Ρυπογόνα στην κατασκευή αλλά οικολογικά στη χρήση τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Gazzetta team
Ρυπογόνα στην κατασκευή αλλά οικολογικά στη χρήση τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Επιστημονική έρευνα της Volkswagen αποδεικνύει ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο συνολικά, είναι πολύ πιο οικολογικό από ένα συμβατικό, παρά τη ρυπογόνα διαδικασία κατασκευής.

Εδώ και χρόνια υπάρχει μια μεγάλη διχογνωμία, τόσο στο κοινό όσο και ανάμεσα σε μηχανολόγους, για το πόσο οικολογικά είναι τελικά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής τους.

Την απάντηση σε αυτό το ερώτημα με πιστοποιημένες διαδικασίες αλλά και τη συμμετοχή κορυφαίων μηχανολόγων και ηλεκτρολόγων, ήρθε να δώσει η Volkswagen.

Τα αποτελέσματα της μεγάλης έρευνας που πραγματοποίησε η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είναι εντυπωσιακά. Αφενός γιατί αποδεικνύουν ότι κατά τη φάση της κατασκευής του τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι υπεύθυνα για πολύ μεγαλύτερη έκλυση CO2 σε σχέση με τα συμβατικά. Αφετέρου διότι τελικά, καταφέρνουν να έχουν πολύ μικρότερο οικολογικό αποτύπωμα από τα συμβατικά. Και τέλος διότι φαίνεται ξεκάθαρα σε ποιους τομείς πρέπει να εστιάσει η αυτοκινητοβιομηχανία, ώστε να ηλεκτρικά αυτοκίνητα να ανατρέψουν το ενεργειακό μειονέκτημα που έχουν στη φάση της κατασκευής τους.

Αναλυτικά τα ευρήματα

Πέντε κορυφαίοι μηχανικοί, κάτοχοι διδακτορικών τίτλων που εργάζονται στο τμήμα Τεχνικής Ανάπτυξης της Volkswagen, ένωσαν τις δυνάμεις τους για να καταλήξουν σε ένα τεκμηριωμένο συμπέρασμα σχετικά με το ποιο όχημα είναι πιο φιλικό στο περιβάλλον, σε όλη τη διάρκεια ζωής του.

 

Η μεθοδολογία για τον υπολογισμό των εκτιμήσεων του κύκλου ζωής - και, ως μέρος αυτής, των ισοζυγίων CO2 (αερίων του θερμοκηπίου) - βασίζεται στο παγκόσμιο έγκυρο πρότυπο ISO 14040 για αξιολόγηση κύκλου ζωής (LCA).

Σε μία πιο κατανοητή παρουσίαση των παραπάνω, γίνεται σύγκριση δύο μοντέλων στην compact κατηγορία, με ισολογισμούς πιστοποιημένους με TÜV, ανάμεσα σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα (BEV) με το αντίστοιχο σύγχρονο μοντέλο βενζίνης και ντίζελ. Για δίκαιη σύγκριση, τα μοντέλα επιλέχθηκαν έτσι ώστε ο εξοπλισμός και οι επιδόσεις να είναι όσο το δυνατόν παρόμοια – η σύγκριση είναι ανάμεσα στο ID.3 και το Golf 8.

Το Γράφημα 1 δείχνει ότι η παραγωγή του ID.3 προκαλεί επί του παρόντος σημαντικά υψηλότερες εκπομπές CO2 από την παραγωγή συμβατικών οχημάτων. Η φάση κατασκευής περιλαμβάνει όλες τις εκπομπές CO2 από την εξόρυξη πρώτων υλών, μέσω της κατασκευής ημιτελών προϊόντων και εξαρτημάτων μέχρι το τελικό προϊόν στη γραμμή παραγωγής της Volkswagen.

Παρά τις υψηλότερες εκπομπές στη φάση κατασκευής, το BEV επιτυγχάνει τελικά σημαντική εξοικονόμηση για τυπικό κύκλο ζωής 200.000 χλμ., με ένα μέσο ευρωπαϊκό μείγμα ηλεκτρικής ενέργειας, σε σύγκριση με τα οχήματα ντίζελ και βενζίνης.

Το Γράφημα 2 δείχνει ξεκάθαρα ότι στην περίπτωση των BEV, η παραγωγή της μπαταρίας ιόντων λιθίου είναι ο πιο καθοριστικός παράγοντας για το αποτύπωμα άνθρακα. Όχι μόνο είναι σημαντική η χρήση ενέργειας στην παραγωγή των κυψελών και των στοιχείων, αλλά και οι διαδικασίες στην εφοδιαστική αλυσίδα: παραγωγή πρώτων υλών, παραγωγή υλικού καθόδου και ο γραφίτης για την άνοδο, έχουν σημαντική επίδραση στο συνολικό αποτύπωμα άνθρακα.

Σε σύγκριση με την μπαταρία που χρησιμοποιείται στο e-Golf, η νέα γενιά μπαταριών στο ID.3 σηματοδοτεί μια τεράστια πρόοδο. Με το νέο υλικό καθόδου, NCM 6-2-2, η χωρητικότητα της μπαταρίας έχει αυξηθεί με το ίδιο κόστος υλικού σε σύγκριση με την προηγούμενη γενιά (1-1-1). Ταυτόχρονα, ο προμηθευτής της μπαταρίας πλέον χρησιμοποιεί ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Αυτά τα δύο μέτρα μείωσαν το ειδικό αποτύπωμα άνθρακα από 110 κιλά CO2 / kWh σε μόλις 62 κιλά CO2 / kWh (Γράφημα 3).

Ακόμη πιο σημαντικό από τη βελτίωση της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι η ενέργεια φόρτισης του ηλεκτρικού αυτοκινήτου στη φάση χρήσης. Ακόμη και με το σημερινό μέσο ευρωπαϊκό μείγμα ηλεκτρικής ενέργειας, το ID.3 μειώνει σημαντικά τις εκπομπές CO2. Με την περαιτέρω προγραμματισμένη παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες ή πράσινες πηγές, το μείγμα ηλεκτρικής ενέργειας θα βελτιώνεται συνεχώς, το οποίο θα έχει αντίστοιχα θετική επίδραση στο ισοζύγιο CO2 του ID.3 αλλά και κάθε BEV.

Συμπερασματικά, οι μηχανικοί της Volkswagen είναι κατηγορηματικοί: το ID.3, αλλά και γενικότερα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Ευρώπη σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής του, είναι ήδη σήμερα πολύ πιο φιλικό προς το κλίμα από ένα αντίστοιχο με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!