O αγώνας Sprint και η επόμενη μέρα στη Formula 1

O αγώνας Sprint και η επόμενη μέρα στη Formula 1
Στο GP Μ. Βρετανίας είδαμε για πρώτη φορά στην ιστορία αγώνα Sprint στη Formula 1, το οποίο πήρε τη θέση των κατατακτήριων δοκιμών.

Το GP Μ. Βρετανίας έχει γραφτεί πλέον στα βιβλία της ιστορίας, καθώς όλοι μας ζήσαμε ένα ξεχωριστό αγωνιστικό τριήμερο. Για πρώτη φορά είδαμε όμως τις κατατακτήριες να μεταφέρονται Παρασκευή και η σειρά εκκίνησης του αγώνα της Κυριακής καθορίστηκε από έναν μικρότερο αγώνα διάρκειας 100 χιλιομέτρων.

Η Formula 1 προσπαθεί να διευρύνει το κοινό της, ηλικιακά αλλά και ποσοτικά, καθιερώνοντας λύσεις οι οποίες συναντούν υποστηρικτές αλλά και επικριτές. Ο αγώνας Sprint ακολουθεί τη φιλοσοφία της Liberty Media που κατέχει τα τελευταία χρόνια τα εμπορικά δικαιώματα του σπορ.

Τα θετικά και τα αρνητικά

Έχοντας πάρει μια πρώτη γεύση, μπορούμε να σχηματίσουμε άποψη αναφορικά με το τι μας προσέφερε ο αγώνας Sprint. Στα θετικά μπορούμε να πούμε πως προσθέτει το στοιχείο του απρόβλεπτου, καθώς και το γεγονός πως σε έναν αγώνα 100 χιλιομέτρων μπορούμε να δούμε ορισμένες αλλαγές.

Η ελεύθερη επιλογή ελαστικών μας χάρισε μια εκπληκτική εκκίνηση από τον Φερνάντο Αλόνσο, ο οποίος κέρδισε 6 ολόκληρες θέσεις στον πρώτο γύρο. Επιπλέον οι οδηγοί ήταν σε θέση να πιέσουν στο όριο τα μονοθέσια τους στους 17 γύρους, δίχως να ανησυχούν για την κατανάλωση καυσίμου ή τη φθορά των ελαστικών.

 

Alonso Silverstone

Όμως όπως όλοι είδαμε η συντριπτική πλειοψηφία των μονομαχιών έγινε στον πρώτο γύρο. Έκτοτε είδαμε μάχη με το χρονόμετρο. Έχοντας επίσης σε ισχύ το parc-ferme από την Παρασκευή, αποτρέπεις τις ομάδες ώστε να ρισκάρουν περισσότερο στο στήσιμο των μονοθέσιων, διότι ο στόχος είναι ο μεγάλος αγώνας όχι το Sprint. Αυτό τις περιορίζει ιδιαίτερα.

Το γεγονός πως μόνο οι τρεις πρώτοι κατακτούσαν βαθμούς, καθιστά ανούσιο για οδηγούς πιο πίσω στην κατάταξη να παλέψουν, διότι το ρίσκο μιας εξόδου ή σύγκρουσης είναι πολύ μεγαλύτερο. Ο Σέρτζιο Πέρεζ το έμαθε με τον πιο σκληρό τρόπο.

Το θέαμα από πλευράς μονομαχιών που ήθελε η Formula 1 να μας προσφέρει ο αγώνας Sprint δεν ήρθε ποτέ, με τη μεγαλύτερη αλλαγή να αποτελεί αυτή της πρώτης θέσης για την εκκίνηση της Κυριακής.

Θεμελιώδη προβλήματα

Ο αγώνας Sprint προκάλεσε ορισμένες αντιδράσεις αναφορικά με τον σκοπό που εξυπηρετεί και αν προσπαθεί να δημιουργήσει τεχνητά θέαμα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα αποτελεί η απονομή της pole position στον νικητή του αγώνα Sprint.

Ποτέ στην ιστορία η pole position δεν είχε κριθεί από αγώνα και παρά την επίσημη ονομασία ως «Sprint Qualifying», ήταν ένας αγώνας 17 γύρων. Αρκετοί οδηγοί και παράγοντες ήταν κατά της επιλογής αυτής, καθώς ο ταχύτερος στον ένα γύρο πρέπει να ξεκινά από την 1η θέση.

Όμως αν η pole position κρίνεται από κατατακτήριες δοκιμές, τότε ποιο το νόημα του να μάχονται οι οδηγοί στον αγώνα Sprint; Εάν οριστεί η σειρά εκκίνησης από κατατακτήριες, τότε πρέπει να απονέμονται περισσότεροι βαθμοί στους οδηγούς και σε περισσότερες θέσεις.

Verstappen Silverstone

Αυτό σημαίνει πως θα πηγαίνει κόντρα στη φιλοσοφία της Formula 1 η οποία θέλει να διατηρήσει ανέπαφη τη σημασία του αγώνα της Κυριακής ως το μεγάλο γεγονός. Βλέπουμε λοιπόν πως δημιουργείται μια κρίση ταυτότητας για αυτό που θέλει να πλασάρει το σπορ, με συνεχή εμπόδια.

Ο αγωνιστικός διευθυντής της Formula 1, Ρος Μπρον, ανέφερε πως μελλοντικά ενδέχεται να γίνουν αλλαγές. Το σίγουρο είναι πως ένα τέτοιο εγχείρημα πρέπει να πραγματοποιείται σε πίστες όπου προσφέρονται για προσπεράσματα. Να υπάρχει κίνητρο για τους οδηγούς και όχι η κρίση ταυτότητας η οποία είδαμε.

Εάν δεν πείσουν φέτος οι αγώνες Sprint τότε δεν θα τους δούμε μελλοντικά σύμφωνα με τους υπεύθυνους του σπορ. Η προσπάθεια εμπορικής εκμετάλλευσης μπορεί να διαφωνεί με αυτό, όμως η συνολική εικόνα ενός κανονικού αγωνιστικού τριημέρου της F1 παραπέμπει στο: «if it ain’t broke, don’t fix it» (δηλαδή, αν δεν είναι χαλασμένο, δεν χρειάζεται να το φτιάξεις).

Image credit: Red Bull Content Pool, Alpine F1

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!