Να μπουν ξεκάθαροι κανόνες για τις μοτοσικλέτες
«Ναι στην κίνηση των μοτοσικλετών ανάμεσα στα αυτοκίνητα αλλά με συγκεκριμένους κανόνες» λέει ο Θανάσης Χούντρας, έμπειρος Εκπαιδευτής Σχολής Ασφαλούς Οδήγησης για δίκυκλα.
Φωτιές άναψε η πρόσφατη απόφαση του Άρειου Πάγου, που απεφάνθη ότι μία αναβάτης μοτοσικλέτας έφερε αποκλειστικά την ευθύνη για ένα τροχαίο ατύχημα, επειδή κινούταν ανάμεσα σε στοίχους αυτοκινήτων. Απαγορεύεται λοιπόν στην Ελλάδα η διήθηση, όπως ονομάζεται η κίνηση των μοτοσικλετών μεταξύ των αυτοκινήτων; «Όχι», λέει ο δημοσιογράφος του Ειδικού Τύπου Θανάσης Χούντρας, που θεωρείται «γκουρού» στον τομέα οδικής ασφάλειας για τις μοτοσικλέτες και είναι Εκπαιδευτής της Σχολής Ασφαλούς Οδήγησης Riding School.
«Ο Άρειος Πάγος δεν αποφάνθηκε γενικά και αόριστα για την κίνηση των μοτοσικλετιστών ανάμεσα στα αυτοκίνητα, αλλά μόνον για μία συγκεκριμένη περίπτωση, στην οποία έκρινε ότι η αναβάτης έφερε την αποκλειστική ευθύνη λόγω των λανθασμένων χειρισμών της», επισημαίνει ο γνωστός δημοσιογράφος, που έχει εκπαιδεύσει πάνω από 15.000 μαθητές στα μυστικά της οδήγησης δικύκλων. Σύμφωνα με τον κ. Χούντρα, ο Κ.Ο.Κ. δεν απαγορεύει ρητά τη διήθηση και επικαλείται προς επιβεβαίωση το Αρθρο 17 για «Προσπέρασμα - Κυκλοφορία σε στοίχους», το οποίο αναφέρει στην παράγραφο 5 ότι «ο οδηγός, κατά το προσπέρασμα, υποχρεούται να αφήνει στο όχημα το οποίο προσπερνά αρκετό χώρο παραπλεύρως».
Το συγκεκριμένο άρθρο και οι υπόλοιπες διατάξεις του Κ.Ο.Κ. ερμηνεύονται από τα ελληνική δικαστήρια κατά περίπτωση σε κάθε ατύχημα και ανάλογα με τις συνθήκες που συνέβη. «Αν ανοίξει π.χ. ο οδηγός την πόρτα ενός ακινητοποιημένου αυτοκινήτου και χτυπήσει έναν μοτοσικλετιστή που περνά εκείνη τη στιγμή ανάμεσα από στοίχους οχημάτων, τότε φέρουν και οι δύο ευθύνη», εξηγεί ο γνωστός δημοσιογράφος και συμπληρώνει, ότι «στην Ελλάδα δεν έχει κοπεί ποτέ ούτε μία φορά πρόστιμο σε αναβάτη δικύκλου λόγω διήθησης». Κατά την άποψη του Εκπαιδευτή της Σχολής Riding School με πάνω από 15 χρόνια εμπειρίας στη διοργάνωση ημερίδων Ασφαλούς Οδήγησης Μοτοσικλέτας, το φαινόμενο της διήθησης των μοτοσικλετών δεν πρέπει να απαγορευθεί. Αντίθετα πρέπει να αναβαθμιστεί με ταυτόχρονη προστασία μοτοσικλετιστών και αυτοκινητιστών, γιατί διευκολύνει την κυκλοφορία των οχημάτων, μειώνει τη ρύπανση και τον χρόνο μετακινήσεων για τα αυτοκίνητα και προσφέρεται λόγω του καλού καιρού που επικρατεί στην Ελλάδα.
«Θα πρέπει ωστόσο να μπουν σαφείς κανόνες και όρια, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό», τονίζει ο Θανάσης Χούντρας και αναφέρει συγκεκριμένα παραδείγματα. «Στην Καλιφόρνια επιτρέπεται μεν, όμως η διαφορά ταχύτητας μεταξύ μοτοσικλέτας και αυτοκινήτου δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 10 μίλια ή 16 χλμ. ανά ώρα. Δεν μπορείς δηλαδή να περνάς με μοτοσικλέτα ανάμεσα από σταματημένα οχήματα με 50 και 60 χλμ./ώρα, ενώ στην περιοχή του Σίδνεϊ της Αυστραλίας απαγορεύεται να κινείται το δίκυκλο μεταξύ αυτοκινήτων και πεζοδρομίου».
Αν απαγορευθεί η συντεταγμένη κίνηση των μοτοσικλετών ανάμεσα στα υπόλοιπα οχήματα, θα παραλύσει -σύμφωνα με τον γνωστό δημοσιογράφο- η κυκλοφορία στις ελληνικές πόλεις. Όπως υπογραμμίζει, «μόνον στην Αθήνα κυκλοφορούν πάνω από 500.000 μηχανές άνω των 50 κ.εκ. και σε αυτές θα πρέπει να προστεθούν και τα δίκυκλα χαμηλότερου κυβισμού, γνωστά και ως ''παπάκια''. Αν ήταν υποχρεωμένα να κινηθούν μόνον πίσω από τα αυτοκίνητα και όχι και ανάμεσά τους, όποτε το επιτρέπουν με ασφάλεια οι συνθήκες, θα είχαμε ατέλειωτες ουρές ακινητοποιημένων οχημάτων παντού». Γιαυτό και σε διάφορες πόλεις του εξωτερικού, λαμβάνονται μέτρα για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας των μοτοσικλετών κάτω από ασφαλείς συνθήκες, όπως στη Βαρκελώνη με τη δημιουργία ειδικών ζωνών μπροστά στα φανάρια»
Το ζητούμενο είναι λοιπόν να δημιουργηθεί ένα σαφές πλαίσιο και να βγούμε από το ισχύον καθεστώς της ανεπίσημης ανοχής και της ημινομιμότητας και όχι να δαιμονοποιήσουμε τη μοτοσικλέτα και να επιβάλλουμε παράλογες και αντιλειτουργικές απαγορεύσεις. Με την προϋπόθεση να τηρούνται αυτοί οι κανόνες από όλους τους εποχούμενους και να ελέγχονται οι παραβάτες από τις αρμόδιες Αρχές.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!