Ράλλυ Ντακάρ 2022: Ο απολογισμός του Βασίλη Ορφανού
Με την τελευταία ημέρα του φετινού αγώνα να έχει ολοκληρωθεί, άλλο ένα Ράλλυ Ντακάρ πέρασε στην ιστορία. Όσα σχολιάσαμε πριν την τελευταία ειδική, έγιναν ακριβώς όπως είχαμε προβλέψει. Όλοι οι αναβάτες της εργοστασιακής ομάδας της Honda έκαναν την υπέρβαση μέσα στην τελευταία ειδική, κατακτώντας την πρώτη, τρίτη και τέταρτη θέση στην μικρή σε χιλιόμετρα ειδική διαδρομή με τους Πάμπλο Κουιντανίγια, Χοσέ Ιγνάσιο και Χοάν Μπαρέντα αντίστοιχα.
Αυτό όμως δεν ήταν αρκετό ώστε να κόψει πρώτος το νήμα και στη γενική κατάταξη ο Κουιντανίγια. Το θρίλερ στις μοτοσυκλέτες που μας κράτησε τις 14 ημέρες του αγώνα σε μεγάλη αγωνία, ολοκληρώθηκε με νικητή τον Σαμ Σάντερλαντ της Gas-Gas. Παρότι περιορίστηκε στην όγδοη θέση στη τελευταία ειδική, έφτασε σε μια πανάξια νίκη σε ένα ακόμη Ράλλυ Ντακάρ (τη δεύτερη στην καριέρα του).
Όλη η εργοστασιακή ομάδα της ΚΤΜ, έκανε και αυτή με την σειρά της την δική της επίθεση στα τελευταία 162 χιλιόμετρα του αγώνα καταλαμβάνοντας την 2η, 7η και 12η θέση με τους Τόμπι Πράις, Ματίας Γουόλκερ και Κέβιν Μπεναβίδες αντίστοιχα.
Ο Σάντερλαντ οδήγησε όλες τις ημέρες πολύ σταθερά, χωρίς ιδιαίτερα λάθη. Διαχειρίστηκε εξίσου ψύχραιμα τους αντιπάλους του, ακόμα και όταν έχασε δύο φορές την πρωτοπορία στην γενική. Είχε όμως τα ψυχικά αποθέματα να γυρίσει το παιχνίδι υπέρ του και να αντέξει μέχρι το τέλος σε όλες τις επιθέσεις που δέχτηκε - σε αγωνιστικό πάντα επίπεδο. Γι’ αυτό και κέρδισε. Ήταν αποφασιστικός, γρήγορος, μεθοδικός, κάνοντας τα λιγότερα λάθη στην πλοήγηση. Και έχουμε ήδη πολλές φορές αναφέρει ότι στο Ντακάρ κερδίζει αυτός που μέχρι το τέλος θα κάνει τα λιγότερα λάθη.
Στην 70η θέση της γενικής φιγουράρει το όνομα του Έλληνα αναβάτη Βασίλη Μπούδρου με Husqvarna, που καταφέρνει να τερματίσει στην πρώτη του συμμετοχή σε Ράλλυ Ντακάρ. Συγχαρητήρια και από εμάς. Άξιος για τον τερματισμό του, οδήγησε χωρίς πολλά λάθη, με ένα μέτριο προς αργό ρυθμό, που του επέτρεπε να τερματίζει κάθε ημέρα χωρίς ρίσκο. Με βάση τα αποτελέσματα των δύο τελευταίων ημερών στις ειδικές, θα μπορούσε αν είχε κάνει το ίδιο μια εβδομάδα νωρίτερα, να είναι πιο μπροστά στην γενική. Δεν το έκανε πιο νωρίς για τους δικούς του λόγους, του το ευχόμαστε στο μέλλον.
Σε ότι αφορά τον αγώνα από οργανωτικής πλευράς, μετά από τις έξι συμμετοχές μας σε αντίστοιχα Ράλλυ Ντακάρ, τέσσερα στη έρημο Σαχάρα και δύο στην έρημο Ατακάμα, θα θέλαμε να σχολιάσουμε τα υπέρ και τα κατά της φετινής διοργάνωσης. Ο αγώνας -ειδικά φέτος- συρρικνώθηκε αρκετά και αντιμετώπισε δυσκολίες με τις βροχές που έπεσαν στο βόρειο τμήμα της Σαουδικής Αραβίας, με αποτέλεσμα οι οργανωτές να μειώσουν ή να ακυρώσουν ειδικές. Με αποκορύφωμα την κατάργηση των Μαραθώνιων ειδικών, αλλοιώνοντας στο τέλος την σκληρότητα του αγώνα. Ενώ είχαν δηλώσει ότι θα τις πραγματοποιήσουν στις επόμενες ημέρες, τελικά δεν το έκαναν.
Επίσης, με τον κανονισμό που επιτρέπει σε έναν αναβάτη ή ένα πλήρωμα να συνεχίσουν τον αγώνα σε περίπτωση εγκατάλειψης από μηχανική βλάβη, επιστρέφοντας στη δράση την επόμενη ημέρα έχοντας φυσικά χρονική ποινή, μπορεί να βοήθησε πολλές συμμετοχές να συνεχίσουν αλλά είναι ένα γεγονός που κάνει το Ντακάρ πιο… φιλικό και πιο προσιτό. Από τις 140 συμμετοχές στις μοτοσυκλέτες, σαν παράδειγμα το αναφέρω, κατάφεραν με αυτή την αλλαγή στον κανονισμό να τερματίσουν 124. Σίγουρα οι εποχές αλλάζουν μαζί με τις καταστάσεις και τα δεδομένα αλλά αυτό από μόνο, αλλοιώνει σε μεγάλο βαθμό την δυσκολία και την περιπέτεια, στοιχεία για τα οποία φημίζεται το Ράλλυ Ντακάρ.
Οι χιλιομετρικές αποστάσεις των ειδικών διαδρομών, μαζί με την διάρκεια των αγωνιστικών ημέρων μειώθηκαν επίσης. Μπορεί η Σαουδική Αραβία να έφερε τον αγώνα κοντά στην Αφρικανική ήπειρο, όμως μόνο μία χώρα για έναν τόσο μεγάλο αγώνα σαν το Ντακάρ είναι μικρή. Για αυτό είδαμε και πολλά loop στο σχεδιασμό των διοργανωτών, μειώνοντας την ταλαιπωρία και τις μετακινήσεις των ομάδων και των μηχανικών με όλες αυτές τις διαδρομές τύπου τουλίπας. Αφήστε που οι ειδικές πλέον έχουν γίνει σαν να είναι μεγάλες enduro, τύπου cross country.
Ίσως επειδή οι εποχές αλλάζουν και σίγουρα το παρόν και το μέλλον φέρνουν νέους κανονισμούς και εξελίξεις. Άλλωστε και η συμμετοχή μεγάλης γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας με ένα όχημα από το μέλλον, με ηλεκτρική ενέργεια, είναι ο προπομπός των εξελίξεων που έρχονται. Λέτε για αυτό οι ειδικές να συρρικνώνονται προς τα κάτω, ώστε να συμβαδίζουν με την χωρητικότητα των μπαταριών από τα ηλεκτρικά οχήματα που θα κινούνται μέσα στις ερήμους στο κοντινό μέλλον; Θα το δούμε σύντομα.
Εν κατακλείδι, ο αγώνας ειδικά στις μοτοσυκλέτες μας κράτησε σε μεγάλη αγωνία μέχρι το τέλος του, όμως οι φετινοί κανονισμοί και οι αλλαγές που αυτοί έφεραν, σε συνδυασμό με τα νέα δεδομένα και τις εξελίξεις που είχαμε για αυτή τη χρονιά, αλλοιώνουν το πνεύμα του Γάλλου ιδρυτή του αγώνα Τιερί Σαμπίν, Το Ντακάρ πάντα θα είναι μια πρόκληση για αυτούς που συμμετέχουν, αυτό θα είναι το μόνο σίγουρο, αλλά δεν ξέρω κατά πόσο πλέον θα είναι ένα όνειρο για αυτούς που μένουν πίσω.
Στο video που ακολουθεί, μπορείτε να δείτε τη συζήτηση με τον Πάνο Σεϊτανίδη, για τα μυστικά της αγωνιστικής Οδύσσειας του Ράλλυ Ντακάρ.
Φωτογραφίες: Red Bull Content Pool
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!