Η μάχη του τίτλου «κλέβει» τη λάμψη της νίκης της Ferrari στο Όστιν

Κώστας Παστρίμας Κώστας Παστρίμας
Η μάχη του τίτλου «κλέβει» τη λάμψη της νίκης της Ferrari στο Όστιν
Το θριαμβευτικό 1-2 της Ferrari στο GP ΗΠΑ επισκιάστηκε από τις μάχες εντός και εκτός πίστας.

Η νίκη της Ferrari στο GP των ΗΠΑ του 2024 ήταν μια τεράστια στιγμή για την ιστορική ομάδα. Με το 1-2 των Σαρλ Λεκλέρ και Κάρλος Σάινθ η Scuderia «άλωσε» ένα απαιτητικό σιρκουί όπως το Circuit of the Americas. Και το πιο εντυπωσιακό; Αυτή η νίκη ήρθε χωρίς καμία αναβάθμιση στο μονοθέσιό της, σε αντίθεση με σχεδόν όλες τις υπόλοιπες ομάδες, συμπεριλαμβανομένης της Red Bull και της McLaren. Παρά την τεράστια αυτή επιτυχία, όμως, η μάχη για τον τίτλο και οι συζητήσεις γύρω από τα συμβάντα του αγώνα φάνηκε να επισκιάζουν κάπως τη δόξα της Ferrari στο Όστιν.

Η στρατηγική της Ferrari, συνδυασμένη με την εκπληκτική απόδοση των οδηγών της, έδειξε ότι η ομάδα μπορεί να ανταγωνιστεί στο υψηλότερο επίπεδο. Η McLaren μπορεί να είναι η κυρίαρχη δύναμη φέτος και η Red Bull να βελτιώνεται, αλλά η Ferrari αποδεικνύει πως, έστω και χωρίς αναβαθμίσεις, μπορεί να διεκδικεί νίκες, αρκεί να αξιοποιεί τις κατάλληλες ευκαιρίες.

Ωστόσο, η συζήτηση που κυριάρχησε αμέσως μετά το τέλος του αγώνα ήταν το συμβάν ανάμεσα στον Λάντο Νόρις και τον Μαξ Φερστάπεν. Μια μάχη που κατέληξε με τον Νόρις να δέχεται ποινή και να χάνει το βάθρο.

 

Το συμβάν Νόρις-Φερστάπεν και η απόφαση των αγωνοδικών

Η σύγκρουση μεταξύ Νόρις και Φερστάπεν στους τελευταίους γύρους ήταν η αποκορύφωση μιας μάχης γεμάτης ένταση. Ο Νόρις προσπάθησε να προσπεράσει τον Φερστάπεν, αλλά βγήκε εκτός πίστας. Αν και προσπέρασε τον Φερστάπεν, οι αγωνοδίκες αποφάσισαν πως κέρδισε πλεονέκτημα εκτός πίστας, και τον τιμώρησαν με ποινή 5 δευτερολέπτων, ρίχνοντάς τον στην 4η θέση.

Η απόφαση των αγωνοδικών στο συμβάν Νόρις-Φερστάπεν βασίστηκε στο Άρθρο 33.3 του Αγωνιστικού Κανονισμού της Formula 1, το οποίο αφορά τις διαδικασίες προσπέρασης και την παραμονή εντός ορίων της πίστας. Το άρθρο αυτό ορίζει ότι οι οδηγοί πρέπει να παραμένουν εντός πίστας κατά τη διάρκεια μιας προσπέρασης και δεν επιτρέπεται να κερδίσουν πλεονέκτημα βγαίνοντας εκτός των ορίων. Ο Φερστάπεν είχε ήδη το προβάδισμα καθώς πλησίαζαν στο apex της στροφής, φροντίζοντας να καθυστερήσει το φρενάρισμά του, κάτι που σύμφωνα με τους κανονισμούς τού επιτρέπει να διατηρήσει τη γραμμή του. Ο Νόρις, από την άλλη, έπρεπε να δώσει πίσω τη θέση που κέρδισε βγαίνοντας εκτός πίστας.

Είναι ενδιαφέρον ότι και οι δύο οδηγοί βγήκαν εκτός πίστας κατά τη διάρκεια της μάχης, κάτι που αναγνωρίστηκε από τους αγωνοδικες. Ενδεχομένως όμως η απόφασή τους λήφθηκε λαμβάνοντας υπόψη περισσότερο το γράμμα και ίσως λιγότερο το πνεύμα του κανονισμού. Το ερώτημα εδώ είναι κατά πόσο αυτή η απόφαση ήταν δίκαιη, δεδομένης της σκληρής μάχης που δόθηκε στην πίστα.

Μπορούν οι αγωνοδίκες να κρίνουν το πρωτάθλημα;

Η καριέρα του Φερστάπεν έχει ήδη χαρακτηριστεί από την κυριαρχία του σε μεγάλες περιόδους, αλλά συμβάντα όπως αυτό με τον Νόρις εγείρουν ερωτήματα σχετικά με την επιρροή των αγωνοδικών στον τελικό απολογισμό του πρωταθλήματος. Το 2021 ήταν μια χρονιά όπου οι αποφάσεις των αγωνοδικών κρίθηκαν ως καθοριστικές για την έκβαση του τίτλου. Στο πολυσυζητημένο Άμπου Ντάμπι, για παράδειγμα, η διαχείριση του καθεστώτος του αυτοκινήτου ασφαλείας έδωσε στον Φερστάπεν την ευκαιρία να κερδίσει το πρωτάθλημα από τον Χάμιλτον. Μπορεί η φετινή σεζόν να κριθεί από παρόμοιες αποφάσεις;

Η απάντηση είναι πως ναι, πάντα υπάρχει αυτή η πιθανότητα. Οι αγωνοδίκες έχουν τεράστια εξουσία και οι αποφάσεις τους μπορούν να επηρεάσουν άμεσα τη διαμόρφωση του πρωταθλήματος. Αν και φέτος ο Φερστάπεν διατηρεί το πλεονέκτημα στη μάχη του τίτλου, συμβάντα σαν αυτό μας υπενθυμίζουν πόσο λεπτή είναι η γραμμή ανάμεσα σε έναν δίκαιο αγώνα και σε έναν αγώνα που επηρεάζεται από κανονιστικές παρεμβάσεις.

Η FIA πρέπει να εξασφαλίσει ότι οι κανονισμοί θα εφαρμόζονται με συνέπεια. Η ιστορία του 2021 έδειξε ότι όταν υπάρχει αμφιβολία, οι αποφάσεις μπορούν να αλλάξουν το αποτέλεσμα ενός πρωταθλήματος. Και ενώ φέτος τα πράγματα είναι διαφορετικά, το συμβάν Νόρις-Φερστάπεν αποδεικνύει πως η F1 δεν έχει ξεφύγει από τη σκιά των αγωνοδικών.

Η μάχη για τον τίτλο είναι συναρπαστική, αλλά και γεμάτη παγίδες. Και αν κάτι είναι σίγουρο, είναι ότι η F1 θα συνεχίσει να προσφέρει θέαμα, όχι μόνο στην πίστα, αλλά και στις συζητήσεις γύρω από το τι είναι πραγματικά δίκαιο.

Είναι πραγματικά κρίμα που αυτή η μεγάλη νίκη της Ferrari περνάει σε δεύτερο πλάνο εξαιτίας της μάχης του τίτλου και των γεγονότων με τον Φερστάπεν και τον Νόρις. Η εκπληκτική εμφάνιση του Σαρλ Λεκλέρ, σε συνδυασμό με την εξαιρετική στρατηγική της Ferrari, αποδεικνύει πως ο Μονεγάσκος θα μπορούσε να είναι σοβαρός διεκδικητής του τίτλου αν υπήρχαν ακόμα λίγοι αγώνες στη σεζόν.

Φωτογραφίες: Scuderia Ferrari/Red Bull Content Pool

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

Κώστας Παστρίμας
Κώστας Παστρίμας

Ο Κώστας Παστρίμας μπήκε στο χώρο της δημοσιογραφίας λίγο πριν από την αλλαγή του αιώνα ως επιμελητής κειμένων σε ημερήσιες εφημερίδες. Λίγο αργότερα πέρασε «μπροστά» από τα κείμενα, γράφοντας κυρίως για αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, μηχανοκίνητα σπορ και όλα τα σχετικά με αυτά. Από νωρίς πίστεψε στη δύναμη του διαδικτύου, την εποχή που δεν ήταν ούτε κατά διάνοια όσο διαδεδομένο είναι πλέον, «χτίζοντας» τα μέσα που ήταν οι πρωτοπόροι της εποχής τους. Ανήκει στο δυναμικό της Liquid από το 2021.