Formula 1: Η «εκδίκηση» του Μάικλ Μάσι

Στα paddock του Άλμπερτ Παρκ είδαμε ένα γνώριμο πρόσωπο από τα παλιά. Ο λόγος για τον Μάικλ Μάσι, τον άλλοτε αλυτάρχη της Formula 1, που έκανε την πρώτη του εμφάνιση μετά από εκείνο το αμφιλεγόμενο, πολυσυζητημένο Grand Prix του Άμπου Ντάμπι του 2021. Τον αγώνα όπου οι επιλογές του 44χρονου, σε μεγάλο βαθμό καθόρισαν και τον παγκόσμιο πρωταθλητή.
Η γνώμη μου για τις επιλογές αυτές, τη νομιμότητά τους παρά την αγωνιστική αδικία στην οποία οδήγησαν αλλά και την γενικότερη ικανότητα του Αυστραλού, είναι γνωστή. Και τώρα, μετά από τον επεισοδιακό αγώνα της Μελβούρνης που έγινε υπό το βλέμμα του, αναπόφευκτα η σκέψη μου γύρισε εκείνον και τι θα μπορούσε να έχει κάνει διαφορετικά.
Θα ξεκινήσω θυμίζοντας πως καθ’ όλη τη διάρκεια της περυσινής σεζόν, υπήρξαν πολλές περιπτώσεις όπου η διεύθυνση αγώνα τα είχε κάνει μαντάρα. Ακόμα και σε μικρά πράγματα – πόσο μάλλον στα σύνθετα.
Κι αυτό, παρότι το έργο του αλυτάρχη σήμερα, δεν έχει καμία σχέση με εκείνο του Μάσι. Ο Αυστραλός δεν ήταν μόνο Διευθυντής Αγώνων. Ήταν παράλληλα Αγωνιστικός Διευθυντής Μονοθεσίων της FIA αλλά και Έφορος Ασφαλείας για την F1. Τρεις πολύ σημαντικοί ρόλοι, που στο φτωχό μου μυαλό φαντάζει δύσκολο να συνδυαστούν.
- Blog: Ήρθε η ώρα να μιλήσουμε για «εκείνο» το Άμπου Ντάμπι (vid)
- Blog: Τα Grand Prix «απαγορεύεται» να κρίνονται μετά την καρό σημαία
Επιπρόσθετα, τότε ακόμα ο αλυτάρχης είχε στ’ αυτιά του τους διευθυντές των ομάδων, να του γκρινιάζουν για κάθε μικρό ή μεγάλο ζήτημα. Ειδικά αυτή η επικοινωνία, που το 2021 ήταν διαθέσιμη στο ευρύ κοινό μέσω της τηλεοπτικής κάλυψης, ανάγκαζε τον Μάσι να αποπροσανατολίζεται από την ουσία της δουλειάς του την ώρα του αγώνα και να μπλέκει με τη διαχείριση καταστάσεων και οξύθυμων προσωπικοτήτων που έπαιζαν το «κεφάλι» τους βάσει όσων έκαναν οι ομάδες τους στην πίστα.
Με την απομάκρυνσή του από το ρόλο (και μετέπειτα την προσωπική του απόφαση να αφήσει γενικότερα την FIA), η ομοσπονδία έστρωσε κόκκινο χαλί για να υποδεχθεί τους διαδόχους του. Βλέποντας πως ο Αυστραλός είχε θυσιαστεί σαν αμνός, ποιος θα ήθελε να βρεθεί στα παπούτσια του με τα ίδια δεδομένα; Κανένας!
Έτσι λοιπόν, ενώ ο Μάσι είχε τρεις νευραλγικούς ρόλους, μόνο για αυτόν του αλυτάρχη η FIA χρειάστηκε να ψάξει πολύ και χρειάστηκε να αλλάξει ολόκληρη τη δομή προτού πείσει δύο να μοιραστούν το ρόλο: τους Νιλς Βίτιχ και Εντοάρντο Φρέιτας που εναλλάσσονταν στο ρόλο. Ενεργοποίησε το άλλοτε δεξί χέρι του αείμνηστου Τσάρλι Ουάιτινγκ, τον Χέρμπι Μπλας. Εμπλούτισε την ομάδα τους με απομακρυσμένο κέντρο ελέγχου που μπορούσε να βοηθήσει στις αποφάσεις. Τα έκανε όλα άκρως πιο απλά.
Όχι πιο αποτελεσματικά όμως. Οι διαδικασίες βελτιώθηκαν αλλά κανένας δεν μπορεί να με πείσει πως οι διάδοχοι ήταν αντάξιοι του ανθρώπου που αποτέλεσε τον αποδιοπομπαίο τράγο της FIA για… Εκείνο το Άμπου Ντάμπι. Όμως αλλού θέλω να εστιάσω.
Στον αγώνα που έκανε την επανεμφάνισή του, είδαμε τον Βίτιχ να παίρνει διάφορες αποφάσεις που συζητήθηκαν. Αναφέρομαι φυσικά στις κόκκινες σημαίες, όχι στις ποινές – αυτές θα το πω για πολλοστή φορά γιατί το ευρύ κοινό ακόμα τα μπερδεύει: έρχονται από τους αγωνοδίκες. Άλλος ρόλος, άλλοι άνθρωποι.
Ο νυν αλυτάρχης λοιπόν, άκουσε τα εξ αμάξης. Όπως άλλοτε κι ο Μάσι. Ειλικρινά απορώ γιατί. Με την πίστα γεμάτη θραύσματα μετά την έξοδο του Κέβιν Μάγκνουσεν, η διακοπή του αγώνα ήταν μονόδρομος. Όσο κι αν το κοινό ζητάει «αίμα», η FIA έχει ξεκάθαρη θέση και βάζει την ασφάλεια των οδηγών πάνω απ’ όλα. Πολύ σωστά λοιπόν είχαμε διακοπή εκεί.
Για το νέο επικοινωνιακό χάος σχετικά με το ποια κατάταξη ίσχυσε στην τελευταία επανεκκίνηση, το πρόβλημα δεν ήταν στον Βίτιχ αλλά στους αρκετά περίπλοκους, ακόμα και άδικους ενίοτε κανονισμούς, που αφήνουν διαρκώς παράθυρα για διαφορετικές ερμηνείες. Όσο για το τέλος, αναγκαστικά με τις Alpine να έχουν γίνει θρύψαλα, είχαμε νέα διακοπή. Κι αυτή οδήγησε στο ξενέρωτο φινάλε πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας.
Michael Masi, in the #F1 paddock this weekend, said:
“Race direction is hard. People said I should have thrown a red flag in Abu Dhabi, but look what happened here! We’re just trying make a good show. I’m glad I took a big payout from FIA & don’t have to deal with all this shit!” pic.twitter.com/KIAFSFGL7g— Greg (@stratnine) April 2, 2023
Προσέξτε λοιπόν. Ο Μάσι λοιδορήθηκε γιατί επέλεξε ο αγώνας να τελειώσει με μάχη και διεύρυνε όσο πήγαινε την ελευθερία που του εξασφάλιζε ο τρόπος που ήταν γραμμένοι οι κανονισμοί. Χάρισε το πιο επικό φινάλε στην ιστορία της F1 αλλά κανένας δεν του χαρίστηκε μετά. Φορτώθηκε στους δικούς του ώμους το δυσβάσταχτο βάρος της ευθύνης ενός πρωταθλήματος που κρίθηκε μέσω μίας άδικης απόφασης.
Επέλεξε να εξασφαλίσει αγώνα το ταχύτερο δυνατό, το πέτυχε αλλά πολλοί καταφέρθηκαν εναντίον του για αυτή την επιλογή.
Στο Άλμπερτ Παρκ, ο Βίτιχ εξασφάλισε ΔΙΚΑΙΟ αγώνα στην πρώτη επανεκκίνηση, με τη διακοπή να επιτρέπει σε όλους να βάλουν τα ελαστικά της επιλογής τους. Λίγο πολύ, μία επιλογή που εναρμονιζόταν με τα θέλω του κοινού - ήταν ίσως το πιο δημοφιλές σενάριο για εκείνο το θρίλερ στα Εμιράτα (αν και ανέφικτο γιατί δεν προβλεπόταν από κανένα κανονισμό δεδομένου του λόγου του SC). Όμως χθες, πολλοί τάχθηκαν εναντίον κι αυτής της επιλογής.
Στο τέλος σταμάτησε ξανά τον αγώνα μετά το νέο χάος. Δεν είχε καμία επιλογή για κάτι διαφορετικό. Υπήρχαν τόσα θραύσματα στην αγωνιστική διαδρομή που η διέλευση από το σημείο αυτό θα έφερνε τα χειρότερα. Έτσι είχαμε και (το περιβόητο) φινάλε πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας. Και τον έκραξαν ξανά!
Υπήρχαν λοιπόν τρεις επιλογές για τον Μάσι σε εκείνο το Άμπου Ντάμπι. Δίχως την πολυτέλεια του χρόνου για να σκεφτεί διεξοδικά προτού αποφασίσει, διάλεξε την κουρτίνα Α. Αλλά στην Αυστραλία αποδείχθηκε πως όποια κουρτίνα και να διάλεγε, πάλι δεν θα κατάφερνε να είναι όλοι ικανοποιημένοι.
Και πως η χειρότερη θα ήταν αυτή που όλες οι ομάδες είχαν συμφωνήσει με τη FIA πως πρέπει να αποφύγουν: την καρό σημαία υπό το καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας.
Εκείνος το ήξερε, τώρα το είδατε κι εσείς. Ίσως η λέξη «εκδίκηση» στον τίτλο, να ήταν κομματάκι υπερβολική. Όμως σίγουρα, απ’ όταν άλλαξε δουλειά και... ήπειρο, όποτε βλέπει τέτοιους αγώνες και τους διαδόχους του να καλούνται να διαχειριστούν την καυτή πατάτα, μία φωνή βαθιά μες στο μυαλό του, γελάει δυνατά.
Where is #michaelmasi when we need him!!!! #AusGP pic.twitter.com/kP6hZtXhbW
— Shiga Sports Japan (@shigasportsjp) April 2, 2023
Φωτογραφίες: Red Bull Content Pool, Getty Images
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!
Lorem Ipsum
Αν ο Μασι έπαιρνε οποιαδήποτε απόφαση πάρθηκε προχθές, πρωταθλητής θα ήταν ο Χάμιλτον. Επίσης απόφαση σαν του Μασι δεν έχει παρθεί ποτέ ούτε πριν, ούτε μετά. Περίεργο ε;. Υ.Γ : και διακοπές με τον μπαμπά Φερσταπεν ο Μασι. Μαααααλιστα...
Gianns G
οταν εμεις της φερραρι λεγαμε εδω και χρονια οτι η φ1 εχει καταντησει τσιρκο με τις αποφασεις και οτι τηρουνται 2 μετρα και 2 σταθμα βγαιναν οι οπαδοι του χαιδεμενου και της μερσεντες και μας ελεγαν πως λεγαμε χαζομαρες. καθονται και μαλωνουν οι οπαδοι της μερσεντες και της ρεντ μπουλ. τι να πει και η φερραρι που τα τελευταια χρονια ειναι μονιμως χαμενη απο τις αποφασεις ??? αξιοπιστια 0 το αθλημα. οτι θελουν κανουν
RED-WHITE EMPIRE 7
Το είχα γράψει και πιο παλιά. Το λάθος του Masi ήταν που καθόταν και άκουγε τους Toto-Horner να ξεκατινιάζονται στο ράδιο για να περάσει ο καθένας το δικό του αντί να αφήσει τους υπόλοιπους οδηγούς να κάνουν unlap με αποτέλεσμα να περάσουν χαμένοι τζάμπα περίπου 3 γύροι ενώ είχε καθαριστεί ήδη η πίστα και μείναμε στον τελευταίο γύρο. Το αποτέλεσμα το είδαμε μετά, προκειμένου να "πέσει η αυλαία" με θέαμα με κάθε κόστος. Χθες κατ'εμέ έγινε κατάχρηση της κόκκινης σημαίας, η οποία υποτίθεται θα έπρεπε να χρησιμοποιείται για ακραία περιστατικά. Θεωρώ ήταν λάθος να υπάρξει εκκίνηση αντί απλά να βγει αυτοκίνητο ασφαλείας κι ας τελείωνε κι έτσι ο αγώνας. Αλλά, φωνάζαμε πέρσυ στην Monza που σωστά έλειξε ο αγώνας πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας ότι ήταν anticlimatic, φωνάζαμε και για το Abu Dhabi '21 ότι δεν τελείωσε πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας οπότε δεν έχει νόημα. Δεν ξέρουμε τι θέλουμε οι περισσότεροι ή απλά ξέρουμε αρκεί να ευνοούνται συγκεκριμένες ομάδες/οδηγοί για το δικό μας συμφέρον.
patra 21
Πως πας να μας πεισεις οτι ο μασι εκανε σωστα τοτε οταν ειδαμε χθες οτι ειχε δυο εναλλακτικες που και οι δυο εδιναν πρωταθλημα στον χαμιλτον...επισης ουτε τα αυτοκινητα γυρου δεν ειχαν παρει την θεση τους...μιλαμε για σκανδαλωδης κλεψια που ομοια της ελπιζουμε να μην ξαναδουμε ποτε οποιος οδηγος και να ειναι μπροστα ακομα και αν τον αντιπαθουμε!!
Dinei pono o Russell
Όπως τελείωσε το 22 έτσι θα έπρεπε να έχει τελειώσει και το 21 δια περιπάτου δηλαδή!! Αλλά φρόντισαν το 21 να κάνουν ότι μπορούν για να κρατήσουν μέσα στο παιχνίδι τον Χάμιλτον!! Ο οποίος είχε κάνει σε όλο το πρωτάθλημα της στροφές ευθεία και ούτε λόγος και σκέψη για ποινή και όταν έστειλε με 300 χλμ στα προστατευτικά τον Μαξ στο silverstone και μετά στο νοσοκομείο και με την ποινή γέλαγε όλο το παγκόσμιο!! Αλλά βλέπεις όλα καλά και τίμια.. μέχρι εκεί..!! Για να έρθει ο τελευταίος αγώνας να δοθούν όχι μία αλλά δύο ευκαιρίες με το αυτοκίνητο ασφαλείας για αλλαγή ελαστικών αλλά εκεί στη Mercedes - Τοτό κοιμόντουσαν!! Και δεν είχαν ούτε έχουν ούτε θα έχουν το θάρρος να αναλάβουν την ευθύνη και την πραγματικότητα!! Κρύφτηκαν πίσω από το δάχτυλό τους και τα έβαλαν με το σύστημα και με έναν άνθρωπο!! (Βόλευε)!! Αλλά στο τέλος κάρμα είναι!! Έως και σήμερα πόνο έχει και θα συνεχίσει να έχει!!! Και όχι μόνο από τον Μαξ έχει και Russell από πέρσι!! Καλή απόλαυση!!!
Nataletenatagrafetai
Η φαση ειναι οτι το '21, δεν δωσανε ποινη στον Χαμιλτον για 4 φορες παραβιαση των κανονισμων της πιστας, κοβωντας το S κ κερδιζοντας ενας Θεος ξερει ποσο χρονο. Κ μετα το ατυχημα του Λατιφι, περιμενανε ποσους γυρους να βγαλουν Virtual Safety Car, το βγαλανε ΑΜΕΣΩΣ μολις επεσε η διαφορα Μαξ - Χαμιλτον κατω απο το 1δευτερολεπτο κ ο Χαμιλτον ειχε DRS στην επανεκκινηση σε κανονικη ροη !!! Μιλαμε γι απιστευτα πραγματα κ καταφανη κιολας. Αλλα αυτα δεν τ αναφερει κανεις λογω του μεγαλυτερου μπαχαλου π επικρατησε μετα. Το θεμα ειναι οτι βγαζουν αποφασεις (καιρο τωρα) με βαση το τι πιστευουν οτι θα κανει καλο στην θεαματικοτητα των αγωνων. Ετσι δημιουργουνται ολα αυτα τα μπαχαλα. Χθες πχ, δεν ειδα κανεναν ν αναφερει οτι λογω των (αδικαιολογητων) κοκκινων σημαιων, ο Μαξ υπηρχε περιπτωση να χασει εναν αγωνα στον οποιο κατα τη διαρκεια του ειχε 8-10 δευτερολεπτα διαφορα απο τον δευτερο ! Κ αυτοι οι δευτεροι, πηραν 2 !!!! ευκαιριες να τον προσπερασουν 5 κ 2 γυρους πριν το τελος !!! Μιλαμε γ απιστευτα πραγματα. Γ αυτο κ οι κοκκινη σημαια ειναι ΜΟΝΟ για ακραια περιστατικα.
Razor F
Στο Άμπου Ντάμπι ο Μάσι πήρε κι άλλες αποφάσεις : 1) κάλεσε το αυτοκίνητο ασφαλείας πίσω στο pit lane χωρίς αυτό να έχει ολοκληρώσει έναν επιπλέον γύρο και 2) δεν επιτράπηκε σε όλα τα μονοθέσια να προσπεράσουν τον πρωτοπόρο. Τι άλλο να έκανε για να το έδινε στον Φερστάπεν ? Όλα τα έκανε.
Valadis_21
Νομίζω ότι κάπου το χάσαμε στις συγκρίσεις μεταξύ των γεγονότων.Το 2021 υπήρχε μια και μόνο μία που θα έδινε πάνω απ' όλα ισονομία και μετά θέαμα.Κοκκινη σημαια και 2 γύρους αγώνα με τα ίδια δεδομένα ώστε να γραφτεί ιστορία.Δεν θα πω ότι εσκεμμένα πήρε την απόφαση που πήρε αλλά ήταν η χειρότερη απόφαση που έχει παρθεί στην ιστορία της F1 καθώς επηρέασε το ποιος θα είναι πρωταθλητής κάτι που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ.Αυτό θα ίσχυε και σε περίπτωση που ήταν μπροστά ο φερστάπεν.Στην Αυστραλία τώρα αν εξαιρέσουμε την πρώτη κόκκινη σημαία (ίσως μπορούσαν να βγάλουν μόνο SC) το υπόλοιπο είναι ο ορισμός του δεν ξέρουμε που παν τα 4 αλλά θέλουμε και τερματισμό στην πίστα.Αν δεν μπορούν να εφαρμόσουν το βιβλίο των κανονισμών είναι μέγα θέμα,αν από την άλλη στόχος τους είναι τα τηλεοπτικά με κάθε κόστος τοτε η πτώση θα είναι εκκωφαντική σε λίγα χρόνια.
SeitanF1
Φίλε Βαλάντη, το έχουμε αναλύσει τόσες φορές. Αυτό ΔΕΝ μπορούσε να γίνει, δεν προβλεπόταν από κανένα κανονισμό, ούτε ήταν κομμάτι που μπορεί να αποφασίσει ο αλυτάρχης όπως αυτό του safety car. Με τα δεδομένα στο Άμπου Ντάμπι, η κόκκινη σημαία θα ήταν δικαιη, ναι, ΑΝ όμως, που ΔΕΝ προβλεπόταν βάσει κανονσιμών.
Valadis_21
Δικό μου λάθος στην διατύπωση φίλε Πανό καθώς δεν συμπλήρωσα τη φράση ''αν μπορούσε ο Μάσι να το κάνει'' οπότε σωστό αυτό που αναφέρεις.Αυτό βέβαια δεν αλλάζει το λάθος που έκανε ο Μάσι(δεν το λέω μόνο εγώ η ίδια η F1 το παραδέχθηκε) με αποτέλεσμα να αλλάξει το ποιος θα βγει πρωταθλητής(αυτο θα ίσχυε οποίος και αν ήταν μπροστά).Στα χθεσινά δυστυχώς βλέπω ότι το ίδιο το σπορ δεν μπορεί ή κάποιοι(liberty media) δεν θέλουν να λειτουργήσουν by the book ως προς τους κανονισμούς πράγμα που με κάνει να πιστεύω ότι θα γυρίσει μπούμερανγκ.Κάτι προς εσένα προσωπικά, συνέχισε έτσι είσαι πολύ καλός στις μεταδώσεις με όχι πολλά λόγια αλλά με λίγα και πολύ εύστοχα πράγμα που δεν σε κάνει να φαίνεσαι κουραστικός,keep pushing λοιπόν που λέει και ο Lewis.