30 χρόνια ηλεκτροκίνησης Fiat

Στάθης Κοκκορόγιαννης
30 χρόνια ηλεκτροκίνησης Fiat
H ηλεκτροκίνηση δεν είναι κάτι το πρωτόγνωρο για τη Fiat που μετρά παραπάνω από 30 χρόνια εμπειρίας και κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Πίσω στο 1990, η Fiat παρουσίασε το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο μαζικής παραγωγής, το Panda Elettra χρησιμοποιώντας έναν ηλεκτροκινητήρα, αντί του συμβατικού κινητήρα εσωτερικής καύσης της εποχής. Σήμερα, 31 χρόνια μετά η Fiat έχει λανσάρει στην αγορά το αμιγώς ηλεκτρικό 500, ακολουθώντας το παράδειγμα του Panda Elettra που είχε αποκαλυφθεί το 1990.

Η ιταλική φίρμα ήθελε να εξελίξει ένα μοντέλο που έχει πλούσια ιστορία και είναι αγαπημένο στο κοινό. Το Panda είχε αποκαλυφθεί τη δεκαετία του '80 και είχε κερδίσει τις εκτιμήσεις των οδηγών. Σήμερα, η Fiat επέλεξε το 500 ως το αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της γκάμας της, που σχεδιάστηκε από λευκό χαρτί. Μάλιστα, κατάφερε να διατηρήσει στιλιστικά στοιχεία από το κλασσικό 500 και βέβαια την ιδιαίτερη του φιλοσοφία.

Fiat PAnda

Το Panda Elettra εφοδιαζόταν με έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 9,2 kW ή 12,5hp, νούμερο που δεν εντυπωσιάζει, αλλά χάρη και στην άπλετη παροχή ροπής αρκούσε για να επιταχύνει το αυτοκίνητο έως και τα 70χλμ./ώρα, επιτρέποντας του να κινείται αθόρυβα και με άνεση στο αστικό περιβάλλον για αποστάσεις έως και 100χλμ. με μία φόρτιση. Τριάντα χρόνια αργότερα, το ηλεκτρικό e500 είναι διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις, με απόδοση 70 kW ή 95 ίππους και 87 kW ή 118 ίππους, επιταχύνει στα 100χλμ./ώρα σε μόλις 9 δευτερόλεπτα και φτάνει τα 150χλμ./ώρα, προσφέροντας ευελιξία στην πόλη, αλλά και τη δυνατότητα κίνησης με άνεση και εκτός αυτής. Παράλληλα η αυτονομία του είναι έως και 320χλμ. σε μικτές συνθήκες, ενώ εκτοξεύεται στα έως και 460χλμ. σε αμιγώς αστικές διαδρομές.

 

Fiat e500

Σε επιπλέον μεγάλες διαφορές που μαρτυρούν το φάσμα γενεών, το Panda Elettra παρά το ότι είχε κιβώτιο 4 ταχυτήτων (+ όπισθεν), λόγω των χαρακτηριστικών απόδοσης του ηλεκτροκινητήρα μπορούσε να κινηθεί στην πόλη μόνιμα με την 3η ταχύτητα, προσομοιώνοντας τη χρήση ενός αυτόματου αυτοκινήτου, προσφέροντας με αυτό τον τρόπο πρωτοφανή ευκολία οδήγησης και χειρισμένων για τα μέτρα της εποχής του. Αυτό που σίγουρα προκαλεί θαυμασμό είναι το γεγονός ότι 30 χρόνια πριν, η Fiat είχε εφοδιάσει το Panda Elettra με σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση, στοιχείο που σήμερα βρίσκεται σε κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Με το Panda Elettra να είναι το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής, όπως είναι φυσικό στην εποχή του η έννοια του δημόσιο δικτύου φόρτισης ήταν άγνωστη. Εφοδιασμένο με 12 μπαταρίες μόλυβδου των 6V (που έγιναν 14 στη συνέχεια), η συνολική αποθήκευση ενέργειας έφτανε έως και τα 200Ah, με τη φόρτιση να γίνεται αποκλειστικά σε οικιακό δίκτυο 220V. Οι μπαταρίες καταλάμβαναν το χώρο αποσκευών, αλλά και τις πίσω θέσεις, καθιστώντας το ηλεκτρικό Panda αυστηρά διθέσιο. Σήμερα, που η ηλεκτροκίνηση αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς, στο νέο 500 οι μπαταρίες δεν μειώνουν στο ελάχιστο το διαθέσιμο χώρο, ενώ η τοποθέτηση τους στο πάτωμα του αυτοκινήτου λειτουργεί ευεργετικά και στην οδική συμπεριφορά του συνόλου.

Fiat Panda

Το Panda Elettra έμεινε στην παραγωγή για οκτώ χρόνια από το 1990 έως και το 1998 όντας μια πρόταση αρκετά μπροστά από την εποχή της. Πλέον η Fiat γράφει τη δική της ιστορία με το νέο αμιγώς ηλεκτρικό 500.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!