Γυναίκες στο μηχανοκίνητο αθλητισμό: «Χρειάζεται χρόνος για να αλλάξουν οι αντιλήψεις, όμως τα πράγματα κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση»
Η αντιπροσώπευση των γυναικών στον μηχανοκίνητο αθλητισμό και κυρίως στο κορυφαίο επίπεδό του δεν περιποιεί τιμή στην κοινωνία μας. Τα τελευταία χρόνια γίνονται πάντως σημαντικά βήματα για τη διεύρυνση της γυναικείας παρουσίας όχι μόνο στη θέση του οδηγού και του αναβάτη, αλλά και σε αυτή του μηχανικού, του μηχανολόγου, του μάνατζερ.
Στο ανώτατο επίπεδο, αυτό της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA), την ευθύνη να… τρέξει τις εξελίξεις έχει η Ντέμπορα Μάγιερ. Η Γαλλίδα οδηγός αγώνων και επιχειρηματίας είναι η νέα Πρόεδρος της Επιτροπής για τις Γυναίκες στο Μηχανοκίνητο Αθλητισμό (FIA WIM), διαδεχόμενη την Μισέλ Μουτόν. Η Μάγιερ συμμετείχε επί πολλά χρόνια σε αγώνες αυτοκινήτου, ενώ είναι ένα από τα ιδρυτικά μέλη της αγωνιστικής ομάδας Iron Lynx Motorsport Lab και του προγράμματος Iron Dames, μέσω του οποίου γυναικεία πληρώματα συμμετέχουν στο πρωτάθλημα αγώνων αντοχής (WEC).
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, η Ντέμπορα Μάγιερ αναλύει στο gMotion τις προτεραιότητές της ώστε να δούμε γυναίκες στο υψηλότερο επίπεδο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Όπως τονίζει, «δεν υπάρχουν άλλα εμπόδια πέρα από την προκατάληψη», όσον αφορά τη συμμετοχή των γυναικών στους αγώνες αυτοκινήτου και μοτοσικλέτας.
Η προκάτοχός σας στη θέση της Προέδρου της FIA WIM ήταν η Μισέλ Μουτόν, μία πολύ ταλαντούχα οδηγός ράλλυ και η μοναδική γυναίκα που έχει κερδίσει σε αγώνα του WRC. Πώς φαντάζεστε τη διαδοχή της;
Είναι πραγματική τιμή που διαδέχομαι την Μισέλ Μουτόν, για την οποία έχω σεβασμό και θαυμασμό. Η Μισέλ αποτελεί πρότυπο για όλες τις γυναίκες που θέλουν να αφήσουν το στίγμα τους στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Αποτέλεσε την… ραχοκοκαλιά της FIA WIM τα προηγούμενα 12 χρόνια, κάνοντας μεγάλα βήματα για την αύξηση της γυναικείας συμμετοχής, από τη βάση έως τις κορυφαίες μορφές των αγώνων. Αποδέχομαι αυτή τη νέα ευθύνη με ταπεινότητα αλλά και με μεγάλη αποφασιστικότητα ώστε να ωθήσω την Επιτροπή στη σωστή κατεύθυνση.
Ποιο ήταν το πρώτο πράγμα που κάνατε ως Πρόεδρος της FIA WIM και ποιες είναι οι προτεραιότητές σας;
Η τοποθέτησή μου στη θέση αυτή είναι πρόσφατη, μόλις την περασμένη εβδομάδα κάλεσα σε συνάντηση τα μέλη της επιτροπής για να έχουμε μία πρώτη εικόνα. Πλέον θα αρχίσουμε να εργαζόμαστε με ενέργεια, καθώς απομένουν πολλά να γίνουν ώστε το σπορ να περάσει σε μία νέα εποχή, ακόμη μεγαλύτερης γυναικείας συμμετοχής. Αρχικά, θέλω να συνεχίσω την πρόοδο που έχει γίνει μέχρι τώρα από την Επιτροπή, αναπτύσσοντας τα προγράμματα-κλειδιά, όμως το Girls on Track Rising Stars.
Έπειτα, είναι κρίσιμο για εμένα να προωθήσουμε την ποικιλομορφία, τόσο επαγγελματικά ώστε να δείξουμε στις νέες γυναίκες ότι ο μηχανοκίνητος αθλητισμός μπορεί να τους προσφέρει πολλές ευκαιρίες σε κάθε μορφή του, όσο και γεωγραφικά, προσεγγίζοντας κάθε περιοχή του πλανήτη. Θα εστιάσουμε επίσης στο να διευρύνουμε το πεδίο δράσης μας, μέσω συνεργασιών με άλλες διεθνείς ομοσπονδίες, μέσα από καμπάνιες σε σχολεία, πανεπιστήμια και social media, για να προσεγγίσουμε τις νέες γυναίκες όπου και αν βρίσκονται.
Στο πρώτο σχόλιο μετά την εκλογή σας, είπατε ότι «το ταλέντο δεν έχει να κάνει με το φύλο». Γιατί λοιπόν δεν υπάρχουν γυναίκες στο κορυφαίο επίπεδο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, όπως η F1, το WRC και το MotoGP;
Είναι μία πρόκληση με μακρύ ορίζοντα. Χρειάζεται χρόνος για να αλλάξουν οι αντιλήψεις. Επίσης παίρνει χρόνο να ενημερώσεις νέες γυναίκες ότι ο μηχανοκίνητος αθλητισμός μπορεί να τους προσφέρει όνειρα και ευκαιρίες, τόσο εντός όσο και εκτός πίστας. Στη συνέχεια χρειάζεται να τις εντοπίσεις, να τις κάνεις να αναπτυχθούν και να τις συνοδεύσεις στον υψηλότερο επίπεδο. Τα πράγματα κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, με αποτελέσματα που αφήνουν υποσχέσεις, όπως με τις γυναίκες οδηγούς που έχουν πλήρη εμπλοκή στο WEC (Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντοχής), συμπεριλαμβανομένων των 24 Ωρών του Λε Μαν. Πρώτη φορά συναντάμε κάτι τέτοιο σε παγκόσμιο πρωτάθλημα της FIA.
Χάρη στο πρόγραμμα της FIA, Girls on Track-Rising Stars, δύο νέες γυναίκες εισήλθαν για πρώτη φορά στην Ferrari Driver Academy. Θα αποτελέσουν πρότυπα για τις γυναίκες αύριο. Επίσης βλέπουμε όλο και περισσότερες γυναίκες στα paddock, ως μηχανολόγους, μηχανικούς, μάνατζερ. Βέβαια απομένει μακρύς δρόμος για να γίνει ο μηχανοκίνητος αθλητισμός ένας κόσμος με τη συμμετοχή όλων και ευκαιρίες για όλους. Γνωρίζω ότι κάτι τέτοιο δεν μπορεί να συμβεί σε ένα βράδυ, είμαι όμως πεπεισμένη ότι μπορεί να γίνει πραγματικότητα. Αυτό είναι η κινητήρια δύναμη πίσω από τη δέσμευσή μου.
Ποια είναι τα μεγαλύτερα εμπόδια σχετικά με τη συμμετοχή γυναικών στο μηχανοκίνητο αθλητισμό και πώς θα αλλάξουν τα πράγματα τα ερχόμενα χρόνια;
Δεν νομίζω ότι υπάρχουν άλλα εμπόδια πέρα από την προκατάληψη. Ο αθλητισμός είναι αυτός που ενώνει τους ανθρώπους και η μοναδική ομορφιά του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι ότι αποτελεί ένα από τα μόλις τρία πλήρως μεικτά αθλήματα (μαζί με την ιστιοπλοΐα και την ιππασία), όπου οι γυναίκες μπορούν να ανταγωνιστούν τους άνδρες. Επαφίεται στις γυναίκες να δείξουν ότι διαθέτουν το ταλέντο, την αποφασιστικότητα και το επίπεδο να κοντράρουν τους άνδρες. Εμείς όμως πρέπει να τις εμπνεύσουμε, να τις ενθαρρύνουμε, να τους παρουσιάσουμε τις ευκαιρίες και πάνω από όλα να τους προσφέρουμε τις δομές που θα τους επιτρέψουν να αναπτυχθούν και να βελτιωθούν. Αυτό προσπαθώ να κάνω με το project του Iron Dames και αυτό θα ενισχύσω στο επίπεδο της FIA. Το πρώτο βήμα είναι πάντα το πιο δύσκολο, όμως όταν γίνει δεν υπάρχουν πια περιορισμοί.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!
ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ:
- F1 - Οι «εμφύλιοι» του 2024: Ο σταθερά γρήγορος Λεκλέρ και ο αξιόπιστος Σάινθ
- KOK - «Τιμωρείται με κράτηση ο οδηγός λεωφορείου που επιτρέπει την επιβίβαση ρυπαρών ανθρώπων»: Όσα απαγόρευε ο πρώτος νόμος του 1930
- REVOIL: Ποιότητα και ποσότητα καυσίμων με τη σφραγίδα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου