Στην Αφρική σκοτώνονται, στην Ευρώπη ζουμε!
Πάνω από 1,25 εκατ. άνθρωποι έχασαν το 2013 τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα σε όλον τον κόσμο, με πιο επικίνδυνες τις φτωχές χώρες της Αφρικής!
Ακούγεται οξύμωρο, είναι όμως αλήθεια! Τα περισσότερα θύματα των τροχών καταγράφονται στις υπανάπτυκτες χώρες όπου κυκλοφορούν λίγα οχήματα, ενώ πολύ υψηλότερη είναι η οδική ασφάλεια στις ανεπτυγμένες χώρες με τους μεγαλύτερους στόλους αυτοκινήτων και την πυκνή κυκλοφορία! Αυτό προκύπτει από τη νέα έκθεση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας WHO, στην οποία οι ανισότητες μεταξύ των πλούσιων και των φτωχών χωρών, όσον αφορά στα τροχαία ατυχήματα, «βγάζουν μάτια».
Στη Σουηδία για παράδειγμα αναλογούσαν πρόπερσι 2,4 θύματα των τροχών σε 100.000 κατοίκους, ενώ την ίδια χρονιά καταγράφηκαν στη Λιβερία 33,7 νεκροί από τροχαία δυστυχήματα ανά 100.000 κατοίκους. Δηλαδή τα ποσοστά θανατηφόρων ατυχημάτων ήταν στη χώρα της Δυτικής Αφρικής -με τα σαφώς πολύ λιγότερα αυτοκίνητα- 14 φορές μεγαλύτερα απ΄ ό,τι στη Σκανδιναβική χώρα με τον πολύ μεγαλύτερο στόλο οχημάτων.
Τις καλύτερες επιδόσεις μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών καταγράφουν μετά τη Σουηδία η Ελβετία (3,3 νεκροί ανά 100.000 κατοίκους), η Ολλανδία (3,4 νεκροί) και η Ισπανία (3,7 νεκροί). Η χώρα μας καταλαμβάνει μία από τις τελευταίες ευρωπαϊκές θέσεις με 9,1 νεκρούς ανά 100.000 κατοίκους, δηλαδή σχεδόν τετραπλάσιους σε σύγκριση με τη Σουηδία! Στην Κίνα σημειώθηκαν πριν δύο χρόνια 18,8 θάνατοι από τροχαία ανά 100.000 κατοίκους, ενώ στις ΗΠΑ ήταν το αντίστοιχο ποσοστό 10,6%.
Περίπου το 90% των νεκρών από τροχαία σε όλον τον κόσμο προέρχεται από χώρες με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, αν και εκεί κυκλοφορεί μόνον το 54% του παγκόσμιου στόλου οχημάτων. Η Αφρική είναι η ήπειρος με το υψηλότερο ποσοστό θανατηφόρων δυστυχημάτων, ενώ η Ευρώπη παραμένει η ασφαλέστερη ήπειρος, για να κυκλοφορήσεις στους δρόμους της.
Η Γενική Γραμματέας του WHO, Μάργκαρετ Τσαν, επεσήμανε, ότι «το τίμημα που απαιτούν τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα, είναι απαράδεκτα υψηλό, ιδιαίτερα μεταξύ των φτωχών ανθρώπων στις φτωχές χώρες». Η Τσαν αποκάλυψε επίσης, ότι στην τρίτη «Παγκόσμια Εκθεση για την Ασφάλεια στην Κυκλοφορία» παρατηρούνται δύο αντίθετες τάσεις. Σε 79 χώρες μειώθηκε ο αριθμός των θυμάτων από τροχαία δυστυχήματα, αν και αυξήθηκε ο στόλος των οχημάτων και των μοτοσικλετών τους. Αντίθετα, αυξήθηκαν τα θύματα στους δρόμους των 68 χωρών με το χαμηλότερο μέσο εισόδημα.
Σύμφωνα με τον WHO, περίπου οι μισοί από το 1,25 εκατ. νεκρούς στους δρόμους όλου του κόσμου το 2013 ήταν πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές. Η Τσαν τόνισε, ότι σε πολλά σημεία του πλανήτη εξακολουθούν και δίνουν προτεραιότητα μόνον στις ανάγκες των αυτοκινητιστών και όχι των πεζών και των δικυκλιστών.
Τη μεγαλύτερη πρόοδο στα θέματα της οδικής ασφάλειας καταγράφουν τα κράτη, τα οποία εφαρμόζουν αυστηρούς Κώδικες Οδικής Κυκλοφορίας και φροντίζουν για την ασφάλεια των δρόμων και των οχημάτων τους. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας αναφέρει, ότι η ζώνη ασφαλείας είναι υποχρεωτική σε 105 κράτη, 47 χώρες έχουν θεσπίσει όριο ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές τα 50 χλμ./ώρα, όρια κατανάλωσης αλκοόλ για τους οδηγούς προβλέπονται σε 34 χώρες, το κράνος για τους μοτοσικλετιστές προβλέπεται υποχρεωτικά σε 44 κράτη, ενώ 54 χώρες απαιτούν ειδικά καθισματάκια για τη μεταφορά των παιδιών.
Υπολογίζεται, ότι σήμερα προστατεύονται καλύτερα από τα τροχαία ατυχήματα περίπου μισό δισεκατομμύριο πολίτες σε όλον τον κόσμο χάρη στην αυστηρότερη νομοθεσία και στη βελτίωση των υποδομών. Απομένουν ωστόσο να γίνουν πολλά, για να γίνουν ασφαλέστεροι οι δρόμοι μας. Όπως τονίζει ο πρώην δήμαρχος της Νέας Υόρκης, Μάικελ Μπλούμπεργκ, του οποίου το οικονομικό πρακτορείο χρηματοδότησε την έρευνα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, «κάθε χαμός μίας ζωής σε ένα τροχαίο ατύχημα είναι μία τραγωδία, που θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί».
Όπου φτωχός κι η μοίρα του τελικά!
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!