Τα κινεζικά αυτοκίνητα τρομάζουν τους Ευρωπαίους κατασκευαστές

Νίκος Γιαννούλας Νίκος Γιαννούλας
Τα κινεζικά αυτοκίνητα τρομάζουν τους Ευρωπαίους κατασκευαστές
Τα κινεζικά αυτοκίνητα αναμένεται να αλώσουν την ευρωπαϊκή αγορά και υπάρχουν πολλοί λόγοι γι' αυτό.

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έχει πολλά ζητήματα να λύσει, με πρώτο αυτό της μετάβασης του συνόλου του κλάδου στη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης. Ταυτόχρονα, οι εξαιρετικά αυστηρές νόρμες ρύπων και ασφάλειας απαιτούν τεράστιες επενδύσεις σε έρευνα και εξέλιξη για να επιτευχθεί η συμμόρφωση.

Όπως όλοι έχουμε παρατηρήσει, τα τελευταία χρόνια οι τιμές των αυτοκινήτων αυξάνονται με ραγδαίο ρυθμό. Σύμφωνα με έρευνα της Jato το Σεπτέμβρη του 2022, η μέση τιμή των βενζινοκίνητων επιβατικών αυτοκινήτων αυξήθηκε από το 2015 -δηλαδή σε διάστημα μικρότερο των 7 ετών- κατά περίπου 8.000 ευρώ στην Ευρώπη. Δηλαδή λίγο πάνω από 20% ποσοστιαία.

Η τάση παραμένει ανοδική, με τη μέση τιμή των επιβατικών αυτοκινήτων που ταξινομούνται στην Ευρώπη να έχει φτάσει στις 44.000 ευρώ και των αμιγώς ηλεκτρικών στις 55.000 περίπου. Και κάπου εδώ, έρχονται οι Κινέζοι.

Ο «εχθρός» είναι ήδη εντός των πυλών

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του κολοσσού Stellantis, που κατασκευάζει και εμπορεύεται τα αυτοκίνητα 14 μαρκών, «Η διαφορά κόστους μεταξύ των ευρωπαϊκών και των κινεζικών αυτοκινήτων είναι σημαντική (σ.σ εννοεί υπέρ των κινεζικών). Αν τίποτα δεν αλλάξει, η μεσαία οικονομικά τάξη στην Ευρώπη θα στρέφεται ολοένα και περισσότερο στα κινεζικά αυτοκίνητα. Άλλωστε, η αγοραστική δύναμη των περισσότερων Ευρωπαίων μειώνεται χαρακτηριστικά».

Οι δηλώσεις αυτές του Κάρλος Ταβάρες έγιναν πολύ πρόσφατα, στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης καταναλωτικών ηλεκτρονικών CES στο Λας Βέγκας των ΗΠΑ. Και γίνονται ακόμα πιο εντυπωσιακές, γιατί προειδοποιούν για... εξαφάνιση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. «Η ευρωπαϊκή νομοθεσία καθιστά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται εντός της δικαιοδοσίας της περίπου 40% (!!!) πιο ακριβά από αυτά που κατασκευάζονται στην Κίνα. Αν η Ε.Ε. δεν αλλάξει αυτή την κατάσταση, η αυτοκινητοβιομηχανία θα έχει την τύχη της βιομηχανίας κατασκευής ηλιακών πάνελ (σ.σ. δηλαδή θα... αφανιστεί)».

Μπορεί να πει κανείς ότι ο Ταβάρες και ο κάθε Ταβάρες δραματοποιεί λίγο παραπάνω την κατάσταση, προς όφελος των μελών της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ωστόσο, δεν θα έβαζα το χέρι μου στη φωτιά για κάτι τέτοιο. Διότι πλέον τα κινεζικά αυτοκίνητα πέραν από φτηνά, είναι επίσης τεχνολογικά προηγμένα και εξαιρετικά ασφαλή. Ναι, σωστά διαβάσατε, «εξαιρετικά ασφαλή».

Όχι μόνο προσιτά τα κινεζικά αυτοκίνητα

Η «Αχίλλειος πτέρνα» των κινεζικών αυτοκινήτων κατά το παρελθόν, στην προσπάθειά τους να εισέλθουν στην ευρωπαϊκή αγορά, ήταν η ασφάλεια. Στις δοκιμές του EuroNCAP κατέρρεαν συνήθως, με αξιολογήσεις που ξεκινούσαν από τα μηδέν και δεν ξεπερνούσαν τα δύο αστέρια -με άριστα τα πέντε. Το 2005, το SUV της Landwind που έκανε και μια αποτυχημένη απόπειρα εισαγωγής του στη χώρα μας δεν πήρε κανένα αστέρι από τον EuroNCAP, ενώ το 2007 το Brilliance BS6 είδε επίσης κόκκινη κάρτα, με ένα μόνο αστέρι. Το 2010 τέλος, το Landwind CV9 έμεινε και πάλι μετεξεταστέο, με μόλις δύο αστέρια.

Και εδώ ωστόσο δεν μπορεί πλέον να υπάρξει πεδίο αισιοδοξίας αλλά και χρόνος αντίδρασης για τους Ευρωπαίους. Διότι το 2022, στην έκθεση του EuroNCAP για τα καλύτερα αυτοκίνητα που αξιολόγησε συνολικά ανά κατηγορία, σε δύο από τις έξι κατηγορίες πανηγυρικοί νικητές ήταν κινεζικά αυτοκίνητα: Τα WEΥ Coffee 01 στην κατηγορία Large Off-Road (μεγάλα εκτός δρόμου οχήματα) και το ORA Funky Cat σε αυτή των Small Family Car (μικρών οικογενειακών αυτοκινήτων).

Ora Funky Cat
ORA Funky Cat

Μπορεί λοιπόν τα γελοία ονόματα των δύο παραπάνω αυτοκινήτων να δίνουν ακόμα λαβές για αρνητική κριτική στους σκεπτικιστές, αλλά στα ανώτατα στελέχη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας προξενούν ρίγη και ποτάμια κρύου ιδρώτα. Άλλωστε μην ξεχνάμε ότι οι Κινέζοι είναι κάτοχοι και βαρέων ονομάτων της Ε.Ε., όπως των Volvo, MG, Lotus και Smart -του τελευταίου σε joint venture με την Mercedes - Benz.

WEY Coffee 01
WEY Coffee 01

Οι «ειδικοί» εμπιστεύονται τα αυτοκίνητα από την Κίνα

Το όνομα, επίσης, δεν εμπόδισε πολυεθνικούς κολοσσούς στο χώρο των οχημάτων, όπως την εταιρεία ενοικιάσεων Sixt, να προχωρήσει σε συνεργασία τον Οκτώβριο του 2022 με την κινεζική BYD, για την προμήθεια -κρατηθείτε- 100.000 αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Στη χώρα μας, η παραπάνω μάρκα έκανε ήδη τα πρώτα της βήματα στο τέλος του 2022 με τα επαγγελματικά της μοντέλα και εισαγωγέα την Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ – που μεταξύ άλλων εισάγει και διανέμει επίσης τις μάρκες Jaguar, Land Rover, Isuzu, Maxus και Scania. Προς το τέλος του έτους αναμένονται πιθανότατα και τα επιβατικά μοντέλα της BYD από τον ίδιο Όμιλο, ενώ ήδη γίνονται κινήσεις στην εγχώρια σκακιέρα για εκκίνηση της δραστηριότητας πολλών ακόμα μεγάλων κινεζικών ομίλων στην ελληνική αγορά, όπως των ΝΙΟ, Great Wall, Geely κ.α.

Το συμπέρασμα λοιπόν ότι ο CEO της Stelantis Κάρλος Ταβάρες όχι μόνο δεν δραματοποιεί την κατάσταση αλλά και λίγα λέει, προσωπικά το εξάγω αβίαστα. Εσείς;

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

Νίκος Γιαννούλας
Νίκος Γιαννούλας

Ο Νίκος Γιαννούλας είναι ειδικός δημοσιογράφος αυτοκινήτου/μοτοσικλέτας από το 1992. Έχει εργαστεί στα περιοδικά Auto Motor und Sport, Auto Τρίτη, Moto Τρίτη, 4 Τροχοί και Quattroruote. Από το 1999 έως και το 2011 ήταν διευθυντής επικοινωνίας στον όμιλο επιχειρήσεων Σφακιανάκη. Το 2015 ξεκίνησε η συνεργασία του με την ενότητα αυτοκινήτου/μοτοσικλέτας gMotion by gazzetta, στην οποία το 2021 ανέλαβε επικεφαλής.