυτό όμως δεν θα είναι πια κάτι που θα καταφέρνει σχεδόν μόνος του, βασιζόμενος στο ταλέντο και τις ικανότητές του. Θα προκύπτει από το συνδυασμό μιας πολύ καλής μοτοσικλέτας, που θα μπορεί να οδηγηθεί γρήγορα χωρίς να χρειάζεται να υπερβεί τα όρια, με το αδιαμφισβήτητο οδηγικό του ταλέντο.

Η ακροβασία στο τεντωμένο σχοινί έχει δυστυχώς το κόστος της. Δεν είναι δυνατόν να πέφτεις και κάθε φορά να ξεσκονίζεσαι και να ξεκινάς πάλι από την αρχή. Τόσο το σωματική όσο και το πνευματική καταπόνηση γίνεται τόσο μεγάλη που απλώς δεν μπορείς να συνεχίσεις με τον ίδιο ρυθμό. Κάπου βαθιά μέσα μου ξέρω ότι μάλλον δεν θα ξαναδούμε τα μαγικά του Μαρκ Μάρκεθ στις πίστες του κόσμου. Ελπίζω όμως ότι θα συνεχίσουμε να τον βλέπουμε να τρέχει για πολλά χρόνια ακόμα.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

Κώστας Παστρίμας
Κώστας Παστρίμας

Ο Κώστας Παστρίμας μπήκε στο χώρο της δημοσιογραφίας λίγο πριν από την αλλαγή του αιώνα ως επιμελητής κειμένων σε ημερήσιες εφημερίδες. Λίγο αργότερα πέρασε «μπροστά» από τα κείμενα, γράφοντας κυρίως για αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, μηχανοκίνητα σπορ και όλα τα σχετικά με αυτά. Από νωρίς πίστεψε στη δύναμη του διαδικτύου, την εποχή που δεν ήταν ούτε κατά διάνοια όσο διαδεδομένο είναι πλέον, «χτίζοντας» τα μέσα που ήταν οι πρωτοπόροι της εποχής τους. Ανήκει στο δυναμικό της Liquid από το 2021.