Ο μέσος όρος των εσόδων των 15 κορυφαίων γυναικείων ποδοσφαιρικών συλλόγων στην Ευρώπη αυξήθηκε κατά 61% σε 4,3 εκατ. ευρώ τον τελευταίο χρόνο, σύμφωνα με ανάλυση της Deloitte.
Όλοι -εκτός από τρεις από τους 15 συλλόγους- της μελέτης Money League, κατέγραψαν διψήφια αύξηση εσόδων το 2022/23. Η Μπαρτσελόνα παραμένει στην κορυφή της λίστας, αφού τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 74% στα 13,4 εκατ. ευρώ, με τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ να ακολουθεί με 8 εκατ. ευρώ . Η Ρεάλ Μαδρίτης είναι τρίτη με 7,4 εκατ. ευρώ - μια αύξηση 416% από το 2021-22.
Η Μάντσεστερ Σίτι και η Άρσεναλ συμπληρώνουν την πρώτη πεντάδα, με την Τσέλσι έκτη και την Τότεναμ δέκατη. Υπάρχουν συνολικά οκτώ ομάδες της γυναικείας Super League (WSL), με τη Λίβερπουλ, την Έβερτον και τη Γουέστ Χαμ να βρίσκονται στην 11η, 13η και 14η θέση αντίστοιχα.
Biggest revenues in women’s football in 22/23 according to Deloitte Money League:
— Patri factor (@patrifactor) January 25, 2024
1. Barcelona 13.4 M
2. Man Utd 8.0 M
3. Real Madrid 7.4 M
4. Man City 5.3 M
5. Arsenal 5.3 M
Full list:https://t.co/tAUImiETZX
«Υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες στο ποδόσφαιρο γυναικών, βλέπουμε αυτή την ανάπτυξη εδώ και μερικά χρόνια, οπότε αποδεικνύει ότι δεν είναι απλά μια μεμονωμένη περίπτωση», δήλωσε στο BBC Sport η Έιμι Κλαρκ, επικεφαλής του γυναικείου αθλητισμού στο Sports Business Group της Deloitte.
«Βλέπουμε τεράστια έκρηξη του ενδιαφέροντος για το ποδόσφαιρο γυναικών. Την περασμένη σεζόν είχαμε ρεκόρ προσελεύσεων και αυξημένες συμμετοχές με αποτέλεσμα να έχουμε υψηλότερα έσοδα από τις ημέρες των αγώνων. Και βλέπουμε μια πραγματικά μεγάλη εστίαση στο να γίνουν οι σύλλογοι βιώσιμοι από μόνοι τους».
Το ποδόσφαιρο γυναικών δείχνει τον δρόμο και στους άνδρες
Τα στοιχεία για το ανδρικό παιχνίδι έδειξαν ότι τα εμπορικά έσοδα ξεπέρασαν τα ραδιοτηλεοπτικά για πρώτη φορά από το 2016, ωθώντας τους συλλόγους να διερευνήσουν διαφορετικές πηγές εσόδων, κάτι που έχει ήδη καθιερωθεί στο γυναικείο παιχνίδι. Σε αντίθεση με το ανδρικό παιχνίδι, το οποίο παραδοσιακά στηρίζεται σε προσοδοφόρα συμβόλαια μετάδοσης, μόνο το 20% των μέσων εσόδων των γυναικείων συλλόγων προήλθε από συμφωνίες μετάδοσης την περασμένη σεζόν, με τα εμπορικά έσοδα να αντιπροσωπεύουν το 58% και τα έσοδα από τις ημέρες αγώνων το 22%.
Τα έσοδα από τη μετάδοση σε κάθε πρωτάθλημα διαφέρουν επίσης σημαντικά, με τα δικαιώματα μετάδοσης της WSL της Αγγλίας και της Liga F της Ισπανίας να αξίζουν περίπου 8 εκατ. ευρώ το 2022/23, περίπου οκταπλάσια από αυτά της Serie A Femminile της Ιταλίας (1 εκατ. ευρώ), η οποία έγινε πλήρως επαγγελματική από τη σεζόν 2022/23. Αυτό σημαίνει ότι οι σύλλογοι δοκίμασαν διαφορετικούς τρόπους δημιουργίας εσόδων, ακόμη και μέσα στα ίδια πρωταθλήματα.
Για παράδειγμα, στο WSL, η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ απέκτησε το 74% των εσόδων της μέσω εμπορικών συνεργασιών, ενώ η Άρσεναλ απέκτησε το 58% των εσόδων της από τα έσοδα των αγώνων μετά από μια σειρά από sold out αγώνες στο στάδιο Emirates. Η Κλαρκ λέει ότι αυτό έχει οδηγήσει σε μια «κουλτούρα δοκιμής και εκμάθησης, start-up» στο ποδόσφαιρο γυναικών, με «χώρο για πειραματισμούς τόσο εντός όσο και εκτός γηπέδου».
«Πάντα λέγαμε ότι το ποδόσφαιρο γυναικών δεν πρέπει να αντιγράφει απλώς το πρότυπο του ανδρικού και αυτό αποδεικνύει περίτρανα αυτό το σημείο, με το ανδρικό ποδόσφαιρο να πρέπει να διαφοροποιηθεί για οικονομική βιωσιμότητα τώρα που δεν μπορεί να βασίζεται σε κεντρικά συμβόλαια μετάδοσης».