Το χαρακίρι με τους αερόσακους

Πέτρος Πιτσίνης Πέτρος Πιτσίνης
Το χαρακίρι με τους αερόσακους
Πώς γίνεται να κατασκευάζεις αερόσακους - δολοφόνους και να συνεχίζουν να σε εμπιστεύονται οι αυτοκινητοβιομηχανίες; Μυστήριο!
Δολοφονικό τσουνάμι θυμίζει πλέον η υπόθεση με τους ελαττωματικούς αερόσακους της Takata. Εδώ και μήνες έρχονται στο φως περιστατικά, όπου τα φουσκωτά μαξιλάρια της ιαπωνικής εταιρείας ανοίγουν χωρίς προφανή λόγο. Έτσι μετατρέπονται από σωτήρες σε εν δυνάμει δολοφόνους και οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποχρεώνονται να προχωρήσουν σε γιγαντιαίες ανακλήσεις δεκάδων εκατομμυρίων μοντέλων τους! Τι κάνει μία ιδιωτική επιχείρηση, όταν παραλαμβάνει ελαττωματικά και επικίνδυνα προϊόντα από τους προμηθευτές της, τα οποία ευθύνονται –αποδεδειγμένα μάλιστα- για τουλάχιστον έξι θανάτους και για πάνω από εκατό σοβαρούς τραυματισμούς; Το αυτονόητο! Δηλαδή διακόπτει ακαριαία κάθε συνεργασία μαζί τους και ζητά αποζημίωση, για τη ζημιά που της έχουν προκαλέσει. Εδώ ωστόσο δεν κινείται φύλλο, αν και μιλάμε για κολοσσούς της αυτοκίνησης και για θανατηφόρα συμβάντα, που βλάπτουν τους ισολογισμούς τους και πληγώνουν τη φήμη τους. Πίσω από αυτή την ακατανόητη στάση κρύβεται η εξάρτηση των αυτοκινητοβιομηχανιών από τους μεγάλους προμηθευτές τους. Στην Takata αναλογεί το 20% της παγκόσμιας παραγωγής αερόσακων, που κατασκευάζονται σε δεκάδες μονάδες σε όλα τα σημεία του πλανήτη. Υπάρχουν βεβαίως ανταγωνιστικές εταιρείες, δεν μπορούν όμως να αναπληρώσουν άμεσα το κενό ενός παραγκωνισμού της Takata. Η υπόθεση μοιάζει με έναν κακό γάμο, όπου το ζευγάρι δεν είναι ευτυχισμένο, αλλά διάφοροι λόγοι το εμποδίζουν να χωρίσει. Ωστόσο είναι οι ίδιες οι αυτοκινητοβιομηχανίες, που έβγαλαν μόνες τα μάτια τους και εξέθρεψαν τέτοιους γίγαντες – προμηθευτές. Εδώ και χρόνια πιέζουν ‘’οι αυτοκινητάδες’’ ανελέητα τις προμηθεύτριες εταιρείες τους για ολοένα χαμηλότερες τιμές, με αποτέλεσμα να έχει επιβιώσει μόνον μία χούφτα μεγαλοπρομηθευτών. Πώς να τολμήσουν να τους ζητήσουν τώρα τα ρέστα, αν πάει κάτι στραβά; Καμία από τις δύο πλευρές δεν έχει συμφέρον να βγουν τα άπλυτά της στη φόρα και να μάθει ο κόσμος και οι διωκτικές Αρχές πόσο μεγάλα ρίσκα επωμίζονται στον βωμό της συμπίεσης του κόστους και του μεγαλύτερου κέρδους. Δυστυχώς το σκάνδαλο της Takata αποδείχθηκε ‘’αταξικό’’, καθώς αφορά επί της ουσίας όλες τις γνωστές αυτοκινητοβιομηχανίες ανεξαιρέτως! Και αν δεν μπουν γρήγορα κανόνες στις σκοτεινές σχέσεις των αυτοκινητοκατασκευαστών και των προμηθευτών τους, είναι απλά θέμα χρόνου, να γίνουμε θεατές του ίδιου έργου με πρωταγωνιστές φρένα, αμορτισέρ και οποιοδήποτε άλλο εξάρτημα οχημάτων.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

Πέτρος Πιτσίνης
Πέτρος Πιτσίνης