Formula 1: Φοβού τη Red Bull και πρόσεξε την Aston Martin
- Με τη φόρα της πρωτιάς
- Η διαφορετική φιλοσοφία της Ferrari
- Οι «τρεις» Mercedes
- Η απειλή που λέγεται Aston Martin
- Η μεγάλη μάχη του midfield
- Κανείς δεν θέλει να είναι ουραγός
- Επιτέλους αρχίζει
Η σεζόν του 2023 για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Formula 1 ξεκίνησε ανεπίσημα με το -μοναδικό για φέτος- 3ήμερο δοκιμών στην πίστα του Μπαχρέιν, όπου θα διεξαχθεί το επόμενο Σαββατοκύριακο (3-5 Μαρτίου) το πρώτο grand prix της χρονιάς. Για τρεις ημέρες οι ομάδες και οι οδηγοί είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τα νέα τους «όπλα» ενόψει της μακριάς φετινής μάχης και να προετοιμαστούν όσο γίνεται καλύτερα για τον «μαραθώνιο» των 23 αγώνων που έχουν μπροστά τους μέχρι τον Νοέμβριο.
A busy three days for @AlphaTauriF1 😅#F1 #F1Testing pic.twitter.com/Jsx0S51x5V
— Formula 1 (@F1) February 25, 2023
Η εξαγωγή συμπερασμάτων από δοκιμές της Formula 1 είναι πάντα μια εξαιρετικά δύσκολη άσκηση, καθώς πέρα από τους χρόνους στην πίστα συνήθως δεν έχουμε καμία αξιόπιστη πληροφορία για το τι δοκιμάζουν οι ομάδες, πόσο κοντά στο όριο κινούνται οι οδηγοί και τι φορτίο καυσίμου και ρυθμίσεις έχουν τα μονοθέσια. Δεν υπάρχουν βεβαιότητες σε αυτό το στάδιο όχι μόνο γιατί οι ομάδες κρύβουν τα χαρτιά τους αλλά και γιατί η αγωνιστική τους φόρμα είναι ακόμα υπό διαμόρφωση. Έτσι, όσοι κάνουν στομφώδεις προβλέψεις κινδυνεύουν να εκτεθούν πολύ σοβαρά.
Με τη φόρα της πρωτιάς
Αν όμως υπάρχει γενική συναίνεση σε κάτι είναι ότι η Red Bull Racing έκανε κατά κάποιο τρόπο επίδειξη δύναμης. Οι πρωταθλητές ίσως είχαν τις πιο απροβλημάτιστες δοκιμές από όλους στο Μπαχρέιν, πέρα από μια μικρή διαρροή στο μονοθέσιο του Μαξ Φερστάπεν τη 2η ημέρα, και έδειξαν ταχύτητα και σταθερότητα.
Πέρα από το γεγονός ότι ο Σέρχιο Πέρεζ σημείωσε το Σάββατο τον καλύτερο χρόνο όλου του 3ημέρου, και πολύ κοντά στην περσινή pole position, υπήρχε σε όλη τη δραστηριότητα των «ταύρων» ένας αέρας υπεροχής, μια βαθιά αυτοπεποίθηση ότι όλα κυλούν όπως τα είχαν σχεδιάσει. Κατά τη διάρκεια του 3ημέρου πειραματίστηκαν με πολλά διαφορετικά στησίματα στην RB19 και πάντα έδειχναν ικανοποιημένοι από το αποτέλεσμα.
Ιδιαίτερα η χαλαρότητα του Μαξ Φερστάπεν ήταν αποκαλυπτική. Ο Ολλανδός δύο φορές πρωταθλητής έδειχνε να μπορεί να κάνει με το μονοθέσιο ό,τι ακριβώς ήθελε και μάλιστα χωρίς να χρειάζεται να προσπαθήσει πολύ. Τόσο ο ίδιος όσο και η ομάδα βρίσκονται στο ζενίθ τους και σίγουρα ο τίτλος του φαβορί τους ακολουθεί δικαίως. Το μόνο ερωτηματικό είναι αν και πόσο έχουν επηρεαστεί από την ποινή που τους έχει επιβληθεί στη χρήση της αεροδυναμικής σήραγγας λόγω της υπέρβασης του budget cap αλλά δεν φάνηκε να συμβαίνει κάτι τέτοιο.
Η διαφορετική φιλοσοφία της Ferrari
Η Scuderia Ferrari πέρυσι έκανε το μεγάλο βήμα και έγινε αυτό που περιμένουν οι tifosi από αυτήν: πραγματικός διεκδικητής του τίτλου. Μπορεί να μην τα κατάφερε το 2022, ωστόσο η περσινή χρονιά αποτελεί μια καλή βάση για τη φετινή διεκδίκηση.
Ο νέος επικεφαλής της ομάδας, ο Φρεντ Βασέρ, δεν έχει πραγματική συμμετοχή στο μονοθέσιο που πάτησε τους τροχούς του στο Σακχίρ, το οποίο στην πραγματικότητα είναι «παιδί» του Ματία Μπινότο. Φάνηκε όμως ότι οι Ιταλοί μελέτησαν πολύ την περσινή σεζόν και ασχολήθηκαν πολύ με το πώς θα παρουσιάσουν φέτος μια διαφορετική εικόνα.
Στην περίπτωση της ιταλικής ομάδας η γενική άποψη είναι ότι δεν άνοιξε όλα τα χαρτιά της σε αυτές τις δοκιμές, κυρίως όσον αφορά την απόδοση του κινητήρα της. Φάνηκε όμως μια αλλαγή φιλοσοφίας όσον αφορά την προσέγγιση στα χαρακτηριστικά του μονοθέσιου. Φέτος έχει δοθεί έμφαση στην ταχύτητά του στις ευθείες, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει κάποιο μικρό συμβιβασμό στην απόδοσή του στις στροφές. Ας μην ξεχνάμε ότι πέρυσι αυτό ήταν το χαρακτηριστικό που έδωσε στη Red Bull Racing το πλεονέκτημα σε πολλές περιπτώσεις.
Σε κάθε περίπτωση, αν και η Ferrrari δείχνει να βρίσκεται ένα βηματάκι πίσω από τους «ταύρους» θεωρώ μεγάλο λάθος να την ξεγράψει κανείς. Οι Σαρλ Λεκλέρ και Κάρλος Σάινθ σίγουρα αποτελούν ένα οδηγικό δίδυμο υψηλής ποιότητας και θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον να τους δούμε σε κανονικές αγωνιστικές συνθήκες. Η SF-23 έδειξε να είναι ένα «υπάκουο» μονοθέσιο και οι πληροφορίες λένε ότι τα δεδομένα που συλλέχθηκαν από την πίστα συνάδουν με αυτά από το εργοστάσιο, οπότε στο Μαρανέλο δεν συντρέχει λόγος ανησυχίας.
Οι «τρεις» Mercedes
Η Mercedes-AMG είναι φυσικά μία ομάδα, αλλά σε αυτές τις δοκιμές είναι σαν να παρουσιάστηκαν τρεις διαφορετικές - άλλη κάθε ημέρα. Μετά τα περσινά βάσανα, με ένα μονοθέσιο που δεν δούλευε όπως έπρεπε και κυρίως χωρίς να γνωρίζουν ακριβώς τους λόγους, η W14 αποτελεί το μεγάλο στοίχημα της γερμανικής ομάδας.
Αν το κέρδισαν μένει ακόμα να φανεί, το σίγουρο όμως είναι ότι δούλεψαν πολύ πάνω στο μονοθέσιο τόσο στο εργοστάσιο όσο και στην πίστα του Μπαχρέιν. Οι Λούις Χάμιλτον και Τζορτζ Ράσελ δοκίμασαν πολλές διαφορετικές διαμορφώσεις, που άλλες δούλεψαν και άλλες μάλλον όχι.
Αν λάβουμε ως πιο αντιπροσωπευτική την 3η ημέρα των δοκιμών, θα πρέπει να θεωρήσουμε ότι η Mercedes φέτος έχει ένα γρήγορο και σταθερό μονοθέσιο, το οποίο δείχνει απαλλαγμένο από τα σοβαρά προβλήματα -κυρίως το porpoising- που ταλάνισαν την ομάδα πέρυσι. Το ερώτημα είναι αν γεφύρωσαν το χάσμα με τις Red Bull και Ferrari.
Η απειλή που λέγεται Aston Martin
Ένα άλλο θέμα στο οποίο συμφωνούν όλοι όσοι παρακολούθησαν αυτές τις δοκιμές είναι το άλμα στην ανταγωνιστικότητα της Aston Martin F1. Η βρετανική ομάδα προσπάθησε πολύ στο διάστημα της διακοπής και παρουσίασε στο Μπαχρέιν ένα μονοθέσιο που στη φιλοσοφία του σχεδιασμού του μοιάζει με εκείνο της Red Bull και εντυπωσίασε με την ταχύτητα και τη συμπεριφορά του.
H Aston Martin δεν είχε στη διάθεσή της και τους δύο οδηγούς της, καθώς ο Λανς Στρολ απουσίασε λόγω τραυματισμού και αντικαταστάθηκε από τον Φελίπε Ντρούγκοβιτς, είχε όμως έναν ιδιαίτερα ορεξάτο Φερνάντο Αλόνσο. Ο Ισπανός στην πρώτη γνωριμία του με την AMR23 έδειξε ότι δεν έχει χάσει τα χαρακτηριστικά που τον έχουν κάνει έναν από τους κορυφαίους οδηγούς στην ιστορία της Formula 1.
Ο Αλόνσο είναι γνωστό ότι έχει τη δυνατότητα να «αναγκάσει» ένα μονοθέσιο να βγάλει την απόδοσή του ακόμα κι αν εκείνο δεν είναι ιδιαίτερα πρόθυμο να συνεργαστεί. Το σημαντικό σε αυτές τις δοκιμές είναι ότι ο Ισπανός δεν χρειάστηκε να ασκήσει αυτήν την επιθετική πειθώ για να «υποτάξει» την AMR23. Η παρουσία τους στην πίστα έμοιαζε περισσότερο με μια αγαστή συνεργασία παρά με την επιβολή της θέλησης του οδηγού. Η Aston Martin κέντρισε το ενδιαφέρον των κορυφαίων ομάδων και ήδη έχουν αρχίσει οι συζητήσεις για το πόσο κοντά βρίσκεται στη Mercedes και αν θα διεκδικήσει θέση μέσα στην κορυφαία 3άδα των κατασκευαστών.
Η μεγάλη μάχη του midfield
Μπορεί κάθε χρόνο -δικαίως- να επικεντρωνόμαστε στη μάχη του τίτλου, ωστόσο ακόμα πιο έντονος είναι ο «πόλεμος» που διεξάγεται για τις θέσεις στο μέσο της κατάταξης. Εκεί οι ομάδες παλεύουν με νύχια και με δόντια για τις θέσεις πίσω από τους κορυφαίους, που έχουν μεγάλη σημασία τόσο οικονομική, αφού καλύτερη θέση στη βαθμολογία δίνει μεγαλύτερο χρηματικό έπαθλο, όσο και ψυχολογική και ηθική.
Το 2022 η μάχη αυτή ήταν επική, κυρίως μεταξύ της Alpine και της McLaren, με τους Γάλλους τελικά να επικρατούν. Στις δοκιμές του Μπαχρέιν η Alpine έφερε ένα εντελώς ανασχεδιασμένο μονοθέσιο, που ελπίζει να τη φέρει και φέτος μπροστά από τους βασικούς αντιπάλους της.
Το αμιγώς γαλλικό οδηγικό δίδυμο των Εστσμπάν Οκόν και Πιέρ Γκασλί δεν εντυπωσίασε με τους χρόνους του, ο Οκόν μάλιστα είδε το όνομά του στην τελευταία θέση με τους καλύτερους χρόνους του 3ημέρου. Η Alpine επίσης ήταν η ομάδα στην προτελευταία θέση στον πίνακα με τους συνολικά συμπληρωθέντες γύρους. Το μονοθέσιο της ομάδας, που ονομάζεται Α523, έδειξε στην πίστα να είναι πολύ σκληρό και δύστροπο. Παρόλα αυτά, η γενική αίσθηση είναι ότι η Alpine είναι η ομάδα σε αυτό το τεστ που «κρύφτηκε» περισσότερο από όλες.
Η McLaren είχε ίσως τα περισσότερα προβλήματα από τις ομάδες που πήραν μέρος σε αυτές τις δοκιμές. Οι Λάντο Νόρις και Όσκαρ Πιάστρι πέρασαν πολλή ώρα στο γκαράζ και συνολικά συμπλήρωσαν τους λιγότερους γύρους στην πίστα από όλες τις ομάδες. Δεν φαίνεται να υπάρχει κάποιο θεμελιώδες πρόβλημα με το σχεδιασμό της MCL60 αλλά σίγουρα οι φίλοι της ομάδας δεν αισθάνονται μεγάλη σιγουριά από όσα είδαν τις προηγούμενες ημέρες.
Imagine feeling this speed and G-force. F1 drivers are built different. 🤯
— McLaren (@McLarenF1) February 24, 2023
Ride with Oscar on his first lap in the MCL60. 👇
Πιο θετικά δείγματα έδειξε η Alfa Romeo F1, που με τον Βάλτερι Μπότας στο τιμόνι και με τα μαλακά ελαστικά της Pirelli σημείωσε τον 3ο καλύτερο χρόνο ολόκληρου του τεστ στο Μπαχρέιν. Το μονοθέσιο της ελβετικής ομάδας, που παρεμπιπτόντως φέτος είναι βαμμένο μαυροκόκκινο και από μακριά είναι εύκολο να το μπερδέψεις με της Ferrari, δείχνει γρήγορο και σταθερό και οι Μπότας και Ζου δεν αποκλείεται να προκαλέσουν μερικές -μικρές ή μεγαλύτερες- εκπλήξεις.
Κανείς δεν θέλει να είναι ουραγός
Ένα αρκετά καλό μονοθέσιο φαίνεται να έχει και η Haas. Η αμερικανική ομάδα θα στηριχτεί φέτος στο πολύ καλό οδηγικό της δίδυμο, με τον Κέβιν Μάγκνουσεν να έχει δώσει τα διαπιστευτήριά του και τον Νίκο Χούλκενμπεργκ να είναι σαν να μην έλειψε από το grid τα προηγούμενα χρόνια. Η VF-23 δεν εντυπωσίασε ιδιαίτερα αλλά ούτε έδειξε να πάσχει κάπου σοβαρά, οπότε στις τάξεις την ομάδας υπάρχει αισιοδοξία.
Η Scuderia AlphaTauri είναι πιθανό να έχει σοβαρότερα πράγματα να ασχοληθεί από την αγωνιστική της κατάσταση αυτήν τη στιγμή, καθώς το μέλλον της δεύτερης ομάδας της Red Bull αναμένεται να καθοριστεί πολύ σύντομα. Παρόλα αυτά, η παρουσία της στο τεστ του Μπαχρέιν ήταν αξιοπρεπής, χωρίς σημαντικά προβλήματα και ήταν η ομάδα που συμπλήρωσε τους περισσότερους γύρους κατά τη διάρκεια του 3ημέρου. Οι Γιούκι Τσουνόντα και Νικ ντε Βρις δεν αναμένεται να πρωταγωνιστήσουν, ωστόσο ο τελευταίος εντυπωσίασε τους ανθρώπους της ομάδας με την προσέγγισή του και τον «απαιτητικό» τρόπο που προσπαθεί να βελτιώσει το μονοθέσιο και την απόδοσή του και αυτό τους αρέσει.
Για τη Williams ο στόχος το 2023 δεν είναι άλλος από το να αποφύγει την τελευταία θέση στην κατάταξη. Το φετινό μονοθέσιο δείχνει σαφώς βελτιωμένο σε σχέση με πέρυσι αλλά και πάλι δεν φαίνεται να έχει κάνει το αποφασιστικό βήμα εμπρός που θα επέτρεπε στους ανθρώπους της ομάδας να έχουν πολλές ελπίδες. Ο Άλεξ Άλμπον είναι πλέον αρκετά έμπειρος για να ηγηθεί της ομάδας αλλά ο ρούκι Λόγκαν Σάρτζεντ εμφανώς χρειάζεται ακόμα χρόνο προσαρμογής.
Επιτέλους αρχίζει
Οι οριστικές απαντήσεις σε όλα τα παραπάνω θα δοθούν σε πολύ λίγες ημέρες. Οι ομάδες και οι οδηγοί θα παραμείνουν στο Μπαχρέιν όπου την επόμενη Κυριακή (5 Μαρτίου) θα πάρουν τις θέσεις τους στο grid για τον πρώτο αγώνα της χρονιάς για το 2023.
Μέχρι τότε στα εργοστάσια και στα motorhome οι μηχανικοί θα αναλύουν πυρετωδώς τα δεδομένα που συλλέχθηκαν στην πίστα και οι συζητήσεις με τους οδηγούς θα είναι πολλές και πολύωρες, μέχρι να αποφασιστεί η βέλτιστη διαμόρφωση και ρύθμιση κάθε μονοθεσίου. Και αργά το απόγευμα της Κυριακής θα έχουμε μια σαφώς καλύτερη εικόνα σχετικά με τη δυναμικότητα των ομάδων.
Ιδανικά θα έχουμε τρεις ή ίσως και τέσσερις ομάδες που θα διεκδικούν τις νίκες και πλούσιο θέαμα στην πίστα. Όπως και να έχει, όμως, η κορωνίδα των μηχανοκίνητων σπορ επιστρέφει στη δράση και αυτό είναι κάτι που περιμένουμε με ανυπομονησία. Μέσα από το Gazzetta, η ομάδα του gMotion θα σας μεταφέρει άμεσα όλες τις εξελίξεις με LIVE στις κατατακτήριες δοκιμές το Σάββατο και φυσικά στον αγώνα της Κυριακής.
Οι χρόνοι των δοκιμών στο Μπαχρέιν
ΟΔΗΓΟΣ | ΟΜΑΔΑ | 1η ΗΜΕΡΑ | 2η ΗΜΕΡΑ | 3η ΗΜΕΡΑ | |
1 | Σέρχιο Πέρεζ | Red Bull | 1:33.751 | 1:30.305 | |
2 | Λούις Χάμιλτον | Mercedes | 1:33.508 | 1:33.954 | 1:30.664 |
3 | Βάλτερι Μπότας | Alfa Romeo | 1:34.558 | 1:30.827 | |
4 | Σαρλ Λεκλέρ | Ferrari | 1:33.267 | 1:32.725 | 1:31.024 |
5 | Κάρλος Σάινθ | Ferrari | 1:33.253 | 1:32.486 | 1:31.036 |
6 | Γιούκι Τσουνόντα | AlphaTauri | 1:34.671 | 1:35.708 | 1:31.261 |
7 | Κέβιν Μάγκνουσεν | Haas | 1:35.087 | 1:33.442 | 1:31.381 |
8 | Τζορτζ Ράσελ | Mercedes | 1:34.174 | 1:33.654 | 1:31.442 |
9 | Φερνάντο Αλόνσο | Aston Martin | 1:32.866 | 1:32.205 | 1:31.450 |
10 | Γκουάνγιου Ζου | Alfa Romeo | 1:33.723 | 1:31.610 | |
11 | Μαξ Φερστάπεν | Red Bull | 1:32.837 | 1:31.650 | |
12 | Φελίπε Ντρούγκοβιτς | Aston Martin | 1:34.564 | 1:32.075 | |
13 | Λάντο Νόρις | McLaren | 1:33.462 | 1:35.522 | 1:32.160 |
14 | Νικ ντε Βρις | AlphaTauri | 1:34.559 | 1:32.222 | 1:38.244 |
15 | Νίκο Χούλκενμπεργκ | Haas | 1:34.424 | 1:32.466 | 1:33.329 |
16 | Λόγκαν Σάρτζεντ | Williams | 1:34.324 | 1:32.549 | |
17 | Πιέρ Γκασλί | Alpine | 1:34.822 | 1:33.186 | 1:32.762 |
18 | Αλεξ Άλμπον | Williams | 1:33.671 | 1:32.793 | |
19 | Όσκαρ Πιάστρι | McLaren | 1:34.888 | 1:33.175 | 1:33.655 |
20 | Εστεμπάν Οκόν | Alpine | 1:34.871 | 1:33.490 | 1:33.257 |
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!