Η αβάσταχτη ελαφρότητα της Mercedes

Η αβάσταχτη ελαφρότητα της Mercedes
Οι παράγοντες που άλλαξαν τον αγώνα στο Σπα, ο οποίος εξελίχθηκε πολύ διαφορετικά από ό,τι περιμέναμε.

Το Σπα φιλοξένησε για άλλη μια φορά το Grand Prix Βελγίου, έναν αγώνα της Formula 1 γεμάτο εκπλήξεις, έντονες ανατροπές και στρατηγικές επιλογές που καθόρισαν το αποτέλεσμα. Η Mercedes, με τους Λιούις Χάμιλτον και Τζορτζ Ράσελ, βρέθηκε στο επίκεντρο αυτού του δράματος, αποδεικνύοντας για ακόμη μία φορά πόσο κρίσιμη είναι η σωστή στρατηγική σε έναν αγώνα. Ο αγώνας στο Σπα αποτέλεσε υπόδειγμα για το πώς οι αποφάσεις εντός των pit μπορούν να μετατρέψουν έναν αγώνα σε θρίαμβο ή απογοήτευση.

 

Η τόλμη του Ράσελ

Ο Τζορτζ Ράσελ ξεκίνησε τον αγώνα με την προοπτική να τερματίσει στην καλύτερη περίπτωση στην πέμπτη θέση, βάσει της στρατηγικής των δύο pit stop που είχε προγραμματιστεί. Ωστόσο, μετά τα δεύτερα pit stops του Λιούις Χάμιλτον, του Σαρλ Λεκλέρκ και του Όσκαρ Πιάστρι, ο Ράσελ βρέθηκε να οδηγεί τον αγώνα σε μια αλληλουχία που δεν είχε προβλεφθεί. Ο Ράσελ δήλωσε: «Ξαφνικά τα ελαστικά και το αυτοκίνητο αισθάνονταν τόσο καλά. Μπήκα σε έναν ρυθμό. Μόλις βρέθηκα στην κορυφή, χωρίς πίσω οχήματα ή άλλους οδηγούς μπροστά μου, ένιωσα σαν να οδηγούσα στον προσομοιωτή. Παρατηρούσα τη διαφορά από τον Λιούις και τον ρυθμό που με πλησίαζε και σκέφτηκα ότι δεν υπάρχει λόγος να μην παραμείνουμε έξω και να προσπαθήσουμε να το κάνουμε να δουλέψει».

Ο Όσκαρ Πιάστρι της McLaren βίωσε κάτι παρόμοιο, όταν μετά τα pit stops του Χάμιλτον και του Λεκλέρκ, βρέθηκε να προηγείται για πέντε γύρους. Τα σκληρά του ελαστικά είχαν διανύσει ήδη 15 γύρους όταν το αυτοκίνητο της Mercedes αποχώρησε από μπροστά του, δίνοντάς του καθαρή πίστα. Ακόμη και με τα πιο φθαρμένα ελαστικά του, η απόδοση του αυτοκινήτου του ήταν φανταστική. Ωστόσο, τόσο ο Πιάστρι όσο και η ομάδα του, η McLaren, πίστευαν ότι θα αγωνιζόταν για τη νίκη με τον Χάμιλτον σε μια κανονική στρατηγική δύο pit stop. Αντίθετα, ο Ράσελ, βάσει των υπολογισμών της στρατηγικής της Mercedes, ήταν προορισμένος να τερματίσει πέμπτος είτε έκανε ένα είτε δύο pit stop.

Τα καθοριστικά σημεία της στρατηγικής

Η απόφαση του Ράσελ να παραμείνει στην πίστα με μια στρατηγική ενός pit stop ήταν τολμηρή, αλλά τελικά τον οδήγησε στη νίκη. Η νίκη αυτή όμως λίγο αργότερα μετατράπηκε σε αποκλεισμό λόγω χαμηλού βάρους του μονοθεσίου κατά 1,5 κιλά στο τέλος του αγώνα. Αυτό προώθησε τον Χάμιλτον στην πρώτη θέση, επιβεβαιώνοντας τη νίκη του. Ο Χάμιλτον, με τη γνωστή του δυναμική και εμπειρία, κατάφερε να ξεπεράσει τον Σαρλ Λεκλέρκ στον τρίτο γύρο και να αντιμετωπίσει με μαεστρία τον αγώνα, διατηρώντας έναν εξαιρετικό ρυθμό όταν βρέθηκε στην κορυφή.

Η στρατηγική του Ράσελ και της Mercedes ήταν από τις πιο τολμηρές που έχουμε δει στη Φόρμουλα 1. Οι δύο κύριοι παράγοντες που επηρέασαν τη στρατηγική ήταν: 1) Η φθορά των ελαστικών ήταν πολύ μικρότερη από την αναμενόμενη, κάτι που ευνόησε τη στρατηγική ενός pit stop. 2) Η προσπέραση ήταν πολύ πιο δύσκολη από το αναμενόμενο.

Δεν αποκλείεται όμως η ευφυΐα που έδωσε τη νίκη στον Ράσελ να είναι η ίδια που του τη στέρησε. Χωρίς να έχουμε ακόμα τα αποτελέσματα της ανάλυσης της Mercedes για το λόγο που στο τέλος του αγώνα το μονοθέσιο του Ράσελ ήταν ελαφρύτερο από το κανονικό, είναι πολύ πιθανό η εκτεταμένη φθορά του σετ και η απώλεια μάζας ελαστικού, με το οποίο έκανε 34 γύρους, να ήταν καθοριστικός παράγοντας.

Η νέα επιφάνεια του μεγαλύτερου μέρους της πίστας είχε πολύ υψηλή πρόσφυση, ενώ το μεσαίο κομμάτι της πίστας διατηρούσε την παλιά, λιγότερο γρήγορη επιφάνεια. Αυτό έκανε τις προβλέψεις για τη φθορά των ελαστικών δύσκολες και δημιούργησε απρόβλεπτες συνθήκες την ημέρα του αγώνα. Το αποτέλεσμα ήταν να εξισορροπηθεί η απόδοση των αυτοκινήτων, κάνοντας τη στρατηγική επιλογή πιο κρίσιμη.

Ο ρόλος του καθαρού αέρα

Η σημασία της καθαρής πίστας αποδείχθηκε καταλυτική. Ο Πιάστρι, αφού βρέθηκε στην κορυφή, αύξησε τον ρυθμό του κατά 1 δευτερόλεπτο ανά γύρο. Ο Ράσελ εκμεταλλεύτηκε επίσης την καθαρή πίστα για να διατηρήσει την πρώτη θέση για όσο το δυνατόν περισσότερο. Ένα ακόμη σημαντικό σημείο ήταν η απόδοση των ελαστικών. Τα σκληρά ελαστικά αποδείχθηκαν πολύ πιο αποτελεσματικά από τα μεσαία, γεγονός που επηρέασε την απόδοση των οδηγών και την έκβαση του αγώνα.

Η Mercedes, με την τόλμη και την ευελιξία της στρατηγικής της, απέδειξε γιατί παραμένει μια υπολογίσιμη δύναμη στη Formula 1. Ο Τζορτζ Ράσελ, αν και αντιμετώπισε μια σκληρή απογοήτευση, έδειξε την ικανότητά του να προσαρμόζεται και να παίρνει αποφάσεις υπό πίεση. Ο Λιούις Χάμιλτον, με την εμπειρία και την αποφασιστικότητά του, κατέκτησε μια ακόμη νίκη, την 105η της πλούσιας καριέρας του, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική της ομάδας. Ο χθεσινός αγώνας στο Σπα ήταν μια υπενθύμιση ότι στη Formula 1 κάθε απόφαση μετράει και η επιτυχία έρχεται συχνά από τις πιο απρόβλεπτες στρατηγικές.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

Κώστας Παστρίμας
Κώστας Παστρίμας

Ο Κώστας Παστρίμας μπήκε στο χώρο της δημοσιογραφίας λίγο πριν από την αλλαγή του αιώνα ως επιμελητής κειμένων σε ημερήσιες εφημερίδες. Λίγο αργότερα πέρασε «μπροστά» από τα κείμενα, γράφοντας κυρίως για αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, μηχανοκίνητα σπορ και όλα τα σχετικά με αυτά. Από νωρίς πίστεψε στη δύναμη του διαδικτύου, την εποχή που δεν ήταν ούτε κατά διάνοια όσο διαδεδομένο είναι πλέον, «χτίζοντας» τα μέσα που ήταν οι πρωτοπόροι της εποχής τους. Ανήκει στο δυναμικό της Liquid από το 2021.