Η ζωή με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο – Vol. 1

Νίκος Γιαννούλας
Η ζωή με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο – Vol. 1
Από τις 29 Ιουλίου οδηγούμε καθημερινά ένα Volkswagen ID.3 First Edition και βιώνουμε πρώιμα το μέλλον της αυτοκίνησης. Τι μας επιφυλάσσει αυτό, θα το μάθουμε μαζί σε 6 συνέχειες.

Την πρώτη «γεύση» για την έναρξη της πολύμηνης σχέσης μας με το αμιγώς ηλεκτρικό Volkswagen ID.3 σας δώσαμε ήδη στις 31 Ιουλίου. Πλέον, ξεκινάμε κανονικά της αναφορές στην καθημερινότητα που βιώνει ένας χρήστης ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Πληροφορίες για το ίδιο το αυτοκίνητο, μπορείτε να βρείτε στο test drive που έχουμε πραγματοποιήσει εδώ και αρκετούς μήνες.

Έχετε γεια βενζινάδικα

Παρότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο οπτικά δεν ξεχωρίζει πλέον οπτικά από τα συμβατικά, στην πράξη όλα είναι διαφορετικά. Ναι το γκάζι και το φρένο παραμένουν, ωστόσο ο τρόπος οδήγησης, οι καθημερινές συνήθειες, η αίσθηση, όλα αλλάζουν. Τα πρατήρια καυσίμου αποτελούν πλέον μια εικόνα ενός πρόσφατου παρελθόντος -εκτός αν έχουν διαθέσιμο φορτιστή ή τα ελαστικά χρειαστούν αέρα.

Voklswagen ID.3

Η κάποτε απλή και συνηθισμένη διαδικασία αναπλήρωσης καυσίμου διάρκειας πέντε λεπτών καταργείται και πλέον ο προγραμματισμός φόρτισης παίρνει τη θέση της. Υπό την έννοια ότι καλό είναι να συνδυάζονται οι εκάστοτε αγορές με αναπλήρωση ηλεκτρικής ενέργειας, ώστε ο χρόνος τουλάχιστον μισής ώρας που απαιτείται για την ανάκτηση μερικών kWh να μην πηγαίνει χαμένος.

 

Οι χώροι στάθμευσης διαφόρων super market, εμπορικών κέντρων και πολυκαταστημάτων, αποτελούν τη νέα καθημερινότητα του οδηγού. Ειδικά αν, όπως εμείς, αυτός δεν έχει τη δυνατότητα οικιακής φόρτισης, καθώς στους παραπάνω χώρους μπορεί κανείς να βρει δεκάδες πλέον σταθμούς φόρτισης.

Στα θρανία της ηλεκτροκίνησης

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Καθώς ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο ελάχιστα προσομοιάζει λειτουργικά με ένα συμβατικό, καλό θα είναι να διαβάσουμε με προσοχή, ευλαβικά και πραγματοποιώντας σχετικές δοκιμές στο πεδίο -στο αυτοκίνητο δηλαδή- όλα όσα αναφέρονται στο owners manual. Το οποίο μπορεί να έχει περίπου 300 σελίδες και να φοβίζει αρχικά η ανάγνωσή του, ωστόσο αυτή θα σας γλιτώσει από πολλά... γαλλικά στη συνέχεια. Παρότι οι πωλητές ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορεί να είναι πολύ αναλυτικοί στην ενημέρωσή σας κατά την παράδοση του αυτοκινήτου, πιστέψτε μας ότι υπάρχουν δεκάδες λεπτομέρειες που θα προκύψουν στη συνέχεια και απαιτούν την προσοχή σας.

Volkswagen ID.3

Τα σύγχρονα και ειδικά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα χειριζόμαστε πλέον από... μενού ψηφιακών συστημάτων πολυμέσων και όχι από διακόπτες. Οπότε, τόσο η εξοικείωση με ψηφιακές συσκευές όσο και η ανάγνωση και κατανόηση του owners manual, είναι προαπαιτούμενα για την οδήγησή τους.

Το μεγάλο κεφάλαιο της φόρτισης

Κίνηση δεύτερη, η οποία πρέπει να έχει γίνει ίσως και πριν την αγορά του ηλεκτρικού οχήματος: Ενημέρωση για τις εταιρείες που διαθέτουν ευρύ δίκτυο φόρτισης και κατέβασμα των αντίστοιχων apps στο κινητό. Οι εφαρμογές της κάθε εταιρείας είναι απαραίτητες για να μπορείτε να εντοπίσετε σε κάθε περίπτωση τον πιο κοντινό σταθμό φόρτισης και τις «κατεβάζετε» δωρεάν. Επίσης, σας δίνουν τη δυνατότητα να ξεκινήσετε, να σταματήσετε και να πληρώσετε τη φόρτιση. Οι εταιρείες τις οποίες εμείς έχουμε χρησιμοποιήσει -Blink, Fortizo και ΔΕΗ blue- σας παρέχουν και ειδικές προπληρωμένες κάρτες, οι οποίες απλοποιούν περισσότερο τη διαδικασία φόρτισης.

Δυστυχώς ακόμα δεν υπάρχει μια ενιαία πλατφόρμα, μέσω της οποίας να μπορείς να έχεις πρόσβαση σε όλους τους διαθέσιμους δημόσιους σταθμούς φόρτισης -αν γνωρίζετε κάτι περισσότερο, καλό θα είναι να μας ενημερώσετε στα σχόλια. Μια αξιόπιστη εικόνα του συνόλου των διαθέσιμων δημόσιων φορτιστών στη χώρα μας και στην Ευρώπη, έχουμε βρει μόνο μέσω του https://www.plugshare.com/. Σε αυτό όμως υπάρχουν πληροφορίες και σημεία στο χάρτη, όχι όμως και δυνατότητα φόρτισης.

Volkswagen ID.3

Αναφορικά με τις τιμές ανά kWh στους σταθμούς δημόσιας φόρτισης, σήμερα κυμαίνονται από 0,3 – 0.6 ευρώ περίπου, ενώ στο οικιακό δίκτυο και ανάλογα με την εταιρεία παροχής και το ύψος της κατανάλωσης, αυτές ξεκινούν από 0,08 ευρώ τη νύχτα έως και 0,2 την ημέρα, περίπου.

Εννοείται φυσικά πως όποιος έχει τη δυνατότητα οικιακής φόρτισης, τοποθετεί άμεσα ένα wallbox στο σπίτι του, το οποίο επιδοτείται όπως και τα ηλεκτρικά οχήματα, μέσω του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Φορτίζοντας στο σπίτι κατά κύριο λόγο, το κόστος λειτουργίας μειώνεται εκθετικά.

Εμείς τα πρώτα 600 περίπου χιλιόμετρα με το Volkswagen ID.3 τα πραγματοποιήσαμε εντός αστικού ιστού με μικρές αποδράσεις της τάξης των 100 χιλιομέτρων. Με το υπάρχον δίκτυο και χωρίς την άνεση της οικιακής φόρτισης, δύο μόνο φορές χρειάστηκε να περιμένουμε αρκετά, περίπου μια ώρα. Τις υπόλοιπες απλώς συνδυάσαμε τη φόρτιση με αγορές ή επισκέψεις.

Volkswagen ID.3

Στην παρούσα φάση προτιμήσαμε το δίκτυο της ΔΕΗ blue το οποίο παρέχει τη φόρτιση δωρεάν, ενώ αρκετές φορές κάναμε και χρήση αυτού της Blink, στο οποίο φροντίσαμε να έχουμε εκδώσει κάρτα.

Το μόνο πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε αρχικά, ήταν με όσους σταθμούς φόρτισης της ΔΕΗ blue ήταν σε υπόγεια σημεία στάθμευσης, όπου το τηλέφωνο δεν είχε καλό σήμα. Μετά τoν αρχικό εκνευρισμό και το μπες – βγες για επικοινωνία με τις εταιρείες, βρήκαμε τη λύση! Μπαίνεις, παρκάρεις, συνδέεις το αυτοκίνητο με το φορτιστή και στη συνέχεια βγαίνεις σε σημείο λήψης και ενεργοποιείς της φόρτιση. Voir la.

Volkswagen ID.3

Για τη λήξη της σύνδεσης, η διαδικασία γίνεται ανάποδα. Σταματάς τη φόρτιση μέσω της εφαρμογής σε σημείο λήψης του κινητού και στη συνέχεια αποσυνδέεις τα καλώδια στο χώρο στάθμευσης.

Προσοχή δεν (σας) ακούει κανείς

Αναφορικά με την οδήγηση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ειδικά στα στενά της πόλης πρέπει ο οδηγός να είναι πολύ προσεκτικός. Παρότι όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παράγουν ένα ψηφιακό ήχο έως την ταχύτητα των 25-30 χλμ./ώρα για να γίνονται αντιληπτά, οι πεζοί δεν έχουν ακόμα πραγματοποιήσει τον απαραίτητο συνειρμό τέτοιων ηχητικών δεδομένων με αυτοκίνητο.

Volkswagen ID.3

Εμείς αντιμετωπίσαμε πολλές φορές πεζούς χωρίς καμία αντίληψη της ύπαρξης του αυτοκινήτου, ακόμα και μισό μέτρο πίσω τους. Ταυτόχρονα θα πρέπει να οπλιστείτε με υπομονή για πολλές – πολλές ερωτήσεις. Αρκετοί οδηγοί θα σας προσεγγίσουν για να μάθουν πως είναι η οδήγηση, τι συμβαίνει με τη φόρτιση, το ύψος των τιμών και οτιδήποτε άλλον μπορεί να βάλει ο νους σχετικά με το ηλεκτρικό αυτοκίνητο που οδηγείτε.

Κλείνουμε την πρώτη περίοδο της ζωής μας με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με την διαπίστωση ότι μετά από αυτή την εμπειρία, δύσκολα επιστρέφεις σε οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Τους λόγους θα εξηγήσουμε σε δεκαπέντε μέρες από σήμερα, στο Vol.2 της ζωής μας με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Μείνετε συντονισμένοι.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!