«Έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που ένιωσα περίεργα ως η μοναδική γυναίκα στην αίθουσα»

«Έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που ένιωσα περίεργα ως η μοναδική γυναίκα στην αίθουσα»
Η Σάρα Ριέρα, Επικεφαλής των Υπηρεσιών Ενέργειας και Φόρτισης στη SEAT, μιλάει στο Gazzetta για τη θέση της γυναίκας σε μία άλλοτε άκρως ανδροκρατούμενη βιομηχανία.

Σύμφωνα με την UNESCO, μόλις το 28% των αποφοίτων μηχανικών και το 33% των ερευνητών παγκοσμίως είναι γυναίκες. Η απουσία εκπροσώπων του γυναικείου φύλου στο STEM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανολογία και Μαθηματικά) αποτρέπει πολλά κορίτσια από το να ακολουθήσουν καριέρα στους συγκεκριμένους τομείς. Με αποτέλεσμα, αυτός ο φαύλος κύκλος να συνεχίζεται.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας και την πρωτοβουλία της SEAT να συστήσει τις γυναίκες στελέχη της σε μαθητές και μαθήτριες 8-17 ετών, συνομιλήσαμε με την Σάρα Ριέρα. Σήμερα Επικεφαλής των Υπηρεσιών Ενέργειας και Φόρτισης στην ισπανική μάρκα, θυμάται όλη τη διαδρομή μέσα στην εταιρεία από το 2011, όταν μπήκε ως συμμετέχουσα σε πρόγραμμα εκπαιδευόμενων. Όπως λέει, ένιωσε αρκετά ευπρόσδεκτη από την πρώτη στιγμή. «Έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που ένιωσα περίεργα επειδή ήμουν η μοναδική γυναίκα στην αίθουσα. Στη SEAT S.A. το 21% του εργατικού δυναμικού και το 26% της διοίκησης αποτελείται από γυναίκες. Είμαι σίγουρη ότι πίσω στο 2011 αυτοί οι αριθμοί ήταν εντελώς αδιανόητοι».

Η Σάρα Ριέρα μας εξηγεί επίσης τις αρμοδιότητές της, περιγράφει μία… τυπική μέρα στο γραφείο και αναλύει τις συνταρακτικές αλλαγές που έρχονται στην αυτοκινητοβιομηχανία τα επόμενα χρόνια.

Πότε αρχίσατε την καριέρα σας στη SEAT και ποιο ήταν το… μονοπάτι προς την θέση της Επικεφαλής Υπηρεσιών Ενέργειας και Φόρτισης;

 

Άρχισα την καριέρα μου στη SEAT S.A. το 2011 με το πρόγραμμα εκπαιδευόμενων, το οποίο αποτελείται από διάφορα στάδια σε διαφορετικά τμήματα της εταιρείας, ώστε να σχηματίσεις μία ολοκληρωμένη εικόνα. Μετά εντάχθηκα στον τομέα Παραγωγής, αρχικά στην ανάπτυξη πρωτοτύπων και μετά στις λειτουργίες. Μετά από αρκετά χρόνια απασχόλησης με projects σε αυτόν τον τομέα, άρχισα να αναζητώ μία νέα πρόκληση ώστε να αναπτυχθώ και να κάνω κάτι πέρα από τις λειτουργίες. Τη βρήκα στην ομάδα διαχείρισης προϊόντων, αναλαμβάνοντας το ρόλο της Product Manager για την οικογένεια του SEAT Leon. Ταίριαξα απόλυτα, καθώς το δυνατό τεχνικό μου υπόβαθρο ήταν σημαντικό για τη θέση, ενώ παράλληλα μπορούσα να στρέψω την καριέρα μου προς μία θέση ευθύνης, προσανατολισμένη στη διοίκηση. Εκείνη την περίοδο έκανα το μεταπτυχιακό μου στη Διοίκηση Επιχειρήσεων στο IESE Business School, ώστε να ενισχύσω την προοπτική μου στους τομείς της στρατηγικής και της διοίκησης.

Μετά από 2,5 χρόνια ως Product Manager, μου δόθηκε η ευκαιρία να συμμετάσχω στο τμήμα Επιχειρησιακής Στρατηγικής, τη στιγμή που άρχισαν να γίνονται σημαντικές αλλαγές στη βιομηχανία. Δεν δίστασα ούτε ένα δευτερόλεπτο, προκειμένου να κάνω αυτό το βήμα. Κοιτάζοντας προς τα πίσω, ήταν μία από τις καλύτερες αποφάσεις που έλαβα ποτέ: πέρα από το ότι ήταν κάτι που επιθυμούσα όσον αφορά τη εξέλιξή μου σε θέση πιο στρατηγική, μπορώ να πω ότι ήταν η τέλεια χρονική στιγμή για να αναλάβω αυτό το ρόλο. Εργάστηκα στο στρατηγικό πλάνο της εταιρείας, ηγήθηκα αρκετών στρατηγικών πρωτοβουλιών σε τομείς όπως η καινοτομία, οι συνεργασίες και η στρατηγική έρευνα, και τελικά έφθασα στο χώρο της βιωσιμότητας και των ηλεκτρικών οχημάτων. Μάλιστα, τότε ήταν που αποφάσισα να επικεντρωθώ στο να γίνει πραγματικότητα για την μαζική αγορά η βιώσιμη κινητικότητα. Έλαβα έτσι το 2017 τη θέση της Επικεφαλής Υπηρεσιών Ενέργειας και Φόρτισης, θέση την οποία κατέχω μέχρι σήμερα.

Σάρα Ριέρα SEAT

Νιώσατε ευπρόσδεκτη από την πρώτη μέρα και πώς οι άνδρες συνάδελφοι αντέδρασαν στην παρουσία σας σε μία βιομηχανία που ήταν ανδροκρατούμενη επί δεκαετίες;

Ένιωσα αρκετά ευπρόσδεκτη στη SEAT S.A. από την πρώτη στιγμή. Η είσοδος στην εταιρεία μέσω του προγράμματος εκπαιδευόμενων σε βάζει σε μία βολική θέση, καθώς έχεις δίπλα σου αρκετούς μέντορες από διάφορα τμήματα και με ποικίλες προοπτικές. Στη SEAT S.A. έχουμε εργαστεί αρκετά τα τελευταία χρόνια ώστε να αυξηθεί η ανθρώπινη ποικιλομορφία σε κάθε πτυχή, συμπεριλαμβανομένης της αντιπροσώπευσης των γυναικών.

Επί δεκαετίες υπήρχε υποεκπροσώπηση των γυναικών στο χώρο της αυτοκίνησης και βίωσα μία μεγάλη αλλαγή σε αυτό το κομμάτι τα τελευταία χρόνια. Τουλάχιστον εντός της SEAT S.A. έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που ένιωσα περίεργα επειδή ήμουν η μοναδική γυναίκα στην αίθουσα. Στη SEAT S.A. το 21% του εργατικού δυναμικού και το 26% της διοίκησης είναι γυναίκες. Είμαι σίγουρη ότι πίσω στο 2011 αυτοί οι αριθμοί ήταν εντελώς αδιανόητοι.

Και πάλι, δεν είναι αρκετό. Ο στόχος μας είναι να ενθαρρύνουμε όλο και περισσότερες γυναίκες να μετατρέψουν την εταιρεία μας και τη βιομηχανία σε ένα πιο ποικιλόμορφο περιβάλλον. Στο κάτω-κάτω περισσότερες γυναίκες σημαίνουν περισσότερη ποικιλομορφία και η ποικιλομορφία οδηγεί την καινοτομία. Η δε καινοτομία είναι ο σημαντικότερος παράγοντας για να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις της βιομηχανίας μας.

Μπορείτε να περιγράψετε μία τυπική μέρα στο γραφείο; Ποια είναι τα καθήκοντα του Επικεφαλής Υπηρεσιών Ενέργειας και Φόρτισης στη SEAT S.A.;

Κύρια ευθύνη μου είναι να εξασφαλίσω ότι οι πελάτες μας που εξετάζουν την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, μπορούν να φορτίσουν όποτε και όπου χρειάζονται. Όπως επίσης ότι θα πάρουν το μέγιστο από το ηλεκτρικό τους αυτοκίνητο, τόσο για τους ίδιους όσο και για το περιβάλλον. Αυτό σημαίνει να εξασφαλίσουμε σήμερα μία ανταγωνιστική προσφορά για wallbox και υπηρεσία φόρτισης και να αναπτύξουμε όλες τις αναγκαίες πτυχές ώστε το ηλεκτρικό αυτοκίνητο να καταστεί ο κρίσιμος παράγοντας και στον τομέα της ενέργειας, πέρα από την κινητικότητα.

Σάρα Ριέρα SEAT

Ένα από τα καλύτερα πράγματα στη δουλειά μου είναι ότι δεν υπάρχει “τυπική μέρα”. Κάθε μέρα είναι διαφορετική και όλες μαζί είναι πολύτιμες και αναγκαίες για την επίτευξη του στόχου μας. Κάποιες από αυτές χρειάζεται να λάβουμε την έγκριση του Διοικητικού Συμβουλίου για ένα νέο προϊόν ή υπηρεσία στο οικοσύστημα, άλλες να έρθουμε σε επαφή με τους συνεργάτες μας, κάποιες άλλες αφορούν τον εσωτερικό συντονισμό και την παρακολούθηση των project σε όλα τα τμήματα, ή τη σχεδίαση του στρατηγικού και επιχειρηματικού πλάνου.

Ποιο μήνυμα θα θέλατε να στείλετε σε νέες γυναίκες στα σχολεία και τα πανεπιστήμια, που ίσως έχουν ενδοιασμούς να εργαστούν στην αυτοκινητοβιομηχανία;

Ο χώρος διανύει τη σημαντικότερη μεταμόρφωση που έγινε ποτέ και για να προσφέρουμε μία βιώσιμη, συνδεδεμένη και αυτόνομη μορφή μετακίνησης χρειαζόμαστε ταλέντα. Κάθε τύπου. Αν θέλετε να λάβετε μέρος σε αυτή την πρόκληση, σας διαβεβαιώ ότι η διαδρομή θα είναι φανταστική.

Ποιες αλλαγές θα δούμε τα ερχόμενα χρόνια, όσον αφορά τα ηλεκτρικά, συνδεδεμένα και αυτόνομα οχήματα;

Τα επόμενα χρόνια οι αλλαγές στην αυτοκινητοβιομηχανία θα λάβουν χώρα πολύ γρήγορα και σε πάρα πολλά επίπεδα. Είμαστε προετοιμασμένοι για την μεγαλύτερη μεταμόρφωση της βιομηχανίας μας που έγινε ποτέ και θα πάμε ακόμη πιο πέρα τη δέσμευσή μας για τη βιωσιμότητα. Για να το αντιληφθείτε, πρέπει να σας πω ότι όλα τα μοντέλα μας θα είναι πλήρως ηλεκτρικά το 2032.

Σάρα Ριέρα SEAT

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!