Formula 1: Η FIA σήμερα τα έκανε σαλάτα!

Πάνος Σεϊτανίδης Πάνος Σεϊτανίδης
Formula 1: Η FIA σήμερα τα έκανε σαλάτα!
Ο Π. Σεϊτανίδης σχολιάζει την απίστευτη σύγχυση και τις αποφάσεις στο φινάλε του Grand Prix της F1 στην Ιαπωνία.

Η Παγκόσμια Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού έχει βρεθεί πολλάκις στο στόχαστρο. Κακά τα ψέματα, αποτελεί εύκολο και αναπόφευκτο στόχο. Για τις ομάδες που είναι επιχειρήσεις και έχουν συμφέροντα, για το κοινό που καλώς ή κακώς παθιάζεται με το σπορ και τους ήρωές του.

Κοιτώντας τα πράγματα αποστασιοποιημένα, συνήθως μπορείς να βρεις τη λογική που δεν μπορεί να εντοπίσει κάποιος που εκνευρίζεται επειδή χάνει η ομάδα του ή ο αγαπημένος του οδηγός. Άλλωστε στο τέλος της ημέρας, όλα είναι γραμμένα σε μία κόλλα χαρτί (λέμε τώρα) κι όσα δεν είναι, μπορούν να ερμηνευτούν από εντέχνως ασαφή άρθρα.

Βάσει των παραπάνω, δεν θα είχαμε ποτέ προβλήματα αν δεν έμπαινε στη μέση ο ανθρώπινος παράγοντας και ο παράγοντας της πίεσης χρόνου. Αυτοί αρκούσαν για να προκύψουν στην Ιαπωνία τα δύο κερασάκια στην τούρτα του χάους, που κακά τα ψέματα, επισκίασε την κατάκτηση του τίτλου από τον Μαξ Φερστάπεν.

Grand Prix Ιαπωνίας 2022

Προσοχή: Το μεγάλο έγκλημα της FIA στην Ιαπωνία έγινε στην διακοπή του αγώνα, με την τραγική εικόνα του γερανού μέσα στην αγωνιστική διαδρομή. Όμως αυτό, θα το «δικάσουμε» σε δεύτερο χρόνο. Σήμερα θα σταθούμε σε όσα έγιναν στο φινάλε.

 

Το video με τον Φερστάπεν να θέλει να το ακούσει 2-3 φορές για να πειστεί πως είναι πρωταθλητής, τα λέει όλα. Κι όταν δεν γνωρίζει ο ίδιος ο πρωταθλητής, όταν έχει άγνοια η ομάδα του, όταν το ίδιο το σπορ δεν έχει αντιληφθεί πως ο τίτλος έχει κριθεί, τότε κάτι έχει πάει στραβά. Πολύ στραβά.

Η εκ των υστέρων εξήγηση από πλευράς FIA, είναι πως σύμφωνα με το άρθρο 6.5 των αγωνιστικών κανονισμών του σπορ, τα άρθρα που τέθηκαν φέτος σε ισχύ σχετικά με τις μειωμένες βαθμολογήσεις σε αγώνες που δεν έχει καλυφθεί το 100% της συνολικής απόστασης που πρέπει να διανύσει ο νικητής, δεν είχαν εφαρμογή στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Μαξ Φερστάπεν

Ο λόγος, απλός: ο αγώνας δεν διακόπηκε οριστικά. Είχαμε επανεκκίνηση και φτάσαμε σε καρό σημαία άρα πρέπει να απονεμηθούν όλοι οι βαθμοί. Το γράμμα του νόμου λοιπόν, έχρισε από τώρα πρωταθλητή τον Φερστάπεν. Το δέχομαι, όντως αυτό λέει το άρθρο. Γιατί όμως να υπάρξει όλη αυτή η σύγχυση;

Τελείωσε ο αγώνας (έπεσαν και οι ποινές που θα δούμε σε λίγο) και ο πρωταθλητής και η ομάδα του δεν πανηγύριζαν. Τα ΜΜΕ δεν έκαναν λόγο για πρωταθλητή. Ακόμα και η μετάδοση του F1 TV, τόσο η αυτόνομη όσο κι εκείνη μέσω του Sky Sports, δεν είχαν διθυράμβους. Αντίθετα, σε όλη τη διάρκεια του αγώνα, μιλούσαν για μειωμένη βαθμολόγηση. Συγκεκριμένα πως θα βαθμολογηθούν οι πρώτοι δέκα με 19, 14, 12, 10, 8, 6, 4, 3, 2, 1 βαθμούς αντίστοιχα, διότι στο πέσιμο της καρό σημαίας είχε συμπληρωθεί το 50% της συνολικής απόστασης του αγώνα. Συγκεκριμένα το 52%.

Αφού αυτό δεν είχε εφαρμογή, αφού η FIA είχε κανονισμό που φυσικά δεν είχε τύχει να εφαρμοστεί ποτέ στην ιστορία του σπορ αλλά υπήρχε, αφού ήταν έτοιμοι να δείξουν γραφικά στις οθόνες πίσω από τον Μαξ, δεν βρέθηκε ένας άνθρωπος να προλάβει αυτό το φιάσκο; Ήταν εξαιρετικά απλό: έπρεπε απλά να το κοινοποιήσει στους εκφωνητές της επίσημης τηλεοπτικής μετάδοσης. Να το μοιραστούν αυτοί με το κοινό και να ξέρει όλος ο πλανήτης τι παίζεται. Να το πάω πιο μακριά; Να προσαρμόσουν και οι ομάδες τις στρατηγικές τους σε αυτά τα δεδομένα!

Μαξ Φερστάπεν

Αντίθετα, στο F1 TV είχαν άγνοια. Όπως όλοι μας. Είναι χαρακτηριστικό πως ενώ στα social media της Formula 1 τα post έρχονται με το… πέσιμο της καρό σημαίας, αυτή τη φορά είχαν περάσει 10 λεπτά και δεν υπήρχε πουθενά post για πρωταθλητή. Όλοι, παντού, κοιτούσαν ο ένας τον άλλο με απορία. Ώσπου να βγάλει η FIA την «κίντερ έκπληξη».

Και πάμε και στο θέμα της ποινής. Είναι a priori καταστροφικό να προσπαθείς να διορθώσεις το λάθος με λάθος – καταλήγεις με λάθος στο τετράγωνο. Πριν από μία εβδομάδα οι αγωνοδίκες αποφάσισαν με ρυθμό βραδύποδα να περιοριστούν σε επίπληξη στον ήδη νικητή Σέρχιο Πέρεζ. Σωστή απόφαση κατά τη γνώμη μου αλλά απελπιστικά καθυστερημένη, σε βαθμό που γέννησε ερωτηματικά και εκνευρισμό στο στρατόπεδο της Ferrari.

Το πάνελ των αγωνοδικών στο Grand Prix της Σιγκαπούρης αποτελούσαν o Δόκτωρ Γκερντ Ένσερ, ο Μάθιου Σέλεϊ, ο Ντέρεκ Ουόργουικ ως εκπρόσωπος των οδηγών και ο Νις Σέτι, ως τοπικός αγωνοδίκης. Στην Ιαπωνία το πάνελ απαρτιζόταν από τον Γκάρι Κόνελι, τον Φέλιξ Χόλτερ, τον Καζουχίρο Τσούγκε ενώ εκπρόσωπος των οδηγών είναι ο Μίκα Σάλο. Σύνθεση αλλαγμένη στο 100%. Ίσως θυμάστε τι έγραφα την περασμένη εβδομάδα για την αστάθεια στην επιβολή ποινών.

Αυτοί λοιπόν, κινήθηκαν με ταχύτητα δίνης. Καταλαβαίνω το γιατί: αντιλαμβάνονταν πως η απόφασή τους έκρινε τον τίτλο και δεν ήθελαν να προκύψει πρωταθλητής μία ώρα μετά τον τερματισμό. Και για να καλύψουν το λάθος της Σιγκαπούρης, πήραν απόφαση fast track, τιμωρώντας τον Σαρλ Λεκλέρ για τη φάση του τελευταίου chicane. Που ενδεχομένως ορθώς το έκαναν αλλά ξαφνικά να βγει τέτοια απόφαση, τόσο κρίσιμη απόφαση, μέσα σε… δευτερόλεπτα; Πήγαμε στο άλλο άκρο. Και καλά κάνει και φωνάζει η Ferrari.

Τι κατάφεραν όλα αυτά; Ένα τεράστιο επικοινωνιακό φιάσκο, με οδηγούς, ομάδες, δημοσιογράφους, θεατές, να παρακολουθούν όλοι με απορία. Κι αν πέρυσι μία απόφαση της FIA έκανε την F1 να τρίβει τα χέρια της γιατί εκτόξευσε στη στρατόσφαιρα τη δημοτικότητα του σπορ, φέτος αποτελεί ένα ακόμα σημείο τριβής ανάμεσα στις δύο πλευρές που παρά τα μέλια στις επίσημες ανακοινώσεις, βρίσκονται ολοένα και πιο συχνά «απέναντι». Κακά τα ψέματα, αλλιώς ήταν με πρόεδρο τον Ζαν Τοντ, αλλιώς με τον Μοχάμεντ Μπεν Σουλαγέμ.

Η FIA αιφνιδίασε τη Liberty Media και τις ομάδες ανακοινώνοντας το πρόγραμμα του 2023, μας αιφνιδίασε όλους ανακοινώνοντας σήμερα πρωταθλητή. Αναρωτιέμαι τι θα ανακοινωθεί όταν τριτώσει το κακό!

Μαξ Φερστάπεν

Υ.Γ.1 Όσα έγιναν, όπως έγιναν, ουσιαστικά χάλασαν το «πάρτι» για τον Φερστάπεν που ειδικά φέτος, ήθελε να γιορτάσει τον τίτλο δίχως παρασκήνιο και ίντριγκες. Καλά πήγε αυτό.

Υ.Γ.2 Κι όλα αυτά ενώ αύριο περιμένουμε τις ανακοινώσεις σχετικά με ενδεχόμενη παραβίαση των ορίων προϋπολογισμών. Άλλη μία κακή από επικοινωνιακής (κι όχι μόνο) πλευράς διαχείριση, σε ένα θέμα που αποτελεί βραδυφλεγή βόμβα.

Φωτογραφίες: Red Bull Content Pool

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

Πάνος Σεϊτανίδης
Πάνος Σεϊτανίδης

Ο Πάνος Σεϊτανίδης ξεκίνησε από τα γήπεδα το 1996, αλλά η έλευση της νέας χιλιετίας τον βρήκε να επικεντρώνεται σε όσα συμβαίνουν στις ειδικές διαδρομές και τις πίστες του κόσμου. Από το 2000 έως και το 2015 ήταν ανελλιπώς μέλος της ομάδας σχολιασμού και παρουσίασης των Grand Prix της F1 σε Alpha, ΑΝΤ1 και ΝΕΡΙΤ ενώ παράλληλα είχε συμμετοχή σε πληθώρα άλλων τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών εκπομπών. Έχει θητεύσει σε κορυφαία περιοδικά ειδικού Τύπου (CAR, F1 Racing, Drive, Motorsport Magazine κ.α.) ενώ διαδικτυακά, «γράφει χιλιόμετρα» εδώ και δύο δεκαετίες. Είναι μέλος της οικογένειας της Liquid Media από το 2021, όταν και ανέλαβε το ρόλο του επικεφαλής περιεχομένου στο gMotion by Gazzetta.